توضیح زخم های دوران کودکی هر 9 تیپ اینیاگرام و نحوه التیام آن ها – قسمت اول

1401/09/13 7:33 PM - یک سال قبل


سیستم شخصیت شناسی اینیاگرام به افراد کمک می کند خودشان و سایرین را بهتر درک کنند. این سیستم از 9 تیپ شخصیتی متفاوت تشکیل شده است که هرکدام خصوصیات خود را دارند. زخم های دوران کودکی اینیاگرام مهمترین رویداد در کودکی هستند که روی الگوهای فردی اشخاص در بزرگسالی تاثیر می گذارد.

هر تیپ اینیاگرام زخمی در دوران کودکی دارد که روی رفتار او اثرگذار است. کودکان باهوش و انعطاف پذیر هستند اما اغلب تلاش و توجه لازم برای موفقیت را کسب نمی کنند.

این شکاف به عنوان زخم دوران کودکی شناخته می شود و از این نظر اهمیت دارد که روی توسعه شخصیت تاثیر می گذارد. زمانی که زخم دوران کودکی اینیاگرام خود را درک کنید، ساده تر می توانید آن را التیام ببخشید و به بهترین نسخه خود تبدیل شوید.

در این مطلب قصد داریم بگوییم هر تیپ اینیاگرام چه زخم هایی در دوران کودکی می توانسته است داشته باشد و چطور باید آن را التیام ببخشد. پس تا انتها همراه ما بمانید.

قبل از شروع می توانید در تست اینیاگرام شرکت کنید و نتیجه تست را با گزارش کامل دریافت کنید.

زخم دوران کودکی اینیاگران به چه معنا است؟

این زخم آسیبی بسیار عمیق است که هر فرد به عنوان کودک تجربه می کند. این زخم ها شخصیت و رفتار کودک را شکل می دهند، به ویژه زمانی که بزرگتر می شوند. کودک در تمام دوران کودکی خود ممکن است همدلی و درک لازم را از سوی والدین خود یا سایر بزرگسالان دریافت نکند.

زمانی که این نیازها برآورده نشوند، افراد برای سازگاری با این درد خود را با راهکارهایی سازگار می کنند. هر شخصیت زخم متفاوتی در دوران کودکی خود داشته است. به عبارت دیگر، تمام 9 تیپ اینیاگرام زخم های متفاوتی دارند که از نظر آسیبی که به عنوان کودک تجربه کرده اند، بی همتا است.

این آسیب جزئی یا معنادار، منجر به بروز ویژگی های خاص یا باورهای مشکل آفرین برای هر تیپ اینیاگرام می شود. زخم دوران کودکی اصطلاحی است که توسط بسیاری از افراد برای توصیفی بخشی از تیپ های شخصیتی اینیاگرام استفاده می شود.

چطور از زخم دوران کودکی خود بهبود یابید؟

کلید موفقیت هر تیپ اینیاگرام برای بهبود زخم دوران کودکی اش، عشق ورزیدن به خودش و باور کردن ارزش های ذاتی اش است. از طرفی نباید دریافت عشق از سایرین را فراموش کنید. یعنی اطراف خود را با اعضای خانواده و دوستانی پر کنید که در این مسیر حامی و مشوق شما هستند.

یک فرد مطمئن، کوچ یا مشاوری را پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت تاثیر آسیب های روحی زندگی خود را پیش او بررسی کنید. با صحبت با آن ها در مورد تاثیری که زخم های دوران کودکی تان روی شما داشته اند، می توانید روابط قدرتمندتری بسازید و دیدگاه سالمتری از خود داشته باشید.

همچنین به یاد داشته باشید با آن که این زخم ها معمولا ریشه در رفتار والدین در زندگی یک کودک دارند، اما پیامی را که آن آسیب در خود دارد باید جدی بگیرید.

چندین راه برای رها شدن از آسیب وجود دارد، به عنوان مثال ذهن خود را باز کرده و حس عمیق تری از آزادی را تجربه کنید. در ادامه به چندین راهکار اشاره می کنیم که بعضی از آن ها برای یک تیپ اینیاگرام در مقایسه با دیگری جذاب تر است.

مهم است یکی یا تعدادی از آن ها را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بیشترین تاثیر را برایتان خواهد داشت.

  • استراحت کنید
  • رژیم غذایی صحیحی داشته باشید.
  • ورزش کنید.
  • مدیتیشن کنید.
  • دعا کنید.
  • خاطرات خود را بنویسید.
  • به درمانگر مراجعه کنید.
  • به افکار درونی و انگیزه هایتان فکر کنید.

برای این فعالیت ها در روتین روزانه خود وقت بگذارید تا با این کار به خوبی مراقب خودتان باشید.

زخم های دوران کودکی تیپ 1 اینیاگرام: اشتباه نکنید

زخم دوران کودکی تیپ 1 اینیاگرام با قرارگیری در یک محیط انتقادی و قضاوتی گسترش پیدا می کند. پیامی که تیپ یکی ها دریافت می کنند و به عقیده آن ها صحت دارد، این است که اشتباه کردن قابل قبول نیست.

تیپ یکی ها اغلب مراقبت فیزیکی از خودشان را نادیده می گیرند که این موضوع بعدا در زندگی مشکلات جدی را برای سلامتشان به همراه دارد. آن ها می توانند بیش از حد انتقاد کنند و از خودشان و سایرین خواسته زیادی داشته باشند و بخواهند تا جای ممکن خوب باشند.

تلاش برای کامل بودن ریشه در پیامی دارد که آن ها در کودکی آن را شنیده اند «اشتباه کردن هرگز قابل پذیرش نیست!» یک تیپ یکی اینیاگرام اغلب با چنین افکاری روبرو است:

  • «هرگز هیچی به اندازه کافی خوب نیست.»
  • «چرا افراد دیگر باید شاد باشند؟»
  • «من شایسته خوشبختی نیستم.»

اغلب زخم دوران کودکی تیپ یک اینیاگرام به این علت است که کودک خود را دور از اشخاص محافظ در زندگی اش تصور کرده است. چنین زخمی در خانه هایی به کودک وارد می شود که بیش از حد سختگیر، بخشنده یا انتقادکننده هستند یا بازخورد نمی دهند.

در نتیجه، تیپ یکی ها به منتقدان خودشان تبدیل می شوند، اعمال خود را بسیار جدی می گیرند و همیشه احساس مسئولیت می کنند.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 1 اینیاگرام

به عنوان یک تیپ یکی باید ایمان داشته باشید که بدون توجه به نوع عملکرد خود یا توانایی تان برای بهبود اطرافتان، خوب هستید. یعنی شخصیتی بهتر برای خودتان و سایرین باشید. برای نوشتن افکار خود، گوش دادن به موسیقی یا پیاده روی وقت بگذارید تا احساس راحتی کنید.

زخم های دوران کودکی تیپ 2 اینیاگرام: نیازهایت مهم نیستند

زخم های دوران کودکی افراد با تیپ 2 اینیاگرام ریشه در نبود پرورش و راهنمایی است و آن ها برای جبران آن شروع به گذاشتن نیازهای دیگر در اولویت می کنند، در حالی که نیازهای خود را نادیده می گیرند.

این کودکان اغلب با نیاز به احساس این موضوع بزرگ می شوند که باید سایرین به آن ها احتیاج داشته باشند. در فهرست زیر به ویژگی هایی اشاره می کتیم که تیپ دو اینیاگرام به علت آسیب دوران کودکی اش، ممکن است صاحب شود:

  • عشق و خدمت گذاری شرطی است.
  • من به خاطر کاری که انجام می دهم، ارزشمند هستم.
  • باید برای پذیرشم از سوی سایرین تلاش کنم.

افراد با تیپ دو به عنوان کودک نیاز سایرین را نسبت به نیازهای خود در اولویت می گذارند تا عشق و محبت آن ها را به دست آورند. آن ها به طریقی نیازهای دیگران را اولویت بندی می کنند که مورد تحسینشان قرار گیرند.

آن ها اغلب اگر کاری برای خود کنند احساس گناه می کنند، چون این کار برایشان مانند خودخواهی یا خدمت به خود است.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 2 اینیاگرام

به عنوان یک تیپ دو اینیاگرام، التیام زخم های دوران کودکی با رسیدن به این باور شروع می شود که شما به همین شکلی که هستید، شایستگی دریافت عشق را دارید.

شما لازم نیست که برای جلب عشق و محبت اطرافیان خود تلاش کنید و شایسته چنین احساس هایی مانند سایرین هستید. اجازه دهید دیگران بدانند که شما نیاز دارید مدتی را به استراحت و برای خود بگذرانید. سرتان را با انجام کاری فیزیکی مشغول کرده و وقت و منابع تان را صرف درمان خود کنید.

زخم های دوران کودکی تیپ 3 اینیاگرام: موفقیت ها بیشتر از تو اهمیت دارند

زخم های دوران کودکی افراد با تیپ 3 اینیاگرام ریشه در این حس دارد که ارزش ها و شایستگی آن ها ارتباط تنگاتنگی با موفقیتشان دارد، به جای فردی که واقعا هستند. آن ها در دوران عمر خود به این باور می رسند که موفقیت چیزی است که باعث رضایت بخشی سایرین می شود و می تواند نتیجه آن تحسین و شناخته شدن باشد.

این افراد در زندگی شان بدون آگاهی خود سایرین را راضی نگه می دارند و حس می کنند که موفقیت به مراتب از صداقت و مخفی کاری نکردن مهمتر است. در نتیجه آن ها در سازگار کردن خود با خواسته های دیگران عملکرد عالی دارند و در تعامل با دیگران مانند آفتاب پرست هستند.

افراد با تیپ سه اینیاگرام به دفعات تمایل دارند جنبه هایی از شخصیت خود را که از نظرشان منفی یا نامطلوب است، مخفی نگه دارند. مانند:

  • نیاز داشتن
  • خشم
  • خودخواهی
  • صداقت

این تیپ شخصیتی نیازهای اصلی خود را نادیده می گیرد تا شخصی باشد که از نظر اطرافیان خود دوست داشتنی تر و قابل ارتباط تر است. آن ها از طرد شدن می ترسند و می توانند نسبت به انتقاد حساس باشند، بنابراین سخت تلاش می کنند تا هر فردی را در زندگی خود راضی نگه دارند.

تمرکز اصلی افراد با تیپ سه اینیاگرام روی نظر سایرین و بی توجهی به خودشان است، چون این موضوع منبع درد بزرگ شدن بوده است.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 3 اینیاگرام

افراد با تیپ 3 می توانند زمانی زخم های کودکی خود را بهبود بخشند که در مقابل سایرین آسیب پذیر شوند. این تمرین خود بودن، می تواند برای آن ها مسیری را باز کند که تمام بخش های شخصیت خود را بپذیرند.

آن ها باید یاد بگیرند که مسئولیت احساسات خود را بپذیرند و با آن کنار آیند، بدون توجه به این که سایرین چه نظری در مورد آن دارند. به عنوان یک فرد با تیپ سه، لیستی از دلایلی را تهیه کنید که چرا می خواهید بیشتر آسیب پذیر شوید.

با یک دوست یا مربی، گفتگوی تحریک کننده داشته باشید. از یک چرخه احساسات برای شناسایی احساس خود استفاده کنید.

زخم های دوران کودکی تیپ 4 اینیاگرام: مردم نباید به تو توجه کنند

زخم های دوران کودکی افراد با تیپ 4 اینیاگرام ریشه در دریافت این پیام دارد که داشتن احساس بیش از حد زیاد یا کم یا توجه به هر چیزی، موضوع بدی است. در نتیجه، این افراد احساس می کنند دیده نمی شوند و می ترسند که سایرین ممکن است هرگز آن ها را درک نکنند.

آن ها این احساس عمیق را دارند که با سایرین فرق دارند و اغلب با تعریف هویت خود درگیر هستند. تیپ چهاری ها تلاش می کنند خاص و اصیل باشند و می خواهند خودشان را تا جای ممکن صادقانه ابراز کنند تا با این سوء تفاهم و درک نشدن، مقابله کنند.

آن ها این رویای عاشقانه را دارند که فرد یا گروهی از دوستان را پیدا کنند که واقعا آن ها را بابت کسی که هستند بپذیرند و بشناسند. تیپ شخصیتی چهار اینیاگرام معمولا احساسات درونی زیر را دارد:

  • تنهایی
  • مالیخولیا
  • غم
  • متفاوت بودن
  • اندوه قلبی

افراد با تیپ چهار در ارتباط برقرار کردن با سایرین مشکل دارند و ایجاد روابط بلندمدت برایشان چالش است. با این حال باید گفت تیپ چهاری ها می توانند استقبال از بازخورد مثبت و تایید شدن را یاد بگیرند و کاملا احساس زنده بودن و کامل بودن کنند.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 4 اینیاگرام

تیپ چهاری های اینیاگرام می توانند التیام زخم های دوران کودکی خود را با پذیرش این موضوع شروع کنند که تمام وجود آن ها ارزشمند است. آن ها باید دریافت و پذیرش بازخورد مثبت، بی توجهی به اطلاعات اشتباه و منفی را تمرین کنند.

زخم های دوران کودکی تیپ 5 اینیاگرام: حضور تو یک مشکل است

زخم های دوران کودکی افراد با تیپ 5 اینیاگرام ریشه در این حس دارد که حضور یا نیاز آن ها به معنای ایجاد مشکل برای سایرین است. تیپ پنجی ها در مورد جایگاه خود در محیط های اجتماعی و دنیا مطمئن نیستند.

آن ها با افزایش دانش خود و تلاش برای خودکفا بودن با این آسیب مقابله می کنند، بنابراین از وابستگی یا نیاز به سایرین اجتناب می ورزند. این تیپ در دوران کودکی خود اغلب از سوی والد یا قیم خود تا حدی ترک شده اند.

این جدا بودن در تقویت این باور آن ها تاثیر داشته است که نیازهایشان برای سایرین مشکل ساز است، در نتیجه نمی توانند به خوبی با افراد مهم ارتباط برقرار کنند.

تیپ شخصیتی 5 اینیاگرام می تواند از طریق ویژگی های زیر، زخم کودکی خود را برای جلوگیری از انتظار از سایرین نشان دهد:

  • منزوی یا غیردوستانه به نظر رسیدن
  • خودداری از صمیمیت با افراد یا آسیب پذیر بودن در برخورد با آن ها
  • نیاز به تنها بودن برای تجدید انرژی
  • مشغول کردن خودشان به یک علاقه خاص یا متفاوت

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 5 اینیاگرام

به عنوان یک تیپ 5 اینیاگرام، بهبود زخم های کودکی شما با یادگیری اعتماد به سایرین و درک این موضوع که نیازهای شما یک مشکل نیستند، شروع می شود. با تمرین شناسایی احساسات خود شروع کنید.

زمانی را به انجام فعالیت فیزیکی، یک ورزش یا تمرین بدنی بگذرانید تا با بدن و ذهن خود ارتباط برقرار کنید. برای ارتباط با یک دوست نزدیک وقت بگذارید و گفتگوی معناداری را ترتیب دهید. تمرین کنید که حتی زمانی که احساس می کنید اطلاعات کافی در مورد یک موضوع ندارید، حرف خود را بزنید.

از قصد تلاش کنید تا نسبت به علایق سایرین حمایت کنید و نسبت به آن ها کنجکاو باشید.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.