هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز موقع تصمیم گیری چه ضعفی دارد؟ - قسمت دوم

1402/09/09 10:57 PM - 4 ماه قبل


در قسمت اول هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز موقع تصمیم گیری چه ضعفی دارد، تیپ های شخصیتی INTP، INFP، ISTP و ISFP را بررسی کردیم. در این قسمت چند تیپ دیگر را توضیح می دهیم. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

در لینک های زیر می توانید قسمت های قبل و بعد این مقاله را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ESFP

افراد با تیپ شخصیتی ESFP اغلب به اسم سرگرم کننده شناخته می شوند و در زندگی طبق کارکرد حسی برون ریز (Se) غالب خود پیش می روند. مانند پرنده آزادی که بال های خود را در آسمان بی مرز می گشاید و پر می زند، این افراد از لحظه حال با شور و کنجکاوی استقبال می کنند.

آن ها به هر لحظه از روز خود شور می بخشند، زندگی را به فضایی رنگارنگ و سرشار از فرصت ها تبدیل می کنند، زنده بودن، عمل کردن بدون فکر و لذت را در آغوش می کشند. آن ها طبق غریزه خود نسبت به جهان اطرافشان واکنش نشان می دهند و از تجربه های حسی و بازخورد فوری، لذت می برند.

کارکرد شهودی درون ریز و تیپ شخصیتی ESFP

شخصیت های ESFP با وجود جذابیت بی همتا و سازگاریشان، اغلب با چالش های قلمروی مرموز شهودی درون ریز (Ni) خود روبرو می شوند. نتیجه آن میل به نادیده گرفتن عواقب بلندمدت و تصمیم گیری های لحظه ای است. هرچه شخصیت ESFP بالغ تر و از نظر احساسی سالم تر باشد، این موضوع مشکل کوچکتری است.

اجازه دهید میترا را مثال بزنیم که مربی فردی با تیپ شخصیتی ESFP است. به او این فرصت داده شده است که در باشگاه ورزشی خود یک کلاس جدید را برگزار کند. او که تحت تاثیر شور ذاتی خود برای چیزهای جدید قرار دارد، فورا بدون توجه به جزئیات این کلاس، آن را قبول می کند.

او درباره عواقب کلاس جدید یعنی آشنایی با افراد جدید، وادار کردن افراد به تحرک و تجربه انرژی فراوان داخل باشگاه، هیجان زده بوده است. با این حال میترا موفق نشده است به عواقب بلندمدت و تعهدی که برای حفظ یک کلاس جدید در برنامه شلوغ او نیاز است، توجه کند.

در نتیجه او پس از چند هفته متوجه می شود انرژی بیش از حدی گذاشته است و نمی تواند بین وظیفه جدید خود و مسئولیت های فعلی اش تعادل ایجاد کند. این مثال نشان می دهد که یک ESFP مانند میترا چطور در فرآیند تصمیم گیری خود کارکرد شهودی درون ریزش را نادیده می گیرد و به جذابیت فوری و لحظات توجه می کند و عواقب بلندمدت تصمیمش را نمی بیند.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد شهودی درون ریز خود استفاده کنید

  • عواقب را پیشبینی کنید: برای ESFPها مفید است که قبل از تصمیم گیری لحظه ای خود مکث کنند و عواقب بلندمدت اعمالشان را در نظر بگیرند. تلاش برای پیشبینی و برنامه ریزی برای عواقب بالقوه باعث می شود آن ها تصمیم های ماندگارتر و بهتری بگیرند.
  • معانی را بررسی کنید: برای تیپ شخصیتی ESFP بسیار خوب است که شرایط را عمیق تر بررسی کنند و معانی و الگوهای زمینه ای را متوجه شوند تا بتوانند به تصمیم ها و درک خود عمق ببخشند.
  • نظر افراد مطلع را بپرسید. ESFPها از پرسیدن نظر افرادی که به صورت ذاتی از کارکرد شهودی درون ریز استفاده می کنند، نفع می برند. این افراد می توانند به این شخصیت ها دیدگاه جدیدی را نشان دهند و آن ها را نسبت به الگوهای بالقوه و معانی عمیق تری که ESFP ممکن است نادیده گرفته باشد، آگاه سازند. ESFPها در همین حین می توانند به تیپ های شهودی درون ریز کمک کنند تا لحظه را در آغوش بکشند و ذهن آگاهی بیشتری داشته باشند.

برای بهبود روابط خود، مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ESFP با دیگر شخصیت های MBTI را بخوانید.

تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTP به اسم جسور شناخته می شود و بر اساس کارکرد غالب خود یعنی حسی برون ریز (Se) در زندگی پیش می رود. این افراد کسانی هستند که دائما در حرکت قرار دارند و چشمانشان به دنبال پاداش است. آن ها قهرمانان داستان های اکشن، خالقان تغییر و اساتید تصمیم گیری های لحظه ای و سریع هستند. این افراد از چالش خوب با هیجان استقبال کرده و با هر مشکل با دقت بالایی برخورد می کنند که شگفت انگیز و موثر است.

کارکرد شهودی درون ریز و تیپ شخصیتی ESTP

ESTPها با وجود استعدادی که برای حل مشکل و تصمیم گیری سریع دارند، گاهی در قلمروی کارکرد شهودی درون ریز (Ni) خود با مشکل روبرو می شوند. نتیجه آن توجه بیش از حد به نتایج فوری و نادیده گرفتن تصویر بزرگتر یا عواقب بلندمدت اعمالشان است.

حمید را در نظر بگیرید که کارآفرینی با تیپ شخصیتی ESTP است. کسب و کار حمید بسیار موفق است و توانایی او برای تصمیم گیری های سریع و حل لحظه ای مشکلات باعث شده است که به عنوان یک رهبر پویا شهرت پیدا کند.

گرچه تمرکز او روی کسب فوری نتایج اغلب باعث می شود ماندگاری بلندمدت پروژه هایش را نادیده بگیرد. به عنوان مثال، او در شتاب برای راه اندازی یک محصول جدید و کسب سود سریع، نیاز به تحقیق کامل بازار و داشتن یک استراتژی بلندمدت را نادیده گرفت. محصول با آنکه در ابتدا موفق بود، خیلی زود جذابیت خود را به دلیل پیشبینی نکردن رقابت و ترندهای بازار از دست داد.

مثال بالا یک نمونه کلاسیک از نقطه کور شخصیت های با تیپ ESTP است، یعنی توجه نکردن به کارکرد شهودی درون ریزشان در فرایند تصمیم گیریشان.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد شهودی درون ریز خود استفاده کنید

  • تصویر بزرگتر ماجرا را در نظر بگیرید. شخصیت های ESTP باید قبل از تصمیم گیری تلاش کنند کمی مکث کرده و عواقب بزرگتر تصمیم های خود را در نظر بگیرند. توجه به چیزی فراتر از نتایج فوری و در نظر گرفتن اینکه چطور اعمالمان در یک زمینه بزرگتر جا می گیرند، باعث خواهد شد تصمیم هایی با نتایج ماندگارتر بگیریم.
  • به الگوها فکر کنید. ESTPها باید زمانی را به اندیشیدن به تجربه های گذشته، شناسایی الگوها و یادگیری از آن ها اختصاص دهند. این بازنگری اطلاعات با ارزشی در اختیارشان قرار می دهد که می توانند از آن ها در تصمیم های آینده خود استفاده کنند.
  • با سایرین مشورت کنید. پرسیدن نظر افرادی که به صورت ذاتی به استفاده از کارکرد شهودی درون ریز خود تمایل دارند، ESTPها را با دیدگاه متفاوتی آشنا خواهد کرد. بنابراین ESTPها از الگوها و عواقب بلندمدتی باخبر خواهند شد که ممکن است در نظر نگرفته باشند و تصمیم های متعادل تری می گیرند. در همین حین این شخصیت ها به افراد با کارکرد شهودی غالب درون ریز می توانند کمک کنند بیشتر در لحظه زندگی کنند و حواسشان به حقایق و وقایع شرایط موجود باشد.

نگاهی نیز به مقاله جذاب شخصیت ‌های داستانی با تیپ شخصیتی ESTP بیاندازید.

تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP که اغلب از آن به اسم قهرمان یاد می کنند، زندگی را با توجه به کارکرد غالب خود یعنی شهودی برون ریز (Ne) پیش می برد. این شخصیت ها رویاپرداز و ایده آلیست هستند و از احتمال تغییر و الهام گرفتن، به هیجان در می آیند.

مانند پروانه ای که از یک گل به گل دیگری می رود، ENFPها مشتاقانه در دنیای ایده ها و احتمال ها سیر می کنند و گرما، خلاقیت و حس شگفتی را به هر جنبه از زندگی خود می آورند. این افراد در قلمروی افکار انتزاعی، برقراری ارتباط بین ایده های مجزا و ایجاد یک رویای واحد برای آینده سیر می کنند.

کارکرد حسی درون ریز و تیپ شخصیتی ENFP

شخصیت های ENFP با وجود تواناییشان برای تجسم دنیایی از احتمال ها، گاهی ممکن است قدرت خود را در استفاده از قلمروی کارکرد حسی شهودی (Si) متعادل ترشان از دست بدهند. بنابراین جزئیات کاربردی و وقایع ملموس را نادیده می گیرند و به جای آن به مفاهیم انتزاعی و ایده های بزرگ فکر می کنند.

اجازه دهید آیلین را مثال بزنیم که نویسنده ای با تیپ شخصیتی ENFP است. آیلین قدرت داستانگویی بالایی دارد و می تواند دنیایی از شخصیت های مختلف را خلق کند که عمیقا خوانندگانش با آن ها ارتباط برقرار کنند.

رمان های او گواهی برای تخیل غنی اش، خلق ایده ها، موضوعات و سیر داستانی پیچیده هستند. گرچه، آیلین گاهی جنبه های واقعی هنر خود را در نظر نمی گیرد، مانند خواندن با دقت داستان هایش برای اصلاح اشتباهاتش، ثبات در توسعه شخصیت ها و ربط دادن طرح داستانش به یک واقعیت قابل باور و محکم.

به عنوان مثال، خوانندگان رمان آخرش داستان تخیلی او را تحسین کردند اما نبود ثبات در رفتار شخصیت ها و بی ربط بودن داستان با دنیای واقعی را مورد انتقاد قرار دادند. این مثال نشان می دهد که چطور یک تیپ شخصیتی ENFP مانند آیلین ممکن است در استفاده از کارکرد حسی درون ریز (Si) در تصمیمات خود با مشکل روبرو شود و اغلب مفاهیم انتزاعی را نسبت به وقایع ملموس در اولویت قرار دهد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد حسی درون ریز خود استفاده کنید

  • بین ایده ها و جزئیات تعادل ایجاد کنید. به نفع ENFPها است که آگاهانه وقت بگذارند و روی جزئیات واقعی وظایفشان تمرکز کنند. ایجاد تعادل بین ایده های بزرگ و جزئیات و مراحل واقعی باعث خواهد شد این شخصیت ها نتایج موثرتری بگیرند.
  • مشورت بگیرید. ENFPها با پرسیدن نظر افرادی که به صورت ذاتی از کارکرد حسی درون ریز استفاده می کنند، می توانند تصمیم های بهتری بگیرند. این افراد اطلاعات با ارزشی درباره وقایع ملموس در اختیار شخصیت ENFP قرار می دهند که ممکن است نادیده گرفته باشد.
  • به راه حل های گذشته توجه کنید. یکی از موثرترین راه ها برای استفاده از کارکرد حسی درون ریز در تصمیم هایتان این است که به راه حل های گذشته فکر کنید. این شخصیت ها قبل از قبول یک پروژه جدید یا مقابله با یک مشکل، باید وقت بگذارند و تحقیق و درک کنند که چه کارهایی قبلا انجام داده اند. آیا در گذشته مشکل مشابهی را رفع کرده اند؟ از چه راه حل هایی استفاده کرده اند؟ آیا توانسته اند مشکل را رفع کنند؟ ENFPها با بررسی داده های گذشته می توانند در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند. این کار نه تنها در وقت این افراد صرفه جویی می کند بلکه فرصت با ارزشی در اختیارشان قرار می دهد که از تجربه های کاربردی سایرین درس بگیرند و قدرت تصمیم گیری خود را افزایش دهند.

خصوصیات این تیپ ها را در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است بخوانید.

تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی ENTP را مبتکر می نامند و این افراد جهان خود را با استفاده از کارکرد غالب شهودی برون ریزشان (Ne) پیش می برند. این افراد نوآور هستند، وضعیت موجود را به چالش می کشند و ذهنشان همیشه پر از ایده های رنگارنگ است. ENTPها را باید معمار احتمالات بدانیم که مفاهیم ظاهرا بی ربط را در کنار یکدیگر قرار می دهند تا نقش و نگاری از نوآوری شکل گیرد. آن ها در قلمروی افکار انتزاعی سیر می کنند و به چیزی که وجود دارد فکر نمی کنند، بلکه آن چه را می تواند باشد در نظر می گیرند.

کارکرد حسی درون ریز و تیپ شخصیتی ENTP

ENTPها با وجود قدرتی که در تجسم دنیای احتمالات دارند، اغلب در درک واقعیت های کاربردی کارکرد حسی درون ریز (Si) با مشکل روبرو می شوند. در نتیجه این افراد به قدری جذب ایده های جدید می شوند که واقعیت های آن ایده ها را نادیده می گیرند.

اجازه دهید افشین را مثال بزنیم که توسعه دهنده نرم افزار با تیپ شخصیتی ENTP است. افشین به واسطه ایده های مبتکرانه خود و توانایی اش برای تجسم راه حل های نرم افزاری که خلاقانه باشند، شهرت دارد. او استعداد خاصی در شناسایی روش های بی همتایی برای مشکلات پیچیده دارد تا یک دارایی ارزشمند برای تیمش باشد.

گرچه، هیجان افشین زمان مواجه شدن با مفاهیم انتزاعی اغلب باعث می شود که اهمیت مستندسازی با جزئیات کدها و انجام تست ها را نادیده بگیرد که هر دو موضوع برای توسعه نرم افزار بسیار حیاتی هستند. به عنوان مثال افشین انرژی زیادی برای اجرای یک قابلیت جدید گذشته است اما توجه نکردن به تست کامل باعث شده که محصول نهایی باگ های غیرمنتظره ای داشته باشد.

این مثال نشان می دهد که چطور تیپ های شخصیتی مانند افشین ممکن است در ایجاد هماهنگی بین ایده های مبتکرانه و وقایع ملموس کارکرد حسی درون ریز در فرایند تصمیم گیری خود، با مشکل روبرو شوند.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد حسی درون ریز خود استفاده کنید

  • به جزئیات توجه کنید. شخصیت های ENTP باید تلاش کنند که بین ایده های بزرگ خود و جزئیات واقعی که به این ایده ها جان می بخشند، تعادل ایجاد کنند. این افراد باید اندکی وقت بگذارند و روی جزئیات، هرچند خسته کننده باشند، توجه کنند تا بتوانند تصمیم هایی با عواقب بهتر بگیرند.
  • نظر تیپ های حسی را بپرسید. دیدگاه افرادی که به صورت طبیعی از کارکرد حسی درون ریز خود استفاده می کنند، برای ENTPها مفید است. اطلاعات این افراد توجه ENTP را به وقایع ملموسی جلب می کند که ممکن است نادیده گرفته باشد و نتیجه آن تصمیم های جامع تر است. در همین حین ENTPها می توانند به تیپ های قضاوتی – حسی کمک کنند که ایده های خود را در آغوش بگیرند و خلاقانه فکر کنند.
  • از گذشته درس بگیرید. ENTPها با بررسی داده های قدیم و راه حل های گذشته می توانند در فرایند فکری مبتکرانه خود از واقعیت چیزهایی استفاده کنند که قبلا مفید بوده اند. انجام این کار نه تنها باعث خواهد شد در وقت و انرژیشان صرفه جویی کنند، بلکه به درک عمیق تری از زمینه نوآوری خود می رسند و تصمیم های موفق و معقول تری می گیرند.

برای شناخت بهتر این تیپ ها، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است را بخوانید.

تیپ شخصیتی ISFJ

از تیپ شخصیتی ISFJ به اسم مدافع یاد می کنند که در زندگی خود تحت هدایت کارکرد غالب حسی درون ریز (Si) قرار دارند. این شخصیت ها دلسوز و کسانی هستند که همه چیز را به یاد می آورند و ذهنشان پر از جزئیات تجربه های گذشته، سنت ها و حقایق است.

ISFJها را باید محافظان خاطرات بدانیم که با چیزهایی آرام می شوند که با گذشت زمان دوام آورده اند. این افراد از کاوش در قلمروی حقایق و شناخته ها لذت می برند و فقط چیزی را که وجود دارد نمی بینند، بلکه جزئیات آن چه را که بوده است نیز به یاد دارند.

کارکرد شهودی برون ریز و تیپ شخصیتی ISFJ

ISFJها با وجود قدرتی که در به یادآوری تجربه های گذشته و استفاده از آن ها دارند، در استفاده از کارکرد شهودی برون ریز (Ne) با مشکل روبرو می شوند. نتیجه آن مقاومت در برابر تغییر و احتمال های جدید و پناه بردن به چیزهای واقعی و محک خورده است.

گیسو را در نظر بگیرید که پرستاری با تیپ شخصیتی ISFJ است. گیسو به خاطر قابل اعتماد بودن، توجه فراوان به مراقبت از بیماران و دانش وسیعش از رویه های پزشکی، فردی ارزشمند است. او نه تنها از طریق شایستگی خود، بلکه طبیعت مراقب و خونگرمش راحتی و اطمینان را فراهم می کند.

گرچه، گیسو اغلب زمانی که تغییرات غیرمنتظره ای رخ می دهد یا زمانی که از او می خواهند از یک فناوری یا رویه جدید استفاده کند، با مشکل روبرو می شود. به عنوان مثال زمانی که بیمارستان او یک سیستم دیجیتال جدید نگهداری از سوابق بیماران را راه انداخت، گیسو احساس آشفتگی، اضطراب و ترس از ناشناخته کرد و در توانایی خود برای سازگاری با سیستم جدید شک کرد.

این مثال نشان می دهد که چطور گیسو به عنوان تیپ شخصیتی ISFJ ممکن است در استفاده از کارکرد شهودی برون ریز در فرایند تصمیم گیری خود با مشکل روبرو شود و اغلب روزمرگی های آشنا را به احتمال های جدید ترجیح دهد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد شهودی برون ریز خود استفاده کنید

  • از تغییرات استقبال کنید. ISFJها باید سازش پذیر باشند و از حد خاصی از تغییرات استقبال کنند. نکته مهم شروع با تغییرات قابل مدیریت و کوچک است تا یک تغییر بزرگ و آشفته کننده.
  • نظر تیپ های شهودی را بخواهید. ISFJها از در میان گذاشتن نگرانی های خود با افرادی که به صورت ذاتی از کارکرد شهودی برون ریزشان استفاده می کنند (تیپ های شخصیتی NP)، نفع می برند. این افراد اطلاعات با ارزشی در اختیار شخصیت ISFJ می گذارند که به او کمک می کند پتانسیل و ارزش تغییر را ببیند.
  • درباره سازگاری های موفق بیاندیشید. ISFJها باید به تجربه های گذشته خود دقت کنند که توانستند با موفقیت خود را با یک تغییر وفق دهند. آن ها باید از خود سوال کنند از چه راهکارهایی استفاده کرده اند؟ عواقب چه چیزهایی بوده است؟ ISFJها با یادآوری این موضوعات می توانند به خود اطمینان دهند که قادر به سازش هستند و تغییر ممکن است منجر به رشد و بهبود شود.

 مطالعه مقاله چطور هر تیپ مایرز بریگز توجه خود به سایرین را نشان می دهد – قسمت اول را فراموش نکنید


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.