هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز موقع تصمیم گیری چه ضعفی دارد؟ - قسمت چهارم

1402/09/15 9:28 AM - 4 ماه قبل


در قسمت سوم هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز موقع تصمیم گیری چه ضعفی دارد، تیپ های شخصیتی ISTJ، INFJ، INTJ و ESFJ را بررسی کردیم. در این قسمت چند تیپ دیگر را توضیح می دهیم. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ESTJ

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ اغلب به اسم مدیران اجرایی شناخته می شوند و به لطف کارکرد غالب خود یعنی تفکری برون ریز (Te) کارها را با کارآمدی و بهره وری به سرانجام می رسانند. این افراد به واسطه رویکرد منطقی، قاطع و بی طرفانه ای که در زندگی دارند شناخته می شوند و استعداد خاصی در نظم بخشیدن به افراد و سیستم ها برای رسیدن به اهداف دارند. آن ها رهبران برنامه ریزی و نظم بخشیدن در دنیای ما هستند و این اطمینان را به وجود می آورند که همه چیز با کارآیی و بدون مشکل پیش می روند.

کارکرد احساسی درون ریز و تیپ شخصیتی ESTJ

با آنکه ESTJها در تصمیم گیری های موثر و اندیشیدن منطقی عالی عمل می کنند، اما در استفاده از کارکرد پست خود یعنی احساسی درون ریز (Fi) با مشکل روبرو می شوند. این چالش اغلب به شکل تلاش برای برقراری ارتباط با دنیای عاطفی درونشان نمایان می شود، به خصوص زمانی که احساسات همسو با اهداف کلی آن ها نیست.

مردی به اسم گودرز را در نظر بگیرید که یک برنامه ریز شهری شناخته شده با تیپ شخصیتی ESTJ است. ذهن گودرز یک ماشین روغن کاری شده است که نقشه ها و طرح های توسعه شهری را با تمرکز و قدرتی بررسی می کند که باعث تحسین همکارانش می شود.

دفتر کار او بسیار شلوغ است و روی میز او را نقشه های معماری، نقشه های شهری و نمودارهای پیشرفت رشد پر کرده اند. با آنکه ذهن استراتژیک و طبیعت قاطع گودرز باعث ترقی شغلیش شده است، او اغلب به طرز عجیبی از انتخاب های خود ناراضی است.

ریچارد در تعقیب میل خود به ایجاد یک منظره شهری کاملا بهینه، از ارزش ها و رویاهای محوری اش فاصله گرفته است. او بر اساس ارقام و حقایق تصمیم های قاطعی می گیرد، اما با این حال به احساساتی که به این تصمیم ها ربط دارند، توجه نمی کند.

یک منطقه تاریخی باید برای احداث بزرگراه جدید خراب شود، یک مجتمع تجاری بزرگ باید جای پارک محلی جذاب را بگیرد و این کارها با آنکه کاملا در برنامه های گودرز منطقی هستند، اما به او حس بدی می دهند. او مانند کشتی است که از یک سیستم هدایت مدرن استفاده می کند ولی ارتباط خود را با آب هایی که روی آن شناور است، از دست داده است.

توجه مطلق گودرز به وظایف و طرح های شهری اغلب باعث شده است عواقب عاطفی تصمیم های خود را نادیده بگیرد و انتخاب هایی کند که روی کاغذ خوب به نظر می رسند اما همسو با خود درونی او نیستند. این قطع رابطه بین اعمال او و احساساتش حس نارضایتی عمیقی به گودرز می دهد و جلوی رشد و خوشحالی فردی او را می گیرد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد احساسی درون ریز خود استفاده کنید

  • خویشتن اندیشی عاطفی را تمرین کنید. ESTJها می توانند درک عاطفی خود را با وقت گذاشتن برای خویشتن اندیشی و درون نگری افزایش دهند. این تمرین به آن ها کمک می کند تحلیل منطقی خود را در ارتباط با واکنش های عاطفی شان قرار دهند و زمان تصمیم گیری دیدگاه متعادل تری داشته باشند.
  • نظر تیپ های احساسی را بخواهید. ESTJها از تعامل با افرادی که به صورت ذاتی از کارکرد احساسی درون ریز (تیپ های شخصیتی FP) استفاده می کنند، نفع می برند. این افراد می توانند در اختیار تیپ ESTJ اطلاعاتی درباره نحوه جا دادن درک عاطفی در دنیای او قرار دهند.
  • سلامت عاطفی را در اولویت قرار دهید. ESTJها باید برای دستیابی به موفقیت کلی اهمیت سلامت عاطفی را درک کنند و برای این منظور در برنامه روزانه منظم خود فضایی را برای ابراز احساسات و درک آن در نظر بگیرند. این کار به آن ها کمک می کند بین منطق بی طرفانه و احساسات شخصی شان تعادل ایجاد کنند و تصمیم های متعادل تری بگیرند و به رشد فردی برسند.

مقاله جالب 9 فیلم مورد علاقه یا نفرت ESTJ ها را برای شناخت سلیقه سینمایی این تیپ ها بخوانید.

تیپ شخصیتی ENFJ

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ به اسم مربی شناخته می شوند، شخصیت های جذابی که به صورت ذاتی الهام بخش و انگیزه بخش اطرافیان خود هستند. این افراد تحت هدایت کارکرد غالبشان یعنی احساسی برون ریز (Fe) قرار دارند که باعث می شود به محیط خود آرامش ببخشند و روابط معنادار و عمیقی شکل دهند.

آن ها از کارکرد کمکی خود یعنی شهودی درون ریز (Ni) برای درک الگوهای پیچیده و غرق شدن در مفاهیم انتزاعی استفاده می کنند که اجازه می دهد رویای مشترکی را شکل دهند که اشتیاق سایرین را شعله ور کند و باعث ایجاد اتحاد بین افراد شود.

کارکرد تفکری درون ریز و تیپ شخصیتی ENFJ

ENFJها با وجود توانایی خود در درک عاطفی و بینش شهودی، ممکن است در استفاده از کارکرد پستشان یعنی تفکری درون ریز (Ti) با مشکل روبرو شوند. اغلب این موضوع به شکل نگاه بی طرفانه داشتن به شرایط نمایان می شود.

با آنکه ENFJها بدون شک می توانند منطقی باشند، اما زمانی که از ارزش های خود فاصله می گیرند نمی توانند از بی اشتباه بودن خود مطمئن شوند. آن ها نگران این هستند که اشتباه کنند یا باعث به هم خوردن روابطی شوند که سخت برای ایجاد آن تلاش کرده اند.

هرچه افراد با این تیپ شخصیتی بالغ تر و سالم تر باشند، بیشتر در استفاده از منطق در تصمیم های خود راحت هستند. اما بعضی از ENFJها در تمام دوران زندگی خود با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند.

زنی به اسم مهسا را در نظر بگیرید که مدیر روابط عمومی با تیپ شخصیتی ENFJ است. دفتر کار مهسا محلی برای اکتشاف های خلاقانه و بحث های صمیمانه است، مکانی که در آن ایده های جدید شکوفا می شوند و اخلاق تیمی پابرجاست.

سایرین مهسا را به علت توانایی درکش و توجه به مسائل پیچیده روابط فردی تحسین می کنند، با این حال او دائما متوجه می شود که در انتقاد از کارمندان یا اخراج کارمندانی که در واقع باعث ضرر شرکت می شوند، با مشکل روبرو است.

او به تلاش خود برای ایجاد انگیزه در آن ها و بهتر شدن ادامه می دهد، اما نتیجه ای نمی گیرد. مهسا در تلاش خود برای حفظ آرامش و توجه به احساسات تیمش، تناقض های منطقی در برنامه هایش را نادیده می گیرد. کمپین جدید روابط عمومی ظاهرا از نظر احساسی جذاب است اما با وجود آنکه برای رفع یک مشکل احساس نیاز می شود، بنیاد منطقی یا جدیت لازم برای جلوگیری از اختلاف را ندارد. این نمونه ها نقاط کور مهسا در ظرفیت تصمیم گیریش را نشان می دهند.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد تفکری درون ریز خود استفاده کنید

  • بین درک عاطفی و تحلیل منطقی تعادل ایجاد کنید. ENFJها می توانند مهارت های تصمیم گیری خود را با ترکیب هوش هیجانی و استدلال منطقی شان ارتقا بخشند. با آنکه بینش عاطفی برای درک دیدگاه های سایرین مهم است، تحلیل منطقی نیز به همان شکل برای برنامه ریزی های کامل و صحیح اهمیت دارد.
  • با تیپ های تفکری ارتباط برقرار کنید. تعامل با افرادی که شدیدا از کارکرد تفکری درون ریز (تیپ های شخصیتی TP) استفاده می کنند، برای ENFJها مفید است. این افراد در اختیار آن ها اطلاعاتی درباره پردازش استدلال منطقی و تحلیل انتقادی قرار می دهند.
  • این پیام را بپذیرید که بیان نظر شخصی اشکالی ندارد. ENFJها در تلاش برای حفظ آرامش، اغلب نظرات منطقی خود را از ترس از هم پاشیدن آرامش سایرین بیان نمی کنند. برای این شخصیت ها فوق العاده مهم است که متوجه شوند بینش تحلیلی شان اطلاعات فوق العاده ارزشمندی را فراهم می کند که باید فاش شوند و عواقب متعادل تر و موثرتری به همراه می آورد. برای آن ها الزامی است که درک کنند ابراز استدلال های منطقی شان به این معنی نیست که به احساسات سایرین آسیب می زنند. بلکه، دری را برای بحث های مفید می گشاید و احترام و درک متقابل را به همراه می آورد.

برای شناخت بهتر این تیپ، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFJ است، را مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ENTJ

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ که به اسم فرمانده شناخته می شوند، شخصیت هایی پویا دارند که بابت مهارت استراتژیک و رفتار قاطع خود شهرت دارند. این افراد تحت هدایت کارکرد غالب خود یعنی تفکری برون ریز (Te) قرار دارند که آن ها را وادار به نظم بخشیدن، برنامه ریزی و اجرای موثر برنامه ها می کند.

کارکرد کمکی این شخصیت ها یعنی شهودی درون ریز (Ni) به آن ها کمک می کند الگوهای پیچیده و عواقب بلندمدت اعمال خود را درک کنند و نیروبخششان است تا با در نظر گرفتن آینده، تصمیم بگیرند.

کارکرد احساسی درون ریز و تیپ شخصیتی ENTJ

با آنکه ENTJها قدرت خود را در برنامه ریزی استراتژیک و تحلیل منطقی نشان می دهند، اغلب در استفاده از کارکرد پست خود یعنی احساسی درون ریز (Fi) با مشکل روبرو می شوند. این موضوع را می توانیم در همسو کردن تصمیم هایشان با ارزش ها، شورهای شخصی و درک عاطفی ببینیم.

مهدی را در نظر بگیرید که تیپ شخصیتی ENTJ دارد و مدیرعامل یک استارتاپ در حوزه فناوری است. دفتر کار مهدی بسیار شلوغ است و مکانی است که در آن برنامه ها با دقت فراوان طرح ریزی شده اند و با دقت اجرا می شوند.

سایرین مهدی را به علت انگیزه بی پایان و توانایی تبدیل رویاهایش به حقیقت تحسین می کنند. مهارت برنامه ریزی مهدی بی نظیر است و هر موفقیتی که تیمش به آن دست پیدا می کنند، گواهی برای فرماندهی شایسته او است.

اما مهدی در بین انبوهی از اهداف، موعد تحویل پروژه ها و نمودارهای رشد، اغلب متوجه می شود که به صدای آهسته درون خود توجه نمی کند. پروژه ای که از نظر استراتژیک منطقی به نظر می رسد اما شور و هیجانی به او نمی دهد و تصمیم برای ورود به یک بازار جذاب که همسو با ارزش های محوری او نیست، نمونه هایی برای نشان دادن نقطه کور تصمیم گیری مهدی هستند.

تعصب مهدی روی پیشرفت استراتژیک و تعهد تزلزل ناپذیرش به استدلال منطقی اش، اغلب توانایی او را برای درون نگری و همسو کردن تصمیم هایش با ارزش های فردی اش، محدود می کند. 

این موضوع یک نوع حس دور افتادن به وجود می آورد، کشمکشی بین انسانی که مهدی به دنیا نشان می دهد و فردی که واقعا است. مهدی در اعماق وجود خود این میل باطنی را دارد که پروژه هایش نه تنها موفق شوند، بلکه شور و اصول واقعی او را نشان دهند. گرچه او ممکن است متوجه این موضوع نباشد، اما تعقیب بی وقفه اهداف استراتژیک این خطر را به همراه دارد که او را از لذت و شادی عمیقی که همسو کردن تصمیم ها با ارزش ها و اعتقادات عاطفی فردی به همراه می آورد، محروم کند.

این دوگانگی درونی اگر مورد رسیدگی قرار نگیرد، حس نارضایتی عمیقی در او شکل می دهد که جلوی رشد و رضایت فردی مهدی را می گیرد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد احساسی درون ریز خود استفاده کنید  

  • شور درونی خود را دنبال کنید. شخصیت های ENTJ مانند مهدی باید درون نگری کنند و متوجه شوند برایشان از نظر فردی چه چیزهایی واقعا جذاب و رضایت بخش است که این چیز ممکن است یک پروژه خاص، یک فعالیت تجاری جدید یا باوری باشد که عمیقا به آن اهمیت می دهند. ENTJها با لحاظ کردن شور درونشان در تصمیم های استراتژیکشان مطمئن می شوند که اهدافشان در زندگی همسو با ارزش های فردی اش است و در نهایت به آن ها حس رضایت و خوشبختی می دهد.
  • تاثیر عاطفی را در نظر بگیرید. شخصیت های ENTJ باید تاثیر عاطفی تصمیم هایشان را روی خودشان و اطرافیانشان در نظر بگیرند. انجام این کار به معنی درک و تایید احساسات و ارزش های اعضای تیمشان است. آن ها با انجام این کار می توانند محیط کاری با فضای همدلانه تر شکل دهند که در مقابل روحیه اخلاقی و بهره وری تیم را افزایش می دهد.
  • مدتی را در سکوت به درون نگری اختصاص دهید. ENTJها به عنوان افرادی که به صورت ذاتی قاطع و عملگرا هستند، از وقت گذاشتن برای درون نگری در سکوت، بسیار نفع می برند. آن ها برای این کار می توانند یوگا کار کنند، خاطرات خود را بنویسند یا فقط در طبیعت وقت بگذرانند. چنین فعالیت های تکی فضایی را در اختیار این شخصیت ها قرار می دهد که احساسات و شور درونی خود را درک کنند که اغلب در هیاهوی اهداف استراتژیک و استدلال منطقی نادیده گرفته می شوند. در چنین لحظات ساکتی است که ENTJها می توانند واقعا به احساسات خود گوش کنند و متوجه شوند که واقعا از نظر فردی چه چیزی می خواهند.

توصیه می کنیم نگاهی نیز به مقاله بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چه چیز طبیعی را نمی توانید تحمل کنید؟ - قسمت اول اندازید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.