با توجه به تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چقدر ماجراجو هستید؟

1402/07/12 3:19 PM - 6 ماه قبل


آیا تجربه های جدید و هیجان انگیز، آدرنالین خون شما را به جوش می آورند؟ یا شاید ماجراجویی های آرام تر مانند امتحان غذاهای جدید یا گردش در مناطق گردشگری محلی را ترجیح می دهید؟ هر تعریفی که از ماجراجویی داشته باشید، تیپ شخصیتی مایرز بریگز شما نقش مهمی در شکل دادن حستان از ماجراجویی دارد.

هر کدام از تیپ های MBTI، فرایندهای شناختی بی همتایی دارند که روی دیدگاهشان از جهان اطرافشان اثر می گذارد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که هر تیپ مایرز بریگز چقدر ماجراجو است، پس همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

اما ماجراجویی واقعا چه معنایی دارد؟

اجازه دهید مانند همیشه اصطلاح موردنظرمان را تعریف کنیم. بر اساس سایت vocabulary.com، ماجراجویی یعنی «میل شما به رفتن به جایی که قبلا در آنجا نبوده اید و انجام کارهایی که هرگز قبلا انجام نداده اید، حتی اگر نمی دانید که نتیجه آن چه خواهد بود.»

دیکشنری مریم وبستر نیز در تعریف این لغت می گوید «میل به جستجوی تجربه های غیرعادی یا برخورد با چیزهای جدید و ناشناخته»

تیپ های شخصیتی ISTJ و ESTJ – کاوشگران منطقی

تیپ های شخصیتی ISTJ و ESTJ ممکن است از آن دست ماجراجویانی نباشند که «اول از همه و بدون فکر به سمت چیزی بروند.» آن ها ترجیح می دهند که قبل از شروع ماجراجویی برنامه ریزی کنند، تعیین بودجه کنند، تحقیق کنند و کارهایی که می خواهند انجام دهند، ترسیم کنند. شما می توانید شرط ببندید که آن ها برای برنامه های پشتیبان نیز برنامه پشتیبان دارد تا اگر اتفاقی رخ داد، خیالشان جمع باشد!

ISTJها و ESTJها زمانی که با دقت همه چیز را بررسی کردند، کاملا آماده خواهند بود ماجراجوییشان را شروع کنند. با آنکه آن ها ممکن است دنبال تجربه های غیرقابل پیشبینی نباشند، اما بیشتر تمایل دارند مکان های جدید را کشف کنند یا چیز جدیدی را امتحان کنند که به کمی مهارت نیاز دارد.

حس آن ها از ماجراجویی کاملا ریشه در واقعیت و آمادگی دقیق دارد. چون چه کسی گفته است که شما نمی توانید همزمان خوش بگذرانید و با برنامه باشید؟

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ اندکی روحیه ماجراجویی طلبی بیشتری نسبت به ISTJها دارند، چون با بداهه پردازی و سناریوهای غیرمنتظره، راحتتر هستند. با آنکه هیچ کدام از این تیپ ها از چیزهای غیرقابل پیشبینی خوششان نمی آید، اما ESTJها سریعتر نسبت به این مسائل واکنش نشان می دهند.

چون توجه آن ها به دنیای بیرون بیشتر است و سرعت واکنش بالایی در برابر تغییرات دارند. ISTJها بیشتر دوست دارند مسیر عملشان کاملا مشخص و آهسته باشد و زمانی که شرایط غیرمنتظره ای پیش آید، برای واکنش نشان دادن فکر می کنند.

مقاله جالب 9 فیلم مورد علاقه یا نفرت ESTJ ها را برای شناخت سلیقه سینمایی این تیپ ها بخوانید.

تیپ های شخصیتی ISFJ و ESFJ – ماجراجویان جامعه دوست

تیپ های شخصیتی ISFJ و ESFJ دنبال ماجراجویی هایی می گردند که حسی از نوستالژی و ارتباط گرم با سایرین را در خود داشته باشند. از تجدید خاطرات سوار بر ترن هوایی گرفته تا تورهای گردشگری با دوستان جدیدشان، این افراد فقط دوست دارند خاطرات زیبای خود را زنده نگه دارند یا با عزیزانشان خاطرات جدید بسازند.

ISFJها و ESFJها مانند دوستان ISTJ و ESTJ خود، برنامه ریزان دقیقی هستند. آن ها بدون یک طناب بانجی از یک صخره نمی پرند یا بدون فکر بلیط پرواز به ناکجاآباد را نمی گیرند. این افراد ماجراجویی های آرامی را ترجیح می دهند که برای همه لذت بخش باشند.

معنای این نوع ماجراجویی یعنی بودجه بندی، بررسی نیازها و خواسته های سایرین، ترسیم اتفاق ها در ذهن و آماده شدن برای هر بحران غیرمنتظره. SFJها زمانی که برای همه چیز برنامه ریزی کردند و احتمال بروز خطرات را تا جای ممکن (خطرات شخصی و فیزیکی) به حداقل رساندند، می توانند با اطمینان از تجربه های جدید استقبال کنند.

ESFJها در مقایسه با ISFJها کمی ماجراجوتر هستند، چون کمتر با چیزهای غیرقابل پیشبینی مشکل دارند. با آنکه هر دو تیپ نظم را به آشفتگی ترجیح می دهند، ESFJها بیشتر دوست دارند با جریان پیش بروند تا اینکه در برابر آن احساس فلج بودن کنند.

گرچه ISFJها می توانند با مقدار خاصی از مسائل غیرقابل پیشبینی که انتظار می رود رخ دهند، کنار آیند و معمولا خود را قبل از شروع هر ماجراجویی برای احتمال بروز این مسائل آماده می کنند.  اما ISFJها زمانی که زندگی بیش از حد آشفته می شود، نوع غیرمستقیمی از ماجراجویی را ترجیح می دهند.

مثلا غرق شدن در یک کتاب با داستان هیجان انگیز زمانی که روی تخت راحت خود دراز کشیده اند یا تماشای فیلم هنگامی که روی مبل دراز کشیده اند و چیپس می خورند.

از ESFJها با مطالعه مقاله عملکرد تیمی شخصیت ESFJ در تیم سازی، در محیط کار بهتر استفاده کنید.

تیپ های شخصیتی INFJ و ENFJ – کاوشگران آینده نگر

برای افراد با تیپ شخصیتی INFJ و ENFJ، ماجراجویی مانند جستجو برای معنا و بینش است. این تیپ های ایده آل گرا دنبال تجربه هایی می گردند که به آن ها حس شگفتی عمیقی دهد و تخیلشان را تحریک کند. خواه معنای آن پرواز با بالن برفراز شهر کاپادوکیا ترکیه باشد یا نجات قهرمانانه فردی که در سیل گیر کرده است با یک هلیکوپتر، این افراد الهام بخشیدن را به بالا رفتن آدرنالین خونشان ترجیح می دهند (البته گاهی هر دو را تجربه می کنند!).

هر دو تیپ های ENFJ و INFJ برخلاف سایر تیپ های ادراکی که خودجوش و بدون فکر عمل می کنند، از یک برنامه ریزی خوب استقبال می کنند. اما هر از چند گاهی، حتی منظم ترین و با برنامه ترین تیپ های شخصیتی دوست دارند بدون فکر عمل کنند.

ENFJها ممکن است با رفتارهای ناگهانی و هیجان خود شما را غافل گیر کنند. این افراد اگر دوستی داشته باشند، اغلب با او بدون فکر به دل جاده می زنند، به سمت تجربه هیجان های غیرمنتظره یا کشف جاهایی می روند که اجازه دهد با سایرین در تجربه های مشترک خود ارتباط برقرار کنند.

INFJها از سوی دیگر به صورت ذاتی محتاط تر هستند اما نباید گول ظاهرشان را بخورید، چون این افراد نیز گاهی بدون فکر و غیرمنتظره عمل می کنند. ممکن است شگفت زده شوید زمانی که بدانید دوست خوره کتاب و تودار INFJ شما بلیط لحظه آخری به یک سفر جاده ای گرفته است.

حس ماجراجویی تیپ های INFJ و ENFJ محدود به تجربه های فیزیکی نیست و به قلمروی درونی این افراد نیز کشانده می شود. آن ها دائما دنبال ایجاد ارتباط بین چیزهای مختلف و پیدا کردن معنا در هر چیزی که با آن مواجه می شوند، هستند.

این ویژگی باعث می شود که این افراد در یک مسیر عرفانی قرار گیرند که در آن فلسفه های غیرعادی و قلمروهای غیرزمینی را بررسی کنند. بسیاری از افراد با تیپ شخصیتی INFJ و ENFJ تجربه های عرفانی خود را گزارش می دهند، تجربه هایی که در آن حس ارتباط عمیقی با جهان یا چیزی به صورت ذاتی عرفانی دارند.

این تیپ ها از هنر، موسیقی و ادبیات به عنوان محیطی برای ابراز افکار انتزاعی و احساسات خود استفاده می کنند و از کشف معانی مخفی داخل آن ها لذت می برند.

INFJها را با مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، بهتر درک کنید.

تیپ های شخصیتی INTJ و ENTJ – ماجراجویان استراتژیک

افراد با تیپ شخصیتی INTJ و ENTJ، دنبال ماجراجویی می گردند که کنجکاوی سیری ناپذیر آن ها را راضی کند. زمانی که زندگی بیش از حد راکد می شود، آن ها چالش یا چیزی جدید می خواهند که الهام بخش ذهن های شهودی شان باشد.

تعقیب دانش و کشف باعث می شود که آن ها به سمت تجربه های چالش آفرین و هیجان انگیز بروند. معنای آن می تواند یک سفر باستان شناسی یا کشف خرابه های باستانی یا شرکت در تور رافتینگ خوزستان باشد، هر چیزی که به این افراد چالشی برای غلبه کردن بدهد و این توانایی که چیزی جدید درباره دنیا یا خودشان یاد بگیرند.

چون تیپ های شخصیتی INTJ و ENTJ قضاوت کننده هستند، بدون تردید برای ماجراجویی کاملا باید برنامه داشته باشند. سفرهای بدون فکر و ناگهانی برای این افراد استرس آفرین است، چون دوست دارند مسیر رویداها و روند آن ها مشخص باشد.

از نظر این تیپ ها داشتن استراتژی، آگاهی از اینکه شرایط چطور پیش خواهند رفت و آمادگی برای برخورد با موانعی که ممکن است با آن ها برخورد کنند، پیش نیازهای اصلی یک ماجراجویی هستند. 

ENTJها در مقایسه با INTJها کمی ماجراجوتر هستند، چون با ریسک پذیری، گرفتن تصمیم های سریع و نشان دادن سریع واکنش به وقایع غیرمنتظره، کمتر مشکل دارند. آن ها همچنین اگر چیزی طبق برنامه پیش نرود، برای تصمیم گیری لحظه ای سریع تر می توانند عمل کنند.

اما INTJها بیشتر احتمال دارد که برای هر واقعه ای برنامه ریزی کند و ترجیح می دهند قبل از امتحان یک تجربه جدید، مسیر عملشان کامل و مشخص باشد. گرچه هر دو تیپ ممکن است ناگهان تصمیم به ماجراجویی بگیرند که افرادی را که به طبیعت بیشتر برنامه ریز، کنترل شده و منظم آن ها عادت کرده اند، غافل گیر می کند.

برای شناخت بهتر INTJها، مقاله 10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند را بخوانید.

تیپ های شخصیتی ISTP و ESTP – هیجان طلب ها

افراد با تیپ شخصیتی ISTP و ESTP در بین 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز، عمل گرا و تاکتیکی هستند. زندگی از نظر بسیاری از STPها از ابتدا تا انتها یک ماجراجویی است اما مهم است که بیش از حد درگیر کلیشه ها نشوند.

با آنکه اکثر این شخصیت ها تشنه عمل و هیجان هستند، غرق شدن در دنیای فیزیکی رضایت بخش تر از ریسک پذیری های بسیار بزرگ است. ظاهرا برای این شخصیت ها دو مسیر مشخص وجود دارد که می توانند در پیش بگیرند.

برای عده ای از آن ها ماجراجویی به معنای پریدن به بیرون از هواپیما و کوهنوردی است. برای سایرین، ماجراجویی یعنی انجام کارهای با خطر کمتر مانند یادگیری، امتحان مواد غذایی جدید زمان آشپزی یا به سادگی تحریک شدن حواس زمان برخورد موج با پاهایشان در ساحل.

میل سیری ناپذیر ESTP برای کاوش و کشف اغلب باعث می شود که دست به ماجراجویی های جسورانه با دوستان ماجراجوی خود بزند. آن ها با برنامه ریزی مخالف هستند و همیشه از ماجراجویی های بدون فکر و سبک زندگی عمل بر اساس غرایز تا منطق، استقبال می کند.

ESTPها همان افرادی هستند که مشتاقانه داد می زنند «بیا انجامش دهیم!» و سپس در حین حرکت و برانگیخته شدن از هیجان لحظه، برنامه ریزی می کنند. این افراد دوست دارند هیجان ناشناخته را تجربه کنند و از امتحان هر چیز جدیدی که آن ها را از نظر فیزیکی و ذهنی به چالش بکشد، به شدت لذت می برند.

در سوی دیگر ISTPها ترجیح می دهند قبل از عمل به چیزی از شرایط درک کاملی داشته باشند، اما این موضوع باعث نمی شود که کمتر ماجراجو باشند! بلکه ISTPها به جای آنکه مانند ESTPها بدون فکر به سمت تجربه های جدید بروند، می خواهند به طور کلی بدانند انتظار چه چیزی را باید داشته باشند.

اما این افراد جزو تیپ های قضاوتی محسوب نمی شوند! بنابراین معمولا یک نقشه کامل به همراه برنامه پشتیبان برای مواقع اضطراری ندارند. بلکه به طور کلی پیشبینی می کنند چه اتفاقی قرار است رخ دهد و سپس اغلب با این تفکر دست به عمل می زنند که هر مشکلی که پیش آید، می توانند در لحظه با آن برخورد کنند.

این افراد مجهز به قدرت تحلیلی و قابلیت های استثنائی حل مشکل خود هستند و با چالش ها با رویکردی حساب شده اما با این حال سازگارانه برخورد می کنند و آماده هستند هر مانعی که سر راهشان سبز می شود، کنار بزنند.

به کمک مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISTP است، این تیپ شخصیتی را بهتر بشناسید.

تیپ های شخصیتی ISFP و ESFP

افراد با تیپ شخصیتی ISFP و ESFP، عاشق تجربه هایی هستند که به آن ها نشان دهد از چه چیزی ساخته شده اند و جنبه های جدیدی از هویتشان را فاش کند. این تیپ ها متخصص تجربه های جدید هستند، خواه تسلط روی یک هنر، رقص با یک آهنگ جدید و سفر بدون فکر باشد یا برگزاری مهمانی های بزرگ.

این تیپ ها دنبال تجربه ماجراجویی های حسی هستند که خاطرات فراموش نشدنی شکل دهند و همچنین با خود واقعی شان از نظر فیزیکی و ذهنی، در ارتباط قرار گیرند. چون اجازه دهید واقعیت را بگوییم، ایستادن بر فراز یک کوه باشکوه و زل زدن به زیبایی بدون مرز اطراف، مانند یک جشن کهکشانی است که نشان می دهد «شما بخشی از چیزی شگفت انگیز هستید و پتانسیل بی پایانی دارید!».

آرامش تجربه های حسی و خودنگری به ISFPها آرامش می دهد. این تیپ ها به صورت ذاتی گرایش به طبیعت، مسائل عرفانی و تهییج احساسات دارند. از کمپ زدن در طبیعت گرفته تا غواصی، این افراد درگیر فعالیت هایی می شوند که آن ها را به زیبایی باشکوه زندگی وصل کند.

با آنکه این افراد ممکن است گاهی درگیر ماجراجویی های هیجان انگیز و پرمخاطره شوند، اما از تنهایی که اجازه دهد به احساسات و افکار خود آشکارتر دسترسی داشته باشند نیز لذت می برند.

در طرف دیگر ESFPها به سمت تجربه های اجتماعی و شدیدتر کشانده می شوند، تجربه هایی که به آن ها اجازه دهد به طور کامل با شرایط فیزیکی موجود درگیر شوند. خواه هیجان تیوب سواری روی برف باشد یا رقصیدن در یک کنسرت شلوغ، ESFPها از فراتر از حدود خود پیش رفتن و بیرون آمدن از منطقه امنشان لذت می برند.

اگر آن ها بتوانند این ماجراجویی ها را با دوستان خود تجربه کنند (یا در این بین با دوستان جدیدی آشنا شوند)، بیشتر هیجان زده می شوند. امکان برقراری ارتباط با سایرین در یک شرایط جدید و غیرعادی یک نوع هیجان خاص برای ESFPها دارد.

اگر ESFP هستید، مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ESFP با دیگر شخصیت های MBTI را برای بهبود روابط خود بخوانید.

تیپ های شخصیتی INTP و ENTP – کاشفان کنجکاو

کنجکاوی در افراد با تیپ شخصیتی INTP و ENTP ایجاد انگیزه می کند و هیچوقت از تعقیب ماجراجویی در کسب اطلاعات و ایده های جدید خسته نمی شوند. آن ها عاشق تجربه های جدیدی هستند که مرزهای هوششان را محک بزنند و با فرهنگ ها و دیدگاه های جدید آشنا شوند.

خواه این ماجراجویی بازدید از اماکن تاریخی یا انجام آزمایش های علمی با نتایج ناشناخته باشد، این افراد راهی برای آوردن ماجراجویی به زندگی روزمره خود پیدا می کنند. اگر زندگی بیش از حد تکراری یا روتین شود، این افراد تمایل دارند یک ماجراجویی ذهنی یا فیزیکی را تجربه کنند که ذهنشان را با احتمال ها و بینش های جدید آشنا کند.

تیپ های شخصیتی ENTP معمولا از دوستان INTP خود ماجراجوتر هستند و ماجراجویی آن ها نیز بیشتر اجتماعی است. گرچه، ماجراجویی از نظر ENTPها تنها هیجان فیزیکی نیست بلکه از چالش های فکری نیز استقبال می کنند.

تصور کنید در یک سرزمین بیگانه و بدون برنامه قرار گرفته اید و مجبور هستید با یک فرهنگ یا شهر جدید کنار آیید. این تجربه های جدید در وجود این افراد جرقه ای روشن می کند، بی نهایت ایده آزاد می کند و اجازه می دهد توانایی های عیب یابی خود را محک بزنند.

ماجراجویی برای ENTPها فقط راهی برای کاوش و بررسی نیست، بلکی روشی است که به کمک آن دیدگاه های خود را توسعه می بخشند و ایده های جدید و چالش هایی را کشف می کنند که بر آن ها می توانند غلبه کنند.

INTP در برخورد با ماجراجویی یک رویکرد انفرادی را در پیش می گیرند و به مکان هایی می روند که هرگز آنجا نبوده اند یا در دوره های آکادمیکی شرکت می کنند که مرزهای فکریشان را محک خواهد زد و ذهنشان را باز می کند.

با آنکه این افراد برای ماجراجویی محافظ کارانه تر عمل می کنند، اما اگر ریسک کردن به معنای نزدیکتر شدن به یک ایده یا درک جدید باشد، از آن نمی ترسند. با آنکه یک INTP ممکن است از هواپیما بیرون نپرد یا بدون آمادگی صخره نوردی نکند، اما این افراد معمولا از رفتن به مکان های ناآشنا یا سفرهای غیرمنتظره برای کشف ایده ها یا اطلاعات جدید استقبال می کنند.

برای شناخت بهتر ENTPها، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است را بخوانید.

تیپ های شخصیتی INFP و ENFP

افراد با تیپ شخصیتی INFP و ENFP میل شدیدی به ماجراجویی دارند که ریشه در اشتیاقشان برای آشنایی با ایده ها و روش های جدید برای درک دنیا دارد. آن ها توانایی ذاتی برای تجسم دنیا به شکلی که می خواهند باشد، دارند و اغلب سعی می کنند به شکل متفاوتی سفر بروند.

این افراد دنبال جاهای بکر مخفی و مکان های کشف نشده می گردند که در جاهای دورافتاده قرار دارند. انگیزه آن ها به ماجراجویی اشتیاق عمیق برای خلاقیت، کنجکاوی و ارتباط معنادار است. تیپ های شخصیتی NFP زمانی که زندگی بیش از حد قابل پیشبینی و تکراری می شود، احساس بی انگیزگی، گیر افتادن و پوچی می کنند.

برای این افراد جا دادن یک حس ماجراجویی و احتمال در زندگی روزمره مانند نیاز به اکسیژن، غذا و آب است. از نظر INFPها ماجراجویی یعنی تعقیب معانی و هدف عمیق تر. این افراد از غرق شدن در فرهنگ های مختلف، استفاده از این تجارب به عنوان ابزاری برای درک بهتر خود، باورهایشان و جهان اطرافشان، لذت می برند.

با آنکه INFPها اغلب به خاطر ذوق هنری خود شناخته می شوند، از برقراری ارتباط با طبیعت یا تجربه های نوستالژیک که آن ها را به احساسی که در کودکی داشته اند برگردانند نیز لذت می برند.

ENFP با ماجراجویی با یک دیدگاه اجتماعی و برونگراتر برخورد می کنند. آن ها عاشق این هستند که با دوستان خود فراتر از حدودشان پیش بروند و می توانند ریسک های بزرگی کنند، چون عقیده دارند که امتحان چیزهای جدید کمک می کند که خودشان و آنچه را که از آن ساخته شده اند، بهتر بشناسند.

خواه این افراد با برداشتن یک کوله پشتی به سفری به سمت به جنوب بروند یا با ماشین به دل منظره های شمال بزنند، برای تجربه هایی ارزش قائل می شوند که اجازه دهد ارتباط عمیقی با سایرین شکل دهند، درگیر گفتگوهای معنادار شوند، با چالش های جدید مقابله کنند و خاطرات ماندگار به وجود آورند.

هر دو تیپ های INFP و EFP از ماجراجویی به عنوان ابزاری برای رشد فردی و خوداکتشافی، استقبال می کنند. کنجکاوی ذاتی و استقبال این افراد از تجربه های جدید، وادارشان می کند که دنبال فرصت های بی همتا باشند و از هر لحظه حداکثر استفاده را ببرند.

سایر خصوصیات ENFPها را در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است بخوانید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.