رفتار خود تخریبی هر تیپ اینیاگرام چطور است؟ - قسمت اول (تیپ های 1 تا 5)

1401/09/23 9:19 AM - یک سال قبل


تا حالا این اصطلاح را شنیده اید که «ما بدترین دشمن خود هستیم؟» خب، اینیاگرام می تواند دقیقا به ما نشان دهد که چطور جلوی پیشرفت خود را در زندگی می گیریم. همانطور که می دانید اینیاگرام یک سیستم تیپ بندی شخصیتی است که افراد را به 9 تیپ مشخص، براساس انگیزه ها و ترس های درونی آن ها، دسته بندی می کند.

هر تیپ اینیاگرام به شکلی متفاوت و بی همتا خود را تخریب می کند، اجازه دهید چند مثال مشخص بزنیم.

خود تخریبی چیست؟

خود تخریبی در پیش گرفتن رفتاری است که می دانید برای اهداف و رشد فردی شما مخرب هستند. از جمله این رفتار می توان عقب انداختن تکالیف مدرسه را نام برد، چون مستعد هستید که با رسیدن به خانه اسیر اینستاگرام یا بازی کامپیوتری شوید.

مثال دیگر برای آن می تواند هر روز بسیار دیر بیدار شدن برای نرفتن به باشگاه باشد، حتی با آن که وضعیت بدنی مناسبی ندارید. ما به ندرت از قصد علیه خود کاری می کنیم اما اغلب بسیاری از رفتارهای مخربی را تحمل می کنیم که اهداف و سلامت شخصی ما را تحت شعاع قرار می دهند.

هر تیپ اینیاگرام به مجموعه ای از این رفتارها گرایش دارد. در این مطلب قصد داریم بگوییم هر تیپ چه رفتاری را در پیش خواهد گرفت. پس تا انتها همراه ما بمانید.

قبل از شروع می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک: مدیریت خرد همه چیز

افراد با تیپ یک اینیاگرام تلاش می کنند در تمام کارهای خود بهترین باشند و مطمئن شوند که محصولات آن ها بهترین کیفیت را دارند. آن ها در مدرسه کودکانی بوده اند که مسئولیت پروژه های گروهی را قبول می کردند و آن ها را اکثرا خودشان انجام می دادند.

آن ها در محیط کار کارمندانی هستند که هر وظیفه را خودشان انجام می دهند، چون به توانایی خود در انجام آن بهتر از هر فرد دیگری، ایمان دارند. اما با آن که چنین حس مسئولیت پذیری باعث می شود که فعال باشند، در نهایت می تواند به آن ها استرس وارد کند.

زمانی که تیپ یکی های معمولی تا ناسالم در موقعیت قدرت قرار می گیرند، سعی می کنند همه کارها را خودشان انجام دهند. چون به افراد زیر دست خود اعتماد ندارند که کارشان را به خوبی انجام دهند. گرچه، این موضوع تنها استرس آن ها را بیشتر می کند، زیرا پس از کار زیاد احساس فرسودگی شغلی و خستگی می کنند.

این موضوع در نهایت منجر به این خواهد شد که از خود بپرسند «چرا من نمی تونم به سایر افراد اعتماد کنم؟» یا «چرا کسی به من کمک نمی کنه؟»

اما متاسفانه بسیاری از افراد بی خیال کمک کردن به تیپ یکی ها می شوند، چون احساس می کنند آن ها به هرحال خودشان ضمام امور را به دست می گیرند. این روش همچنین جا برای رشد به افراد نمی دهد و این که در شغل خود بهتر شوند.

زمانی که افرادی که تیپ یکی ها رهبر آن ها هستند از نظر شایستگی پیشرفت نکنند، تیپ یکی ها مجبور هستند همه کار را خودشان انجام دهند تا مطمئن شوند کارها به درستی انجام می شود.

نحوه حل مشکل

برای این که از بار روی دوش خود بکاهید، به سایر افراد در انجام بخشی از کارها اعتماد کنید. به این تصمیم مانند سپردن کارها به امان خدا و امیدوار به انجام شدن آن ها نگاه نکنید، بلکه فکر کنید فشار کاری خود را هوشمندانه مدیریت می کنید.

چنین تصمیمی می تواند به سادگی دادن لیست کارهای کوچکی که باید انجام دهید به فرد دیگر یا اگر احساس خستگی می کنید، درخواست از یکی از اعضای خانواده برای درست کردن شام باشد.

به یاد داشته باشید که طول می کشد تا شخص دیگری نحوه انجام وظایفی را که تا حالا به خوبی انجام می دادید، یاد بگیرد. این افراد ممکن است در مرتبه اول عالی عمل نکنند اما استفاده از تجربه به یادگیری و رشد آن ها کمک خواهد کرد. در نهایت زندگی شما نیز در درازمدت راحت تر خواهد شد!

تیپ دو: کنترل کردن روابط

تیپ دویی های ناسالم تا معمولی، به روابط به عنوان منبعی از تایید نگاه می کنند. زمانی که آن ها مشکل اعتماد به نفس دارند، زمانی که فردی تایید کند که متوجه دلسوزی آن ها است، احساس شعف بسیار می کنند که چنین حسی می تواند اعتیادآور باشد.

در نتیجه آن ها ممکن است شرایط را کنترل کنند تا این که آن تاییدی را که دوست دارند، به دست آورند. انجام این کار می تواند مانند دادن سرنخ به دوستانشان باشد که دوستان دیگرشان قابل اعتماد نیستند یا تاثیر بدی روی آدم می گذارند.

در نهایت افراد با تیپ دو اینیاگرام که در جایگاه نامناسبی قرار دارند از افراد دیگر در مورد روزشان می پرسند، تنها به این دلیل که از آن ها نیز همین سوال شود و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، احساس طرد شدن خواهند کرد.

حتی با آن که سایرین ممکن است نتوانند متوجه شوند یک تیپ دویی چطور، آگاهانه یا ناگاهانه، آن ها را کنترل می کند، معمولا می توانند متوجه شوند که چیزی درست نیست.

زمانی که آن ها احساس کنند که تحت کنترل و فشار قرار دارند یا در مورد تعیین محدودیت ها احساس گناه کنند، در نهایت از افراد با تیپ 2 فاصله می گیرند. این امر می تواند رفتار کنترل کننده تیپ دویی ها را تشدید کند یا باعث شوند آن ها احساس بی ارزشی و دوست نداشتنی بودن کنند.

نحوه حل مشکل

شما قلب بسیار بزرگی دارید. اگر قصد دارید تنها به این دلیل با سایرین وقت بگذارنید که از همراهی آن ها لذت ببرید یا به دوستان خود به این علت سر بزنید که دلسوزشان هستید، افراد خلوص نیت شما را حس خواهند کرد و جذب آن می شوند.

سعی کنید قبل از این که دنبال چیزی عاطفی باشید، انگیزه های خود را بررسی کنید.

  • آیا دنبال تایید شدن هستید؟
  • آیا نیاز به این دارید که حس کنید به شما نیاز دارند؟
  • آیا دنبال صمیمیت، ارتباط و گرمای انسانی هستید؟

تمرین کنید تا خواسته خود را در یک رابطه یا دوستی بیشتر و خالصانه تر بشناسید. ممکن است در ابتدا احساس آسیب پذیری کنید اما در دراز مدت روابط معنادار و عمیق تر پاداش شما را خواهند داد.

به هرحال، شما با بودن در یک رابطه دوستانه سالم، در جریان و مداوم، در مقایسه با هزاران آشنایی که با دقت آن ها را کنترل کنید، شادتر خواهید بود.

تیپ سه: فاصله گرفتن از سایرین با غرق کردن خود در کار

همه توانایی افراد با تیپ سه اینیاگرام را در سخت کوش تر بودن از سایرین تحسین می کنند. این افراد در راستای اهداف خود حرکت می کنند، این استعداد را دارند که بدانند چه چیزی می خواهند و برای رسیدن به آن باید چه کار کنند.

گرچه آن ها زمانی که بیش از حد وقت خود را صرف کار می کنند، توجهی به روابطشان نمی کنند و باعث می شوند رابطه تضعیف شود. آن ها چیزهایی را که باعث شود به رویاهایشان نزدیک تر شوند روی جدول زمانی که خود با علامت «باید» نشانه گذاری می کنند و وقت گذرانی با افرادی که عاشقشان هستند، در زمره کارهایی قرار می گیرند که اگر مجبور باشند باید فدا شود.

این موضوع تنها به افراد با تیپ سه لطمه می زند، چون بخش زیادی از دلایلی که آن ها سخت کار می کنند به این علت است که اگر موفق شوند، بیشتر مورد عشق و دوست داشتن واقع می شوند. اما هرچه موفقیت آن ها بیشتر شود و کمتر به روابط خود توجه کنند، فاصله بین آن ها و سایر افراد بیشتر خواهد شد.

حتی با آن که روابط تمام خلاءهایی احساسی که در زندگی احساس می کنید پر نمی کنند، اما بخش زیادی از دلایلی که باعث می شوند بسیار تلاش کنید به این علت است که می خواهید حالت تایید را روی چهره اطرافیان خود ببینید. گرچه، موفقیت باعث نخواهد شد سایرین شما را بیشتر دوست داشته باشند، آن ها تنها شما را بیشتر تحسین خواهند کرد.

نحوه حل مشکل

برای این که اعضای خانواده و دوستانتان شما را بیشتر دوست داشته باشند، حداقل یک فعالیت اجتماعی را در جدول زمانی خود «الزامی» کنید. یعنی آن زمان را نباید به کار بیشتر اختصاص دهید.

با تلاش برای روابطتان، روی خودتان برای کار کردن کمتر فشار می آورید و رابطه سالم تری با شغلتان خواهید داشت. به عنوان مثال یک شب در هفته را می توانید با دوستان خود بگذرانید یا به تماس های تلفنی پاسخ دهید.

همچنین می توانید زمان مشخصی از روز را به پاسخ دادن به پیامک ها اختصاص داده و اجازه دهید سایرین بدانند برایشان اهمیت قائل می شوید. این زمان می تواند به مدت 10 دقیقه پس از شام باشد یا زمانی که بعد از ناهار می خواهید کمی استراحت کنید.

با گام های کوچک شروع کنید و سپس اگر می توانید، مقدار آن را بیشتر کنید.

تیپ چهار: شکل دادن هویت حول نقص داشتن

افراد با تیپ چهار اینیاگرام از دوران کودکی مشکل جا گرفتن در بین گروه های خانوادگی و همتایان خود را داشته اند. متفاوت بودن به اندازه کافی دردناک است، بنابراین آن ها از پایه عیب داشتن را از یک حس ناامنی به یک بخش مهم از هویت خود تبدیل کرده اند.

به همین دلیل تیپ چهاری ها اعتقاد دارند به شکل مثبتی خاص و بی همتا هستند، آن ها همچنین می توانند تکیه به این باور خود داشته باشند که عمیقا هویتشان دچار مشکل است.

نتیجه چنین تفکری خودانزوایی و بیش از حد حساس شدن است که تنها باور اشتباه آن ها در مورد هویتشان را تقویت خواهد کرد. اما اگر آن ها می خواهند رشد کنند، باید متوجه شوند که هیچ «اشکالی» ندارند. آن ها می توانند به اهداف خود برسند و مانند هر انسان دیگری شایسته دریافت عشق هستند.

نحوه حل مشکل

به جای این که روز به روز بیشتر در جستجوی چیز گم شده ای باشید که شما را به مانند هر فرد دیگری به شخص خوبی تبدیل کند، سعی کنید زندگی خود را مانند هر فرد دیگری پیش ببرید و به دنبال چیزهایی باشید که باعث شوند احساس شادی کنید.

برای از بین بردن انتقادهای همیشگی درونی خود، کارهایی را در سراسر روز انجام دهید که شما را شاد کنند. یک ماگ جدید برای خود بخرید و به همراه نسکافه خود تکه های شکلات بخورید. به آهنگ های دلخواه خود در حین کار کردن گوش کنید.

زمانی که به خودتان اجازه دهید طوری زندگی کنید که انگار مانند هر فرد دیگری سرشار از پتانسیل و زندگی هستید، روی پتانسیل های خود کنترل پیدا می کنید.

تیپ پنج: انتظار برای زمان صحیح برای شروع کردن

افراد با تیپ پنج اینیاگرام، متفکران بزرگی هستند که از برنامه ریزی دقیق برای پروژه ها لذت می برند. آن ها پس از پردازش ایده ای که می خواهند آن را عملی کنند، می نشینند و برنامه ریزی می کنند تا زمانی که تمام جزئیات را در نظر گرفته باشند.

اگر قرار به نوشتن یک کتاب باشد، آن ها نمایه شخصیتی هر شخصیت داستان را نوشته اند و بخش های کوچکی را که نوشته اند، کامل کرده اند. اگر یک پادکست باشد، آن ها لیستی از سخنگویان مهمان و شرحی از موضوعات هر قسمت برای چندین فصل را آماده کرده اند.

اما تمام این چیزها در ذهن آن ها انجام می شود. تیپ پنجی ها می خواهند ثابت کنند که با داشتن دانش کافی و تخصصی که پشتیبان کارهایشان باشد، می توانند کارها را انجام دهند. بنابراین منتظر زمانی هستند که فکر کنند به اندازه کافی برای شروع کردن توانایی دارند.

مشکل این جا است که آن ها هرگز احساس نمی کنند که به اندازه کافی توانمند هستند. در نتیجه به خود به چشم کسی می نگرند که طفره رو است و کارها را به تعویق می اندازد. از طرفی با آن که ایده آن ها برای پروژه شان همچنان پابرجا است، از آن خسته شده یا متوجه می شوند فرد دیگری همان کار را انجام داده است و به راحتی بی خیال آن ایده می شوند.

نحوه حل مشکل

به جای این که منتظر زمانی باشید که فکر می کنید آماده هستید، فقط شروع کنید. همین الان شروع کنید، وگرنه هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد. اگر باید بنویسید، پشت کامپیوتر بنشینید، 15 دقیقه را به آن اختصاص دهید و تا زمانی که تمام این 15 دقیقه را ننوشتید، از پشت میز بلند نشوید.

اگر به مسئولیت پذیری نیاز دارید، به فردی که پروژه مشابهی را انجام داده است ایمیل بزنید و درخواست راهنمایی کنید. هر کاری را انجام دهید که کمک کند شروع کنید. بعدا برای اصلاح و ویرایش زمان دارید. زندگی خود صرف برنامه ریزی برای رویاهایتان نکنید، بلکه در آن ها زندگی کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.