هر تیپ شخصیتی در سیستم مایرز بریگز چطور بدجنسی خود را نشان می دهد؟ قسمت دوم

1402/04/07 5:23 PM - 10 ماه قبل


در مطلب قبل بررسی کردیم تیپ های شخصیتی INTP، INFP، ENTP و ENFP چطور بدجنسی خود را نشان می دهند. در ادامه چند تیپ دیگر را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست مایرز بریگز تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ ENFJ

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ، خونگرم و دلسوز هستند و پتانسیل سایرین را حس می کنند. آن ها بدون شک از آن دست تیپ هایی نیستند که بدجنس بدانید. در حقیقت آن ها یکی از اولین تیپ هایی هستند که نیازها یا احساسات سایرین را نسبت به عواطف و خواسته های خود در اولویت می گذارند.

اما ENFJها مانند هر فرد دیگری می توانند بدجنس باشند. این امر به ویژه زمانی صادق است که استرس را تجربه کنند و نابالغ و بی تعادل باشند.

برخی از ENFJهای نابالغ زمانی که تحت استرس هستند یا به واسطه خواسته های فراوان سایرین آشفته شده اند، ممکن است خشونت منفعل را در پیش بگیرند. آن ها ممکن است از طعنه یا کنایه برای بیان احساساتشان استفاده کنند، به جای این که با افراد زندگی خود صادقانه و سرراست حرف بزنند.

آن ها می توانند بدبین و دمدمی مزاج باشند و سایرین را عصبی کنند و برای رفع مشکلات، با دیگر افراد صادق نباشند. با آن که افراد با تیپ ENFJ معمولا بسیار بخشنده هستند اما همچنین می توانند سایرین را تحت کنترل خود بگیرند.

آن ها تفکر خود را در مورد چه رفتاری درست است یا نیست، دارند و در حالت ناسالم خود می توانند با هر نوع اختلاف نظری نسبت به آن، صبورانه برخورد نکنند. آن ها ممکن است سایرین را به خاطر رفتاری که از نظرشان نامناسب است، قضاوت کنند یا مورد انتقاد قرار دهند تا بتوانند کنترل آن ها را حفظ کنند یا برای این که مطمئن شوند اوضاع همانطوری پیش می رود که می خواهند.

آن ها همزمان ممکن است شایعه پراکنی کنند یا در جوامع خود گروهی انحصاری و کوچک از افراد برای خود شکل دهند تا بتوانند جایگاه اجتماعی شان را محکم کنند.

در نهایت، افراد با تیپ شخصیتی ENFJ در بدترین حالت خود ممکن است با جنبه تفکری شخصیتشان قطع ارتباط کنند. زمانی که این اتفاق رخ دهد، احساس می کنند افرادی که آن ها را مورد پرسش قرار می دهند، با آن ها مخالفت می کنند یا باعث می شوند کوچکترین ناامنی را در خود احساس کنند، برایشان مانند یک تهدید هستند.

منظور ما این نیست که آن ها فکر نمی کنند، در حقیقت شاید بسیار زیاد فکر می کنند. اما هر نوع فکر کردنی منطقی یا ثمره بخش نیست. ENFJهای ناسالم برای توجیه نظرهای خود فکر می کنند تا این که بخواهند این نظرات را مورد بررسی و انتقاد قرار دهند و موارد اشتباه را اصلاح کنند.

به همین علت بحث با تیپ شخصیتی ENFJ می تواند فوق العاده آزاردهنده باشد. آن ها ممکن است به جزئیات کوچک یک چیز که با سایر بخش ها هماهنگی ندارد دقت کنند و تمام وجود آن چیز را زیر سوال ببرند. حتی اگر چیزی که اکثر افراد مخالف می گویند، منطقی باشد.

این تیپ شخصیتی در وضعیت ناسالم خود می تواند فوق العاده واکنش نشان دهد، سایرین را متهم کرده یا بدون فکر و ناگهانی عمل کند.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت ENFJ

1) زمانی که خودتان را در اولویت آخر قرار می دهید، نتیجه آن می تواند پشیمانی، تلخی و آشفتگی باشد. زمانی که احساس می کنید که رفتارتان نسبت به سایرین منتقدانه تر، سخت تر و آزاردهنده تر است، مدت زمانی را صرف تنهایی و به دست آوردن مجدد انرژی کنید.

شما به عنوان یک برونگرا حتی نیاز دارید بتوانید لحظاتی را در خلوت خود تنها باشید. از این زمان برای نفس کشیدن، آرام کردن بدن خود و بررسی آن چه که به عنوان یک فرد برایتان اهمیت دارد، استفاده کنید. 

2) شما فردی هستید که برای هماهنگی ارزش قائل می شود اما گاهی می توانید به قدری روی هماهنگی یا نظم یک گروه توجه کنید که صبرتان برای اشخاص دارای تفاوت های فردی تمام شود. درک کنید که شما مسئول هماهنگی و نظم افراد نیستید.

اجازه دهید سایرین خود را اظهار کنند، حتی اگر اینطور به نظر برسد که باعث ایجاد تنش در محیط می شود. به خودتان یادآوری کنید که اشکال ندارد افراد مخالف باشند و آن ها را بپذیرید.

3) حواستان به استدلال های اشتباه باشد. شما زمانی که در حالت سالم خود قرار دارید، جنبه تفکری تان می تواند منطقی و با دید واضح باشد. اما زمانی که در حالت ناسالم خود فرو می روید، ممکن است از استدلال های اشتباه به دفعات برای پشتیبانی از نظرهای خود استفاده کنید.

برای این که در بهترین حالت خود باشید و از قضاوت های اشتباه خودداری کنید، یاد بگیرید چطور به افکار خود به شکلی نظم دارید که حقایق نسبت به داشتن احساس برتری اخلاقی، در اولویت قرار گیرند.

تیپ ENTJ

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ به واسطه شخصیت رک و کنترل کننده خود شناخته شده هستند. آن ها زمان گفتن حقایق تلخ شکی به دل راه نداده و بهره وری را نسبت به همدلی در اولویت قرار می دهند. ENTJ ناسالم به ارزش هایش توجه ندارد و تمرکز او روی اهداف و چیزهایی است که واقعا معنادار باشند.

چنین تیپ شخصیتی در این حالت می تواند زورگو و تسلط گرا باشد و دستور دهد. آن ها ممکن است نسبت به چیزهایی که از نظرشان ضروری نیست، صبوری نشان ندهند و افرادی را که نمی توانند در سطح استانداردهای بالای آن ها باشند، مورد انتقاد قرار دهند یا تحقیر کنند.

زمانی که ENTJها در بدترین حالت خود هستند، می توانند بی احساس، بی تفاوت و سخت گیر باشند. آن ها ممکن است نیازهای عاطفی شریک زندگی، اعضای خانواده و حتی خود را نادیده بگیرند و توجه شان را معطوف به اهدافشان کنند تا افرادی که در زندگی شان نقش دارند.

این امر می تواند باعث شود که آن ها روابط مهم را نادیده بگیرند یا زمانی که اوضاع به مراد دلشان یا به اندازه کافی سریع پیش نمی رود، اعصابشان خرد شود. ENTJهای ناسالم می توانند خشک و غیرقابل انعطاف پذیر باشند و سریعا عصبی شوند.

آن ها ممکن است از ایده های مختلف استقبال نکنند و واکنششان نسبت به افراد با دیدگاه های متفاوت، به شکل رفتاری باشد که برتری خود را بخواهند نشان دهند.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت ENTJ

1) متوجه باشید که همه تیپ شخصیتی متفاوتی دارند و به شکل متفاوتی تعامل برقرار می کنند. شما به عنوان یک ENTJ دوست دارید کنترل اوضاع را به عهده داشته باشید و همه چیز را سریعا انجام دهید. اما ما در زندگی خود همچنین به افراد محتاط و دارای نظم و اصول نیاز داریم که اشتباهات را شناسایی کنند و مشکلاتی را که ممکن است بعد رخ دهد، تشخیص دهند.

همچنین به افراد آگاه از نظر احساسی یا اشخاص با استعدادهای متفاوت نیاز داریم. درست مانند یک بدن که اعضا و بخش های متعددی دارد، نژاد انسان نیز شخصیت های متعددی دارد و تمام آن ها الزامی هستند. زمانی که افراد رفتاری شبیه به شما ندارند، حقیقت بالا را به خود یادآوری کنید. درک کنید که نظر آن ها می تواند باارزش و ضروری باشد.

2) مطمئن شوید وقتی را برای رشد شخصی خود اختصاص می دهید. به عنوان یک برونگرا، طبیعی است که با جنبه تفکری خود ارتباط برقرار کنید. اما شما همچنین فردی شهودی هستید و برای استفاده کامل از شهود خود باید به صورت منظم مدت زمانی را به نگریستن به درون خود، آرامش و تجربه فشار کم اختصاص دهید.

زمانی که مدت زمان مشخصی را به تنها بودن و آرام کردن خود اختصاص دهید تا افکارتان را بتوانید بررسی کنید، به سلامتتان فوق العاده کمک کرده اید.

3) برای کاهش سرعت واکنش های خود، تمرین کنید. زمانی که احساس می کنید دارید برتری خود را نشان می دهید یا می خواهید به سایرین طعنه و کنایه بزنید، کمی مکث کنید و از خود بپرسید آیا چیزی که می خواهید بگویید حقیقت دارد، از روی مهربانی، ضروری یا مفید است. اگر پاسختان منفی است، وقتتان را برای گفتن آن هدر ندهید.

تیپ INFJ

افراد با تیپ شخصیتی INFJ، پیچیده و عمیق هستند و در زندگی دنبال ارتباط و معنا می گردند. آن ها در درک شهودی روابط و فلسفه های انسانی استعداد دارند. آن ها در سطح معمولی و سالم خود اشخاصی باوجدان و مهربان هستند.

اما زمانی که تحت استرس یا در حالت ناسالم خود باشند، مانند هر فرد دیگری می توانند بدجنس باشند. زمانی که INFJها ناسالم یا نابالغ هستند، تصمیم های خود را براساس اطلاعات بسیار کم می گیرند و فکر می کنند که با وجود حقایق بسیار اندک، از تمام ماجرا خبر دارند.

آن ها ممکن است حس درونی نسبت به افراد داشته باشند آن ها را به دلایلی که قابل تایید یا اثبات نیستند، دوست نداشته باشند. گاهی احساس درونی آن ها درست است اما زمانی که در حالت ناسالم خود قرار دارند، شهودشان می تواند توهمشان را افزایش دهد. برای این افراد فوق العاده مهم است بخش شهودی شخصیت خود را با برقراری تعامل با دنیا و تحسین جزئیات ملموس و واقعی، در تعادل قرار دهند.

بدین شکل بینش آن ها براساس چیزی محکم و پایدار خواهد بود. بعضی از تیپ های ناسالم INFJ ممکن است با افرادی که در برخورد با سایرین طرف آن ها را می گیرند، گروه های «ما در برابر آن ها» را شکل دهند.

آن ها همچنین ممکن است رفتار بیش از حد حق به جانب و قضاوتی نشان دهند، با این تفکر که می دانند چه چیزی درست است یا افرادی را که دیدگاه متفاوتی با آن ها دارند، مورد انتقاد سخت قرار دهند.

زمانی که INFJها شدیدا تحت استرس قرار دارند، به کارکرد پست خود پناه می برند. زمانی که این اتفاق افتاد، آن ها رفتاری تحریک پذیرتر، بی مهاباتر و بی فکرتر از خود نشان می دهند. آن ها به جای این که وقتی را به بررسی واکنش های خود اختصاص دهند، براساس غریزه عمل می کنند و ممکن است حرف های ناراحت کننده و انتقادی بگویند که بعدا از گفتنشان پشیمان شوند.

این نوع واکنش معمولا برای آن ها آشفته کننده است و با شخصیتشان اصلا همخوانی ندارد.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت INFJ

1) متوجه باشید که احساسات شما واقعی هستند اما همیشه ممکن است به شما حقیقت را نگویند. وقت بگذارید تا ریشه احساسات درونی و ناگهانی خود را متوجه شوید، آیا برپایه حقیقت، واقعیت یا نگرانی هستند؟ اگر نمی توانید دلیل قابل تاییدی را برای این احساسات خود پیدا کنید، قبل از واکنش نشان دادن براساس آن ها مکث کنید. به ویژه اگر می توانند به فرد دیگری آسیب بزنند.

از داشتن اطلاعات بیشتر استقبال کنید و با آن که می دانید که ممکن است مفید باشند اما اندکی به دیده شک به آن ها بنگرید.

2) راهکارهایی برای تسکین یا کاهش استرس خود پیدا کنید. زمانی که استرستان زیاد می شود، مدت زمانی را در خلوت خود بگذرانید، روی تنفستان تمرکز کرده و بدنتان را ریلکس کنید.

3) مدتی را صرف برقراری ارتباط با جوانب گوناگون شخصیت خود کنید. به یاد داشته باشید که شما چیزی بیشتر از یک کد 4 حرفی (INFJ) هستید! شما باید مدت زمان زیادی را تنها باشید اما همچنین باید با سایرین ارتباط برقرار کنید.

باید به ارزش های خود اعتماد کنید و به احساساتتان گوش دهید اما همچنین باید مدت زمانی را به یادگیری چیزهای جدید اختصاص دهید و ذهن خود را به چالش بکشید. شما باید مدت زمانی را صرف نظریه پردازی و تخیل کنید اما همچنین باید در طبیعت وقت بگذرانید و با جهان اطراف خود تعامل داشته باشید.

با یادگیری نحوه برقراری ارتباط در بین تمام جوانب شخصیت خود، می توانید بهتر با استرس مقابله کنید و به نسخه قدرتمندتر و سالمتر از خود تبدیل شوید.

تیپ INTJ

افراد با تیپ شخصیتی INTJ، رویاپردازان مستقلی هستند که از اجرای ایده های خود انگیزه پیدا می کنند. آن ها افرادی منطقی و پیچیده هستند و به آینده فکر کرده و اغلب زودتر از سایرین الگوها را حس می کنند.

INTJهای معمولی یا سالم بسیار انگیزه دارند و مشکلات را با خلاقیت حل کرده و برای عالی بودن، تلاش می کنند. اما آن ها زمانی که در حالت ناسالم خود باشند، بدجنسیشان به اشکال گوناگون نمایان خواهد شد.

زمانی که INTJها از نظر احساسی گارد بگیرند، ممکن است سختگیر و با رفتار غیردوستانه به نظر برسند. آن ها همچنین ممکن است بیش از حد درگیر کار شوند تا حدی که روابطشان به علت نادیده گرفته شدن، لطمه ببیند.

در اولویت گذاشتن اهداف و وظایف نسبت به روابط و افراد می تواند آن ها را ظاهرا سرد و بی احساس نشان دهد. آن ها ممکن است زمانی که سایرین برای حمایت یا ارتباط عاطفی پیششان می آیند، از آن ها سوء استفاده کنند.

زمانی که INTJها بیش از حد از دنیای بیرون فاصله می گیرند، همچنین می توانند از واقعیت به دور شوند. کارکرد غالب آن ها شهودی است، بنابراین بیشتر به چیزهای انتزاعی توجه دارند تا ملموس. اما اگر INTJها بیش از حد از تجربه های دنیای واقعی غافل شوند، پیشبینی های آن ها که زمانی بر پایه بینششان بوده است، بدون اساس و ادله خواهد بود.

آن ها به جای این که متوجه چنین اشتباهی باشند، سایرین را متهم می کنند که به اندازه کافی برای درک ماجرا باهوش نیستند. افراد با این تیپ شخصیتی اغلب افرادی را که ایده های آن ها را فورا درک نمی کنند، مورد انتقاد قرار می دهند اما متوجه نیستند که توضیحات خودشان به شکلی نیست که درک آن ساده باشد.

آن ها ممکن است جزئیات مهم را از قلم بیاندازند یا زمان توضیح دادنشان خساست به خرج دهند. INTJها زمانی که تحت استرس قرار دارند، بیشتر از حالت عادی بدون فکر، بدون احتیاط و تحریک پذیرتر، عمل می کنند.

آن ها در چنین مواقعی افراد را شتابزده تر مورد انتقاد قرار می دهند یا تصمیم های بدون احتیاط و فکری می گیرند که سایرین را در موقعیت های ناراحت کننده یا به طور بالقوه خطرناک قرار می دهد. 

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت INTJ

1) یک گام به عقب برگردید و به احساسات اطرافیان خود دقت کنید. شما به عنوان یک فرد متفکر، نتیجه گیری های منطقی می گیرید که ارزشمند هستند. اما مهم است بدانید چه زمان پای احساسات سایرین در میان است.

حتی اگر فکر می کنید نظر شما برتر است، درک احساس انسان تاثیر فوق العاده ای در کمک به پذیرش افراد یا قبول کردن آن ها دارد. این جمله را درک کنید که «کمی شیرینی، تلخی دارو را از بین می برد» و نشان دادن حساسیت و مهربانی زمان صحبت کردن، کمک خواهد کرد سایرین ایده هایتان را ساده تر بفهمند.

2) مطمئن شوید که بین نیاز به درونگرایی و نگریستن به درون خود و نیاز همزمان برای تعامل با دنیای بیرون، تعادل ایجاد می کنید. قبول داریم شما یک درونگرا هستید اما همچنین یک جنبه برونگرا دارید. اگر بیش از حد از دنیای بیرون غافل شوید، بینش فوق العاده شما ارتباط خود را با واقعیت از دست خواهد داد.

همچنین مهارت های اجتماعی خود را ممکن است ضعیف کنید و برای ارتباط با سایرین به شکلی که باعث شود ایده هایتان واقعا به نتیجه برسند، با مشکل مواجه شوید. به طور همزمان اگر بیش از حد خود را درگیر دنیای خارج کنید و به اندازه کافی تنها نباشید، ممکن است احساس فرسودگی کنید و به کارکرد پست خود پناه ببرید.

3) در نهایت سعی کنید بشناسید چه زمانی آشفته هستید یا استرس دارید. از تدابیر پیشگیری کننده مانند برنامه ریزی برای استراحت، فعالیت های سرگرم کننده و رفتن به طبیعت استفاده کنید تا جلوی خستگی بیش از حد خود را بگیرید و بدجنسی شما خود را نشان ندهد.

تیپ ESFP

افراد با تیپ شخصیتی ESFP خودجوش، اجتماعی و برونگرا هستند که از لحظه های زندگی لذت می برند. ESFPها زمانی که در حالت سالم خود باشند، درک عالی از محیط اطرافشان دارند، به دوستانشان وفادار هستند و به سایرین عشق می ورزند.

اما زمانی که یک ESFP ناسالم است یا استرس دارد، بدجنسی خود را می تواند به شکل ناگهانی و با اضطراب نشان دهد. زمانی که ESFPها در حالت نابلغ خود باشند، می توانند خواهان جلب توجه سایرین شوند، در هر جایی دنبال هیجان می گردند و برایشان یک جا ساکت ماندن سخت است.

آن ها می توانند آن قدر حواسشان صرف لذت بردن از لحظه باشد که از مسئولیت های خود یا هر چیزی که برایشان «کسل کننده» است، فرار کنند. به عبارت دیگر آن ها اسیر لذت جویی خواهند شد، به جای این که به مسئولیت هایی که به عهده شان است رسیدگی کنند.

این افراد ممکن است اشخاصی را که با آن ها مقابله یا بحث می کنند، مورد تمسخر و آزار قرار دهند، برای توجیه خود مغلطه کنند یا از جذابیت خود برای قصر در رفتن از مشکلات استفاده کنند. به جای این که به تاثیر تصمیم های خود روی سایرین توجهی داشته باشند.

زمانی که ESFPها در حالت نامتعادل خود قرار دارند، به جامعه و بین سایرین پناه می برند و وقت برای جنبه درونگرای شخصیت خود نمی گذارند. نتیجه آن می تواند این باشد که رفتاری هیجانی و حتی سختگیرانه از خود نشان دهند.

آن ها ممکن است با افرادی که با فعالیت هایشان مخالف هستند، درگیر شوند و زمانی که احساساتشان مورد لطمه قرار می گیرد، بدون این که زمان بگذارند و علت حساسیت های خود را متوجه شوند، تقصیر را به گردن سایرین بیاندازند.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت ESFP

1) زمانی که متوجه می شوید که وسوسه دنبال کردن یک تجربه جدید را پیدا کرده اید، از خود بپرسید آیا باید به تعهد خاصی عمل کنید یا نه. آیا فردی به شما تکیه دارد؟ آیا تصمیم فعلی شما عواقبی در آینده خواهد داشت؟

زمانی که تصمیم های خود را با آگاهی و حس مسئولیت بیشتری بگیرید، کمک خواهد کرد که در یک مسیر سالم و متعهدتر باقی بمانید.

2) سعی کنید مدتی از روز را به درون نگری اختصاص دهید. این کار می تواند به شکل نوشتن دفتر خاطرات، مدیتیشن یا حتی دراز کشیدن روی تخت و فکر کردن به زندگی باشد. این نوع درون نگری حتی اگر روزانه 10 دقیقه باشد، کمک خواهد کرد عمیق تر با خودتان در تماس قرار بگیرید تا بدانید اعمال و رفتار شما هدف و معنای خاصی دارند، تا این که خودجوش و بدون فکر باشند.

3) یاد بگیرید که چطور صادقانه ارتباط برقرار کنید. زمانی که فردی از شما شاکی می شود، فورا به حالت دفاعی فرو نروید. بلکه، سعی کنید به گفته های او گوش کرده و احساساتش (و احساسات خودتان) را قبل از پاسخ دادن، درک کنید.

این کار کمک خواهد کرد طرف مقابل احساس کند حرف های او را می شنوید، به او احترام می گذارید و در نهایت بیشتر احتمال دارد حرف های شما را نیز بشنود. قبل از واکنش نشان دادن، کمی مکث کرده و فکر کنید. قبل از واکنش نشان دادن می توانید چند دقیقه مکث کنید، چند نفس عمیق بکشید یا حتی بسته به موقعیت چند هفته فکر کنید.

به هر چیز از دو دیدگاه می توان نگاه کرد و دیدگاه شما و همچنین طرف مقابل هر دو اهمیت دارند. به حقایق موجود در این دو دیدگاه بنگرید و سعی کنید نسبت به خود و طرف مقابل منصف باشید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.