بررسی جنبه تاریک تیپ شخصیتی ENTP

1402/06/26 4:44 PM - 7 ماه قبل


آیا تیپ شخصیت ENTP جنبه تاریک  هم دارد؟ این شخصیت های مشتاق و مبتکر یکی از 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز هستند. آن ها به واسطه تخیل، هوش و علاقه خود به منطق شناخته شده هستند. اما چه اتفاقی رخ می دهد زمانی که این تیپ های شخصیتی در بهترین حالت خود نیستند؟ کدام استعدادهای ENTPها زمانی که مراقب نیستند، ممکن است به موانع و سلاح تبدیل شوند؟ در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ ENTP چیست؟

عبارت ENTP مخفف برونگرایی، شهودی، تفکری و ادراکی است. تیپ های شخصیتی ENTP به عنوان افرادی برونگرا، از دنیای بیرون خود انرژی می گیرند. معنای این حرف می تواند تعامل با افراد، تلاش برای انجام پروژه ها یا فقط وقت گذرانی در طبیعت باشد.

آن ها به عنوان افرادی شهودی بیشتر جذب ایده های مفهومی و انتزاعی و احتمال ها می شوند تا جزئیات واقعی. به عنوان مثال، ممکن است در یک جنگل قدم بزنند و بیشتر روی نمادهای محیط اطراف خود فکر کنند تا آن چه با چشمانشان می بینند.

ENTPها به عنوان افراد متفکر، زمان تصمیم گیری شدیدا به منطق خود و تحلیل بدون تعصب دقت می کنند. این امر به آن ها اجازه می دهد استعداد عالی در حل مشکلات داشته باشند و همچنین بتوانند از یک دیدگاه تحلیلی، به راه حل های خلاقانه ای برسند.

در نهایت این افراد به عنوان تیپ های ادراکی، در مقایسه با تیپ های شخصیتی قضاوتی، انعطاف پذیرتر و خودجوش تر هستند. آن ها در محیطی موفق می شوند که با تغییر همراه باشد و ساختارها و روتین ها اغلب انرژی شان را می گیرند.

با مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است، این تیپ ها را بهتر بشناسید.

جنبه تاریک تیپ شخصیتی ENTP

هر فردی یک جنبه تاریک دارد. همه ما به شیوه ای می توانیم اوج بگیریم و بهترین خود باشیم. اما از طرفی نقاط ضعفی داریم که باعث می شوند اشتباه کرده و فکر کنیم که چه باعث شده است درگیر این آشفتگی شویم. رویدادهای گوناگون می توانند جنبه تاریک تیپ شخصیتی ENTP را تحریک کنند:

1) استرس: ENTPها زمانی که تحت استرس قرار می گیرند، می توانند افرادی بیش از حد تحلیلی، فوق العاده شکننده باشند و به آسانی عصبانی شوند. آن ها همچنین تحت استرس شدید به کارکرد پست خود پناه می برند که باعث می شود به شکل غیرعادی واکنش نشان دهند.

2) نابالغ بودن: چه یک فرد با تیپ ENTP جوان باشد یا روی رشد خود کار نکرده باشد، نابالغ بودن می تواند باعث شود که فردی بی احساس و خودخواه باشد.

3) تعصب و یک طرفه بودن: برخی از افراد با تیپ ENTP تنها روی توسعه یک یا دو جنبه از خود کار می کنند، در حالی که سایر جنبه های شخصیتی اش را نادیده می گیرد. نتیجه این رفتار به هم ریختن تیپ شخصیتی شان است.

4) داخل چرخه افتادن: جنبه دیگر یک طرفه بودن، داخل چرخه افتادن است. ENTPها می توانند یک چرخه Ne-Fe را تجربه کنند. یعنی تنها بخش های برونگرای شخصیتشان را توسعه دهند، در حالی که ویژگی های درونگرایی خود را خفه کنند.

حالا اجازه دهید هر کدام از این رایج ترین دلایل رفتار ناسالم ENTP را بررسی کنیم.

استرس و تیپ شخصیتی ENTP

ENTPها زمانی که تحت استرس قرار دارند، تنها از جنبه های شهودی و تفکری تیپ شخصیتی خود استفاده می کنند. آن ها در چنین شرایطی معمولا رفتاری شبیه تر به تیپ خود دارند و در ترجیحات خود غلو می کنند. در نتیجه چنین رفتاری را ممکن است مشاهده کنیم:

از هم پاشیدن جنبه تفکری شخصیت ENTP

ENTPها ممکن است برای حل تمام مشکلات خود از کارکرد شهودی برون ریز (Ne) استفاده کنند. معنای آن طوفان ذهنی، ایده پردازی و تعقیب احتمال ها است. گرچه ذات احتمال جوی این افراد زمان استرس می تواند افراطی عمل کند و باعث شود بدون این که به راه حل قطعی برای حل مشکل اصلی برسند، در مسیرهای گوناگون حرکت کنند.

بی احساسی شخصیت ENTP

ENTPها ممکن است به جنبه تفکری منطقی خود بیش از حد وابسته شوند. زمانی که چنین اتفاقی افتد، آن ها از نظر اطرافیان خود افرادی سرد، بی احساس و رک تر هستند.

فعالیت بدون بهره وری شخصیت ENTP

ENTPها به قدری می توانند درگیر فرضیه سازی احتمال ها و تحلیل آن ها شوند که نتوانند تصمیم بگیرند و دست به عمل بزنند. در نتیجه تلاش می کنند یک راه حل کامل پیدا کنند اما بهای آن پیشرفت نکردن برای رسیدن به اهدافشان است.

به کمک مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ENTP با دیگر شخصیت های MBTI، احتمال سازگاری خود با این تیپ را می توانید بررسی کنید.

فعال شدن کارکرد پست تیپ شخصیتی ENTP تحت استرس شدید

زمانی که ENTPها مکانیسم های ذاتی خود برای مقابله با شرایط را به کار گرفتند، ممکن است تحت تاثیر کارکرد پستشان قرار گیرند. ممکن است پیچیده به نظر برسد اما الزاما به این معنا است که این افراد به جای نشان دادن رفتاری شبیه به یک ENTP معمولی، بیشتر شبیه به یک ISFJ ناسالم می شوند.

آن ها بیش از حد به جزئیات توجه می کنند، نگران افکار مردم درباره خودشان می شوند و نسبت به مشکلات کوچک وسواس فکری نشان می دهند. برایشان هر نوع جزئیات داخل بدن و اطرافشان ممکن است آشفته کننده باشد. در نتیجه سر خودشان را با کار فراوان گرم می کنند تا یک بخش خاص از خانه خود را تعمیر کنند یا دلیل یک بیماری فیزیکی را متوجه شوند که آن را هرگز قبلا نفهمیده اند.

چنین رفتاری معمولا زمانی دیده می شود که آن ها تحت استرس مزمن یا بسیار شدید قرار دارند. از طرفی اطرافیان ENTP در چنین مواقعی باید تمام تلاش خود را کنند که تا جای ممکن مراقب و صبور باشند و مرزهای سالم خود را با او حفظ کنند.

ENTP نابالغ

ENTPهایی که جوان هستند یا در زندگی برای توسعه و بلوغ خود تلاش نکرده اند، می توانند افرادی فوق العاده خودخواه، از هم پاشیده و بی تفاوت باشند. این افراد زمان بررسی ایده های جدید اغلب پروژه ها را ناتمام رها می کنند. همچنین ممکن است مسئولیت هاش خود را بی خیال شوند، چون در حال تعقیب یک رویا، یک علاقه یا یک ماجراجویی جدید هستند.

ENTPهای نابالغ فقط چون بحث کنند، وارد بحث می شوند و به ندرت برای شنیدن و در نظر گرفتن دیدگاه های سایر افراد وقت می گذارند. در حالی که طرف مقابل حرف می زند، این تیپ ها اغلب بر اساس داده های محدودی که واقعا به آن ها توجه داشته اند، جواب های خود را فرضیه سازی می کنند.

این دسته از ENTPها ممکن است فکر کنند که یک لحظه «مچ» طرف مقابل را گرفته اند و سپس بدون این که واقعا حرف هایش را درک کنند یا فعالانه به او گوش دهند، جمله آخر را می گویند.

ENTPهای نابالغ افرادی ریسک پذیر هستند که بدون فکر تصمیم می گیرند. با آنکه میل شدید آن ها به ریسک کردن همیشه چیز بدی نیست (بدون ریسک بسیاری از ما هرگز پیشرفت نمی کنیم) اما زمانی که این ریسک طلبی بدون ملاحظه نگری باشد، عواقب آن آسیب زننده خواهد بود.

به عنوان مثال، یک ENTP ممکن است یک کسب و کار جدید را شروع کند، بدون آن که یک بودجه یا نقشه عمل واقع گرایانه برای آن داشته باشد که نتیجه آن مشکلات و استرس مالی در طول مسیر است.

رفتار فریبنده و نیرنگ بازی یک نشانه دیگر ENTP نابالغ است. این افراد ممکن است از جذابیت و خلاقیت خود برای فریب و کنترل موقعیت ها یا افراد استفاده کنند، اغلب با این انگیزه که به خواسته های خود برسند. ENTPها معمولا مهارت بالایی در درک افراد دارند و می توانند از این مهارت برای تحت تاثیر قرار دادن و فریب سایرین و رسیدن به خواسته های خود استفاده کنند.

چرخه Ne-Fe شخصیت ENTP

ENTPهایی که بیش از حد به جنبه برونگرای تیپ شخصیتی خود توجه دارند، ممکن است اسیر چرخه Ne-Fe شوند. یعنی به قدری درگیر فرضیه سازی احتمال ها و تحلیل احساسات سایرین می شوند که نمی توانند روی چیزی که واقعا از نظرشان منطقی است، تمرکز کنند. اما قبل از بررسی جزئیات، اجازه دهید بگوییم Ne و Fe چه چیزهایی هستند؟

Ne مخفف شهود برون ریز است

کارکرد شهود برون ریز شخصیت ENTP، کارکرد شناختی غالب او است. ساده تر بخواهیم بگوییم، سخت افزار ذهنی است که ENTPها برای استفاده از آن در زندگی روزمره خود، بیشتر از هر چیزی احساس راحتی می کنند. آن ها به قدرت خود برای اندیشیدن به احتمال های متعدد، برقراری ارتباط بین آن ها و دیدن روابطی که ممکن است فورا آشکار نباشند، تکیه دارند.

Fe مخفف احساسی برون ریز است

احساسی برون ریز، کارکرد شناختی سوم تیپ شخصیتی ENTP است. این بخش از سخت افزار ذهنی به احساسات، عواطف و ارزش ها توجه دارد. این کارکرد اغلب نسبت به کارکرد کمکی یا غالب (شهود و تفکر) تیپ های شخصیتی ENTP، کمتر توسعه یافته است اما همچنان می تواند روی فرآیندهای فکری آن ها تاثیر بگذارد.

زمانی که یک ENTP اسیر چرخه Ne-Fe می شود، به جای توجه به درون خود برای استفاده از خرد درونی، بیش از حد به احتمال هایی که بیرون از دنیایش هستند توجه دارد. نتیجه آن می تواند بروز رفتارهای منفی باشد مانند پریدن از یک پروژه به پروژه بعدی بدون تمام کردن هرکدام از آن ها یا بیش از حد تلاش کردن برای تحت تاثیر قرار دادن یا خشنود کردن سایرین بدون انجام کاری که منطقی است.

شخصیت ENTP برای بیرون آمدن از این چرخه باید به دنیای درون خود توجه کند و با سرعت کمتری کارها را پیش ببرد. زمانی که ENTPها درگیر جنبه تفکری درون ریز تیپ شخصیتی (Ti) خود می شوند، می توانند متوجه شوند انجام چه چیزی برای موقعیت فعلی شان منطقی است و تصمیم های منطقی تر و آگاهانه تری بگیرند.

 به عنوان یک ENTP چطور مشکلات را رفع کنید؟

ENTPها این پتانسیل را دارند که رهبرانی آینده نگر، متبکرانی وظیفه شناس و رویاپردازانی باشند که باعث بهبود دنیا می شوند. اما برای تبدیل شدن به چنین افرادی آن ها باید برای رشد و بلوغ شخصی خود و رسیدن به یک تعادل روانی تلاش کنند.

توصیه می کنیم مقاله ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENTP را مطالعه کنید.

اما چطور این کار را انجام دهند؟ اجازه دهید با مقابله با مشکل استرس شروع کنیم.

پیدا کردن راه های سالم برای مقابله با استرس

همه بدون توجه به تیپ شخصیتی خود، اسیر استرس می شوند. اما شما می توانید به جای فرسوده کردن خود یا این که اسیر کارکرد پستتان شوید، به شکلی سالم با آن مقابله کنید. تکنیک های مدیریت استرس مانند ورزش، خاطره نویسی، یوگا و مدیتیشن همگی راه هایی عالی برای مدیریت استرس هستند. همچنین ضروری است مدتی را در تنهایی بگذارید و روی تنفس عمیق و پاک کردن افکار ذهن خود تمرکز کنید.

یک راه حل مفید دیگر برای ENTPها این است که به بدن خود توجه کنند. بسیاری از ENTPها به قدری در ذهن خود برای ایده پردازی اسیر شده اند که فراموش می کنند به نیازهای بدنی شان توجه کنند. اگر به عنوان چنین شخصیت هایی متوجه شده اید که استرس دارید، فقط کافی است که روی تنفس خود توجه کنید، یک لیوان آب بنوشید، غذای سالم بخورید یا یک چرت بزنید.

یک آزمایش کامل بدهید تا مشخص شود آیا مشکل فیزیکی دارید یا نه. اما آشفته نشوید! بسیاری از ENTPها زمانی که به بدنشان توجه می کنند اندکی اضطراب پیدا کرده و متوجه احساسات و حواس فیزیکی (مانند درد، خستگی، فشار) می شوند که هرگز قبلا احساس نکرده بودند.

حرکت به سمت بلوغ

زمانی که یاد گرفتید چطور استرس خود را بهتر مدیریت کنید، وقت تمرکز روی بلوغتان است. به عنوان یک ENTP معنای این حرف این است که به شخصیت واقعی خود دقت کنید و بخش های مختلف شخصیتتان را به کار بگیرید.

برای استفاده از جنبه شهودی خود برای طوفان ذهنی، ایده پردازی و بررسی ایده ها وقت بگذارید. به روش های جدیدی برای رسیدن به اهداف فعلی تان فکر کنید، به مکان های جدید بروید و از قابل پیشبینی نبودن محیط خود لذت ببرید یا با ارتباطی که چیزهای مختلف داخل محیط تان به یکدیگر دارند، بازی کنید. به عنوان مثال یک چنگال روی یک برگه اکسل ممکن است چطور به نظر برسد؟ چطور به ده روش مختلف می توانید برنامه هر روز صبح خود را تغییر دهید؟

برای استفاده از جنبه تفکری تان، سعی کنید بدون تعصب به موقعیت های مختلف نگاه کنید. یعنی از موقعیت فاصله بگیرید و قبل از تصمیم گیری یا نظر دادن، به الگوها، حقایق و شواهد دقت کنید. مطمئن شوید که استدلال هایتان با توجه به داده ها است، به جای این که فقط با جریان شرایط پیش بروید.

نحوه عمل چیزهای مختلف را تحلیل کنید، بازی های استراتژیک انجام دهید یا اولویت هایتان را در ذهن خود به شیوه های مختلف دسته بندی کنید. به عنوان مثال اگر تمرکز اصلی تان روی بازی، دوستی و خانواده تا است، این موارد در چه دسته هایی قرار می گیرند و چطور می توانید مطمئن شوید که به شیوه ای متعادل آن ها را اولویت بندی کرده اید؟ آیا دسته ای وجود دارد که اولویت بندی نشده است و باید آن را اولویت بندی کنید؟

همچنین جنبه احساسی تان را فراموش نکنید. مهم است که همدلی، مراقبت از خود و بیان سالم احساساتتان را تمرین کنید. استفاده از دیدگاه های سایرین زمان تصمیم گیری می تواند کمک کند یک رهبر کارآمدتر و همچنین یک شنونده بهتر باشید.

با انجام گفتگوهای صادقانه با دوستان و اعضای خانواده خود شروع کنید، تمرین کنید شنونده فعالی باشید و هر روز ببینید چطور می توانید مهربان باشید. در نتیجه این رفتار بیشتر احساس شادی خواهید کرد!

در نهایت اجازه دهید بررسی کنیم که چطور جنبه احساسی شخصیت خود را توسعه دهید. توسعه این جنبه شخصیتی شما ممکن است از همه سخت تر باشد، بنابراین باید صبوری نسبت به خود نشان دهید و سعی کنید در لحظات عاری از استرس روی آن کار کنید.

با تمرکز روی جزئیات محیط خود، توجه به تغییرات بدنی تان و حاضر بودن در زمان حال، می توانید جنبه حسی خود را توسعه دهید. همچنین می توانید تعدادی برنامه یا آیین روزانه ساده را امتحان کنید که به شما ثبات ببخشند و اندکی قطعیت و نظم بیشتری به زندگی تان آورند.

مطالعه دو مقاله فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENTP و 15 فیلم سینمایی مورد علاقه ENTP ها را نیز فراموش نکنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.