چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، عالی ترین نقطه قوتتان را تقویت کنید – قسمت دوم

1402/11/14 11:51 PM - 2 ماه قبل


در قسمت اول چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، عالی ترین نقطه قوتتان را تقویت کنید، تیپ های شخصیتی INFJ، INTJ، ENFP و ENTP را توضیح دادیم. در این قسمت چند تیپ دیگر را بررسی خواهیم کرد.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

در لینک زیر می توانید قسمت بعدی این مقاله را نیز مطالعه کنید.

تیپ های شخصیتی ISFJ و ISTJ – حسی درون ریز

اگر تیپ شخصیتی شما ISFJ یا ISTJ است، کارکرد شهودی شما حسی درون ریز (Si) نام دارد. مانند تمام تیپ های شخصیتی ما قصد نداریم بگوییم که تنها چیزی که می توانید روی آن واقعا تسلط پیدا کنید، کارکرد حسی درون ریز است. شما ممکن است یک دانشمند عالی رتبه، یک آهنگساز خارق العاده یا یک معلم ماهر باشید. در این مقاله تمرکز ما به طور کلی روی بهترین نقطه قوت تیپ شخصیتی شما است.

به عنوان یک شخصیت ISFJ یا ISTJ، داشتن کارکرد حسی درون ریز مانند این است که کتابخانه عظیمی از تجربه ها و جزئیات را در ذهن خود ذخیره کرده باشید که هر زمان نیاز بود، بتوانید به آن ها رجوع کنید. شما فقط به حال و آینده فکر نمی کنید، بلکه آیین، جزئیات و دانش به دست آمده از گذشته را عمیقا تحسین می کنید.

توجه اصلی شما روی فراهم سازی ثبات و امن کردن موقعیت حال با استفاده از دروس گذشته و تجربه زیسته است. شما می دانید همه می توانند چیزی را فرضیه سازی کنند اما می دانید چیزی که در گذشته واقعا جواب داده، چیزی است که واقعا می توان به آن اعتماد کرد. شواهد، تجربه و واقعیت چیزهایی هستند که به آن ها اعتماد دارید.

این قابلیت به شما اجازه می دهد دقیق و قابل اعتماد باشید و به جزئیات بسیار توجه کنید. کارکرد حسی درون ریز مسیر شما به سمت گذشته است و نقطه ثابتی را در اختیارتان قرار می دهد که به آن مراجعه کنید و از تجربه های گذشته برای تصمیم گیری های بهتر در آینده استفاده کنید.

انگار شما دائما در حال تحلیل و دسته بندی جهان اطراف خود بر اساس حقایق و جزئیات محکمی هستید که در ذهنتان ذخیره کرده اید. این قابلیت بی همتا دارایی ارزشمندی است که اگر با دقت پرورش داده شود، منجر به  اطمینان بخشی و کاربردی بودن می شود. آن را بپذیرید، کاملش کنید و اجازه دهید شما را در زندگی هدایت کند، چون یکی از ویژگی های متعددی است که شما را به فردی شگفت انگیز تبدیل می کند.

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی ISTJ یا ISFJ کارکرد حسی درون ریز خود را تقویت کنید

  • از وظایف جزئیات محور لذت برید: درگیر فعالیت هایی شوید که به توجه زیاد به جزئیات نیاز دارند. این وظایف می توانند هرچیزی باشند از ساخت مدل گرفته تا گلدوزی پیچیده.
  • دفترچه خاطرات داشته باشید: نوشتن رویدادها و تجربه های مهم کمک می کند آن ها را در آینده بهتر به یاد آورید. به خصوص به یاد داشته باشید که درس هایی را بنویسید که از تجربه های خود گرفته اید.
  • آیین را حفظ کنید (یا ایجاد کنید): حفظ آیین فرهنگ یا خانوادگی روشی عالی برای درگیر کردن کارکرد حسی درون ریز شما و حفظ لحظاتی است که معنای خاصی برایتان دارند.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید: در لحظه حال باشید، به مناظر، صداها و احساسات اطراف خود دقت کنید. این کار را در محیطی آرامش بخش انجام دهید مانند زمان پیاده روی در طبیعت تا بتوانید چیزهایی را که متمایز هستند، کاملا متوجه شوید. شما با این کار سلامت و خلاقیت خود را بهبود می بخشید.
  • از روتین های سالم استقبال کنید: برای غذاخوردن، ورزش و مراقبت از خود روتین داشته باشید. کارکرد حسی درون ریز شما ثبات را تحسین خواهد کرد و در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت.
  •  در تاریخ قدم بزنید: تاریخ و گذشته انباری مملو از دروس است و خردی را در اختیارتان قرار می دهد که می توانید از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنید. بیوگرافی ها را بخوانید، مستند ببینید و اجازه دهید بینشتان گسترش یابد.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید: پس از هر اشتباه یا شکست خوردن، وقت بگذارید و ببینید چه چیزی اشتباه پیش رفته است و چطور می توانید پیشرفت کنید. انجام این کار یکی از بزرگترین نیروهای ماورایی کارکرد حسی درون ریز است.
  • فعالیت های فیزیکی را امتحان کنید: فعالیت های فیزیکی آرام روشی عالی برای کنترل جهان حسی درونی شما است. به قایق سواری بروید، صخره نوردی یا کوهنوردی کنید، به استخر بروید تا واقعا به جزئیات دقت کرده و هوشیاری حسی خود را مهار کنید.
  • نسبت به خودتان صبوری خرج دهید: پذیرش تغییرات و موقعیت های جدید برای تیپ های ISTJ و ISFJ سخت است. برای خود وقت بگذارید تا با تغییرات سازگار شوید و خودتان را تحت فشار برای عجله قرار ندهید.
  • درباره جزئیات بپرسید: زمان یادگیری چیزی جدید یا تصمیم گیری، تا جای ممکن درباره جزئیات زیاد بپرسید. انجام این کار کمک می کند یک تصویر ذهنی کامل از موقعیت ایجاد کنید.
  • به گذشته بیاندیشید: زمانی را به یادآوری تجربه های مثبت گذشته اختصاص دهید. این کار منبعی از آرامش و لذت خواهد بود و واقعا کمک می کند بدانید چه چیزی به شما حس رضایت می دهد.
  • کمک عملی کنید: به فردی که می دانید مشکلی دارد، فکر کنید. آیا می توانید یک راه حل ملموس و عملی در اختیارش قرار دهید؟ مثلا اگر او مریض است، می توانید برایش سوپ درست کنید؟
  • فیلم های محبوب دوران کودکی خود را مجددا ببینید: نوستالژی برای تیپ های با کارکرد غالب حسی درون ریز آرامش بخش است. فیلم های محبوب دوران کودکی تان اغلب خاطرات و احساساتی را به یادتان می آورند که عمیقا برایتان آرامش بخش هستند.
  • به مکان هایی که در دوران کودکی خود دوست داشتید، سر بزنید: واقعا در آن مکان حل شوید. این تجربه چه چیزی را به یادتان می آورد؟ از آن چه بینش هایی می توانید بگیرید؟ به فکر چه خاطراتی می افتید؟

مقالات زیر را برای آشنایی بیشتر با این تیپ ها بخوانید:

تیپ های شخصیتی ESFP و ESTP - حسی برون ریز

اگر تیپ شخصیتی ESFP یا ESTP دارید، کارکرد غالب شما حسی برون ریز (Se) است. مجددا باید تاکید کنیم این گفته به این معنا نیست که تنها باید خود را محدود به تسلط روی این بخش از شخصیت خود کنید. شما ممکن است یک کارآفرین موفق، یک هنرمند ماهر یا یک سخنران شایسته در جمع باشید. گرچه در این مقاله تمرکز اصلی ما روی نقطه قوت اصلی تیپ شخصیتی شما است.

به عنوان یک ESFP یا ESTP، کارکرد حسی برون ریز اجازه می دهد خود را کاملا در لحظه حال غرق کرده و جهان اطراف خود را به شکل مستقیم و فوری تجربه کنید و نسبت به آن واکنش نشان دهید. شما از آنچه اطرافتان رخ می دهد، آگاه هستید و سریعا در مقابل آن واکنش نشان می دهید.

شما فردی هستید که به لحظه و اکنون توجه دارید و رنگ ها، صداها، مزه ها و بافت های جهان بیشتر از هر فرد دیگری برایتان ملموس هستند. شما در شناسایی فوری تغییرات در محیط خود مهارت دارید و زمانی که لازم باشد، سریعا واکنش نشان می دهید و سازگار می شوید. علاوه بر این، واقع گرا هستید و سعی می کنید دیدگاه ثابت و منطقی نسبت به زندگی داشته باشید.

مثلا زمانی که بحرانی پیش می آید، ممکن است اولین نفری باشید که از منابع و ابزار لازم استفاده می کنید. به جای آنکه آشفته شوید و سراسیمه بگویید «چرا اینطور شده است؟»، استوار به دل لحظه می روید، بررسی می کنید چه اتفاقی دارد رخ می دهد، چه کار باید الان انجام داد و چه راه حلی مناسب است.

کارکرد حسی برون ریز شما دروازه ای به دنیا است که باعث می شود عمیقا تمام چیزهای زیبا، ملموس و هیجان انگیز داخل آن را تحسین کنید. این ویژگی بی همتا زمانی که به صورت کارآمد کنترل شد، به زندگی پرشور، درگیرکننده، لذت بخش و بدون درنگ ختم می شود. پس از آن استقبال کنید، صیقلش دهید و به کارش بگیرید، چون یکی از چیزهای متعددی است که شما را متمایز از سایرین می کند.

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی ESFP یا ESTP کارکرد حسی برون ریز خود را تقویت کنید

  • درگیر فعالیت های فیزیکی شوید: خود را غرق در فعالیت هایی کنید که حواس شما را تحریک کنند مانند ورزش، رقص یا سفر ماجراجویانه. این تجربه ها اجازه می دهند احساس زنده بودن و اتصال به دنیا کنید.
  • مهارت های هنرمندانه خود را توسعه دهید: خواه نقاشی، آشپزی یا عکاسی باشد، با استفاده از این هنرها برای خودتان زیبایی خلق کنید و توانایی ذاتی که برای تحسین زیبایی دارید، پرورش دهید.
  •  ذهن آگاهی را تمرین کنید: آگاهانه در تمام طول روز به حواستان دقت کنید. روی صداها، منظره ها و بوهای اطرافتان کاملا تمرکز کنید. فقط غذا نخورید، بلکه هر لقمه را بچشید و به طعم آن دقت کنید.
  • از طریق عمل کردن یاد بگیرید: بهترین شیوه یادگیری برای شما تجربه کردن است. بنابراین چیزهای جدید را امتحان کنید، اشتباه کنید و از آن ها یاد بگیرید.
  • سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید: بدن شما ابزار اصلی است که از طریق آن جهان را تجربه می کنید، بنابراین آن را سالم و قوی نگه دارید. حتما به اندازه کافی آب بنوشید، ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید.
  • به پذیرش تغییر ادامه دهید: شما عاشق تغییرات لحظه ای در برنامه ها یا غافلگیری جدید یا فرصتی هستید که هوشیار نگهتان دارد. از چنین چیزهایی همچنان استقبال کنید تا بتوانید ماجراجویی های جدیدی را امتحان کنید و تجربه و دانشی برایتان فراهم شود که به رشدتان کمک می کند.
  • کنشگرا باشید: شما در واکنش نشان دادن به محیط و فورا عمل کردن، عالی عمل می کنید. از این ویژگی به نفع خود استفاده کنید.
  • زیبایی اطراف خود را تحسین کنید: وقت بگذارید و آگاهانه زیبایی دنیا را تحسین کنید. این زیبایی ممکن است به سادگی یک غروب آفتاب، یک غذای خوشمزه یا یک نقاشی دیواری زیبا باشید.
  • با محیط تعامل برقرار کنید: به صورت منظم با محیط خود تعامل برقرار کنید، خواه قدم زدن در طبیعت، بازی با حیوانات خانگی یا سیاحت در یک شهر جدید باشد. انجام این کار حواس شما را تیز نگه خواهد داشت و ارتباط محکمتان با جهان را حفظ می کند.
  • از تنوع استقبال کنید: تنوع برای شما چاشنی زندگی است. از تغییر دادن چیزهای مختلف تردید نداشته باشید خواه روتین، محیط یا حتی استایلتان باشد.
  • توجه به مردم را تمرین کنید: به جزئیات کوچک درباره مردم دقت کنید مانند حرکات، الگوهای نفس کشیدن و گشادن شدن مردمک چشم هایشان. این سرنخ های ظریف اطلاعات زیادی درباره احساسات و نیت آن ها به شما می دهد و کمک می کند آن ها را بهتر درک کنید و واکنش مناسبی نشان دهید.
  • به منابع دقت کرده و از آن ها استفاده کنید: همیشه حواستان به منابعی که به راحتی در اطرافتان در دسترس هستند، باشد. فکر کنید چطور می توانید از این منابع برای حل یک مشکل یا ایجاد چیزی جدید استفاده کنید. انجام این کار نه تنها مهارت های حل مشکل شما بلکه توانایی شما در سازگاری و نوآوری را بهبود می بخشد.
  • آشپزی را تجربه کنید: آشپزی یک هنر و همچنین یک علم است و به عنوان فردی که از تجربه های حسی و ملموس استقبال می کند، ممکن است از آن لذت ببرید. سعی کنید چاشنی یا مواد اولیه جدیدی را به دستور پخت قبلی خود اضافه کنید یا کاملا یک دستور پخت جدید را محک بزنید. این کار نه تنها جوانه های چشایی شما را وسوسه کرده، بلکه خلاقیتتان را تحریک می کند.
  • از یک نفر عملا حمایت کنید: اگر می دانید فردی شرایط سختی دارد، به شکلی ملموس و عملی از او حمایت کنید. مثلا می توانید برف های جلوی درب حیاط منزل او را پارو کنید یا در خرید خانه یا مواظبت از بچه ها به کمک کنید. طبیعت عملگرای شما برای افراد نیازمند یک نوشداروی واقعی است.

مطالعه مقالات زیر را برای شناخت بهتر این شخصیت ها فراموش نکنید:

تیپ های شخصیتی ISFP و INFP – احساسی درون ریز

اگر تیپ شخصیتی شما ISFP یا INFP است، کارکرد غالب شما حسی درون ریز (Fi) نام دارد. مانند تمام تیپ های شخصیتی، این جمله نباید شما را محدود به تمرکز فقط روی این بخش از شخصیتتان کند. شما ممکن است یک هنرمند رویایی یا یک ورزشکار موفق باشید یا مجموعه ای از استعدادهای توسعه یافته دیگر داشته باشید. در این مقاله تمرکز ما فقط روی بزرگترین نقطه قوت شخصیتی شما است نه استعدادی که در طول زندگی یاد گرفته اید.

به عنوان یک ISFP یا INFP، کارکرد احساسی درون ریز هدایت کننده شما در جهان اطرافتان بر اساس ارزش های درونی و قطب نمای اخلاقیتان است. این توجه به درون اجازه می دهد عمیقا خود و احساساتتان را درک کرده و همسو با باورها و ارزش های محوری خود زندگی کنید.

شما بی وقفه تلاش می کنید صادق و اصیل باشید و طبق عقاید خود و صداقت رفتار کنید. منظور پیروی از مجموعه قوانین و اخلاقیات از قبل تعیین شده نیست، بلکه درباره آنچه است که در قلب خود آن را درست حس می کنید و مطمئن هستید در هر لحظه همسو با آن عمل می کنید.

کارکرد احساسی درون ریز شما چنین سوال هایی می پرسد «آیا واقعا این درست است یا چیزی که این فرد به من می گوید حقیقت دارد؟» «آیا واقعا به این ارزش اجتماعی عقیده دارم یا باید از آن سرپیچی کنم؟» «قلبم به من چه چیزی می گوید؟»

کارکرد احساسی درون ریز باعث می شود نسبت به احساسات خود و سایرین حساس باشید. شما می توانید به راحتی خود را در جای دیگران قرار دهید و از طریق تجربه ها، خاطرات و احساسات خود درک کنید سایرین ممکن است چه احساسی داشته باشند.

همچنین می توانید به راحتی اگر فردی فریبکار، دورو یا غیر صادق است، آن را تشخیص دهید. نیت افراد چیزی است که زودتر از بسیاری از تیپ های شخصیتی می توانید آن را متوجه شوید. کارکرد احساسی درون ریز مسیر شما برای درک و ابراز خود واقعیتان است. زمانی که به درستی از آن استفاده کنید، نتیجه اش یک زندگی رضایت بخش و معنادار است که با خود واقعیتان همخوانی دارد. بنابراین کنترل آن را به دست بگیرید، اصلاحش کرده و از آن استفاده کنید، چون شما را از سایرین متفاوت می کند.

چطور به عنوان یک تیپ شخصیتی INFP یا ISFP کارکرد احساسی درون ریز خود را تقویت کنید

  • برای درون نگری وقت بگذارید: به صورت منظم وقتی را به درون نگری اختصاص دهید. انجام این کار کمک می کند احساسات و ارزش های خود را بهتر کنید و اینکه چطور روی تصمیمات شما اثر می گذارند.
  • احساسات خود را خلاقانه ابراز کنید: به عنوان فردی خلاق، احساسات خود را از طریق هنر، موسیقی یا نوشتن ابراز کنید چون کمک می کند احساسات خود را موثرتر درک کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنید.
  • از ارزش های خود دفاع کنید: از دفاع از آنچه باور دارید هراس نداشته باشید، حتی اگر خلاف اعتقاد عموم باشد. انجام این کار ارزش های محوری و اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.
  • دنبال هماهنگی و آرامش باشید: تلاش کنید به محیط خود آرامش را هدیه دهید. به عنوان فردی که ثبات داخلی را ارزشمند می داند، یک محیط خارجی آرام، آرامش درونی شما را بازتاب می کند و پرورش می دهد.
  • روابط صادقانه داشته باشید: در روابط خود صادق و اصیل باشید. شما برای اصیل بودن ارزش قائل می شوید و باید دنبال آن در روابط خود بگردید.
  • یک باور را تعقیب کنید: باوری را پیدا کنید که نسبت به آن هیجان دارید و وقت و انرژی خود را صرف آن کنید. انجام این کار کمک می کند همسو با ارزش های خود زندگی کنید و سکویی را در اختیارتان قرار می دهد که با استفاده از آن بتوانید تفاوت ایجاد کنید.
  • برای ذهن آگاهی وقت بگذارید: ذهن آگاهی را در روتین زندگی خود لحاظ کنید، چون کمک می کند همسوتر با احساسات و ارزش های خود باشید. ذهن آگاهی فضایی برای درون نگری و خودنگری در اختیارتان قرار می دهد.
  • افکار و احساسات خود را بنویسید: نوشتن منظم خاطرات مانند مجرایی به سمت درک و ابراز احساسات درونیتان است. این کار اجازه می دهد احساسات خود را ابراز کرده و ارزش هایی را شناسایی کنید که به آن ها ربط دارند.
  • فیلم ببینید و کتاب بخوانید: درگیر انواع رسانه شدن درک احساسی شما از دنیا را وسعت می بخشد. داستان ها می توانند شما را با دیدگاه ها و تجربه های مختلف آشنا کرده و کمک کنند عمیق تر همدلی کنید.
  • 5 مورد از چیزهایی را که برای آن ها جان می دهید، روی کاغذ بنویسید: این تمرین کمک می کند ارزش های محوری خود را شناسایی کنید. با توجه کردن به چیزهایی که بیشتر از همه برایتان اهمیت دارند، بهتر می توانید اعمال خود را همسو با باورهایتان کنید.
  • به ارزش های دیگران گوش کرده و آن ها را درک کنید: زمانی که سایرین ارزش های خود را بیان می کنند، فعالانه به آن ها گوش کنید. سعی کنید دیدگاه هایشان را درک کنید و درک خود را به آن ها انتقال دهید. انجام این کار می تواند به گفتگوهای عمیق تر و معنادار ختم شود.
  • نه گفتن را تمرین کنید: اگر چیزی مخالف ارزش هایتان است، از نه گفتن نترسید. این کار تعهد شما به ارزش هایتان را بیشتر می کند و مانع از این می شود که احساس کنید سازش کرده اید.
  • به ارزش های سایرین دقت کنید: به ارزش هایی که اطرافیانتان ابراز می کنند، دقت کنید. در نظر بگیرید کدام ارزش ها برایتان جالب هستند و فکر کنید چرا اینطور ممکن است باشد.
  • یه موسیقی های احساس برانگیز گوش کنید: موسیقی ابزار قدرتمندی برای کاوش در دنیای احساساتتان است. آهنگ هایی را انتخاب کنید که با احساساتتان همخوانی داشته باشند و به خودتان اجازه دهید احساساتی را که این آهنگ ها بر می انگیزند، کاملا تجربه کنید.

مقالات زیر مانند چراغ راهنمایی برای شناخت این تیپ ها هستند:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.