سازگاری تیپ 9 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/04/24 12:12 PM - یک سال قبل


افراد با تیپ های شخصیتی مختلف می توانند به روش های گوناگونی با دیگر تیپ های اینیاگرام ارتباط برقرار کنند. البته اگر آن افراد شخصیت سالمی داشته باشند، با تمام انواع دیگر تیپ های شخصیتی اینیاگرام سازگار خواهند بود.

اما تعدادی از آن ها رابطه بهتری با دیگری دارند یا در روابط خود عملکرد به مراتب بهتری را نشان می دهند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر به نحوه این رفتارها و ارتباطات و سازگاری افراد تیپ 9 اینیاگرام با دیگر تیپ های شخصیتی بپردازیم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام        

شرکت کنندگان به منظور جمع آوری اطلاعات نمودار خطی زیر، به پرسشنامه ای برای تیپ شناسی اینیاگرام پاسخ داده اند.

سپس از آن ها خواستیم با استفاده از صفاتی که تیپ شخصیتی اینیاگرامشان مشخص می کند، ویژگی های شریک ایده آل خود را توصیف کنند. بدین ترتیب تیپ اینیاگرام شرکت کننده ها و تیپ شخصیتی بهترین شریک ممکن برای آن ها را یافتیم.

رابطه میزان سازگاری تیپ های شخصیتی مختلف اینیاگرام با میزان جذابیتی که برای یکدیگر دارند، مستقیم است. برای مثال اگر تیپ شخصیتی 1 و 2 برای یکدیگر جذابیت بسیار بالایی دارند، می توان نتیجه گرفت که میزان سازگاری آن ها نیز زیاد خواهد بود.

همچنین اگر تیپ 1 و 2 یکدیگر را جذاب تلقی نکنند، مقدار سازگاری میان این دو کم خواهد بود. به علاوه اگر تیپ 1 و 2 جذابیت متوسطی برای طرف مقابل داشته باشند، یا هر دو نوع رتبه بندی های متفاوتی در میزان جذابیت در نظر بگیرند، سازگاری شان متوسط خواهد بود.

نمودار زیر میزان سازگاری سایر تیپ ها را با تیپ 9 بهتر نشان می دهد.


این نمودار میزان سازگاری افراد تیپ 9 را با سایر تیپ های اینیاگرام نشان می‌دهد. بر اساس این نمودار بیشترین سازگاری تیپ 9 را با سایر تیپ نهی ها می بینیم. به این دلیل که آن ها مانند دیگر تیپ های شخصیتی، معمولا تمایل بیشتری به برقراری رابطه با سایر هم تیپی های خودشان نشان می دهند.

همچنین آن ها سایر افراد دارای تیپ 9 را مناسب ترین گزینه برای رابطه عاطفی می دانند و به داشتن ارتباط با آن ها علاقه بیشتری دارند.

تیپ های 7، 2 و 6 در جایگاه های بعدی برای سازگاری با افراد تیپ نه اینیاگرام هستند. زیرا این افراد متقابلا یکدیگر را مطلوب ارزیابی می کنند و به همین دلیل درجه سازگاری بالایی با یکدیگر دارند.

این افراد کمترین سازگاری را با تیپ های 3، 4 و 8 دارند و آن ها را جذاب تلقی نمی کنند. به طور کلی سازگاری افراد تیپ 9 با تیپ های 1 و 5 نیز متوسط است.


می توان از نمودار بالا، دو نکته مهم را دریافت کرد: اول این که جذاب ترین و سازگارترین شریک عاطفی برای افراد هر تیپ اینیاگرام، هم تیپی خودش است. زیرا هر فرد تیپ خود را جذاب تر از افراد با سایر تیپ ها می داند که همین امر ساده، منجر با سازگاری حداکثری با آن افراد خواهد شد.

البته میزان سازگاری هر تیپ با افراد هم تیپی خودش، یکسان نیست. برای مثال درصد سازگاری تیپ 2 و 4، با افراد تیپ خودشان حدود 97 است، در حالی که در تیپ 8 این سازگاری تنها 84 درصد ارزیابی می شود.

مطلب مهم دوم این است که هرچه تشابه میان دو گروه بیشتر باشد، به تبع آن میزان سازگاری آن ها نیز بیشتر می شود.

برای مثال تیپ های 2 و 9 از نظر ویژگی های شخصیتی بیشترین شباهت را با یکدیگر دارند و درجه سازگاری زیادی نیز دارند. به سادگی می توان دریافت که این دو تیپ سازگاری بالایی دارند و هر طرف، دیگری را جذاب می داند.

در تیپ 8 و 9 ویژگی های یکسان و شباهت چندانی در خصوصیاتی مانند میزان قاطعیت، رقابت طلبی و احساسات دیده نمی‌شود. در نتیجه این دو تیپ، یکدیگر را مطلوب نمی دانند و در نتیجه، سازگاری کمتری دارند.

تمام این نتیجه گیری ها حاکی از آن هستند که سازگاری تا حد زیادی به شباهت تیپ ها با یکدیگر بستگی دارد. چنین یافته ای، مهر تاییدی بر مثل قدیمی «کبوتر با کبوتر، باز با باز» است.

رابطه زوج تیپ 9 و 1

این زوج رابطه خاصی برقرار می کنند که در آن احساس راحتی و صمیمیت موج می‌ زند. افراد تیپ 9 و 1 هر دو تمایل زیادی به ایجاد تغییری در جهان و تبدیل آن به مکانی بهتر دارند. این ویژگی، چیزی است که باعث ارتباط قوی آن ها در رابطه می شود.

هر دو معیارهای اخلاقی والا و به خصوصی دارند و در روابط خود نیز بسیار وظیفه شناس و منصف هستند. این زوج می توانند یکدیگر را به آسانی درک کنند و هویت هر فرد را گرامی بشمارند.

افراد تیپ 9 اینیاگرام به ثابت قدمی، آسان گیری و کم توقعی شهرت دارند و این ویژگی به آن ها اجازه می دهد تا جدیت شریک احساسی تیپ یکی خود را به حداقل برسانند. با این حال افراد تیپ یک الهام بخش تیپ 9 هستند تا هدف زندگی خود را دنبال کنند.

رابطه زوج تیپ 9 و 2

این زوج رابطه مطمئنی را با یکدیگر شکل می دهند. آن ها دیگری را تشویق می کنند تا فرد بهتری باشد و تا جایی که بتوانند ناامیدی ها و هر چه را که بار معنایی مثبتی ندارد، بهتر نشان می دهند.

آن ها انرژی را به رابطه وارد می کنند که باعث شکوفایی پیوندشان می شود. هر دو خونگرم و مهربان هستند و وقتی کنار یکدیگر قرار می گیرند، این مهربانی دوچندان می شود.

تیپ 9 ثبات را در رابطه به ارمغان می آورد. آن ها همچنین می توانند افراد تیپ 2 را زمانی که احساس خوبی ندارند، آرام کنند و به آن ها احساس خوبی را ببخشند.

البته درست مانند هر رابطه ای، رابطه زوج تیپ 2 و تیپ 9 اینیاگرام نقاط ضعفی دارد. آن ها ممکن است احساس کنند که دارند قدرت را به دست دیگری می سپارند، زیرا هر دو فرد به ساز طرف مقابل می رقصند. این امر ممکن است باعث درگیری و استرس میان آن ها شود.

رابطه زوج تیپ 9 و 3

این زوج بسیار کمیاب هستند. هر فرد در این رابطه ویژگی های متفاوتی دارد. آن ها از یکدیگر پشتیبانی و حمایت می کنند. آن ها بسیار ایده آل گرا و اجتماعی هستند. همچنین عشق و علاقه بسیار زیادی به مراقبت از کودکان، حیوانات و افراد ناتوان نشان می دهند.

هر دو سخت در تلاش هستند تا به سطح بالایی از موفقیت برسند که بتوانند در آن بدون استرس یا نگرانی از خانواده و دوستان خود محافظت کنند. آن ها اشتیاق فیزیکی شدیدی در رابطه دارند و این می تواند نقش مهمی در پیشبرد رابطه زوجین تیپ 3 و 9 داشته باشد.

رابطه آن ها با وجود تفاوت هایشان به قدری زیبا و هیجان انگیز خواهد بود که اغلب افراد از دیدن آن ها در کنار یکدیگر حسادت می کنند. این زوج به آرامش و آسایشی که در رابطه دارند معتاد می شوند، تا حدی که نمی توانند کارهای روزمره و خسته کننده را مدیریت کرده و از آن ها احساس خستگی کنند. 

رابطه زوج تیپ 9 و 4

احتمالا این زوج با چالش های زیادی در رابطه خود روبرو خواهند شد. هر دو بسیار مهربان هستند و نسبت به آنچه برای دیگران و جهان اطرافشان رخ می دهد، دلسوزی نشان می دهند. در چنین رابطه ای هر دو فرد به دنبال استقلال، ارتباط های عمیق و همچنین حریم خصوصی بالا هستند.

در رابطه آن ها حس عشق، علاقه و صمیمیت موج می زند. فرد تیپ 9 و تیپ 4 هر دو گوشه گیر هستند و دوست دارند احساسات خود را در درونشان نگه دارند. همچنین احساس همدلی بالایی دارند. اشتیاق و قدردانی عمیقی که در طرفین دیده می شود، نقش زیادی در حساسیت آن ها نسبت به احساسات دیگری دارد.

افراد تیپ 9 فضایی امن و بدون قضاوت را برای شریک عاطفی تیپ چهاری خود فراهم می کنند. طوفان های احساسی که تیپ 4 تجربه می کند، دیدگاه جدیدی را به فرد تیپ 9 می دهد و کمی چاشنی به زندگی خسته کننده او می بخشد.

رابطه زوج تیپ 9 و 5

رابطه این زوج به دلیل فضای احساسی که هر دو به دیگری می بخشند، منحصر به فرد و خاص است. به همان اندازه که هر دو دوست دارند با یکدیگر و همچنین دیگر افراد فعالیت ها را انجام دهند، می خواهند زمانی را هم برای انجام کارها در خلوت خود در نظر بگیرند.

در روابط آن ها معمولا مداخله کردن در کار دیگری وجود ندارد، هر دو به خط قرمزها احترام می گذارند و طبق آن ها با طرف مقابلشان رفتار می کنند. افراد دارای تیپ شخصیتی 9 اینیاگرام از روشنفکری، عینی بودن، صبر و توانایی تیپ 5 در به خاطر سپردن کوچکترین جزئیات قدردانی می کنند.

افراد تیپ پنجی نیز گرمایی را که فرد تیپ 9 به رابطه می آورد، دوست دارند. این ویژگی در زوجین ارتباط واقعی و صمیمی در رابطه را به ارمغان می آورد. تیپ نهی ها نسبت به تیپ 5 احساساتی تر هستند، به همین دلیل افراد تیپ پنجی به ذات شریک عاطفی تیپ 9 خود جذب می شوند.

رابطه زوج تیپ 9 و 6

رابطه این زوج می تواند پر از حمایت دیگری و همچنین جذاب باشد. درست است که هر دو تفاوت های زیادی را با دیگری دارند اما در رابطه و تمام مراحل زندگی خود، چیزهای مشابهی را می خواهند. آن ها خواستار قابل پیش بینی بودن و امنیت هستند.

برخلاف سایر زوج ها، تیپ 9 و ششی ها به سیستم اعتقادی و کیفیت زندگی هر دو طرف در دوران کودکی وابسته است. هر دو می خواهند زندگی شان پایه های محکمی داشته باشد و اعتقاد دارند که باید به کار صادقانه پاداش داده شود.

آن ها برای استقلال ارزش فراوانی قائل هستند و از قانون ها پیروی می کنند. اما با ذات طغیانگر تیپ ششی و همچنین رویکرد مخالف با فرهنگ تیپ 9، کمی هیجان و ریسک به رابطه آن ها آورده می شود. افراد تیپ 6 اینیاگرام معمولا ذهن فعال تری دارند که باعث می شود نسبت به دیگران بدبین تر باشند.

رابطه زوج تیپ 9 و 7

این رابطه به دلیل ترکیبی از ویژگی های مشابه و دقیقا متضاد، بیشتر در جامعه دیده می شود. زوجین هر دو دیدگاه مثبتی به زندگی دارند و در تمام موقعیت ها به جنبه مثبت اوضاع توجه می کنند.

آن ها تمام تلاش خود را می کنند تا به هر قیمتی از موقعیت های منفی و کشمکش دوری کنند. به همین دلیل زود فراموش می کنند و می بخشند.

افراد تیپ 9 و 7 هر دو بسیار عملگرا هستند و در موقعیت های ساده هم می توانند سرگرم شوند. معمولا افراد تیپ هفتی اینیاگرام ماجرایی را ایجاد می کنند و به دنبالش تیپ 9 به عنوان مخاطب، لذت می برند.

یکی از نقطه ضعف های این رابطه خاص این است که هیچ کدام مهارت چندانی در درست کردن اوضاع بد و جنبه های منفی یا دردناک رابطه و زندگی خود ندارند. آن ها زمان زیادی را صرف مثبت نگری و چشم انداز زیبا می کنند و نمی دانند وقتی اوضاع بد باشد، چه رفتاری را از خود نشان دهند.

رابطه زوج تیپ 9 و 8

افراد تیپ هشتی رویکرد «می توانم انجامش بدم» را در این رابطه به ارمغان می آورند و سرشار از حس اعتماد به نفس و زندگی هستند. تیپ 9 این ویژگی آن ها را تحسین می کند و به سمتشان جذب می شود.

افراد تیپ 9 اینیاگرام در رابطه خود با تیپ هشتی ها آرامش را به رابطه می آورند که هر دو به آن احتیاج دارند. تیپ 9 باعث می شود شریک عاطفی تیپ 8 احساس غرور کند و همیشه در تلاش برای رسیدن به خواسته هایش باشد.

یکی از عواملی کلیدی مهم در موفقیت این رابطه این است که چگونه تیپ هشتی ها از حضور تیپ 9 در زندگی خود لذت می برند و از تاثیری که بر زندگی شان می گذارند، خشنود خواهند بود.

رابطه زوج تیپ 9 و 9

رابطه این زوج بسیار آسان و ملایم است و در آن حمایتگری موج می زند. زوجین تمام تلاش خود را می کنند تا با هر موقعیتی که پیش می آید، چه خوب و چه بد، بهترین تصمیم را بگیرند و از تمام فرصت ها بهره ببرند.

وقتی دو فرد با تیپ 9 اینیاگرام در رابطه هستند، بسیار صبور خواهند بود و به شریک خود اجازه می دهند تا نظرهای متفاوتش را بیان کند. هر دو سریع دیگری را می بخشند، فضای بدون قضاوت را می سازند و همچنین به ماجراجویی علاقه بسیار زیادی نشان می دهند.

آن ها در رابطه با یکدیگر بسیار دوستانه و صمیمی برخورد می کنند. در عین حال هر فرد فضای شخصی و محرمانه خود را دارد و خط قرمزها همیشه رعایت می شوند.

یکی از بزرگترین نقاط ضعف این رابطه، ثبات و کارهای خسته کننده و عادی است. آن ها به قدری به میل خود برای هماهنگی و انجام کارها در آرامش مقید هستند که طرح مسائل دشوار یا کشمکش های مهم برایشان بسیار سخت خواهد بود.

همچنین این ویژگی می تواند رابطه آن ها را یکنواخت کند و باعث شود که زوجین هرگز احساسات واقعی خود را بیان نکنند.

سخن نهایی

به طور کلی شخصیت افراد تیپ 9 اینیاگرام را می توان قابل اعتماد و باثبات تلقی کرد. آن ها معمولا خلاق، خوش بین و حامی هستند و می توانند برای حفظ آرامش با دیگران کنار بیایند.

این افراد می توانند به یک موضوع از چند دیدگاه متفاوت نگاه کنند، به اطرافیانشان احساس اطمینان دهند و گشاده رو باشند. از این رو معمولا در کشمکش های دیگران، نقش میانجی را بازی می کنند.

بر اساس مطالعاتی در ارتباط با جمعیت افراد هر تیپ اینیاگرام، تیپ نهی ها بیشترین جمعیت را در میان جمعیت دارند.  

اگر می خواهید تیپ شخصیتی خود را بر اساس اینیاگرام به دست آورید، می توانید با شرکت در تست Enneagram در تست و تایپ از تیپ شخصیتی خود مطلع شوید، به خودشناسی برسید و تحلیلی جامع بر تمام رفتارهای خود دریافت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.