مردان بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، در دوستی با چه چالش هایی روبرو می شوند؟ - قسمت دوم

1402/08/17 9:44 PM - 5 ماه قبل


در قسمت اول مقاله مردان بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود، در دوستی با چه چالش هایی روبرو می شوند؟ ، هشت تیپ شخصیتی ام بی تی آی را بررسی کردیم. در ادامه چالش های سایر تیپ ها را توضیح خواهیم داد، پس همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

مردان با تیپ شخصیتی ESFP

مردان با تیپ شخصیت ESFP، کاریزماتیک و با رفتار خودجوش هستند و میل شدیدی به کاوش در جهان و رقم زدن اتفاق ها دارند. آن ها سرگرم کنندگان بالفطره ای هستند که می توانند جمع را با انرژی و شوخ طبعی خود به وجد آورند. تیپ های شخصیتی ESFP به دوستانی نیاز دارند که پرانرژی و شاد باشند. این افراد برای افرادی ارزشی قائل می شوند که با آن ها به ماجراجویی بروند، چیزهای جدید را امتحان کنند و لحظه را غنیمت بشمارند.

چالش مردان ESFP این است که یک جنبه احساسی تر مخفی دارند. با آنکه این افراد ممکن است بدون منطق و بدون فکر به نظر برسند، ولی برای ارزش ها، عواطف و باورهایی که هدایت بخششان است و به آن ها حس رضایت عمیقی می دهند، ارزش قائل می شوند.

با این حال مردم اغلب برای خودداری از آسیب پذیری و مخفی نگه داشتن احساسات خود، رابطه اجتماعی برقرار می کنند. به همین دلیل برای ESFPها اغلب سخت است که احساسات و ارزش هایشان را بیان کنند، حتی با آنکه دوست دارند که بتوانند.

به عبارت دیگر، مردان ESFP اغلب احساسات خود را سرکوب می کنند و ظاهری سخت، ریسک پذیر و از نظر اجتماعی پذیرفته تر به خود می گیرند. چون این افراد به ندرت وجود کاملا احساسی خود را ابراز می کنند، ممکن است از توجه به احساساتشان غافل شوند و برای احترام به ارزش های واقعی شان یا پیدا کردن معنی و رضایت در دوستی های شان، با مشکل روبرو شوند. طبیعی است که مردان ESFP دوستان زیادی داشته باشند، اما در روابط کلیشه ای مردان اندکی احساس نارضایتی می کنند.

مردان با تیپ شخصیتی ESTP

مردان با شخصیت ESTP جسور، ماجراجو و رک هستند. آن ها به دوستانی نیاز دارند که با سبک زندگی پرانرژی شان و میل به ریسک کردن، همراه شوند. این افراد به عنوان ماجراجویان زندگی، افرادی را می خواهند که به سفرهای ناگهانی با آن ها بروند، از چالش های فیزیکی استقبال کنند یا جوک برای همدیگر تعریف کنند و داستان هایی از زندگی بگویند.

چالش مردان ESTP در دوستی ها این است که به سادگی می توانند برای جا گرفتن در گروه های گوناگون، رنگ عوض کنند. این افراد به علت طبیعت سازش پذیر خود به راحتی نقش عوض می کنند و بسته به موقعیت، شرایط را هیجان انگیزتر می کنند.

چنین ویژگی در بعضی موارد می تواند مفید باشد اما همچنین به این معناست که ESTPها زمانی که تنها هستند، با خود فکر می کنند که خود حقیقی شان چه کسی است. این افراد ممکن است فکر کنند کدام یک از دوستی هایشان عمق دارد یا سایرین فقط برای خوشگذرانی با آن ها هستند یا نه.

سن مردان هرچه بیشتر می شود، آن ها بیشتر و بیشتر از جنب و جوش می افتند و بیشتر به آرامش توجه می کنند تا سرگرمی. این موضوع می تواند برای ESTPها مشکل آفرین باشد، چون همچنان تشنه ماجراجویی و هیجان هستند ولی دوستانشان به آرامش رو می آورند.

آن ها گاهی ممکن است در دوستی های خود احساس بی حوصلگی و بی قراری کنند و بخواهند به ماجراجویی بروند، بازی کنند یا هرکاری انجام دهند که شامل تحرک و هیجان می شود. اما دوستانشان فقط می خواهند روی مبل بنشینند و تلویزیون ببینند یا حرف بزنند.

مردان با تیپ شخصیتی ISFP

مردان با شخصیت ISFP، آرام، صادق و خلاق هستند و زیبایی، خلاقیت و صداقت را عمیقا تحسین می کنند. بسیاری از این افراد علایق و سرگرمی های خاصی دارند که شدیدا به آن ها عشق می ورزند مانند هنر، موسیقی یا طبیعت.

ISFPها به دوستانی نیاز دارند که با آن ها علایق خود را در میان بگذارند و فضایی در اختیار داشته باشند که بتوانند در آن خود را آزادانه ابراز کنند. این افراد تشنه دوستی با افرادی هستند که شور خود برای ارزش ها و باورهای خاصشان را با آن ها به اشتراک بگذارند.

چالش مردان ISFP این است که اغلب افکار خود را ابراز نمی کنند. آن ها برای بیان افکار شخصی خود راحت نیستند و به جای آن ترجیح می دهند از طریق خلاقیت، خودابرازی کنند. مردان ISFP احساس می کنند که اگر رک نباشند، راحت نیستند.

ارتباط مردان اغلب با بحث، گزارش حقایق یا پریدن وسط حرف یکدیگر همراه است. ISFPها کمتر به چنین چیزهایی علاقه دارند. آن ها در بسیاری از موارد به جای گپ زدن، ترجیح می دهند فعالیتی را پیدا کنند که در سکوت با یک دوست انجام دهند. از طرفی با آنکه ممکن است بتوانند مدتی را به جوک گفتن سپری کنند، اما در نهایت برایشان دوستی هایی که عمق ندارند، رضایت بخش نیست.

سایرین اغلب طبیعت ساکت ISFPها را بی احساسی یا حتی سردی او می دانند. به عبارت دیگر آن ها به سمت ISFPها نمی آیند که ممکن است باعث شود این تیپ های شخصیتی فکر کنند که مشکلی دارند. ISFPها دوستی ها را تحسین می کنند که بتوانند در آن کنار سایرین ساکت باشند و برای احساس ارتباط با فرد دیگر نیاز به حرف زدن ندارند. اما این موضوع می تواند برای افرادی که به روابط گفتگومحور یا برونگرایانه تر عادت دارند، دلسردکننده باشد.

برای شناخت بهتر تیپ های MBTI، مقاله هر تیپ شخصیتی در سیستم مایرز بریگز چطور بدجنسی خود را نشان می دهد؟ قسمت اول را نیز مطالعه کنید.

مردان با تیپ شخصیتی ISTP

مردان با تیپ شخصیت ISTP، فوق العاده منطقی و مستقل هستند. آن ها از دوستی هایی لذت می برند که در آن بتوانند حقایق را با یکدیگر تبادل کنند یا فعالیت ها یا چالش های سرگرم کننده انجام دهند. آن ها در حقیقت اغلب فعالیت های فیزیکی را به اجتماعی ترجیح می دهند و در گردهم آیی های بزرگ اجتماعی، احساس بی قراری و بی حوصلگی می کنند.

این افراد نیاز شدیدی به آزادی فردی دارند و از دوستی هایی لذت می برند که یک عشق مشترک به ماجراجویی و دانش، افراد را در کنار یکدیگر قرار می دهد. چالش مردان ISTP این است که در روابط خود اغلب بی احساس و سرد به نظر می رسند و گاهی حتی انگار به عواطف سایرین توجهی نشان نمی دهند.

با آن که چنین چیزی الزاما درست نیست، چون ISTPبه جای احساسات برای حقایق عینی و منطق ارزش قائل می شوند، اما آن ها ممکن است بی احساس یا منزوی به نظر برسند.

بنابراین افراد ممکن است از ایجاد روابط نزدیک با ISTPها خودداری کنند یا اینطور برداشت کنند که آن ها به رابطه علاقه ندارند. علاوه بر این، این تیپ های شخصیتی از بحث و تغییر منطق یا دقت یک استدلال خاص، لذت می برند. آن ها ممکن است متوجه شوند که در حال بحث با دوستان خود هستند ولی حواسشان نباشد که چقدر این موضوع باعث ناراحتی شان می شود.

این افراد به مرور زمان احساس می کنند که تلاش حتی برای پیدا کردن دوست بی فایده است، چون سایرین همه چیز را بیش از حد به خود می گیرند و مانند آن ها برای دقیق بودن و داشتن ثبات منطقی، اهمیت قائل نمی شوند.

مردان با تیپ شخصیتی ESFJ

مردان با تیپ شخصیت ESFJ مراقب، اظهارکننده و وفادار هستند. آن ها از گردهم آیی های اجتماعی لذت می برند و اغلب استعداد میزبانی و برقراری مهمانی و رویدادها دارند. این افراد اجتماعی هستند، احساسات خود را نشان می دهند و اغلب دوستان زیادی دارند، اما همچنین برای روابط عمیق ارزش قائل می شوند.

آن ها عمیقا به باورها و ارزش های خود اعتقاد دارند و دنبال دوستی هایی می گردند که بتوانند آن ارزش ها و باورها را جشن بگیرند و درباره شان صحبت کنند. چالش مردان ESFJ این است که اغلب برای خشنود کردن سایرین، نیازهای خود را کنار می گذارند.

یعنی دوستی های شان بی تعادل و یک طرفه می شود که در آن ESFJ تمام تلاش خود را می کند تا از دوستانش مراقبت کند، بدون اینکه چیزی نصیبش شود. بنابراین ESFJها ممکن است احساس خستگی و خشم کنند، چون تلاش می کنند دوستی هایشان را مدیریت کنند، در حالیکه درگیر نیازهای خود نیز هستند.

علاوه بر این، ESFJها به راحتی می توانند در موقعیت های اجتماعی رنگ عوض کنند و در این بین خودشان را از دست بدهند. اگر از نظر اجتماعی پسندیده نباشد که مردان احساسات خود را ابراز کنند، مرد با تیپ ESFJ احتمالا سکوت کند که نتیجه آن احساساتی مانند خشم، تنهایی یا پوچی است.

چون به مردان از قدیم یاد داده شده است که احساسات خود را سرکوب کنند، مرد ESFJ احساس می کند از دوستانش دور است و نمی تواند خود واقعی اش را بیان کند. او ممکن است احساس کند که نسخه سطحی از خود را به نمایش می گذارد که نشاندهنده احساسات یا ارزش های واقعی اش نیست. نتیجه آن می تواند شکلگیری احساسات ناامیدی، آشفتگی یا حتی افسردگی باشد، چون او در پیدا کردن خود واقعی اش با چالش روبرو می شود.

مردان با تیپ شخصیتی ESTJ

مردان با تیپ شخصیت ESTJ، اجتماعی اما جدی هستند و برای دوستی هایی ارزش قائل می شوند که بتوانند حقایق، دانش و توصیه خود را در میان بگذارند. آن ها رهبران بالفطره هستند و از برنامه ریزی که بتواند باعث موفقیت خودشان یا دوستانشان شود، لذت می برند. مرد با تیپ ESTJ اغلب همان فردی است که سایرین برای حل مشکل یا نصیحت شنیدن، به او مراجعه می کنند.

چالش مردان ESTJ این است که در حین گفتگو می توانند بیش از حد رک باشند. مثلا ممکن است در انتقاد از سایرین بی رحم به نظر برسند، حتی اگر هدفشان جز کمک نباشد. اگر یک ESTJ متوجه یک نقص یا مشکل شود، میل ذاتی او اشاره به آن مشکل است تا بتوان آن را رفع کرد.

متاسفانه چنین رفتاری زمان انتقاد از افراد واقعی، به ندرت نتیجه خوبی دارد. رک بودن این افراد به جای آنکه مفید دیده شود، اغلب به معنای بی احساسی یا رک بودن بیش از حد آن ها برداشت می شود.

علاوه بر این، ESTJها ممکن است به قدری به کار و مسئولیت خود توجه کنند که برای سر زدن به سایرین با وقت گذرانی با دوستانشان، وقت نداشته باشند. این افراد اگر وظایف زیادی داشته باشند، به طور ذاتی آن ها را نسبت به دوستی های خود در اولویت قرار می دهند.

به همین علت ESTJهایی که سرشان شلوغ است، ممکن است منزوی شوند و احساس تنهایی کنند. با این حال احساس می کنند که نمی توانند دوستی های خود را در اولویت قرار دهند، چون انجام این کار تقریبا به معنای بی مسئولیتی است.

مردان با تیپ شخصیتی ISFJ

مردان با تیپ شخصیت ISFJ، افرادی با رفتار متواضع و آرام هستند. این افراد به همراهان وفاداری علاقه دارند که ارزش های خود را با آن ها در میان بگذارند. ISFJها به عنوان افرادی آرام و وفادار، همیشه در کنار عزیزانشان حضور دارند. آن ها می خواهند رابطه عمیقی با افراد کمی شکل دهند و توجه و انرژی بدون قید و شرط خود را صرف عزیزانشان کنند.

چالش مردان ISFJ، پیدا کردن دوستی های معنادار است که از نظر احساسی رضایت بخش باشند. ISFJها می توانند در موقعیت های اجتماعی خجالتی به نظر برسند، یعنی ممکن است در پیدا کردن افرادی که بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند، با مشکل روبرو شوند.

آن ها از دوستی های طولانی مدت لذت می برند، یعنی افرادی که سالیان سال آن ها را بشناسند و در فراز و نشیب زندگی کنار یکدیگر باشند، اما برایشان پیدا کردن چنین دوستی هایی سخت است.

مردان ISFJ ممکن است احساس خوبی در خودبیانی نداشته باشند و سریعا در موقعیت های شدیدا احساسی، احساس خستگی و فرسودگی می کنند. متاسفانه چنین شرایطی در گروه های بزرگ اجتماعی طبیعی است، بنابراین ISFJهایی که سعی می کنند با سایرین ملاقات کنند، ممکن است احساس اضطراب کنند.

علاوه بر این، جهان رقابت جویی، پرخاشگری و خودخواهانه مردان، اغلب مردان ISFJ را آشفته می کند. این افراد اغلب گفتگوهای آرام تر و صمیمانه تر با کسانی را ترجیح می دهند که بتوانند ارزش ها و دیدگاه خود در زندگی را با آن ها در میان بگذارند.

متاسفانه پیدا کردن جهانی که به جای روابط تاکید به موفقیت فردی داشته باشد، سخت است. بنابراین ISFJها اغلب احساس انزوا می کنند، چون نمی توانند ارتباط معناداری که رضایت بخششان باشد، پیدا کنند.

مطالعه مقاله چطور هر تیپ مایرز بریگز توجه خود به سایرین را نشان می دهد – قسمت اول را فراموش نکنید.

مردان با تیپ شخصیتی ISTJ

مردان با تیپ شخصیت ISTJ برای وفاداری، ثبات و عملگرایی ارزش قائل می شوند. آن ها به علت طبیعت بسیار دقیق، وفادار و حقیقت محور خود، به عنوان یک پشتیبان و مشاور قابل اعتماد دیده می شوند. ISTJها افرادی قابل احترام اما رک هستند که دوست دارند در زندگی شخصی و همچنین حرفه ای خود، به موفقیت دست یابند.

مردان ISTJ گاهی برای وقت گذاشتن برای آشنایی با افراد و ایجاد روابط، با مشکل روبرو می شوند. آن ها بسیار شیفته کار هستند و زمانی که کار نمی کنند، از تنهایی خود در خانه شان و کسب انرژی مجدد لذت می برند. نتیجه چنین رفتاری نداشتن روابط اجتماعی است تا برای ISTJها آشنایی با افراد دیگر سخت شود. رویدادهای شلوغ و بزرگ می توانند فوق العاده به این تیپ های شخصیتی استرس دهند.  

علاوه بر این، برای ISTJها ارزش ها و سنت ها فوق العاده عزیز هستند که ممکن است باعث شود که در پذیرفتن دیگران به داخل دایره دوستان خود، سختگیر باشند. برای اکثر ISTJها، حالت ایده آل پیدا کردن گروه هایی است که بتوانند ارزش ها و سرگرمی های خود را با آن ها به اشتراک بگذارند.

مثلا اگر فردی مذهبی هستید، شرکت در کلیسا یا سایر اماکن مذهبی می تواند راهی عالی برای ملاقات با افرادی باشد که ارزش ها و باورهای مشترک دارند. اگر عاشق شطرنج هستید، می توانید برای آشنایی با افراد با علایق مشترک به یک باشگاه شطرنج بپیوندید.

مهم نیست ISTJها به چه سرگرمی ها یا فعالیت هایی مشغول شوند، بلکه مهم است که به یاد داشته باشند ایجاد دوستی و روابط به تلاش و آسیب پذیری نیاز دارد. تنها به خود مرد با تیپ شخصیتی ISTJ بستگی دارد که خود واقعی اش را به اندازه کافی برای برقراری ارتباط معنادار با دوستانش، نشان دهد یا نه. مردان ISTJ با کمی تلاش می توانند ارتباط های شگفت انگیزی شکل دهند که تا سال ها دوام آورند.

سخن نهایی

مهم است به یاد داشته باشید که هیچ فردی شبیه به دیگری نیست و همه زمان پیدا کردن دوست، با چالش های خاص خود مواجه می شوند. هر تیپ شخصیتی مجموعه نقاط ضعف و قوت خود را دارد. بعضی شخصیت ها ممکن است راحت تر از سایرین دوست پیدا کنند، اما همه می توانند روابط معناداری داشته باشند، اگر تلاش کرده و از برقراری ارتباط با سایرین استقبال کنند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.