تغییری که براساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود باید در سال 1402 انجام دهید – قسمت دوم

1401/12/03 9:59 PM - یک سال قبل


در مطلب اول نگاهی انداختیم به تغییراتی که تیپ های شخصیتی 1 تا 4 اینیاگرام باید در سال جدید داشته باشند. این مطلب را به بررسی تیپ های 5 تا 9 اختصاص داده ایم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

قبل از مطالعه ادامه مطلب اگر از تیپ اینیاگرام خود مطمئن نیستید، می توانید در تست اینیاگرام ما شرکت کرده و گزارش کامل آن را دریافت کنید.

تیپ پنج: شما توانایی کافی برای کنترل زندگی خود دارید

افراد با تیپ 5 اینیاگرام عمیقا به همه چیز دقت می کنند و از تحلیل زندگی از زوایای گوناگون، لذت می برند. چنین ویژگی باعث می شود آن ها فردی باهوش و با ذهن باز باشند. گرچه، این ویژگی همچنین باعث می شود که در ذهن و خیال خود زندگی کنند.

بنابراین تیپ پنجی ها در سازش با دنیای واقعی مشکل دارند. آن ها به تحلیل سایر افراد عادت دارند اما برای صحبت با آن ها واقعا به مشکل بر می خورند. آن ها ایده هایی بزرگ و غنی از چیزهایی که می خواهند به آن برسند، دارند اما زمان عمل کردن واقعی برای رسیدن به آن اهداف به تقلا می افتند.

تیپ پنجی هایی که چنین مشکلی دارند، ممکن است در زندگی خود احساس اضطراب و درماندگی کنند. نقش شما به عنوان یک تیپ پنجی، در زندگی این نیست که عقب بنشینید و نظاره گر جهان و اتفاق افتادن مسائل گوناگون باشید. نقش شما این است که بخشی از این اتفاق ها و جهان اطرافتان باشید. شما در زندگی خود شخصیتی نیستید که پشت صحنه قرار داشته باشد، بلکه نقش اصلی به عهده خود شما است.

افراد با تیپ 5 اینیاگرام در سال 1402 می توانند عادت های قدیم خود را کنار بگذارند و با گرفتن مسئولیت زندگی خود در دستانشان، به خود افتخار کنند. مسئولیت شادی و خوشبختی خود را در دست بگیرید و متوجه باشید که ناراحتی و اضطراب اولیه قرارگیری در دنیای واقعی، امری طبیعی است و خواهد گذشت.

موقعیت شما در زندگی هرگز بی عیب نخواهد بود و روابطتتان کامل نخواهد بود. اگر منتظر سایرین باشید که زندگی که عاشق آن هستید خلق کنند، هرگز احساس شادی نخواهید کرد.

به جای آن که چنین تغییراتی را به عنوان هدف در سال جدید انتخاب کنید، اهدافی که می توانند سطحی و موقت باشند و پس از چند هفته بی خیالشان شوید و با دوستان خود به آن ها بخندید، سعی کنید هر روز اندکی رشد کنید.

این رشد کردن می تواند به سادگی انتخاب یک یا دو عادت سالم برای شروع باشد، در حالی که سعی می کنید در زندگی خود نقش مثبتی داشته باشید. به جای این که به این تلاش با این تفکر بنگرید که می خواهید به فردی بهتر از خود تبدیل شوید، به آن به عنوان فرصتی نگاه کنید که شما را به بهترین نسخه خودتان نزدیکتر می کند.

با این تغییرات دیگر فکر نخواهید کرد که تاییدهای روزانه سایرین تاثیرگذار هستند یا همیشه قبل از خوابیدن باید مطالعه کنید. بلکه زمانی که ما سرعت خود در زندگی را کم کرده و بهبود چیزهای مختلف و مراقبت از خود را انتخاب کنیم، بیشتر درگیر زمان حال می شویم و به خودتان ثابت می کنیم که افرادی توانمند و تاثیرگذار در دنیای واقعی هستیم.

به یاد داشته باشید زندگی که می خواهید، در دسترستان است. شما توانایی لازم برای موفقیت را دارید. سعی کنید روزانه مقداری زمان به رشد خود اختصاص دهید.

اجازه ندهید مقدار کنترلی که باید روی خودتان داشته باشد تا بتوانید در مسیر موفقیت بمانید، شما را آشفته کند. بلکه تمرکز خود را روی حال و امروز بگذارید و با این حقیقت مشکلی نداشته باشید که هر کاری که انجام می دهید، بدون عیب نخواهد بود.

نگاهی نیز به مطلب بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 5 اینیاگرام بیاندازید.

با تیپ شش: انتظار برای بدترین ها شما را امن نگه نمی دارد، بلکه فقط ناراحتتان می کند

افراد با تیپ 6 اینیاگرام برای محافظت از خود، به دنیا بدتر از آن چه که واقعا است می نگرند. آن ها درک می کنند که تحت هر شرایطی این امکان وجود دارد که اوضاع بد پیش برود. بنابراین برای این که خود را برای آشفتگی ذهنی اعتماد به فرد اشتباه، به خطر انداختن خود یا رها شدن آماده کنند، در ذهنشان دائما احتمال رخ دادن این مسائل را بررسی می کنند تا زمانی که اتفاق افتادند، آشفته و بدون آمادگی نباشند.

زمانی که اعتماد شما خدشه دار می شود یا خاطرات دردناکی را متحمل شده اید، در آینده با در نظر گرفتن بدترین ها از خودتان مراقبت می کنید. بنابراین با دقت به روابط از بین رفته ای که داشته اید، می توان به سادگی توضیح داد که چرا به افراد دیگر اعتماد ندارید.

از طرفی با آن که یادگیری از خاطرات بد گذشته الزامی است اما زندگی در ترس تنها رنج بردن از آن ها را طولانی می کند. به همین دلیل است که توجه به بدترین ها تحت هر شرایطی و لحظات بدی که در گذشته داشته اید به عنوان مدرکی که نمی توانید از زندگی لذت ببرید، از شما محافظت نمی کند. بلکه تنها باعث می شود که بیشتر احساس غم کنید.

در چنین شرایطی قوانین خاصی برای محافظت از خود دارید، مانند بیرون نرفتن از خانه پس از یک ساعت مشخص، بیرون نرفتن با افرادی که حس خوبی نسبت به آن ها ندارید و پیروی از قوانین و همیشه استفاده از عقل سلیم.

اما زمانی که از تشکیل رابطه با فردی بترسید که به هیچ دلیلی باعث نشده است تصور کنید خود واقعی اش نیست یا ترس از گذراندن یک دوره کارآموزی که نتیجه ای جز از دست دادن آن ندارد، فقط به اضطراب خود اجازه می دهید روی زندگی تان سایه افکند. درست در چنین مواقعی است که اتفاق های بد برایتان رخ می دهد.

زمانی که ذهن شما در حالت بقا قرار دارد، جلوی رخ دادن اتفاق های بد گرفته نخواهد شد. زمانی که بپذیرید که هر روز، روز خوبی خواهد بود، ذهنیت سالم تری برای غلبه به مشکلات، زمانی که رخ دهند، خواهید داشت.  

تصور کنید زندگی تان چقدر شگفت انگیز می توانست باشد اگر به خودتان اجازه ندهید که اینقدر مخفی شوید. تصور کنید از چه جاهایی می توانید بازدید کنید و چقدر دوستی هایتان استحکام بیشتری خواهند داشت، اگر اجازه دهید میلتان به زندگی به ترس شما غلبه کند.

به خودتان اجازه دهید که ریسک کنید. هر روز با انجام یک کار که از آن ترس دارید، به خودتان شجاعت دهید. خواه می خواهد سلام کردن و خندیدن به همکاری باشد که بد به شما نگاه می کند یا کنار گذاشتن گوشی تان و تنها بودن با افکارتان به مدت پنج دقیقه. در هر صورت پس از مدت کوتاهی کارهایی را انجام خواهید داد که در گذشته به خود می گفتید، قادر به آن نیستید.

به کمک مطلب سازگاری تیپ 6 اینیاگرام با سایر تیپ های آن روابط خود را بهتر شناسید.

تیپ هفت: نباید دیگر از احساسات منفی فرار کنید

افراد با تیپ 7 اینیاگرام دوست ندارند مدت زیادی وقت صرف چیزی، چه مثبت چه منفی، کنند. زمانی که آن ها حس کنند تازگی یک تجربه یا فرصت از بین رفته است، احساس می کنند باید بی خیال آن شوند و تمرکز خود را روی چیزهای جدید بگذارند. چنین رفتاری را در نحوه برخورد با احساساتشان نیز می توان دید.

این یک تفکر اشتباه است که تیپ هفتی ها غم عمیقی را احساس نمی کنند. در حقیقت آن ها با شدتی مشابه با هر فرد دیگری، احساسات منفی را حس می کنند. این افراد هم مانند سایرین، زمانی که کسی تمام ارتباطات خود را با آن ها قطع می کنند، شرم را حس می کنند یا زمانی که نتوانند در دوره کارآموزی مورد نظرشان شرکت کنند، ناامید می شوند.

اما تفاوت آن ها با سایرین نحوه برخورد با این احساسات منفی است. تیپ هفتی هایی که به احساسات خود توجه ندارند، می توانند به احساسات منفی به عنوان چیزی که باید آن را کنار بگذارند، نگاه کنند. چون این احساسات ناخوشایند هستند.

زاه بغل گرفتناسات ناخوشایند هستند.

 چیزی که باید ست. تیپ هفتی هایی که به احساسات خود توجه ندارندور کی که نمی توانید از زندگی لذت نوی غم به بغل گرفتن یا ناراحت بودن بابت یک رابطه تمام شده، ناراحت کننده و بی فایده است. بنابراین آن ها با این احساسات با رفتن به سمت چیزی دیگر کنار می آیند و خودشان را با شلوغی بیشتر و فراموشی چیزی مشغول می کنند که آن ها را ناراحت کرده است.

متاسفانه، احساساتی که سرکوب شوند همیشه راهی پیدا خواهند کرد که زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. تیپ هفتی هایی که قانع می شوند که با احساسات منفی کنار آمده اند اما در حقیقت هرگز به این احساسات رسیدگی نکرده اند، زمانی که سر چیزهای ناچیز به دیگران حمله می کنند یا ظاهرا بدون دلیل هر شب قبل از خواب گریه می کنند، شوکه می شوند.

توصیه می کنیم در سال جدید، دیگر از احساسات ناخوشایند خود فرار نکنید. این احساسات چیزی نیستند که از آن ها خجالت بکشید، بلکه به شما کمک می کنند در زندگی به جلو پیش بروید. بررسی آن ها و استفاده از آن ها برای درک رفتارتان، باعث خواهد شد به فردی سالم تر و شادتر تبدیل شوید.

زمانی را صرف پردازش احساسات منفی کنید که مدت ها است که به آن ها توجه نداشته اید. اگر فردی به شما آسیب زد، فقط چند ثانیه باید وقت بگذارید و از خودتان بپرسید حالتان خوب است یا نه. این وقت گذاشتن همچنین می تواند به شکل لغو برنامه ها و ماندن در خانه و خوابیدن باشد، اگر پس از یک هفته سخت احساس خستگی می کنید.

گاهی اشکالی ندارد خود را از جریان سریع زندگی دور نگه دارید تا نگاهی به خودتان بیاندازید. به خودتان یادآوری کنید که وقت گذاشتن برای ایجاد یک زندگی احساسی سالم، لذت زندگی را از شما نخواهد گرفت. بلکه باعث خواهد شد بهتر بتوانید از آن لذت ببرید.

تیپ هشت: باید دوستان را دوست داشت و از بودن آن ها لذت برد

افراد با تیپ 8 اینیاگرام که سالم هستند، بهترین دوستان شما می توانند باشند. آن ها شدیدا از دوستان و عزیزان خود محافظت می کنند، ملاحظه نگر هستند و همیشه دنبال راه حلی برای مشکلات دوستان خود می گردند.

اما زمانی که تیپ هشتی ها احساس ناامنی یا تهدید کنند، در زندگی شان اول برای خودشان اولویت قائل می شوند، سپس سایرین. چنین رفتاری نتیجه این است که برای دوستان خود اهمیت کمی قائل می شوند تا بتوانند استقلال خود را حفظ کنند، یعنی یک ذهنیت «من در برابر دنیا» دارند.

زمانی که روابط تیپ هشتی ها خوب پیش نرود، آن ها به احساسات فردی که به او آسیب می زنند دقت نمی کنند و تمرکز و توجه خود را روی محافظت از سلامت خود می گذارند. چنین رفتاری را می توان مانند فعال کردن حالت بقا در آن ها و نادیده گرفتن هر اشتباهی دانست و می تواند به نابودی رابطه ختم شود.

تیپ هشتی هایی که ترس از رها شدن دارند، از دوستی هایی که سطحی نیستند خودداری می کنند. چون نمی خواهند خود را در موقعیت مورد تمسخر واقع شدن یا طرد شدن، قرار دهند. به عنوان مثال یک تیپ هشتی ناسالم ممکن است به طور مستقیم به دوستان خود بگوید واقعا کسی را در زندگی اش عمیقا دوست ندارد.

با این حال، او عاشق ماشین و حیوان خانگی خود باشد. اگر چنین فردی در رفتار خود دقت کند، متوجه خواهد شد تنها به چیزهایی علاقه دارد که نمی توانند عشق خود را از او دریغ کنند.

اگر تیپ هشتی هستید که در برقراری ارتباط با دوستان خود مشکل دارید، رفتار شما برای آسیب زدن به سایرین نیست. بلکه فقط تلاش می کنید از خودتان در برابر آسیب ها محافظت کنید. اما این نوع زندگی کردن به معنای تنهایی بوده و ناپایدار است. 

در سال جدید شما باید گارد خود را پایین نگه دارید و یاد بگیرید واقعا دوستان خود را دوست داشته باشید. به آن ها به عنوان کسانی که برای خوشگذرانی خوب هستند نگاه نکنید یا دوستانی که می توانید هر لحظه که احساس آسیب دیدن کردید، به راحتی با دیگران جایگزین کنید.

یکی از رازهای داشتن یک زندگی شاد، روابط خوب است. بنابراین نمی توانید به روابط سطحی بسنده کنید. با مردم وقت بگذرانید و نه تنها برای سرگرمی، بلکه برای لذت از آن ها.

وقت بگذارید و آن ها را بشناسید و اجازه دهید شما را بشناسند. مشغول بازی های آنلاین شوید که در آن ها سوال های عمیقی از سایرین بپرسید، بنابراین بتوانید رویاها و اضطراب های خود را با سایرین در میان بگذارید.

زمانی که این ارتباط ها را شکل دادید، بیشتر شبیه به یک تیپ دویی سالم خواهید بود، یعنی سرشار از عشق به دوستان و اعضای خانواده خود. به افرادی که می خواهند در زندگی شما باشند، به چشم یک دشمن نگاه نکنید.

تیپ نه: نظرات سایرین (همیشه) مهم نیستند

از همان دوران کودکی به ما یاد می دهند که سایرین را مد نظر قرار دهیم و اکثر اوقات این موضوع مشکلی ندارد. ما به عنوان کودک یاد می گیریم که بگوییم «لطفا» و «ممنونم» و پس از ناراحت کردن دوستانمان از آن ها عذرخواهی کنیم. اما همچنین به ما یاد می دهند که چقدر از سایرین بترسیم.

این ترس در تمام دوران دبیرستان و در ابتدای بزرگسالی همراه ما خواهد بود و معمولا هرچه سن ما بیشتر می شود، رنگ می بازد. اما برای افراد با تیپ 9 اینیاگرام، ترس از ناراحت کردن سایرین و بر هم زدن صلح و آرامش، چیزی است که به سختی می توانند از آن رهایی یابند.

در چشم آن ها سایرین بزرگتر از زندگی به نظر می رسند و نظرات خود آن ها در مقایسه با نظرات مردم، بی اهمیت و ناچیز است. تیپ نهی ها آسیب، باورهای عمیق و تجربه های خود را ناچیز می شمارند تا برای عقاید، تجربه ها و همدردی با دردهای سایرین جا باز کنند. چون می ترسند به علت شخصیت مطمئن و بااعتماد به نفس خود، طرد شوند.

آن ها یاد می گیرند طبق انتظاری که همکارانشان دارند کار کنند، نقشی را بازی کنند که گروه دوستانشان به آن نیاز دارند و زندگی خود را براساس انتظارهای خانواده خود پیش ببرند. اما باید بگوییم نظر مردم مهم نیست.

ما همه آگاهانه از این حقیقت باخبر هستیم. این چیزی است که زمان امتحان یک تیپ جدید در محیط کار یا به دست آوردن جرات برای جواب ندادن به پیام سایرین با وجود دیدن آن، به خودمان می گوییم. اما در ضمیر ناخودآگاهمان، ما به نظر سایرین توجه می کنیم.

ما برای جلب تحسین و تعریف آن ها زندگی کرده و خودمان را متقاعد می کنیم که اگر آن ها دوستمان نداشته باشند، خواهیم مرد. اما این چیزی نیست که شما به خودتان بگویید، با آن که در ضمیر ناخودآگاهتان به آن ایمان دارید. ولی باید حقیقت داشتن آن را بپذیرید.

شما می توانید رها از قید و بند آن چه سایرین تایید می کنند زندگی کنید، چون واقعا نظر آن ها اهمیتی ندارد. شما هیچ تعهدی ندارید که آن چه باشید که سایرین می خواهند یا صدای خود را خاموش کنید تا به سایرین بر نخورد. چنین نوع زندگی وقت تلف کنی است.

چیزی که سایرین در موردتان فکر می کنند، هیچ ربطی به شما ندارد و به خودشان ربط دارد. به همین دلیل است که در سایت Goodreads یک کتاب پرفروش اغلب یک نقد منفی و تعداد کافی لایک و یک نقد مثبت و تعداد کافی لایک خواهد داشت. یعنی این لایک ها در مورد کتاب اصلا نیستند، بلکه در مورد نظر خواننده آن کتاب هستند.

اگر شما هم به این نقطه برسید که واقعا اعتقاد داشته باشید نظر سایرین مهم نیست، دیگر زمانی که پیامتان را با آن که می خوانند ولی جواب نمی دهند، تظاهر نمی کنید که برایتان مهم نیست. بلکه گوشی خود را خاموش می کنید و برای پیاده روی به بیرون می روید.

مطالعه مطلب سازگاری تیپ 9 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را نیز توصیه می کنیم.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.