رفتار خود تخریبی هر تیپ اینیاگرام چطور است؟ - قسمت دوم (تیپ های 6 تا 9)

1401/09/24 11:34 AM - یک سال قبل


در مطلب قبلی رفتار خود تخریبی تیپ های 1 تا 5 اینیاگرام را بررسی کردیم و گفتیم چطور می توانند جلوی این رفتار را بگیرند. این مطلب را به بررسی تیپ های باقیمانده اختصاص دادیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

قبل از شروع می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شش: ادامه دادن بیش از حد با باورها یا دوستی های سمی

افراد با تیپ شش اینیاگرام، وفادار هستند و همیشه آمادگی دارند به افراد قابل اعتماد خود کمک کنند، بنابراین آن ها طرفدار روابط بلندمدت هستند. نهادها، آیین ها و دولت ها نیز می توانند مکان هایی باشند که این افراد امنیت خود را از آن ها دریافت کنند، به جای این که به درون خود بنگرند یا راهنمای خود باشند.

تیپ ششی ها برای افرادی ارزش قائل می شوند که از دوران دبستان آن ها را می شناسند و برای این که ببینند یک رابطه دوستانه امن است یا نه، به خاطرات خوب خود رجوع می کنند. نهادهایی که این افراد از دوران تولد به آن ها اعتماد داشته اند برایشان عزیز است و آن ها نسبت به تغییر دادن این نهادها می توانند مقاومت نشان دهند.

این موضوع همیشه چیز بدی نیست، چون تیپ ششی ها می توانند ثبات و پند سازنده را پیشنهاد دهند. اما اگر آن ها یاد نگیرند که چه زمانی وقت رها کردن است، در روابط غیرمفید یا سمی گیر کرده یا به باورهایی تکیه می کنند که در خدمتشان نیست.

اشکالی ندارد دوستانی را که مدتی است می شناسیم حفظ کنیم، اما دلیل این حفظ کردن نباید تعداد سال های دوستی ما باشد. اگر یک رابطه دیگر چیز مفیدی در خود ندارد یا ماه ها است که با هم صحبت نکرده اید، رها کردن آن اشکالی ندارد.

اگر یک نهاد یا مقام، باور یا سبک زندگی را ترویج می دهد که به رشد سالم شما کمک نمی کند، اشکالی ندارد در اعتماد خود تجدیدنظر کنید. وفاداری که شما نسبت به یک فرد یا گروهی از افراد حس می کنید نباید تنها عامل حفظ رابطه شما با آن ها باشد.

اگر این چنین است، شما واقعا آن ها را دوست ندارید بلکه فقط حس آشنا بودنی که با خود می آورند، برایتان دوست داشتنی است.

ما به عنوان یک انسان همیشه در حال رشد و ادامه هستیم، چون حفظ چیزهای مرده می تواند جلوی پیشرفت ما به سمت آینده را بگیرد. حتی با آن که تیپ ششی ها برای امنیت و اعتمادپذیری ارزش قائل می شوند، آن ها نباید به خود اجازه دهند که این موضوع را در زندگی شان نادیده بگیرند.

نحوه حل مشکل

برای این که از روابط جدید و خوب استقبال کنید، به آهستگی از روابط سمی و قدیمی تان فاصله بگیرید. انجام این کار در ابتدا می تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است معنای آن دفاع از خودتان باشد یا انجام گفتگوهای چالش آفرین با افرادی که مدت زیادی است آن ها را می شناسید.

این کار ناخوشایند خواهد بود اما برای رشد فردی تان ارزش دارد. اگر احساس اضطراب یا استرس می کنید، به خودتان یادآوری کنید که این کار را برای خودتان و آینده تان انجام می دهید. عمیقا نفس بکشید، مثبت گرایی را به درون خود فرو ببرید و تردید را به بیرون هدایت کنید. به خودتان یادآوری کنید که به اندازه کافی برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی تان قوی هستید.

به خودتان بگویید می توانید از خودتان مراقبت کنید و برای سایرین اهمیت قائل شوید، بدون این که این وسط خودتان را قربانی کنید.

برای افراد با تیپ 6 اینیاگرام، رها کردن روابط یا سیستم های اعتقادی منفی می تواند به سادگی به معنای متوقف کردن تلاش بسیار زیاد برای یک باور یا فردی باشد که هرگز به صورت متقابل، انرژی مشابهی را به آن ها نداده است.

حتی با آن که این تغییر ترسناک حس خواهد شد اما شما به سمت دوستی ها و باورهایی حرکت می کنید که شایسته آن ها هستید.

تیپ هفت: پایبند نبودن به چیزهای مختلف

جهان اطراف به سادگی افراد با تیپ هفت اینیاگرام را به هیجان می آورد و حس کنجکاوی شان را بر می انگیزد، بنابراین آن ها در ایده پردازی برای پروژه های جدید بهترین هستند. آن ها احتمال هایی را می بینند که هیچ کس دیگر نمی تواند و برای شروع های جدید اشتیاق دارند.

اما این عشق برای شروع می تواند به ترس از انجام کارها تبدیل شود. ایده ها راحت ترین بخش ماجرا هستند، چون میلیون ها چیز کوچک و عادت های روزانه ای که باید آن ها را در کنار خود حفظ کنند، هیجان کمی دارند و تعهد به آن ها سخت است.

به همین دلیل تیپ هفتی ها احساس می کنند که شایستگی کمی دارند. آن ها حتی می توانند به پروژه های نیمه تمام خود در مقایسه با افرادی که ایده هایشان نتیجه داده است، صفات کمتر هوشمندانه و کمتر پرشور را دهند.

گرچه، تیپ هفتی ها مانند سایر افراد توانمند هستند، اگر توانمندتر نباشند. آن ها فقط باید خودشان را مجبور کنند که به چیزهای مختلف پایبند باشند.

نحوه حل مشکل

با آن که متعهد ماندن به چیزی نیاز به ثبات دارد، حتی زمانی که انگیزه برای آن ندارید، وظایف اغلب برخلاف آن چه که در ذهن خود تصور می کنیم سخت نیستند. اهداف خود را به بخش های قابل مدیریت و کوچک تقسیم کنید و با تکمیل هر قسمت به خودتان پاداش دهید. هرچه بیشتر این عادت را تمرین کنید، ساده تر خواهد شد.

یک راه واقعا موثر برای پیش بردن وظایف این است که «غورباقه را قورت دهید.» این روش به معنای ابتدا انجام کارهایی است که کمتر از همه می خواهید انجام دهید و آن ها را در اولویت بگذارید.

زمانی که سخت ترین کارها را انجام دادید، همه چیزهای دیگر در مقایسه ساده تر حس خواهد شد. بسیاری از افراد تصمیم می گیرند اولین کارشان در صبح «قورت دادن قورباغه» باشد.

اغلب افراد می گویند که فقط با ابتدا تمام کردن سخت ترین وظیفه، بیشتر احساس انرژی کرده اند و حس موفقیت را در خود به وجود آورده اند.

تیپ هشت: تلاش برای جلب احترام با بی احترامی

افراد با تیپ هشت اینیاگرام، از دوران کودکی از خودمختاری خود بیشتر از هر چیزی مراقبت کرده اند. آن ها شاهد بوده اند که چه اتفاقی برای افرادی می افتد که از خودشان دفاع نمی کنند و برای آن ها دردناک است که در چنین شرایطی خود را تصور کنند.

این موضوع باعث می شود که آن ها به ویژه آگاه باشند که آیا سایرین به آن ها احترام می گذارند یا نه. گرچه، تیپ هشتی ها زمانی که سعی می کنند با ترساندن سایرین یا القای حس حقارت به آن ها احترام را به دست آورد، سمی می شوند.

اغلب آن ها سعی نمی کنند بدجنس باشند اما در ضمیر ناخودآگاه خود اعتقاد دارند که اگر خود را بزرگتر و قدرتمندتر نشان دهند، سایرین طبیعتا به آن ها احترام خواهند گذاشت یا آن ها کمتر طعمه آسیب پذیری خواهند بود.

متاسفانه این موضوع باعث خواهد شد که در نتیجه آن ها سلطه جو و ترسناک به نظر برسند. هرچه تیپ هشتی ها در زندگی خود به جلو پیش بروند، متوجه می شوند که برخی افراد تنها بابت ترسیدن به آن ها احترام خواهند گذاشت.

اما این نوع احترامی نیست که رضایت بخش باشد. آن ها همچنین متوجه خواهند شد که نتیجه بی احترامی در بسیاری از روابط مهم، بی احترامی است. زمانی که افراد تحقیر شوند، اولین واکنش غریزی آن ها دفاع از خودشان است. از طرفی زمانی که آن ها بترسند، مجددا فورا از خود دفاع خواهند کرد.

حتی با آن که بدجنسی تیپ هشتی ها معمولا یک مکانیسم دفاعی است تا خود را از ضربه دیدن از سوی سایرین حفظ کنند، ولی باید متوجه شوند که با تخطی از مرزهای افراد و بی احترامی، نمی توانند تحسین واقعی آن ها را به دست آورند.

نحوه حل مشکل

برای این که خودتان را به عنوان فردی مطرح کنید که واقعا شایسته احترام است، با افراد خوش رفتاری کنید. زمانی که تیپ هشتی ها رفتار سالمی داشته باشند، بیشتر شبیه به تیپ دویی های سالم خواهند بود، یعنی دوست دارند روحیه دوستان خود را شاد کنند و عمیقا متوجه و مراقبت سایرین هستند.

اگر شجاعت خود را حفظ کنید و به این شکل مهربانی خود را نشان دهید، احترام واقعی را به دست می آورید. اما چند روش ساده و کاربردی برای این کار چیست؟

مطمئن شدید که از ته دل به حرف های سایرین گوش می دهید. زمانی که متوجه می شوید در تلاش هستید تا به حرف سایرین جواب متقابل دهید، مکث کنید و خود را به لحظه برگردانید.

بی تعصب بودن و قضاوت نکردن را به یاد آورید و به خاطر داشته باشید که بدون این که بخواهید بدجنسی کنید، مخالف بودن اشکالی ندارد. همچنین می توانید کارهای کوچکی انجام دهید مانند باز کردن در برای سایرین زمانی که عجله دارید یا نام بردن از سه کار قابل تحسینی که یک نفر در آن روز انجام داده است.

این کارها را به اطلاع آن فرد برسانید. هرچه بیشتر دنبال خوبی در افراد باشید، بیشتر احتمال دارد آن را پیدا کنید.

تیپ نه: تسلیم شدن به جریان زندگی

افراد با تیپ نه اینیاگرام معمولا در مقایسه با هر فرد دیگر حاضر در اتاق، کمتر مخالفت خود را نشان می دهند و بحث می کنند. آن ها سازگار و مهربان هستند و معمولا آرامش جمع را نسبت به نیازهای خود در اولویت می گذارند.

انعطاف پذیری آن ها باعث می شود هم تیمی ها و کارمندان با ارزشی باشند. اما حتی با آن که چنین سازگاری باعث می شود که همکاری با آن ها ساده باشد اما باعث خواهد شد که سخت تر بتوانند ذهن خود را روی دستیابی به اهداف بلند مدتشان متمرکز کنند.

تیپ نهی ها ممکن است در طول روز خود را کاملا آماده برای رسیدن به هدفی کنند که برای خود تعیین کرده اند. اما سپس یکی از اعضای خانواده بیرون رفتن برای ناهار را پیشنهاد می دهد، دعوای بین دو دوست باعث می شود که کار خود را برای میانجی گری متوقف کنند و شریک زندگی که می خواهد کارها انجام شود، انرژی آن ها را کاملا تخلیه می کند.

بنابراین آن ها در پایان روز متوجه می شوند که هیچ کاری انجام نداده اند.

نحوه حل مشکل

با قبول مسئولیت کنترل روز خود تمرین کنید. یاد بگیرید به چیزهایی که حتی مهم هستند اما فرد دیگری می تواند به آن ها رسیدگی کند، «نه» بگویید. به جای آن در جریان رودخانه زندگی خود را شناور کنید و در جهتی که دوست دارید با آگاهی شنا کنید.

هر روز صبح از خود بپرسید چه چیزی می خواهید و برای دستیابی به آن باید چه کار کنید. انعطاف پذیری شما برای برنامه های سایرین باعث می شود که دوست عالی باشید و اشکالی ندارد برای نیازهای سایر افراد وقت بگذارید.

اما همچنین مهم است که برای مقصدی که برای خود تعیین کرده اید، زمان اختصاص دهید. چندین هدف مهم را مشخص کنید که هر روز دوست دارید به سرانجام برسانید و برای آن که چطور این کار را انجام دهید، برنامه بریزید.

الزاما این برنامه نیازی نیست کامل باشد اما باید به شما کمک کند که روی کار خود تمرکز کنید. اگر هدف شما 3 مرتبه ورزش کردن در طول هفته است، زمان های مشخصی را برای انجام آن مشخص کنید.

با گام های کوچک شروع کنید. کفش های ورزشی خود را بپوشید و 7 دقیقه ورزش کنید یا یک کیلومتر پیاده روی کنید. حتی می توانید از یکی از دوستان خود بخواهید که با خبر گرفتن از شما و پرسیدن این سوال که اهدافتان چطور پیش می رود، به حفظ مسئولیت پذیری شما کمک کند.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.