پنج راه برای مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان

1398/10/07 9:43 AM - 4 سال قبل


بررسی و نقد عملکرد کارمندان یک موضوع مهم است ولی در آن ها معمولا به گذشته نگاه می شود. سرپرستان می توانند همچنین با نگاه به جلو و مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان آن ها را به سمت آینده ی حرفه ای بهتری ببرند و از مزایای زیادی برخوردار شوند.

دلایل زیادی برای مدیران باید به مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان  بپردازند و در مورد آینده کارمندانشان با آن ها صحبت کنند. از  فراهم سازی مسیر رشد و توسعه آن ها گرفته تا افزایش تعهد به شرکت، بالا رفتن سطح بهره وری و به صورت بالقوه صرفه جویی در زمان و هزینه بابت کاهش نرخ خروج کارمند از شرکت، باید بگوییم مزایایی است که مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان در پی دارد .

سوال اینجاست که چرا مدیران به مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان توجهی نمی کنند؟!

براساس ارزیابی که توسط شرکت حسابداری و مالی رابرت هاف (Robert Half) انجام شده است، 40 درصد از 1200 فردی که در آن شرکت داشتند گفتند سرپرستان آن‌ ها هرگز در مورد مسیر های شغلی شان با آن ها صحبت نکردند و جالب است بدانید همین تحقیق یک آمار خارق العاده 93 درصدی از افراد را نشان داد که تشنه این اطلاعات هستند.

مدیرانی که به مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان  نمی پردازند با نگاه به این داده ها می توانند متوجه شوند چه فرصتی برای افزایش تعهد شغلی اعضای تیم خود و حفظ آن ها را از دست می دهند!

به هر حال، کارمندانی که نمی دانند چه زمانی به ترفیع رتبه یا افزایش حقوق می رسند یا در استراتژی های بلند مدت شرکت چه جایگاهی دارند، احتمال این که این محیط کار را خیلی زود ترک کنند زیاد است.

لینک آزمون جامعه روانشناسی برای استخدام کارکنان

نکات زیر می تواند به شما به عنوان یک مدیر کمک کند به مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان کمک کنید.

1. مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان : جلسات منظم برگزار کنید

به عنوان یک سرپرست باید به صورت منظم در مورد پیشرفت شغلی با کارمندان خود صحبت کنید، یعنی این کار تنها در طی جلسات سنتی بررسی عملکرد سالیانه نباید انجام شود. چرا؟ دلیل اول آن این است که آن ها از شما چنین خواسته ای دارد.

از 1200 کارمند شغل های حسابداری و مالی آمریکا که در ارزیابی شرکت رابرت هاف شرکت داشتند، 45 آن ها درصد اعلام کردند دوست دارند با مدیران خود سالی یک مرتبه در مورد مسیر شغلی شان حرف بزنند، در حالی که 48 درصد نیز گفتند آن ها از نظرات سرپرستان خود که به دفعات بیشتری داده شود استقبال می کنند یعنی 4 ماه یک مرتبه (37 درصد)، ماهیانه (9 درصد) و حتی هفتگی (2 درصد).

2. مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان : از آنها در مورد اهدافشان سوال کنید

اگر نمی توانید اعضای تیم تان در مورد شغل های خود چه خواسته هایی دارند، نمی توانید کمک کنید به آن برسند.

زمانی که با آن ها در طول جلسات بررسی عملکرد شغلی دیدار می کنید در مورد انگیزه های شغلی شان سوال کنید، مهم است از نوع سوال هایی که باید بپرسید آگاه باشید. به عنوان مثال:

  • به نظرتان در محیط کار چه نکات قوت و مهارت های کلیدی دارید؟
  • چه اهداف کوتاه و بلند مدت شغلی دارید؟
  • چه وظایف یا پروژه هایی انجام دادید که به آن افتخار می کنید؟
  • به من در مورد زمانی بگویید که واقعا احساس خوبی در محیط کار داشتید، آن روز چه کاری انجام دادید یا به چه موفقیتی رسیدید؟
  • در طول این فرآیند از سوی من نیاز به چه نوع کمکی دارید؟

3. مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان : فرصت های یادگیری و آموزشی را فراهم کنید و پیشنهاد دهید!

در مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان زمانی که از مسیر شغلی مطلوب کارمندان خود مطمئن بودید، در نظر بگیرید برای رسیدن به اهداف حرفه ای خود به چه مهارت ها و دانش هایی نیاز خواهند داشت. آیا باید مدرکی بگیرند، فناوری هایی را یاد بگیرند، یا چه مهارت هایی را می توانند ارتقاء بخشند؟

لینک آزمون جامعه روانشناسی برای استخدام کارکنان

فکر کنید شرکتتان چطور می تواند به آن ها به طریقی کمک کند که به این نتایج برسند که برای کسب و کارتان نیز مزایایی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، آیا مهارت هایی وجود دارد که شرکت تان بتواند از آن بهره ببرد؟ آیا کارمندان زمانی که مرحله آموزش آن ها تمام شد می توانند دانش جدید را با سایر کارمندان در میان بگذارند؟

4. پشتیبانی شبکه سازی و مربیگری عامل مهم در مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان 

به عنوان یک مدیر ممکن است بتوانید اعضای تیم خود را با افراد مهم داخل شرکتتان در ارتباط قرار دهید (و به ویژه افرادی که در دپارتمان متفاوتی با شما قرار دارند)، یعنی کسانی که راهنمایی شغلی با ارزشی ارائه می دهند و اطلاعات خوبی از حوزه فعالیت کارمندان شما دارند.

ممکن است حتی در سازمان فردی حضور داشته باشد که بتواند نقش یک مربی را برای کارمندانتان بر عهده بگیرد، دانش عملی و راهنمایی های کاربردی در اختیارشان قرار دهد و اطلاعاتی داشته باشد که به افراد کمک کند سیاست های سازمانی که برای دستیابی به اهداف خود باید رعایت کنند را متوجه شوند.

5. در روند مدیریت کارمندان در طول مسیر شغلی‌شان سعی نکنید یک مشاور شغلی باشید!

متوجه باشید که به عنوان یک مدیر تنها می توانید به اعضای تیم خود در این حد کمک کنید که پتانسیل کامل خود در شرکتتان را درک کنند و خود آن ها در نهایت مسئول شغل هایشان هستند.

اما با نشان دادن مراحلی که باید برای رسیدن به اهداف مهم خود در مسیر دلخواهشان طی کنند، می توانید شانس آن ها برای موفقیت را زیاد کنید و در طول مسیر وفاداری آن ها را به دست آورید.

اکثر کارمندان تنها زمانی برای کسب و کار شما اهمیت قاتل می شوند که بدانند برای شما مهم هستند. یکی از بهترین راه ها برای اثبات آن این است که نشان دهید به همان مقدار که به آینده شرکت خود امید دارید، امیدوار هستید کارمندانتان نیز در آینده در کنار شرکتتان باشند. 

اگر شما یک مدیر دغدغه منداید و تمایل دارید بیشتر در این رابطه مطالعه کنید ما خواندن مقالات زیر را به شما توصیه می کنیم:

لینک آزمون جامعه روانشناسی برای استخدام کارکنان

لینک 1 مدیریت اهداف مسیر شغلی

 لینک2 پنج گام برای طراحی مسیر شغلی


هوش هیجانی شخصیت شناسی مدیریت عملکرد منابع انسانی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.