مردان بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، در دوستی با چه چالش هایی روبرو می شوند؟ - قسمت اول

1402/08/14 7:29 PM - 5 ماه قبل


تمام افراد برای شادی و رضایت از زندگی، به روابط دوستانه نیاز دارند. حتی منزوی ترین درونگراهام هم دوست دارند برای در میان گذاشتن افکار و احساسات خود، یک محرم داشته باشند. اما برای برخی مردان، برقراری رابطه می تواند فوق العاده چالش برانگیز باشد.

بر اساس تحقیقی که اخیرا در سال 2021 با شرکت بیش از 2000 بزرگسال در ایالات متحده انجام شد، کمتر از نیمی از مردان اعلام کردند که از دایره دوستان خود رضایت کامل دارند. در کمال تعجب، 15درصد گفتند که هرگز دوست نزدیکی ندارند.

این آمار یک افزایش 5درصدی را از سال 1990 نشان می دهد. مردان کمتر از زنان به دوستان خود برای حمایت عاطفی یا در میان گذاشتن احساسات شخصی شان، تکیه می کنند. این یافته ها اهمیت تشکیل روابط بامعنا و چالش های روزافزون پیدا کردن روابط رضایت بخش در جامعه امروز را نشان می دهند. 

دکتر «دانیل النبرگ» می گوید «پسرها در کودکی می توانند همه نوع تفریحی با یکدیگر داشته باشند و از وقت گذرانی با یکدیگر، به صورت فیزیکی و کارهای دیگر، لذت ببرند. سپس اتفاقی رخ می دهد. سپس ما آن ها را به مدرسه می فرستیم، جایی که بازی و پرخاشگری اشکالی ندارد، اما رفتار بیش از حد دوستانه نکوهیده است.»

اما مردان چطور می توانند روابط معنادارتر و عمیق تری شکل دهند؟ و تیپ شخصیتی در چالش هایی که مردان در پیدا کردن دوست در دنیای امروزی با آن ها روبرو می شوند، چه نقشی دارد؟ این مقاله را به بررسی این موضوع اختصاص داده ایم، پس همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

مردان با تیپ شخصیتی ENFP

مردان با تیپ شخصیت ENFP، دنبال احتمال، تخیل و صداقت می گردند. برای آن ها موفقیت در دنیای تجارت کافی نیست، بلکه این افراد زندگی با معنا می خواهند و این که حس کنند هرچیزی امکان پذیر است. تیپ های شخصیتی ENFP، خلاق، کاریزماتیک و مشتاق هستند و الهام بخش اطرافیان خود خواهند بود تا آن ها برای آینده و خود زندگی شور داشته باشند.  

بنابراین، این تیپ ها اغلب متوجه می شوند که در کانون توجه دایره اجتماعی خود قرار دارند. اینطور به نظر می رسد که آن ها مانند غذایی به اسم الهام بخشی هستند که سایرین عطش بسیار فراوانی برای آن دارند.

مردان ENFP با این چالش روبرو می شوند که قالب «مرد آلفا» برای موفقیت، همیشه برایشان جذاب نیست. این افراد بیشتر به بررسی معنا و ارزش ها توجه دارند تا بالا رفتن از نردبان پیشرفت یا تبدیل شدن به فردی که همه او را تحسین کنند.

در درون مردان ENFP چاه احساسی عمیقی حفر شده است و دوستان معمولی که آن ها در دایره اجتماعی خود ممکن است داشته باشند، به این چاه به سختی دسترسی دارند. برای مردان ENFP، اغلب بحث درباره احساسات، روابط یا ارزش های عمیقشان در بین سایر مردان، تابو است.

بسیاری از مردان ترجیح می دهند درباره ماشین ها، ورزش ها یا پول صحبت کنند تا افکار و ارزش های درونی خود. بنابراین مردان با تیپ شخصیتی ENFP در بین دوستانشان اندکی احساس بی قراری و بی اشتیاقی می کنند. آن ها می خواهند در روابط خود معنای عمیق تری را حس کنند، اما احساس می کنند بیان واضح این موضوع باعث قضاوت شدن یا مسخره شدن خواهد شد.

سایر خصوصیات این تیپ ها را در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است بخوانید.

مردان با تیپ شخصیتی ENTP

مردان با تیپ شخصیت ENTP، روحیه کارآفرینانه دارند، یعنی میل و انگیزه ای دارند که سوخت جاه طلبی هایشان است. آن ها همیشه دنبال بررسی داده ها، ایده ها و احتمال های جدید هستند. مردان ENTP با بازی نقش وکیل مدافع شیطان، درگیر بحث شدن یا بیان بدون تعارف حقایق، با دوستان خود ارتباط برقرار می کنند.

آن ها همچنین جذابیت بی همتایی دارند و عواطف سایرین را کاملا درک می کنند. این افراد اغلب می توانند احساسات سایرین را متوجه شوند و با توجه به آن واکنش نشان دهند. چالشی که مردان ENTP با آن روبرو می شوند، پیدا کردن دوستانی است که بتوانند افکار بی همتای آن ها را درک کرده و تحسین کنند.

به گزارش آخرین کتابچه راهنمای MBTI، تیپ های شخصیتی ENTP تنها 4.3 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، بنابراین پیدا کردنشان سخت است.

ما همچنین در دنیای زندگی می کنیم که افراد به هر بهایی، برای ارزش های اجتماعی به جای حقیقت بیشتر ارزش قائل می شوند. بسیاری از ENTPها میل دارند هنجارهای اجتماعی را به چالش بکشند، ارزش های اجتماعی را زیر سوال ببرند و وضعیت موجود را به چالش بکشند، حتی اگر معنای آن پشتیبانی از نظرات غیرمحبوب باشد.

این ویژگی ها می توانند باعث شوند که برای آن ها درگیر گفتگوهای معنادار شدن سخت باشد، چون مردم دوست ندارند درباره موضوعاتی بحث کنند که با باورهای محبوب همخوانی ندارند. بسیاری از افراد زمانی که ENTPها باورهای رایج را به چالش می کشند، روی آن ها برچسب «بدجنس» یا «بدون فکر» می زنند و این موضوع می تواند باعث شود که برای آن ها پیدا کردن دوستی های معنادار سخت باشد. ENTPها نیاز دارند بتوانند دیدگاه ها و ایده ها را بررسی کرده و درباره شان بحث کنند و هرچه جهان با آزادی بیان بیشتر مخالفت می کند، این کارها برای آن ها سخت تر می شود.

مردان با تیپ شخصیتی INFP

مردان با تیپ شخصیت INFP، عمیقا حساس و درون نگر هستند. آن ها وقت خود را صرف این می کنند که چه چیزی بیشتر در زندگی اهمیت دارد و سعی می کنند که مطابق با ارزش های عمیقا شخصی خود زندگی کنند. موضوعات معنادار برای این افراد بیشتر از مسائلی مانند پول یا سود مادی ارزش دارد.

آن ها قدرت همدلی بالایی دارند و اغلب ارتباط روحی عمیقی با سایرین برقرار می کنند، به این شکل که خود را به جای دیگران می گذارند و از خود آگاهی شان برای درک عواطف سایرین استفاده می کنند.

چالشی که مردان INFP با آن روبرو می شوند پیدا کردن افرادی است که بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و افرادی که بخواهند گفتگوهای معناداری شکل دهند. جهان مردان بیشتر به مادی گرایی و قدرت توجه دارد تا دوستی واقعی.

برای یک مرد INFP می تواند پیدا کردن افرادی که بتوانند با آن ها ایده های عرفانی خود را بررسی کنند، درباره موضوعات معنادر بحث کرده و قلمروی تخیل خود را ابراز کنند، سخت است. برای بسیاری از مردان چنین چیزهای تابو است و از بیان آن ها خجالت می کشند و به جای آن به ماشین ها، بازی های ویدیویی، ورزش یا تجارت، توجه می کنند.

با آنکه این موضوعات برای INFPها گاهی می توانند لذت بخش باشند، اما آن ها در دوستی های خود دنبال روابط معنادارتر و عمیق تر می گردند. این تیپ ها می خواهند فراتر از گفتگوهای سطحی درباره موضوعات عادی پیش بروند و ظرافت های زندگی را بررسی کنند که اغلب فاش نشده اند.

به کمک این مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFP است، این افراد را بهتر درک کنید.

مردان با تیپ شخصیتی INTP

مردان با تیپ شخصیت INTP، متبکر، درون نگر و منطقی هستند. آن ها اغلب به دانش و اطلاعات عمیقی دسترسی دارند که می تواند اطرافیانشان را غافل گیر کند. آن ها می توانند شرایط موجود را تحلیل کنند و برای رسیدن به قلب مشکل، آن را بشکافند. اما برای این افراد برقراری رابطه اجتماعی ممکن است خسته کننده باشد، به خصوص اگر این بین مجبور به رعایت پروتکل ها و استانداردهای اجتماعی زیادی شوند.

چالشی که مردان INTP با آن روبرو می شوند پیدا کردن یک حس تعلق در بین آشفتگی و شلوغی جامعه است. دنیای مردان اغلب با رقابت، شلوغی، طعنه زدن و جلب توجه گره خورده است. تمام این مسائل برای INTPها کسل کننده و غیرهیجان انگیز است.

چیزی که آن ها دنبال آن می گردند، گفتگوهای معنادار و تحریک ذهنی است تا به آن ها کمک کند که افکار و ایده های خود را عمیقا بررسی کنند. پیدا کردن افرادی که بخواهند فراتر از گفتگوهای سطحی پیش بروند، سخت است و باعث می شود INTPها احساس خستگی و بی قراری کنند.

این افراد به همین دلیل به مرور زمان، به طور کلی از روابط اجتماعی فاصله می گیرند. INTPها در همان حین ممکن است برای حفظ یا عمیق تر کردن روابط خود، وقت کافی نگذارند. بسیاری از این تیپ های شخصیتی دوست دارند روابط عمیقی داشته باشند اما فرایند شکل دادن چنین روابطی برایشان بیش از حد خسته کننده، انرژی بر و وقت گیر است. بنابراین دوستی های آن ها ممکن است به دلیل نبود توجه و ثبات بپاشند.

این تیپ ها ویژگی های دیگری نیز دارند که در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است، می خوانید.

مردان با تیپ شخصیتی ENFJ

مردان با تیپ شخصیت ENFJ، در روابط خود دنبال عمق، معنا و درک می گردند. آن ها در روابط تشنه صمیمت و خالص بودن هستند، یعنی یک حس نزدیگی و گرما. آن ها دوست دارند از طریق تعامل اجتماعی و کمک به اطرافیان خود که پتانسیل هایشان را عملی کنند، راه هایی برای تبدیل دنیا به مکانی بهتر پیدا کنند.

«لیندا برنز» روانشناس و متخصص تیپ شناسی، ENFJها را یک تیپ شخصیتی «کاتالیزور» می نامد. کاتالیزورها به معنا و هدف نیاز دارند و زمانی موفق می شوند که مشاور، مربی و الهام بخش اطرافیان خود باشند.

چالش مردان ENFJ پیدا کردن افرادی است که بخواهند با آن ها درباره موضوعات معنادار صحبت کنند. تصویر «مرد آلفا» اثرات مخربی روی دوستی های مردانه دارد و باعث ادامه دار شدن کلیشه های مخرب جنسیتی می شود که مردان و پسران را از همدلی منع می کنند.

ابراز مهربانی از طریق احساسات و بدن یا حتی گفتگو درباره دوستی و عواطف، اغلب نادیده گرفته می شوند و حتی به موضوعاتی «بیش از حد زنانه» تقلیل داده می شوند. مردان ENFJ که از انتظارهای جامعه از خودشان آگاهی دارند، اغلب بین میل به حفظ خود واقعی شان و میل به تطابق داشتن با استانداردهای رایج مرد بودن، نابود می شوند.

این موضوع می تواند باعث شود که آن ها احساس انزوا کنند یا حتی از طبیعت شدیدا همدل خود خجالت بکشند. ENFJها به عنوان افراد کاتالیزور، بیشتر تشنه روابط همدلانه، بر پایه اتحاد و دستیابی به رویاها و درک استعدادهای خود هستند تا آن که بخواهند برای رقابت، قدرت و مقام، ارزش قائل شوند.

مردان با تیپ شخصیتی ENTJ

مردان با تیپ شخصیت ENTJ، رهبران بالفطره ای هستند که در دنیای ایده ها و پروژه ها موفق می شوند. آن ها دنبال راه هایی برای عملی کردن رویاهای خود می گردند و برای تغییر معنادار تلاش می کنند. این افراد دنبال افرادی برای دوستی می گردند که افکارشان را به چالش بکشند، با آن ها بحث کنند و مفاهیم، ایده ها و استراتژی ها را بررسی کنند.

ENTJها همچنین برای افرادی که هدف دارند و خود واقعی شان هستند، ارزش قائل می شوند. دوستانی که صداقت دارند و بدون توجه به نظر سایرین راه خود را ادامه می دهند، برای آن ها فوق العاده ارزشمند هستند.

چالش مردان ENTJ پیدا کردن تعادل بین زندگی شغلی اغلب شلوغشان و روابطشان است. ENTJها به شغل خود زیاد اهمیت می دهند و اغلب ساعات زیادی را روی پروژه ها و طرح ها کار می کنند. این موضوع می تواند باعث شود که حفظ دوستی ها برایشان سخت باشد، چون بیشتر وقت خود را صرف کارشان می کنند تا زندگی اجتماعی شان.

علاوه بر این، سبک گفتگوی رک ENTJها برای سایر تیپ های شخصیتی «بیش از حد شدید» است. ENTJها ممکن است فکر کنند نظرات خود را فقط به صورت واضح بیان می کنند، اما چنین چیزی از نظر سایرین مخالفت یا حتی پرخاشگری به نظر می رسد.

ENTJها از گفتگوهای بحث برانگیز فاصله نمی گیرند و از گفتگوهای مودبانه و کوتاه تنفر دارند. آن ها به همین دلیل بدون این که بخواهند، ممکن است سایرین را بترسانند. برای این افراد توجه به حساسیت های سایرین همیشه ساده نیست  و اغلب می خواهند بدون حاشیه رفتن، اصل مطلب را بیان کنند. رفتاری که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. 

توصیه می کنیم نگاهی نیز به مقاله بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چه چیز طبیعی را نمی توانید تحمل کنید؟ - قسمت اول اندازید.

مردان با تیپ شخصیتی INFJ

مردان با تیپ شخصیت INFJ، روح هایی آرام و درون نگر هستند که دنبال ارتباط عمیق می گردند. آن ها توانایی ذاتی برای حس احساسات اطرافیان خود و استفاده از چنین اطلاعاتی برای کمک به سایرین برای عبور از چالش های زندگی دارند.

INFJها می توانند در روابط افرادی مهربان و تحلیل کننده باشند و در هر سطح فیزیکی، روحی، احساسی و عرفانی، دنبال درک می گردند. یکی از چالش های مردان INFJ این است که تیپ های شخصیتی فوق العاده نادری محسوب می شوند.

این افراد 1 تا 3درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند و اغلب برایشان سخت است کسانی را پیدا کنند که دیدگاه هایشان را درک کنند. آن ها عاشق بررسی مفاهیم، جستجو برای معنا، کشف الگوها و غرق شدن در ناشناخته ها هستند. چون مردان اغلب اینطور شرطی شده اند که احساسات خود را مخفی نگه دارند و تمرکزشان را روی گفتگوهای حقیقت محور بگذارند تا نظریه ها، INFJها در چشم بسیاری از افراد ممکن است بیش از حد «عجیب» به نظر برسند.

علاوه بر این، INFJها در بین گروه های بزرگ احساس آشفتگی می کنند و فضای یک مهمانی یا حتی گردهم آیی برایشان خسته کننده است. آن ها اغلب نیاز دارند مدتی تنها باشند تا انرژی خود را مجددا به دست آورند و افکارشان را پردازش کنند. بنابراین ممکن است در رویدادهایی که می توانند با دوستان بالقوه خود آشنا شوند، سریعا احساس خستگی کنند.

در ضمن این افراد گفتگوهای کوتاه و مودبانه را دوست ندارند و ترجیح می دهند برای شناخت عمیق تر یک نفر وقت بگذارند تا صحبت درباره هوا یا کاری که هفته گذشته انجام داده اند. INFJها ممکن است گاهی احساس کنند که سایرین آن ها را واقعا درک نمی کنند یا باید برای جا گرفتن در یک جمع، نقاب بزنند.

برای یک INFJ انجام این کار می تواند فوق العاده خسته کننده باشد. بنابراین آن ها ممکن است به طور کلی بیخیال برقراری ارتباط اجتماعی یا پذیرش دوستی های سطحی و غیر رضایت بخش شوند.

این شخصیت ها را با مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، بهتر درک کنید.

مردان با تیپ شخصیتی INTJ

مردان با تیپ شخصیتی INTJ، متفکران آینده نگر و مستقل هستند. آن ها اغلب درباره مشکلات یا نظریه های پیچیده، نشخوار ذهنی می کنند و دنبال الگوها و راه حل ها می گردند. INTJها در دوستی به تحریک ذهنی نیاز دارند. یعنی افرادی را می خواهند که بتوانند با آن ها نظریه ها را محک بزنند، مفاهیم را بررسی کنند و از نظر هوشی یا حتی عرفانی، خودشان به چالش کشیده شوند.

چالش مردان INTJ این است که سرد و غیردوستانه به نظر می رسند که ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد. INTJها اغلب احساسات خود را نشان نمی دهند و به همین علت ممکن است بی توجه یا حتی ترسناک به نظر برسند، چون صورت این افراد به راحتی احساساتشان را نشان نمی دهد.

آن ها حتی اگر به فردی علاقه داشته باشند، ممکن است بدون احساس و آرام به نظر برسند. بیشتر طبیعی است که INTJها ساکت و تودار به نظر برسند تا درگیرکننده و مشتاق. به همین علت سایرین ممکن است فکر کنند که فرد INTJ، آن ها را دوست ندارد. در حالی که حقیقت این است که آن ها با «چهره آرام شخصیت INTJ» روبرو شده اند.

علاوه بر این، INTJها اصلا به گفتگوهای مودبانه و کوتاه علاقه ندارند. آن ها برای جزئیات و تجربه های سطحی اهمیت قائل نمی شوند و بیشتر به کشفیات عمیق و هوشی توجه می کنند. برای بسیاری از مردان، گفتگوها با گپ زدن و تبادل حقایق شروع می شوند و سپس موضوعات معنادارتر را در پیش می کشند.

اما برای INTJها، عبور از مرحله گپ زدن و رسیدن به موضوعات واقعی، مانند یک مبارزه سنگین است. این افراد ترجیح می دهند حاشیه نروند و به طور کلی بی خیال گفتگوهای کوتاه شوند. به همین دلیل برای آن ها برقراری ارتباط با سایرین سخت است، چون مردم اغلب به علت بی توجهی INTJها به گفتگوهای بی اهمیت و مودبانه، احساس نادیده گرفته شدن و توهین می کنند.

برای شناخت بهتر این افراد، مقاله 10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند را بخوانید.

در این لینک می توانید قسمت دوم این مقاله را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.