اشتباهاتی که قبل از استخدام مرتکب می شوید و نحوه رفع آن ها

1397/08/28 9:59 AM - 5 سال قبل


استخدام یکی از کارهای حساس در بیزینس ها است و انتخاب اشتباه در استخدام تبعات زیادی دارد. اشتباه در استخدام فوق العاده برای کسب و کار هزینه های گزافی به همراه می آورد. گرچه کارفرمایان وقت و منابع زیادی صرف پیدا کردن شخص مناسب برای یک شغل می کنند، ولی گاهی اوقات اشتباهات ناخواسته در فرآیند استخدام باعث عدم موفقیت در استخدام مناسب افراد می شود. در این مطلب بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است در زمان استخدام کارفرمایان مرتکب شوند را بیان می کنیم:

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام

1. اشتباه اول در استخدام : استخدام واکنشی

با آن که هیچ راهکار بلندمدتی برای استخدام وجود ندارد، کارفرمایان می توانند به واسطه استخدام واکنشی قربانی شوند. به عنوان مثال، اگر یک موقعیت شغلی به صورت غیر منتظره در شرکت شما خالی شود، شما مجبور به تلاش برای استخدام یک فرد می شوید و در نهایت شخص نادرست برای آن شغل را انتخاب می کنید. استخدام واکنشی شما را مجبور به شناسایی استعداد شغلی می کند که در کوتاه مدت مناسب نیازهای شما است و حضور بلند مدت فرد نادیده گرفته می شود. یعنی شما نمی توانید از استخدام بهترین نیروی کاری ممکن مطمئن شوید و ممکن است بر روی اهداف بلند مدت شرکت خود تاثیرات منفی بگذارید.

رفع مشکل:

زمان ایجاد دپارتمان های شغلی، نهایت تلاش خود را بکنید که خیلی جلوتر از آن برای استخدام برنامه ریزی داشته باشید. متاسفانه، خالی شدن ناگهانی یک موقعیت شغلی در شرکت امری اجتناب ناپذیر است ولی بررسی های مداوم می تواند یک دیدگاه شفاف تر از احتمال خالی شدن یک موقعیت در آینده فراهم کند. شما همچنین ممکن است تصمیم به ایجاد یک سبد استعداد بگیرید تا هر زمان که خواستید فرآیند استخدام را شروع کنید، مجبور به شروع آن از خانه اول نشوید. استفاده از یک طرح رجوع به کارمندان به کارکنان شما کمک می‎ کند شبکه های اجتماعی شان را حفظ کنند تا زمانی که شما نیز برای استخدام آماده هستید، سرعت استخدام افزایش یابد. زمانی که بر روی فرآیند استخدام خود کنترل و از قبل برای آن آمادگی لازم داشته باشید، در مورد فرصت شغلی خالی بهترین شانس شناسایی و تعامل با بهترین کارمندان بالقوه را در اختیار خود قرار می دهید.


2. اشتباه دوم در استخدام : استخدام بدون زمینه

یک اشتباه متداول دیگر استخدام عدم در نظر گیری نیازهای خاص شرکتی یک شغل است. به عنوان مثال در نظر بگیرید که قصد استخدام یک مدیر فروش را دارید، استفاده از توصیف شغلی کلیشه‎ ای مانند "مدیر فروش" ممکن است به درستی نیازهای واقعی شرکت شما را منعکس نکند. اگر ویژگی هایی که از یک فرد برای آن موقعیت شغلی نیاز دارید را بررسی نکنید، از احتمال پیدا کردن فردی که واقعا مناسب کسب و کار شما است کاسته اید.

رفع مشکل:

سعی کنید برای هر وظیفه شغلی که برای آن نیروی کاری جذب می کنید، زمینه ای در نظر بگیرید. قبل از جستجو برای یک کارمند جدید، با مسئولین تیم استخدام خود و کارمندان مرتبط با آن شغل صحبت کنید تا نظر خود در مورد شرح شغل را اعلام کنند. از خودتان وظایفی که آن وظیفه شغلی نیاز خواهد داشت را بپرسید. آیا نیاز به تجربه در حوزه خاصی است؟ آن ها با چه شخصیت هایی کار خواهند کرد و چه شخصیتی باید داشته باشند؟ بهتر است از قبل به این سوالات پاسخ دهید تا فرآیند استخدام به شکل روان تری به جلو پیش رود. با درک کامل وظیفه شغلی، شما دقیقا می دانید به دنبال چه چیزی هستید و خود را به سمت موفقیت سوق می دهید.


3. اشتباه سوم در استخدام : آگهی های شغلی ضعیف

حتی با وجود درک کامل نسبت به چیزی که از کارمند جدید می خواهید، لحاظ کردن دقیق آن در یک توصیف شغلی سخت است. یک آگهی شغلی اولین تاثیری است که یک کاندیدای شغلی نسبت به شرکت شما دریافت خواهد کرد. اگر زیادی مبهم است، شما در جذب کاندیدای مناسبی که امیدوار به استخدام او هستید با مشکل روبرو خواهید شد و در نتیجه وقت زیادی را برای خواندن رزومه شغلی افرادی تلف خواهید کرد که انتخاب خوبی نیستند. از طرفی اعلام جزئیات مورد نیاز فراوان در آگهی باعث روبرو شدن با خطر کاهش داوطلبان شغلی می شود. یک آگهی شغلی ضعیف هم چنین ناخواسته ممکن است باعث شود موقعیت شغلی غیر جذاب به نظر رسد یا حتی تنوع مخزن کاندیداهای شما را تحت تاثیر قرار دهد. تمامی این مسائل می تواند در پیدا کردن کاندیداهای مناسب جلوی شما را بگیرد.  

رفع مشکل:

در مورد توصیف های شغلی خود به طور کامل فکر کنید. اطلاعاتی در خصوص شرکت خود و لیست دقیقی از مسئولیت های آن وظیفه شغلی لحاظ کنید. پیش نیازهای ضروری یا موارد "الزامی" را از ویژگی ها و تجربیاتی که برای آن شغل مورد نیاز نبوده ولی بهره مندی از آن ها مطلوب به شمار می رود یا "داشتن آنها خوب است"، جدا کنید. این امر باعث می شود انتظارات خود را به شکل شفاف تری بیان کنید. هم چنین عاقلانه است در مورد بهینه سازی آگهی های شغلی خود کمی تحقیق کنید تا افراد را از ارائه درخواست برای شغل نترساند. تغییرات کوچک در کلماتی که انتخاب می کنید می تواند تاثیر بسزایی بر روی داوطلبان شغلی داشته باشد. در انتها، یک توصیف شغلی جذاب، دقیق و کامل یکی از بهترین ابزاری است که می توانید برای پیدا کردن کاندیداهای با کیفیت در اختیار داشته باشید.

پنل ارزیابی گروهی و سازمانی سایت تست و تایپ بستری را برای تطبیق شغل با شاغل فراهم آورده است که شما با استفاده از آن می توانید شایستگی های مورد نیاز یک شغل را بسنجید و درصد تطبیق کاندیداها با آن را بیابید. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از این سامانه با ما در تماس باشید. 



مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.