هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند؟ - قسمت اول

1402/07/17 11:55 PM - 6 ماه قبل


بدون تردید شما هم تا به حال با این مشکل روبرو شده اید که همیشه احساس خستگی می کنید. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم چرا هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز، همیشه خسته است. از تیپ های شخصیتی INTJ گرفته که زندگی را بازی شطرنج می دانند تا INFJها که قلبشان برای دنیا به درد می آید، تمام 16 تیپ شخصیتی ظاهرا یک ویژگی مشترک دارند: خمیازه کشیدن در اوقات استراحت خود. اما واقعا دلیل این ماجرا چیست؟ در ادامه پاسخ این سوال را با نگاهی طنزآمیز به تیپ شناسی و خستگی، بررسی می کنیم.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENFP

ابتدا افراد با تیپ شخصیت ENFP را بررسی می کنیم. تیپ های قهرمان، الهام بخش و کسانی که ساعت 2 صبح یک بحث فلسفی را شروع می کنند و در این فکر هستند که چرا آدمی سر صبح احساس خستگی می کند. این برونگرایان پر انرژی با وجود شهرتی که بابت خوشگذرانی و علاقه به مهمانی دارند، گواه زنده این ادعا هستند که گاهی حتی پرانرژی ترین افراد به یک دکمه چرت زدن نیاز دارند.  

کارکرد شهودی برون ریز غالب این تیپ های شخصیتی مانند یک کارخانه کنترل نشده و بدون توقف از ایده ها است که در آن مقادیر زیادی از مفاهیم، احتمال ها و ابتکارها تولید می شوند. جنبه احساسی این تیپ ها را باور قاطعانه ای شکل می دهد و آن ها را دائما وادار می کند که از اعتقادات خود دفاع کنند و به شکل قابل توجهی تاثیرگذار باشند. ترکیب این دو ویژگی با آنکه باشکوه است اما از طرفی دستور پخت عالی برای خستگی نیز است.  

در جهانی که مردم اغلب برای ثبات بیشتر از تغییر ارزش قائل می شوند، تیپ شخصیتی ENFP احساس می کند که انگاری قصد دارد در جامعه ای چرخ بسازد که کاملا از کشیدن اجسام سنگین به این طرف، آن طرف راضی است.

بنابراین این افراد اغلب از آنچه رنچ می برند که ما اسم آن را «پارادوکس ENFP» می گذاریم. یعنی این تیپ ها اسیر این چرخه همیشگی می شوند که یک ایده ناب به هیجانشان می آورد، اما سپس زمانی که حقیقت با رویای ایده آل گرایانه شان همخوانی ندارد، احساس خستگی می کنند یا آن را نمی پذیرند.

این شخصیت ها یا اغلب با وجود شک و تردید عزیزان خود سریعا پیشرفت می کنند یا با رها کردن یک ایده به سمت مفهوم جالب بعدی می روند. این نوع ناامیدی و سرمایه گذاری عاطفی همیشگی، آنقدر کافی است که حتی باتجربه ترین مبتکرها را خسته کند.  

اگر ENFP چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. مدیتیشن

درست است همه ما می دانیم که اگر از یک ENFP بخواهید آرام بنشیند و برای بیشتر از دو دقیقه روی نفس کشیدن خود تمرکز کند، انگار از یک مرغ دریایی خواسته اید که ساندویچ شما را ندزدد. اما چه باور کنید یا نکنید، چند دقیقه سکوت درونی می تواند باتری های ذهنیتان را مجددا شارژ کند. علاوه بر اینکه فرصت خوبی برای اندیشیدن است.

2. پیاده روی در طبیعت

برای پیاده روی به دل طبیعت بروید. درخت ها از شما انتظار ندارند که مشکلات زیستیشان را رفع کنید و سنجاب ها آنقدر سریع هستند که نتوانید آن ها را دنبال کنید. از طبیعت با ذهنی آرام به خانه بر می گردید و برای سر و کله زدن با هزاران پروژه بعدی خود آماده خواهید بود.

3. بدون برنامه ریزی چرت بزنید

خوابیدن فقط برای کودکان و سگ های شکاری نیست که سنجاب شکار کرده اند، بلکه ENFPها نیز می توانند از این نعمت بهره مند شوند. فقط برای چرت زدن برنامه نداشته باشید و اجازه دهید غافل گیر شوید. مانند چرت زدن در یک جلسه یا روی صفحه کلید کامپیوترتان.

3. برقصید

در اتاق نشیمن خود با آهنگ محبوبتان برقصید. این حقیقت ثابت نشده از نظر علمی می گوید که رقصیدن با محبوب ترین آهنگ ها انرژی هر تیپ شخصیتی را افزایش می دهد.

4. پلاستیک حبابدار درمانی

در نبود برنامه های قطعی و مشخص، ترکاندن حباب های پلاستیک حبابدار، لذت عمیقی به انسان می دهد. انجام این کار ساده، به فکر کردن نیازی ندارد و بهتر از همه کاری انجام می دهید! پس مشغول ترکاندن شوید!

خصوصیات این تیپ ها را در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است بخوانید.

تیپ شخصیتی ENTP

حالا دنده عوض می کنیم و به سمت دنیای پر آشوب افراد با تیپ شخصیت ENTP می رویم. تیپ های مناظره کننده، مخترع و کسانی که می گویند «بیایید در حیاط پشتی یک موشک بسازیم و نصف شب درباره فیزیک کوآنتوم بحث کنیم.»

این افراد جسور هوشمند به علت شوخ طبعی و قدرت پاسخ گویی سریع خود، علایق فراوانی که دارند و میل بی پایان به چالش کشیدن وضعیت های موجود، مشهور هستند. ذهن آن ها مانند یک مسابقه پینگ پونگ در بزرگترین و پر انرژی ترین ماشین شتاب دهنده پیچیده ذرات در جهان است. یعنی در آن دائما ایده های مختلف با انرژی 1 میلیون ذره در حال برخورد با یکدیگر، چپ و راست می روند.

کارکرد شهودی برون ریز غالب این افراد با دقت یک ذره بین به آینده نگاه می کند و از شناسایی الگوها و احتمال های بالقوه هیجان زده می شود. در همین حین جنبه تفکری این افراد در تلاش است این احتمال ها را کالبدشکافی کند و متوجه شود چطور کار می کنند.

تلفن این افراد؟ شارژ باتری اش همیشه روی 1 درصد است، چون دائما به سایرین پیام می دهند و آن ها را از جدیدترین موفقیت های نظری خود آگاه می کنند. این افراد به قدری جذب تغییر نحوه درک ما از دنیا هستند که اغلب فراموش می کنند که بدنشان ممکن است به غذا یا هر 72 ساعت حرکات کششی، نیاز داشته باشد.

به عنوان یک ENTP چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. پازل حل کنید

از رمز و رازهای بزرگ دنیا کمی فاصله بگیرید و سر خود را با یک جدول یا پازل بند کنید. حل معما و جدول همچنان یک چالش است اما چالشی که در آن درباره ماهیت وجودی یک میز قهوه خوری فکر نمی کنید.

2. مطالعه عمیق

خود را غرق یک کتاب قطور و پیچیده کنید. ترجیحا کتابی را انتخاب کنید که درباره مکانیک کوانتومی یا تمدن های باستانی باشد، منظورمان چیزی سبک است.

3. چرت بزنید

هیچوقت قدرت یک چرت 20 دقیقه ای را دست کم نگیرید. این چرت آنقدر طولانی نیست که خواب بحث با افلاطون را ببینید و آنقدر هم کوتاه نیست که فکر کنید وقت تلف کرده اید.

4. اوریگامی

تا کردن یک کاغذ کوچک تاثیر زیادی روی آرام کردن شما دارد.

برای شناخت بهتر این تیپ ها، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است را بخوانید.

تیپ شخصیتی INFP

حالا به افراد با تیپ شخصیتی INFP می رسیم. میانجی گرایان، ایده آل گرایان و تیپ هایی که می گویند «بیایید به کافی شاپ برویم، کمی قهوه بخوریم و در همین حین نمایشنامه ای درباره کودکان و اژدهاهایی بنویسیم که در یک دنیای آخر الزمانی کنار یکدیگر زندگی می کنند.»

این روح های حساس به کارخانه های قابل حمل رویاپردازی شباهت دارند که حتی زمانی که در حال سفارش پیتزا هستند، در ذهن خود داستان های خیالی و فلسفه های فوق العاده عمیق می سازند. 

این افراد در دنیای رویایی و پر انرژی خاص خود زندگی می کنند و اغلب این حقیقت آن ها را خسته می کند که زیبایی یک استعاره مناسب یا مفاهیم عمیق اگزیستانسیال یک فیلم استودیو پیکسار، هیچوقت مورد تحسین قرار نمی گیرند.

کارکرد احساسی درون ریز غالب این تیپ های شخصیتی مانند یک قطب نمای اخلاقی داخلی است که آن ها را همیشه به این سمت هدایت می کند که خود واقعی شان باشند و بر اساس ارزش هایشان تصمیم بگیرند. این کارکرد شبیه به این احساس است که درون آن ها یک گندالف (شخصیت خیالی رمان های هابیت و ارباب حلقه ها) کوچک زندگی می کند که دائما توصیه می کند «تو نباید از اینجا عبور کنی...مگر اینکه با ارزش های محوری ات همخوانی داشته باشد!».

در همین حین جنبه شهودی این افراد مانند یک زیبابین است، یعنی دائما در حال چرخش و پیچش است تا به آن ها الگوها و احتمال های جدید را نشان دهد. گرچه این الگوها اغلب شامل اژدهاها، سفر در زمان یا این احتمال درست می شود که آن ها طی 5 سال آینده به یک رمان نویس مشهور تبدیل می شوند.

INFPها در دنیایی که اغلب برای واقع گرایی به جای تخیل ارزش قائل می شوند، کمی احساس می کنند شبیه به تک شاخ های دست چپی هستند که در اصطبل اسب های دست راست قرار دارند. تلاش این افراد برای ادامه دادن برنامه های موثر و مفید مانند این است که از یک ماهی بخواهید از درخت بالا برود.

آن ها همیشه در این حالت قرار دارند که «من برنامه ریزی کرده ام، آن را دوبار بررسی کرده ام و حالا کاملا آن را می خواهم نادیده بگیرم چون شعری به ذهنم رسیده است.» بنابراین این افراد همیشه در حال مبارزه با نیروهای خسته کننده دنیای واقعی هستند، در همین حین که سعی می کنند سنگر ایده آلیسم خود را حفظ کنند.

این افراد انگار ترکیبی از جی. آر. آر. تالکین (نویسنده مشهور) و تنبل (اسم یک حیوان که بابت رفتار آهسته و کند خود شهرت دارد) هستند که از نبود کافئین رنج می برند اما ترس اگزیستانسیال بیشتر و فرصت کمتر برای آویزان شدن از درخت دارد. جای تعجب ندارد که این تیپ ها همیشه خسته اند.

به عنوان یک INFP چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. نوشتن خاطرات

نوشتن افکارتان مانند لنگری عمل می کند که خود را با آن به دنیای واقعی نگه می دارید. علاوه بر این، کسانی که در آینده سرگذشتتان را می نویسند، از شما تشکر خواهند کرد.

2. یوگا

یوگا روشی عالی برای توجه به زمان حال و انرژیتان است. این ورزش اجازه می دهد در اعماق درون خود کاوش کنید، بدون اینکه در احتمال ها غرق شوید.

3. کار هنری کنید

شما همیشه به یک شاهکار نیاز ندارید. گاهی فقط فعل درست کردن می تواند باتری هایتان را شارژ کند. یک سنگ را رنگ کنید یا یک خانه پرنده بسازید. فقط انرژی خلاقانه خود را آزاد کنید.

4. در تنهایی موسیقی گوش دهید

فهرستی از آهنگ های محبوب خود درست کنید، هدفون را به گوش بزنید و اجازه دهید موسیقی تمام وجودتان را در بر گیرد. گوش دادن به موسیقی مانند حمام است، اما برای روحتان.

5. گل بکارید

گلکاری و باغبانی عملی آرامشبخش، آرام و تسکین دهنده است. علاوه بر این، با این کار زندگی خلق می کنید! قبول داریم این نوع خلق زندگی با کار فرنکشتاین (دکتر معروفی که مرده ها را زنده می کرد) فرق دارد، اما همچنان رضایت بخش است.

به کمک این مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFP است، این افراد را بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی INTP

بیایید شجاعانه وارد هزارتوی افراد با تیپ شخصیتی INTP شویم. منطق دانان، معماران و تیپ هایی که می گویند «بیایید آخر هفته را صرف توسعه یک مدل ریاضی برای بررسی احتمال برنده شدن در لاتری با استفاده از فیزیک کوآنتوم کنیم.» این معماهای سخنگو و متحرک، کمتر به موجودات انسانی شباهت دارند و بیشتر شبیه به نسخه انسانی شده کاخ ذهن شرلوک هستند که اتاق های نظریه ها، سوال های فلسفی و پارادوکس ها آن را پر کرده اند و بخش کاملی از آن به بررسی دلایل اگزیستانسیال ناپدید شدن جوراب ها در ماشین لباسشویی اختصاص یافته است.  

کارکرد تفکری درون ریز غالب تیپ های شخصیتی INTP مانند یک چرخ دنده همیشه در حال چرخیدن است که روز و شب تا ابد این ماموریت را دارد تا حقایق بنیادی وجود داشتن و زیستن را فاش کند. در طرف مقابل، جنبه شهودی این افراد سعی می کند خارج از قواعد فکر کند و سریعتر از یک دستگاه ساخت پاپ کورن در سینما، دائما در حال ایجاد نظریه های خلاقانه است.

عملا INTP بودن مانند این است که میزبان یک مهمانی شبانه روزی ایده پردازی باشید که در آن آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن و دکتر هو مهمانان اصلی هستند و موضوع جذاب ارتباط بین قیمت پنیر و چرخش زمین است. البته با این استثناء که تمام این اتفاق ها در ذهن چنین تیپ شخصیتی رخ می دهند.

از طرفی اجازه دهید اصلا به نیازهای اجتماعی این افراد اشاره نکنیم یا شاید هم باید بگوییم که آن ها این نیازها را اصلا «نیاز» نمی دانند. INTPها اغلب ناامیدانه احساس می کنند که پس از 5 دقیقه گفتگوی مودبانه درباره وضعیت هوا خسته می شوند و باید مجددا انرژی به دست آورند.

طبیعت درونگرای این افراد و تمایل به تنهایی مانند خرچنگی است که در جهانی پر از لابسترهای عشق مهمانی گیر کرده است. آن ها کاملا از پوسته دنج افکار خود راضی هستند. بنابراین، عمل ساده برقراری رابطه اجتماعی برایشان مانند شرکت در مسابقات دوی ماراتون آن هم به سمت عقب، در یک سر بالایی و در شرایطی است که یک گوزن شمالی به پشتشان بسته شده است.

نتیجه تمام این ها چیست؟ INTPها به علت فعالیت ذهنی بی وقفه شان، میل بی پایان به تعقیب حقیقت و تعامل انسانی که انرژی زیادی از آن ها می گیرد، در دریایی از خستگی غرق می شوند.

اگر INTP هستید، چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. تنها به کوهنوردی بروید

جای کوهستان ذهن خود را به یک کوهستان واقعی بدهید. حضور در طبیعت آرام راهی عالی برای پر کردن مجدد باتری های ذهنتان است و تلاش فیزیکی به خوبی یادآوری می کند که مالکیت یک بدن فیزیکی را به عهده دارید.

2. آشپزی را تجربه کنید

آشپزخانه خود را به یک آزمایشگاه تبدیل کنید. یک دستور پخت پیچیده را امتحان کنید. آشپزی مانند حل کردن یک معما است اما شما نتیجه آن را میل می کنید.

3. مدیتیشن کنید

مدیتیشن مانند این است که ذهن خود را ریبوت کنید. علاوه بر این، در سکوت و آرامش می توانید ببینید آیا هنوز انسان هستید یا به شکل والاتری از شناخت رسیده اید.

4. با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود قهوه بخورید

انجام این کار کارکرد احساسی شما را بیدار خواهد کرد، با این تفاوت که آشفته نخواهید شد. این کار چالش خوبی است مانند تلاش برای کامل کردن یک پازل سودوکو در حین راندن یک تک چرخ روی طناب، زمانی که هوا طوفانی است. شوخی می کنیم. این کار را انجام دهید و بابت آن بعدا از ما تشکر می کنید.

این تیپ ها ویژگی های دیگری نیز دارند که در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است، میتوانید مطالعه کنید.

اگر تیپ شخصیتی خود را در موارد بالا پیدا نکردید، میتوانید در قسمت های بعدی تیپ خود را پیدا کنید:

هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند؟ - قسمت دوم

هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند؟ - قسمت سوم


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.