دروغی که هر تیپ اینیاگرام به آن باور دارد و چطور باید از آن اجتناب کرد

1402/02/23 8:43 PM - 11 ماه قبل


هرکدام از ما بدون توجه به تیپ شخصیتی مان، یک سری باورهای درونی داریم. بسیاری از باورهای ما ریشه در ارزش هایمان، تجارب زندگی مان و حقایقی دارند که برایمان عزیز هستند. اما بعضی از این اعتقادهای درونی آشکار نیستند، یعنی حتی آگاه نیستیم که به آن ها ایمان داریم.

اما چنین باورهایی در سراسر زندگی همراهمان هستند و رفتار و بخشی از نقاط ضعف ما را به وجود می آورند. در مطلب امروز قصد داریم به دروغ یا باور اشتباهی اشاره کنیم که هر تیپ اینیاگرام با آن دست و پنجه نرم می کند.

همچنین خواهیم گفت چطور آن را کنار بگذارید و دوباره احساس انرژی و هدفمندی در زندگی کنید. پس تا انتها همراه ما باشید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 1 اینیاگرام

شما به عنوان یک تیپ یکی اغلب احساس می کنید لیست کارهایی که باید انجام دهید، بیشتر از هرچیزی اهمیت دارد. احتمال شعار شما در زندگی ابتدا کار و سپس تفریح است. مسئولیت ها، کارهایی که باید انجام شوند، ساختارها و قوانین راهنمای شما در زندگی هستند.

اما با آن که مسئولیت ها و تعهد شغلی شما مورد تحسین قرار می گیرند، گاهی خود را از چیزهای لذت بخش و سرگرم کننده به این علت که «بی اهمیت یا جزئی» هستند، دور نگه می دارید.

به مرور زمان نتیجه چنین انتخابی ناراحتی، تلخی و حسادت است. شما به جای این که در زندگی خود حس لذت و معنا را جاری کنید، در طبیعت انتقاد از خود گیر خواهید کرد.

برای جلوگیری از این باور اشتباه، بخشی از روز خود را به تجربه یک لذت سالم اختصاص دهید. یک فصل از کتابی که دوست دارید قبل از خواب بخوابید، به رستوران محبوبتان بروید یا غروب آفتاب را با دوستی که دوستش دارید، تماشا کنید.

ممکن است در ابتدا لیست کارهایی که باید انجام دهید جلوی چشمانتان رژه بروند اما در نهایت حس آرامش و لذت، این باور اشتباه را کنار خواهد زد که لذت بردن مهم نیست.

همچنین انجام این تمرین می تواند کمک کند به نسخه سالم افراد با تیپ یک اینیاگرام تبدیل شوید. تیپ یکی سالم قضاوت کننده، محکوم کننده و خسته کننده نیست، بلکه فردی صبور، عاقل و بسیار شاد است.

تیپ 2 اینیاگرام

شما به عنوان یک فرد با تیپ دو اینیاگرام، اعتقاد راسخی به خودخواه نبودن دارید. از طرفی با آن که خودخواه نبودن یکی از بزرگترین ویژگی های شخصیتی شما است اما خودتان را می توانید با این باور گول بزنید که هر نوع توجه به نیازهای خودتان یک گناه کبیره است.

شما نگران هستید که به عنوان فردی حریص یا خودخواه دیده شوید و همین موضوع به روابطتتان آسیب بزند. مشکل این جا است که در نهایت، نیازهایی که سرکوب کرده اید، به شکل ناسالم اثر خود را نشان خواهند داد. ممکن است احساس خستگی، عصبانیت، نیازمند بودن و آشفتگی کنید.

برای جلوگیری از این باور اشتباه، هر روز با کارهای کوچک از خودتان مراقبت کنید. به عنوان مثال پس از کار به کافی شاپ بروید و یک قهوه بخورید، برای پیشخوان آشپزخانه خود یک دسته گل تازه بخرید یا شب جمعه زیر یک دوش گرم آرامشبخش بروید.

با همین کارهای کوچک شروع کنید تا تبدیل به یک برنامه روزانه مراقبت از خود شوند. پس از مدتی همانطور که می بینید نیازهایتان می توانند بدون فدا شدن روابط یا به هم خوردن ثباتتان برآورده شوند، کم کم متوجه خواهید شد یک رابطه سالم بده، بستان دارد.

تیپ دویی های سالم بیش از حد نیازمند یا هم وابسته نیستند بلکه افرادی بالغ، بخشنده و مهربان، نسبت به خودشان و همچنین سایرین هستند.

تیپ 3 اینیاگرام

شما به عنوان یک تیپ 3 اینیاگرام، پادشاه بهره وری هستید. یعنی میل دارید موفق باشید و انگیزه دستیابی به آن عمیقا ریشه در وجودتان دارد. با آن که چنین میلی یک ویژگی قابل تحسین است اما می تواند باعث شود که باور کنید سخت کوشی تمام مشکلاتتان را رفع خواهد کرد.

اما در واقع، احساسات چیزی نیستند که بتوانند فراموش شوند یا نسبت به آن ها سخت کوشی نشان دهید. سرکوب کردن احساسات به طور مداوم منجر به انزوا، پوچی و افسردگی می شود.

برای اجتناب از این باور اشتباه، به احساسات خود عمدا بیشتر توجه کنید. دقت کنید احساساتتان چه زمانی متبلور می شوند و سپس سعی کنید روی آن ها برچسب بزنید (به عنوان مثال، آیا احساس خشم، ناراحتی یا آسیب دیدن می کنم؟).

زمانی که امکان آن وجود دارد، چیزی که باعث بروز این احساس شده است نام ببرید. آیا حرفی بوده که کسی زده یا کاری که انجام داده است؟ زمانی که به پاسخ رسیدید، با احساسات خود به یک شکل سالم برخورد کنید.

با یک دوست حرف بزنید یا در یک دفتر احساستان را بنویسید، فقط مطمئن شوید که به خود اجازه می دهید خالصانه و صادقانه احساستان را حس کرده و ابراز کنید. همانطور که یاد می گیرید احساسات خود را مدیریت کنید و به یک تعادل بین احساس و بهره وری برسید، به نسخه سالم افراد با تیپ سه تبدیل می شوید. یعنی کسی که مطمئن است، خودش را می شناسد و سرشار از انرژی است.

تیپ 4 اینیاگرام

به عنوان یک تیپ چهار اینیاگرام اغلب احساس می کنید در دنیای اطراف خود جا نمی گیرید و به آن تعلق ندارید. این احساس «متفاوت بودن» می تواند منجر به بروز احساساتی مانند ناامیدی، سرخوردگی و پستی (پایین تر بودن) شود. بعضی از تیپ چهاری ها به جای آن که احساس پستی کنند، به علت متفاوت بودن خود احساس می کنند از سایرین برتر هستند.

یعنی بهتر، منحصر به فردتر یا بالغ تر هستند. به مرور زمان چنین احساسی می تواند توانایی تیپ چهاری ها برای همدلی، ارتباط برقرار کردن و تشکیل روابط سالم را از بین ببرد. بسیاری از تیپ چهاری های ناسالم خود را از دنیای اطراف منزوی می کنند و به یک فضای تنهایی و پشیمانی پناه می برند.

برای جلوگیری از این باور اشتباه متوجه شوید که شما می توانید فرد بی همتایی باشید، در حالی که همچنین شباهت های زیادی با سایرین داشته باشید. شما نیازی نیست احساس پستی یا برتری کنید، بلکه فقط باید خودتان باشید.

در خود این حس را پیدا کنید که برای وجود اصیل انسانی و صادقتان ارزش قائل می شوید. اگر احساس می کنید حس شرم تمام وجودتان را برداشته است، متوجه باشید که شما از سایرین بدتر نیستید. بلکه ممکن است در مقایسه با آن ها به نقص های خود بیشتر توجه کنید.

بدانید که همه خانواده هایی با عیب های مختلف دارند، اشتباه می کنند و شکست می خورند و حس شرم، ترس، خشم و همچنین لذت، امید و میل به دوست داشتن و هدفمندی دارند. هرچه از توهم منزوی بودن بیرون می آیید و با انسانیت خود بیشتر ارتباط برقرار می کنید، خواهید توانست به یک تیپ چهاری سالم تبدیل شوید. یعنی فردی که خلاق است، خودش را می شناسد و با سایرین ارتباط برقرار می کند.

تیپ 5 اینیاگرام

به عنوان یک فرد با تیپ پنج اینیاگرام، احتمالا در کودکی زمان مدیریت منابع احساس اضطراب می کرده اید. بسیاری از تیپ پنجی ها در کودکی مخفی می شوند و از سایرین فاصله می گیرند، چون می ترسند دیگران آن ها را آشفته کنند یا انرژی شان تحلیل برود.

زمانی که این اضطراب در بزرگسالی همراه آن ها باشد، می تواند این نیاز شدید را به وجود آورد که باید وقت، انرژی و منابع را برای محافظت از خودتان، ذخیره کنید. متاسفانه نتیجه چنین رفتاری احساس شادی و هدفمندی نیست، بلکه تنهایی، اضطراب بیشتر و خساست را به همراه دارد.

برای جلوگیری از این باور اشتباه به یاد داشته باشید که می توانید انرژی خود را مدیریت کنید و مجددا به دست آورید. شما لیوان آبی نیستید که زمانی خالی شود، امکان پر کردن مجدد آن هرگز وجود نداشته باشد.

شما می توانید در صورت نیاز مجددا انرژی خود را تجدید کنید. برای مراقب از خود و ارتباط با سایرین اولویت قائل شوید و برنامه ای را ترتیب دهید که طبق آن به صورت منظم برای استراحت کردن از کار فاصله بگیرید و درگیر فعالیت های انرژی بخش مانند مدیتیشن یا ورزش شوید.

تمرین کنید کمی بیشتر نسبت به وقت، پول و انرژی خود بخشنده باشید تا بتوانید از عظمت زندگی استقبال کنید. همانطور که یاد می گیرید منابع خود را بدون ترس مدیریت کنید، به نسخه سالم تیپ پنجی ها تبدیل خواهید شد، یعنی فردی بافکر، مطمئن و توانمند.

تیپ 6 اینیاگرام

به عنوان یک تیپ شش اینیاگرام، احتمالا باور دارید که با نگرانی در مورد مشکلات بالقوه می توانید برای آن ها راه حل پیدا کنید. متاسفانه اغلب عکس این موضوع صادق است. یعنی با تمرکز بر آن چه که می تواند نتیجه بدی داشته باشد، می توانید یک پیشگویی خود تحقق بخش (پیشگویی یا پیشبینی که پس از بیان، شرایطی را به وجود می آورد که تحقق یابد) به وجود آورید.

به عنوان مثال ممکن است بترسید که عزیزتان قرار است شما را ترک کند. بنابراین رفتاری عجیب و غیرمحترمانه با او در پیش می گیرید، وفاداری اش را امتحان می کنید، در مورد جزئیات سوء برداشت شده بحث می کنید و رابطه را به سمت جاده خاکی می برید.

برای جلوگیری از این باور اشتباه تمرکز خود را روی چیزی که درست است بگذارید، نه اتفاق بدی که ممکن است رخ دهد. زمانی که ترس و شک وجود شما را می گیرد، یک گام به عقب برگردید و نگاهی به همه چیزهایی بیاندازید که می توانند آن ها هم خوب پیش بروند.

به خودتان داشته هایتان را یادآوری کنید که اگر اتفاق بدی رخ داد، می توانید از آن ها استفاده کنید. در این جا باید از کتابی به اسم «مغز مضطرب خود را مجددا سیم کشی کنید: چطور از علوم اعصاب ترس برای پایان دادن به اضطراب، آشفتگی و نگرانی استفاده کنید»، نقل کنیم.

در این کتاب آمده است: «گرچه افراد ممکن است باور داشته باشند که فرآیندهای تفکری مانند نگرانی یا نشخوار فکری منجر به یک راه حل خواهند شد، اما آن چه واقعا رخ می دهد تقویت مداری در قشر مغز است که اضطراب را تولید می کند. علاوه بر این، نشخوار فکری مشخص شده است که به افسردگی ختم می شود.»

زمانی که وسوسه می شوید برای پیدا کردن «راه حلی» که حتی بعید است آن را کشف کنید، نشخوار فکری کرده و نگران باشید، جمله بالا را به یاد آورید.

تیپ 7 اینیاگرام

به عنوان یک فرد با تیپ هفت اینیاگرام، وسوسه کننده است که برای پرت کردن کامل حواست خود به سمت تجربه ها و چیزهایی بروید که در نهایت یک حس خشونت و ارضا شدن را به شما خواهند داد. با آن که قبول داریم، ممکن است یک لحظه شادی و لذت را تجربه کنید اما رضایت واقعی ریشه در درون دارد، نه بیرون.

در نتیجه ممکن است متوجه شوید دائما در حال تعقیب تجربه ها یا لذت های گوناگون هستید اما روز به روز احساس درماندگی یا نارضایتی بیشتری می کنید. برای جلوگیری از این باور اشتباه، بدانید رضایت و شادی از درون می آید و نیازمند رسیدن به خودشناسی و قناعت به چیزی است که در زندگی دارید.

از احساسات خود آگاه باشید و از آن ها فرار نکنید، بلکه آن ها را به همان شکلی که هستند بپذیرید. به خودتان اجازه دهید در لحظه آرام بگیرید، بدون این که همیشه نیاز به چیزی هیجان انگیزتر و تحریک پذیرتر داشته باشید.

سعی کنید از چیزهای کوچک شاد شوید، نسبت به چیزهای کوچکی که به زندگی معنا و زیبایی می بخشند. با پیدا کردن رضایت و شادی در چیزهای کوچکی که معنا می بخشند، می توانید از عواقب منفی لذت جویی یا افراط بیش از حد، خودداری کنید.

تیپ 8 اینیاگرام

به عنوان یک تیپ هشت اینیاگرام، اغلب این احساس از درون شما را می خورد که سایرین از شما سوءاستفاده خواهند کرد یا سعی دارند شما را کنترل کنند. بسیاری از تیپ هشتی ها در زندگی نوعی خیانت را تجربه کرده اند.

این خیانت باعث شده است به این عقیده باطنی برسند که باید از خودشان مراقبت کنند، چون هیچکس دیگر صلاح و خیر آن ها را نمی خواهد. اگر شما یک تیپ هشتی هستید، احتمالا می توانید فورا چنین تجاربی را به یاد آورید.

به مرور زمان نتیجه چنین چیزی گرفتن یک حالت دفاعی، بی اعتماد شدن و نیاز به کنترل کردن است. این موضوع به ویژه در روابط نمود پیدا می کند، یعنی زمانی که ممکن است خود را آسیب پذیر نشان ندهید یا صمیمیت داشتن با یک دوست یا فرد عزیز برایتان سخت می شود.

با آن که اغلب به تیپ هشتی ها نقاط ضعفشان گفته می شود (بسیاری از افراد دوست دارند در مورد این تیپ بدگویی کنند)، چیزی که ما این جا می خواهیم بگوییم این است که میل به آسیب پذیر نبودن در واقع باعث می شود یک زندگی کمتر رضایت بخش داشته باشید.

در حالی که شما شایسته یک زندگی رضایت بخش هستید. شما در بهترین حالت خود «مدافعان عدالت» محسوب می شوید و بخش مهمی از یک رابطه یا تیم هستید. 

برای جلوگیری از این باور اشتباه به یاد داشته باشید که آسیب پذیر بودن زمان داشتن رابطه نشانه نقط ضعف نیست. بلکه در واقع یک نوع قدرت و امنیت به شمار می رود. به خودتان اجازه دهید پیش سایرین دیده شوید و به حرف های شما گوش کنند، بدون این که احساس کنید باید همیشه از خودتان محافظت کنید.

ارتباط با سایرین زمانی که به درستی انجام می شود، می تواند کاملا زیبا باشد. بنابراین از رها کردن کنترل خود یا ایجاد یک رابطه معنادار در زندگی تان هراسی به دل راه ندهید. برداشتن گام های کوچک برای برقراری ارتباط به شما یاد خواهد داد که یاد بگیرید چطور اعتماد کنید و یک رابطه صمیمانه واقعی شکل دهید که نتیجه آن رسیدن به یک لذت خالصانه تر برای شما به عنوان یک تیپ هشتی است.

تیپ 9 اینیاگرام

به عنوان یک تیپ نه اینیاگرام ممکن است احساس کنید دنیا تنها زمانی می خواهد نظر شما را بشنود که هماهنگ با حرف های سایرین باشد. بنابراین برای حفظ آرامش خود، ممکن است ساکت بمانید و از حرف زدن خودداری کنید.

ممکن است احساس کنید که زمان حرف زدن حواستان به خودتان است و نگران هستید که سایرین از دست شما خسته یا آزرده شوند. عیب این موضوع این است که فرصت در میان گذاشتن دیدگاه ها و افکار بی همتایتان را از خودتان می گیرید، چیزی که می تواند به زندگی شما حس لذت و رضایت بزرگی آورد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که در یک رابطه یک طرفه قرار دارید که در آن افراد به نیازها و دیدگاه های شما توجهی نمی کنند.

برای جلوگیری از این باور اشتباه که برای هیچکس حرف های شما مهم نیست، به یاد داشته باشید که هر کدام از ما بینش ارزشمندی داریم که ارزش مطرح کردن را دارد. زمانی که ایده یا نظری دارید حرف خود را بگویید، حتی اگر مخالف با افکار سایرین باشد.

دوستان حامی پیدا کنید که به حرف شما احترام بگذارند و آن را ارزشمند بدانند و همچنین شما را تشویق کنند و به چالش بکشند که خلاقانه فکر کنید. نیازی نیست که منتظر بمانید کسی نظر یا افکار شما را بپرسد، اشکالی ندارد که بدون این که مستقیما از شما خواسته شده باشد، آن ها را بیان کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.