چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت دوم تیپ های 5 تا 9

1402/09/21 3:13 PM - 4 ماه قبل


در قسمت اول چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید، توضیح دادیم که چطور می توانید با تیپ های 1 تا 4 اینیاگرام بهتر ارتباط برقرار کنید تا تحت تاثیر قرار گیرند. در این مقاله تیپ های باقیمانده را بررسی خواهیم کرد، پس همراهمان بمانید.

قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ پنج اینیاگرام

افراد با تیپ پنج اینیاگرام به عنوان جستجوگر یا بازرس شناخته می شوند، بادانش و مبتکر هستند و انگیزه آن ها کسب دانش فراوان است. این تیپ ها می خواهند در ارتباط با افرادی باشند که دانششان را افزایش دهند، فضای شخصی شان را تحسین کنند و شیوه تفکرشان را وسعت بخشند. 

زمانی که در کنار یک تیپ پنجی هستید، وقت بگذارید تا علایق او را بشناسید. خالصانه علاقه خود را به اطلاعات او نشان دهید و سوالات تفکربرانگیز بپرسید یا گفتگوهای عمیق و معنادار با آن ها شکل دهید. این افراد عاشق این هستند که بتوانند درباره موضوعات مورد علاقه شان عمیقا بحث کنند.

همچنین مهم است زمان ارتباط با این افراد رک و واضح باشید. این افراد برای صادقانه و بدون ابهام حرف زدن ارزش قائل می شوند و از این تنفر دارند که از آن ها انتظار برود ذهن طرف را بخوانند یا مورد هجوم احساسات قرار گیرند.

بسیار مهم است که در اختیار این افراد فضایی قرار دهید که به آن نیاز دارند، چون تیپ پنجی ها اغلب برای کسب انرژی مجدد یا پردازش اطلاعات باید تنها باشند.

بسیار مهم است که مزاحم این افراد نشوید. تیپ پنجی ها زمانی که روی چیزی تمرکز می کنند، باید تنها باشند و زمانی که با آن ها حرف می زنید کلماتتان را با دقت انتخاب کنید. زمانی که مزاحم این افراد می شوید افکارشان را آشفته می کنید و ممکن است باعث شود اینطور نشان دهید که به ایده هایشان توجه نمی کنید. در عوض به آن ها اجازه دهید قبل از پاسخ دادن، افکار خود را پردازش کنند.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

مسیر رشد تیپ پنجی ها در سیستم اینیاگرام به سمت تیپ هشتی ها است و بنابراین خصوصیات یک تیپ هشتی سالم مانند اعتماد به نفس، خوداتکایی و رفتار مطمئن او را تحسین می کنند. تیپ هشتی های ناسالم از نظر تیپ پنجی ممکن است بیش از حد کنترل کننده یا مخالفت کننده به نظر برسد و چنین موضوعی کاملا آن ها را مایوس می کند.

اما اگر خصوصیات یک تیپ هشتی سالم را نشان دهید مانند جدیت، انرژی فراوان، حفاظت از اطرافیان خود و توانایی دفاع از آن چه به آن باور دارید، تیپ پنجی احتمالا جذبتان خواهد شد.

چطور تیپ یکی های اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • نشان دهید که خرد و تلاش آن ها برای تعقیب دانش را تحسین می کنید.
  • در ارتباط با آن ها رفتاری رک و واضح داشته باشید.
  • به نیاز آن ها برای تنها بودن و داشتن یک فضای شخصی احترام بگذارید.
  • از قطع صحبت هایشان خودداری کنید.
  • با پرسیدن نظرشان، با آن ها ارتباط برقرار کنید.
  • نشان دهید به علایقشان علاقه دارید.
  • از خود خصوصیاتی مانند رفتار مطمئن، خوداتکایی و آمادگی داشتن برای رویدادهای مختلف، نشان دهید.

تیپ 6 اینیاگرام

افراد با تیپ 6 اینیاگرام به اسم وفادار شناخته می شوند و قابل اطمینان، مراقب و امنیت جو هستند. این افراد اهمیت زیادی برای اعتماد و وفاداری قائل می شوند و انگیزه آن ها در زندگی اغلب میل فراوان به داشتن قطعیت و ثبات است.

بنابراین برای اینکه چنین شخصیتی را تحت تاثیر قرار دهید، بسیار مهم است که بتوانند روی شما حساب باز کنند. در ارتباط با این افراد غیرقابل اعتماد، دمدمی مزاج یا غیرقابل اطمینان نباشید.

مهمترین نکته برای برقراری ارتباط با چنین تیپی این است که قابل اعتماد باشید. ثبات را نشان دهید، طبق حرف های خود عمل کنید و نشان دهید کنارشان خود واقعی تان هستید.

همچنین اگر از آن ها در زندگی حمایت کنید و این حس را به وجود آورید که دوستی وفادار و متعهد هستید، بیشتر جذبتان می شود. این افراد ممکن است گاهی وفاداری شما را تست کنند، آن ها به این روش ثبات روابط خود با شما را بررسی می کنند.

درک کنید که این کارشان برای فریب و آزار نیست، بلکه نشان می دهد که می خواهند مطمئن شوند که بنیاد رابطه تان خوب و محکم است. گرچه به یاد داشته باشید که در حین حمایت از این شخصیت ها، مرزهای خود را حفظ کنید.

اگر اضطرابشان روی آرامش شما اثر منفی می گذارد، صادقانه آن را با آن ها در میان بگذارید. این افراد صادق بودن را تحسین می کنند و مهم است که با آن ها صادق باشید، حتی اگر معنای آن پذیرفتن این موضوع باشد که نگرانی هایشان گاهی برایتان آشفته کننده است.

استفاده از شوخ طبعی برای کاهش تنش این موقعیت ها یا تلاش برای اینکه این افراد بیش از حد فکر نکنند،  راهی عالی برای برقرار ارتباط با آن ها است. افراد با تیپ 6 اینیاگرام عمیقا برای افرادی که به جوامع خود کمک می کنند و حامی سایرین هستند، ارزش قائل می شوند.

آن ها جامعه دوست هستند و کسانی را که برای مراقبت از اطرافیان خود سخت تلاش می کنند، تحسین می کنند.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

تیپ ششی های برای خصوصیات تیپ نهی های سالم یعنی صبر، پذیرش و آرامششان ارزش قائل می شوند. یک تیپ نهی ناسالم از نظر تیپ ششی ها بیش از حد منفعل یا از خودراضی است. گرچه اگر بخشی از خصوصیات یک تیپ نهی سالم را نشان دهید، یعنی آرامش داشتن در دوران سختی ها، روشن فکر بودن و صلح طلب بودن، یک فرد با تیپ 6 اینیاگرام احتمالا جذبتان خواهد شد.

چطور تیپ ششی های ایناگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • ثبات رفتار و حمایت خود را نشان دهید.
  • زمانی که آن ها نگرانی های خود را بیان می کنند، صبور باشید.
  • اگر اضطرابشان آشفته تان می کند، آن را صادقانه بیان کنید.
  • زمانی که متوجه فردی نیازمند در جامعه خود می شوید، به او کمک کنید.
  • رفتار صادق و خالصانه ای داشته باشید و از چاپلوسی خودداری کنید.
  • خصوصیاتی مانند صبر، پذیرش و آرامش را از خود نشان دهید.

نگاهی نیز به مقاله رفتار خود تخریبی هر تیپ اینیاگرام چطور است؟ - قسمت دوم (تیپ های 6 تا 9)، بیاندازید.

تیپ هفت اینیاگرام

افراد با تیپ هفت اینیاگرام به اسم خوشگذران شناخته می شوند و پر از انرژی، همه کاره و ماجراجویان خودجوشی هستند که انگیزه آن ها عطش سیری ناپذیر برای تجربه کردن و چیزهای جدید است. عشق این افراد به زندگی مسری است و زمانی که در بهترین حالت خود هستند، مثبت نگری و سرخوشی فراوانی از خود نشان می دهند. 

زمانی که با یک تیپ هفتی وقت می گذرانید، بهترین رویکرد ارتباطی شما شریک شدن در شور و اشتیاق او به زندگی است. نشان دهید به داستان ماجراجویی هایش علاقه دارید، تجربه های خود را در میان بگذارید و اگر امکان آن وجود دارد، در اکتشاف های این افراد همراهشان باشید. تیپ هفتی ها کسانی را که بتوانند پا به پایشان راه آیند و در لذتشان شریک باشند، تحسین می کنند.

گرچه مهم است درک کنید که زیر پوسته شاد این افراد، ترس از به دام افتادن یا محدودیت وجود دارد. برای نیازشان به آزادی احترام بگذارید و رفتار بیش از حد مالکانه یا محدودکننده از خود نشان ندهید. به یاد داشته باشید که این شخصیت ها اگر احساس نگرانی نکنند، بیشتر احتمال دارد که با شما دوست بمانند.

علاوه بر این با آنکه تیپ هفتی ها به واسطه میل خود به تعقیب شادی و سرگرمی شناخته می شوند، اما همچنین گفتگوهای معنادار و تفکربرانگیز را تحسین می کنند. با آن ها درباره چیزهایی بحث کنید که ذهنشان را تحریک کند و دیدگاه هایشان را به چالش بکشد. آن ها عمق دانش شما و تغییر انرژی بخش ریتم زندگی شان را تحسین می کنند.

از انتقاد از رفتار بدون فکر و خودجوش آن ها خودداری کنید یا اشاره به اینکه باید آرام بگیرند. این شخصیت ها برای آزادی خود ارزش قائل می شوند و به طبیعت خودجوش و بدون فکرشان به عنوان یک نقطه قوت می نگرند نه عیب.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

تیپ هفتی ها خصوصیات تیپ پنجی های سالم را تحسین می کنند یعنی دانش عمیق، تمرکز و طبیعت جستجوگرشان. یک تیپ پنجی ناسالم از نظر تیپ هفتی ها بیش از حد منزوی یا غیراجتماعی است و این موضوع ممکن است باعث شود از چنین فردی فاصله بگیرند.

اگر خصوصیات یک تیپ پنجی سالم مانند کنجکاوی، درک عمق و قدرت تمرکز را نشان دهید، تیپ هفتی ممکن است به شما احترام بگذارد و جذب این خصوصیاتتان شود.

چطور تیپ هفتی های ایناگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • در شور آن ها به زندگی شریک شوید.
  • به نیازشان به آزادی احترام بگذارید.
  • با آن ها گفتگوهای معنادار و تفکربرانگیز داشته باشید.
  • از انتقاد از طبیعت بدون فکر و خودجوششان خودداری کنید.
  • خصوصیاتی مانند کنجکاوی، درک عمیق و قدرت تمرکز را نشان دهید.

تیپ هشت اینیاگرام

افراد با تیپ هشت اینیاگرام که به اسم چالشگر شناخته می شوند، پرانرژی، مصمم و حمایت کننده هستند و دوست دارند همه چیز را تحت کنترل داشته باشند. این افراد جذب قدرت و توانایی می شوند و اغلب مانند قهرمانان در کنار کسانی هستند که نمی توانند از خود دفاع کنند.

زمان ارتباط با یک تیپ هشتی، مهم است انرژی در سطح او داشته باشید، سر عقاید خود بمانید و استوار باشید. این شخصیت ها برای افرادی احترام قائل می شوند که از مصمم و رک بودن نمی ترسند. به آن ها نشان دهید که شما به آسانی عقب نمی نشینید، اما مطمئن شوید که چنین جدیتی بر پایه تظاهر نیست. 

از آن ها بخواهید در یک ماجراجویی یا مسیر رسیدن به یک هدف مشترک همراهتان باشند. تیپ هشتی ها همیشه از یک چالش استقبال می کنند و کسانی را که از ریسک کردن نمی ترسند، تحسین می کنند. در ارتباط با این افراد خودتان باشید و صداقت نشان دهید، چون تظاهر یا فریب را به سختی تحمل می کنند.

شوخ طبعی تاثیر قابل توجهی روی تیپ هشتی ها می گذارد. آن ها عاشق خنده هستند، به ویژه اگر همراه آن یک دیدگاه صادقانه و واقعی باشد. بنابراین، در تعامل و دوستی با این افراد شوخی و جوک را فراموش نکنید.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

تیپ هشتی ها در مسیر رشد از خصوصیات تیپ دویی های سالم مانند خونگرمی، همدلی و بخشندگی استقبال می کنند. برای ارتباط با این افراد، مهربانی و درک عاطفی نشان دهید و کمک کننده باشید و به مقدار لازم نیز به خودتان احترام بگذارید. 

چطور تیپ هشتی های اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • از خود انرژی نشان دهید و رک باشید.
  • از باورهایتان دفاع کنید.
  • از آن ها بخواهید در یک ماجراجویی همراهتان باشند.
  • واقعی باشید و تظاهر نکنید.
  • برای خنداندن آن ها شوخ طبع باشید.
  • خصوصیاتی مانند مهربانی و درک عاطفی از خود نشان دهید و مفید باشید.

برای شناخت بهتر این تیپ، مقاله سازگاری تیپ 8 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را مطالعه کنید.

تیپ 9 اینیاگرام

افراد با تیپ 9 اینیاگرام به اسم صلح طلب شناخته می شوند. آن ها از ایده ها و تغییرات جدی استقبال می کنند، دوست دارند به سایرین کمک کنند، قصد مخالفت ندارند و میل باطنیشان آرامش درونی و بیرونی است.

اگر شخصی باشید که به جهان آن ها پا بگذارید و به آرامی تشویقشان کنید که ایده های خود را با شما در میان بگذارند، شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرند. زمانی که با چنین تیپ شخصیتی وقت می گذارنید، مهم است مهربانی او را تایید کنید و مورد قدردانی قرار دهید.

این شخصیت ها اغلب در پس زمینه و سکوت از سایرین حمایت می کنند و بدون اینکه کسی متوجه آن ها شود، فداکاری می کنند و بر زخم ها مرهم می گذارند. یک تشکر ساده باعث می شود احساس کنند دیده شده اند و ارزشمند هستند.

ارتباط با یک تیپ 9 اینیاگرام از طریق تخیل نیز روشی قدرتمند برای تحت تاثیر قرار دادن او است. آن ها را تشویق کنید که افکار و ایده هایشان را با شما در میان بگذارند و برای دیدگاه های بی همتایشان ارزش قائل شوید.

فعالیت های آرام و طبیعت محور با یکدیگر انجام دهید چون آن ها را تشویق می کند با آزادی بیشتری افکار و احساسات خود را در میان بگذارند. زمان تعامل با این افراد بسیار مهم است شنونده خوبی باشید. این شخصیت ها به آرامی صحبت می کنند و ممکن است در حرف هایشان خودشان را نادیده بگیرند، اما افکار و احساساتشان معنادار و عمیق هستند.

خالصانه نشان دهید که دوست دارید آن ها را بشناسید و اگر برای فکر در مورد آن به زمان نیاز دارند، صبور باشید. نشان دادن صبوری باعث خواهد شد احساس کنند که درک می شوند و ارزش دارند.

نقش حرکت در جهت سالم و رشد

در دایره اینیاگرام، خط رشد افراد با تیپ 9 به سمت تیپ 3 است و آن ها خصوصیاتی مانند جاه طلبی، انگیزه و مفید بودن را تحسین می کنند. اما حواستان باشد منظورمان افراد با تیپ 3 سالم است، چون تیپ های 3 ناسالم از نظر تیپ نهی ها بیش از حد رقابت جو و دنبال جلب توجه هستند.

اما افراد با تیپ 3 سالم با انرژی نیروبخش، شایستگی و خوشبینی خود فوق العاده برای افراد با تیپ 9 الهام بخش هستند. اگر بتوانید چنین خصوصیاتی را با حفظ آرامش و رفتار آرام خود نشان دهید، تیپ نهی ها تعادلی را که شما می توانید به زندگی آن ها هدیه دهید، مورد قدردانی قرار می دهند.

چطور تیپ نهی های ایناگرام را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • از مهربانی و صبر آن ها تشکر کنید.
  • صبر داشته باشید و به آن ها برای ابراز خود و افکارشان زمان دهید.
  • تخیل آن ها را تحریک کنید و در فعالیت های آرام و طبیعت محور همراه یکدیگر شوید.
  • صادقانه به حرف های آن ها گوش دهید و نشان دهید که به افکار و علاقه مندی هایشان توجه دارید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.