نشانه هایی که بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز شما نشان می دهند فردی یک طرفه یا تعصبی هستید – قسمت اول

1402/07/04 9:46 PM - 7 ماه قبل


تا حالا فکر کرده اید که چرا بعضی از تیپ های شخصیتی خاص برایتان شدیدا آزاردهنده هستند؟ بسیاری از اوقات زمانی که فردی روی اعصاب ما است، او فردی تعصبی یا یک طرفه بوده یا خودمان اینطور هستیم. بسیاری از افراد متوجه چنین موضوعی نیستند و خود را به سادگی فردی «معمولی و عادی» تصور می کنند.

زمانی که ما چیزی درباره تیپ های شخصیتی ندانیم، اغلب رفتارمان خودکار است. یعنی رفتارها و الگوهایی را تکرار می کنیم که در درازمدت ممکن است به ما آسیب بزنند. به همین علت مقاله امروز بسیار مهم است و امیدواریم از آن لذت ببرید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید. اگر تیپ شخصیتی شما در این مقاله نبود، قسمت دوم مقاله نشانه هایی که براساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز شما نشان می دهد فردی یک طرفه هستید را مطالعه کنید. 

تیپ شخصیتی ISFJ

تیپ های شخصیت ISFJ، به خاطر وظیفه شناسی، وفاداری و مسئولیت پذیری شناخته شده هستند. اما زمانی که این افراد در حالت نابالغ خود قرار دارند، در گذشته گیر می کنند و به هرچیزی خارج از باورها و آیین خود شک می کنند. آن ها ممکن است هر روز سختگیرانه یک برنامه مشخص و ثابت را دنبال کنند یا تنها با افرادی ارتباط داشته باشند که سبک زندگی یا آیین مشابه دارند.

بودن در کنار افراد هم فکر به خودی خود بد نیست اما اغلب منجر به شکلگیری رفتار قضاوتی یا با ذهنیت بسته نسبت به کسانی می شود که از دایره دوستان ISFJها بیرون قرار دارند. بسیاری از افرادی که این حرف را می شنوند، تصور می کنند که ISFJهای متعصب و یک طرفه از نظر اجتماعی محافظه کار هستند و ترقی را دوست ندارند.

اما این تفکر به سختی درست است. ISFJهای متعصب می توانند شبیه به افراد محافظه کار از نظر اجتماعی به نظر برسند که از ترقی تنفر داشته باشند اما می توانند شبیه به فردی کاملا مخالف آن نیز به نظر برسند.

آن ها ممکن است تا حدی ترقی خواه باشند، به افراد با تفکر متفاوت با دیده شک بنگرند و آن ها را سخت قضاوت کنند. هر شخصیت ISFJ متفاوت با دیگری است اما ISFJهای متعصب از طریق تجربه به دانسته های خود اکتفا کرده و به هرچیزی که متفاوت با این تجربه باشد، نگاهی مشکوک و قضاوتی دارند.

ISFJهای یک طرفه همچنین در تلاش هستند متوجه پتانسیل خود باشند. چون آن ها برای آگاهی از زمان حال به گذشته اعتماد می کنند، ممکن است در تلاش برای مشاهده آینده ای فراتر از زمان حال با مشکل روبرو شوند یا افکار آشفته ای درباره آینده داشته باشند.

آن ها همچنین ممکن است از دور ریختن چیزهای مختلف خودداری کنند. یعنی نسبت به جزئیات کوچک وسواس فکری نشان دهند و عقیده داشته باشند که هر شیء ارزش احساسی دارد و بنابراین نباید آن را دور ریخت.

تیپ شخصیتی ISTJ

افراد با تیپ شخصیت ISTJ، اغلب قابل اعتماد، منظم و جزئیات نگر هستند. گرچه آن ها زمانی که تعصبی باشند، مسئولیت ها و وظایفی که در نهایت نتواند برایشان حس رضایت داشته باشد، به آن ها حس آشفتگی می دهند. 

آن ها همچنین می توانند نسبت به نحوه انجام کارها شدیدا سختگیری نشان دهند تا حدی که نتوانند آن کار را به فرد دیگری بسپارند یا کمک بگیرند و احساس می کنند همه کارها را باید خودشان انجام دهند.

ISTJهای یک طرفه نسبت به برنامه های خود نیز سختگیری زیادی نشان می دهند. آن ها ممکن است تلاش کنند که بدون فکر و خودجوش عمل کنند و در سازش با تغییرات پیشبینی نشده مشکل داشته باشند که اغلب منجر به بروز خشم و ناراحتی می شود.

این افراد همچنین ممکن است مسئولیت های سایرین را بیش از حد قبول کنند که می تواند منجر به فرسودگی یا پشیمانی از اطرافیانشان شود.

ISTJها نیز مانند تیپ های شخصیتی ISFJ، ممکن است دچار این ذهنیت ثابت شوند که آیین و تجربه هایشان تنها موارد قابل اعتماد و واقعی هستند. ISTJهای متعصب ممکن است نسبت به افرادی که دیدگاه ها و آیینشان را به چالش بکشند، همراه با قضاوت رفتار کنند و با آن ها بجنگند، بدون این که برای درک دیدگاه ها و تجاربشان وقت بگذارند.

این افراد ممکن است نسبت به تغییرات مقاومت نشان دهند یا سعی کنند قوانین و دستورالعمل هایی را شکل دهند که سایرین را مجبور کند با دیدگاه های محدود آن ها، موافقت کنند مجددا شبیه به ISFJها، چنین رفتاری کاملا بسته به تجربه ها، آیین و دیدگاه های ISTJ مورد نظر ممکن است کاملا فرق کند.

تیپ شخصیتی ESFP

شخصیت ESFP، فردی برونگرا، ماجراجو و آگاه از فرصت های مختلف برای هیجان و سرگرمی است. اما زمانی که این افراد در حالت تعصبی قرار می گیرند، به افرادی لذت جو و خودجوش تبدیل می شوند. یعنی حتی به بهای سلامت یا رضایت طولانی مدت خود، دنبال لذت و سرگرمی می گردند.

حوصله این افراد خیلی راحت سر می رود و از یک چیز به چیز دیگر به امید پیدا کردن هیجان بعدی می روند. برای ESFPهای یک طرفه تعهد می تواند سخت باشد، چون آن ها ترس از دست دادن چیزی بهتر دارند یا به سختی می توانند وظایفی را دنبال کنند که برایشان رضایت فوری ندارد.

گفتگو در مورد موضوعات انتزاعی برای این افراد می تواند آشفته کننده یا حوصله بر باشد، چون تنها برایشان مباحثی ارزش دارد که شامل حقیقت ملموس یا فرصت های زمان حال باشد. آن ها همچنین از هر نوع برنامه ریزی بلندمدت نفرت دارند و آن را وقت تلف کنی می دانند، چون آینده هرگز قطعی نیست.

بنابراین آن ها ممکن است همیشه در لحظه زندگی کنند و هرگز مسیر روشنی برای زندگی خود ترسیم نکنند. این ذهنیت زندگی در زمان حال گاهی می تواند خوب باشد. اما ESFPهای متعصب سخت تلاش می کنند در زندگی خود به یک حس ثبات برسند.

آن ها در پیروی تعهدها و وظایف مهم مشکل دارند و در نهایت احساس می کنند زندگی شان آشفته و خارج از کنترل است. در نتیجه به طور کلی احساس نارضایتی می کنند، چون نمی توانند به سمت هر هدف یا رویایی که دارند، پیشرفت کنند.

چنین شخصیت هایی ویژگی هایی دارند که در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ESFP است، توضیح داده ایم.

تیپ شخصیتی ESTP

افراد با شخصیت ESTP، به خاطر شخصیت کنجکاو، پرانرژی و باهوش خود شناخته شده هستند اما زمانی که یک طرفه هستند، به افرادی مادی گرا و بی پروا تبدیل می شوند. آن ها به جای این که نگاهی منطقی به عواقب بلندمدت کارهایشان داشته باشند، به لذت فوری توجه نشان می دهند و سرگرمی را به معنا و هدف بلندمدت ترجیح می دهند.

این افراد ممکن است سخت تلاش کنند روابط عاطفی عمیق تر را حفظ کنند و زمانی که افراد عمیقا درباره چیزی بدون اشاره مشخص به چیزی حرف می زنند، دقت می کنند. ESTPهای متعصب می توانند به افرادی بیش از حد رقابتی تبدیل شوند و اهداف خود را با شدت دنبال کنند.

تمرکز آن ها تنها روی پاداش های کوتاه مدت بوده و برایشان در نظر گرفتن آینده بی اهمیت است، چون کاملا غیرقابل پیشبینی بوده و کنترل آن سخت است. آن ها همچنین ممکن است تصمیم های بی پروایانه ای بگیرند و بدون توجه به عواقب، ریسک کنند.

نتیجه چنین چیزهایی رفتار خودجوش و بدون فکر، نداشتن ثبات مالی یا مشکلاتی است که تاثیر منفی می تواند روی زندگی شان داشته باشد.

علاوه بر این، ESTPهای متعصب ممکن است برای ایجاد روابط معنادار و محکم سخت تلاش کنند. این افراد ممکن است به علت تمرکز بیش از حد به لذت های مادی یا پاداش های کوتاه مدت نتوانند کاملا خود را وقف یک رابطه کنند. بنابراین سریعا با افراد مختلف رابطه شکل می دهند، بدون این که رابطه محکمی بینشان شکل گیرد. نتیجه چنین رفتاری شکلگیری احساس تنهایی و انزوا در آن ها است که به سختی می توانند از آن فرار کنند.

تیپ شخصیتی INTJ

افراد با تیپ شخصیت INTJ، متفکران عمیقی هستند که از هوش خود برای رسیدن به اهداف بلندمدتشان استفاده می کنند. زمانی که آن ها رویایی در ذهن داشته باشند، همه چیز را درگیر رسیدن به آن می کنند. نتیجه چنین رفتاری می تواند توجه نکردن به هر چیزی خارج از آن هدف باشد، از جمله سلامت شخصی، روابط یا مراقبت فردی.

INTJهای متعصب اغلب به هر وقفه ای در رسیدن به هدف اصلی خود به چشم مانعی می نگرند که باید به آن توجهی نشود. بنابراین هر نوع حواس پرتی و مزاحمتی آن ها را شدیدا عصبانی می کند. چنین رفتاری به روابط آن ها آسیب می زند و بیشتر از حد لازم سرد و بی تفاوت به نظر می رسند.

INTJهای متعصب همچنین می تواند آنقدر به رویای شهودی خود توجه کنند که جزئیات و حقایقی را که می توانند با ایده ها و برنامه هایشان در مغایرت باشند، نادیده بگیرند. بنابراین آن ها ممکن است تمام انرژی خود را صرف رسیدن به چیزی کنند و در آن شکست بخورند، چون متوجه جزئیات زیادی که روی هم تلنبار شده و به چیزی واقعا آسیب زننده تبدیل شده اند، نبوده اند.

علاوه بر این، آن ها ممکن است بیش از حد نسبت به رسیدن به رویای خود لجباز باشند که به طور کلی هر ایده یا دیدگاه دیگری را رد کرده و به نظرات ارزشمند اطرافیان خود توجه کنند. نتیجه چنین رفتاری می تواند نبود روابط پابرجا و استوار باشد، چون سایرین احساس می کنند قادر به برقراری ارتباط با INTJ متعصب یا درک او نیستند.

چنین شخصیت هایی همچنین در همکاری موثر با سایرین ممکن است با مشکل روبرو شوند، چون برایشان پذیرش ایده هایی که از آن خودشان نیستند، سخت است.

تیپ شخصیتی INFJ

افراد با تیپ شخصیت INFJ، روی رشد فردی، روابط و درک دنیای اطرافشان تمرکز می کنند. این افراد زمانی که در حالت نابالغ خود قرار دارند، می توانند بیش از حد به ایده هایشان توجه کنند و از وقایع ملموس مانند سلامت فیزیکی، وضعیت مالی یا نیازهای واقعی روزمره خود غافل شوند. بنابراین دنیای اطرافشان رنگ می بازد و در ایده ها، تخیل و رویاهایی اسیر می شوند که آن ها را از حقیقت دور کرده و به سمت خیالپردازی بدون نتیجه، سوق می دهد.

INFJهای یک طرفه ممکن است در خود ابرازی با مشکل روبرو شوند و به جای آن ترجیح دهند به افکار و عواطف عمیق خود پناه ببرند. نتیجه آن می تواند بروز مشکلاتی برای برقراری ارتباط و تعامل های اجتماعی باشد، چون ممکن است از چیزی که می گویند یا نحوه مشارکت در چیزهای مختلف، احساس آشفتگی کنند.

برای این افراد همچنین برقراری ارتباط های معنادار سخت است، چون به قدری در افکار و ایده های خود غرق می شوند که نمی توانند با سایرین در یک سطح عمیق تر ارتباط برقرار کنند. آن ها در چنین شرایطی ممکن است دیگران را پایینتر از خود بدانند، چون نمی توانند به طریقی صحبت کنند که افراد بدون مشکل متوجه آن شوند.

این افراد در سایر اوقات ممکن است خود را بابت همجور نبودن با سایرین، تحقیر کنند. علاوه بر این، INFJهای متعصب می توانند بیش از حد به رویا یا دیدگاه های خود وابسته باشند. آن ها ممکن است از شنیدن دیدگاه های دیگر یا پذیرش چیزهایی که همسو با عقاید فعلی شان نیست، سرباز بزنند و به افرادی کوتاه نگر و با ذهینت بسته تبدیل شوند.

نتیجه آن می تواند این باشد که نسبت به افرادی که از باورهایشان پیروی نکنند سخت قضاوت کرده یا هر نوع ارتباط بالقوه معنادار را به علت نبود انعطاف پذیری و پذیرش، رد می کنند.

برای شناخت بهتر چنین شخصیت هایی، مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، را بخوانید.

تیپ شخصیتی ENFP

افراد با شخصیت ENFP، خلاق، آزاد و مستقل هستند و اغلب دنبال تجربه های جدیدی می گردند که بتوانند خودشان را از ته دل وقف آن ها کنند. ENFPها زمانی که تعصبی باشند، برای پیدا کردن فرصت ها عطش دارند اما در آن واحد مشغول به انجام پروژه های بیش از حد زیادی می شوند.

اعمالشان بیشتر طبق هوا و هوس است تا هوشمندانه و اغلب نتیجه آن کسب نتایج غیرملموس است. آن ها همچنین ممکن است نسبت به متعهد بودن مشکل داشته باشند. چون اگر چیزی بیش از حد سخت یا خسته کننده شود، ممکن است سریعا به سمت چیز بعدی پیش بروند، بدون آن که چیزی را که شروع کرده اند تمام کنند.

ENFPهای یک طرفه می توانند بیش از حد ایده آل گرا باشند و به راه حل های کاملی توجه کنند که هرگز ممکن است واقعیت نداشته باشند. نتیجه چنین رفتاری بی ثباتی در تصمیم گیری یا عمل کردن است، چون آن ها نمی توانند به چیزی که کامل نیست قانع شوند.

این افراد همچنین در برقراری ارتباط های معنادار با مشکل روبرو می شوند، چون سایرین احساس می کنند که ایده آل گرایی این تیپ ها غیرواقعی است و خیلی سخت می توان با آن کنار آمد.

علاوه بر این، ENFPهای متعصب بیش از حد وقت و انرژی خود را صرف ساخت چیزی می کنند که از قبل وجود دارد. چون آن ها دوست دارند هرکاری را به شکل جدیدی انجام دهند، وقت و انرژی زیادی را صرف بازسازی چیزی یا ایده پردازی درباره راه حل های جدیدی می کنند، در حالی که یک روش سنتی خوب و کامل از قبل وجود دارد.

مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است، کمک می کند چنین شخصیت هایی را بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی ENTP

افراد با تیپ شخصیت ENTP، به صورت ذاتی کنجکاو و پرسشگر هستند و همیشه دنبال چیز بزرگ بعدی می گردند. این افراد زمانی که نابالغ هستند، بیش از حد به احتمال ها توجه نشان می دهند نه نتیجه موثر نهایی. آن ها وقت خود را با ایده هایی تلف می کنند که پتانسیل به حقیقت پیوستن را ندارند.

این افراد در همین حین به قطب نمای درونی خود توجه نمی کنند یعنی جنبه های احساسی و تفکری شان که کمک می کنند تصمیم هایی برپایه منطق و ارزش هایشان بگیرند. چون این تیپ ها متعصب هستند، دنبال احتمال ها می گردند اما هشدارها و بینش هایی را که ذهن و قلبشان می دهند، نادیده می گیرند.

برای ENTPهای یک طرفه همچنین سخت است تمرکز خود را برای مدت طولانی روی یک چیز بگذارند. حواس آن ها به راحتی پرت می شود و در انجام وظایف با مشکل روبرو می شوند که در نتیجه آن به موفقیت های ملموسی در زندگی شان نمی رسند.

روابط برای این افراد مانند یک میدان مین به نظر می رسد، چون دیگران احساس می کنند که ENTP همیشه درگیر آینده است و هرگز در لحظه حال و فعلی حضور ندارد. آن ها ممکن است افرادی غیرقابل اعتماد و غیرمسئول به نظر برسند، یعنی نتوانند به مدت خیلی طولانی نسبت به چیزی متعهد باشند.

مشکل دیگری که ENTPهای متعصب دارند این است که ممکن است ندانند زمانی که لازم است، چطور جدی باشند. این افراد به واسطه حس شوخ طبعی و طنز خود شناخته شده هستند اما در حالت تعصبی خود، نمی توانند هر نوع گفتگو جدی را به درستی ادامه دهند.

هر زمان که اوضاع ناخوشایند می شود، آن ها از حس شوخ طبعی خود برای بی اهمیت نشان دادن اوضاع استفاده می کنند، از بررسی رفتار خود خودداری کرده یا حتی شرایط را به نفع خود تغییر می دهند. نتیجه چنین رفتاری می تواند ایجاد سوء تفاهم و احساس بیگانگی بین ENTP و افرادی باشد که با او تعامل دارند.

ویژگی های مشترک این تیپ مایرز بریگز را در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است، گفته ایم.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.