24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTJ است – قسمت دوم

1401/11/19 1:59 PM - یک سال قبل


در قسمت اول 14 ویژگی های مشترک تیپ های شخصیتی ENTJ [U1] را توضیح دادیم. در این مطلب ادامه آن ها را می گوییم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست مایرز بریگز ما شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

15) از پرخاشگری منفعل نفرت دارید

این که همه چیز در هر بخش از زندگی شما بدون ابهام و شفاف باشد، برایتان ارزشمند است. چه در حال انجام یک وظیفه یا عاشق شدن باشید، می خواهید دقیقا بدانید چه نیازهایی باید برآورده شوند و موقعیت شما کجا است.

افرادی که در برابرتان روزه سکوت می گیرند یا پرخاشگری منفعل دارند، آیا از عمد شما را به دلایلی که نمی دانید در تاریکی نگه می دارند؟ آیا رفتار آن ها برای مجازت شما است؟ جواب را نمی دانید و این موضوع خشمگینتان می کند.

شما ترجیح می دهید که مستقیما در مورد مشکل صحبت کنید تا حرف های دوطرف شنیده شود و امیدوار باشید به راه حلی برسید. پرخاشگری منفعل به نظر شما نشانه ناپختگی است و اصلا به آن علاقه ندارید، بلکه ترجیح می دهید مستقیما با مشکلات برخورد کرده و آن ها را کنار بزنید.

16) کاملا حواستان به وقت است

وقت کوتاه است و شما آن را می دانید. در تمام زندگی خود احتمالا چنین احساسی را داشته اید که وقت کافی برای انجام کارهایی که دوست دارید، وجود ندارد. دائما در تلاش هستید بین زندگی شخصی، اهداف شغلی و روابط خود تعادل ایجاد کنید اما گاهی انجام آن می تواند یک چالش باشد.

شما بیدار می شوید، برای روز خود برنامه ریزی می کنید، بررسی می کنید چه مسئولیت هایی برای انجام دارید و به جلو حرکت می کنید. اگر فردی وارد زندگی تان شود و نظم زمانی آن را به هم بزند، می توانید خشمگین شوید.

شما ایده ها و آرزوهای بزرگی دارید که به تمرکز و تعهد شما نیاز دارند. شما فردی نیستید که بدون جهت در مسیر زندگی شناور باشید. بلکه اگر قرار است به جایی برسید، باید یک برنامه بریزید و به آن پایبند شوید.

شما معمولا سرعت بالایی دارید و پر انرژی هستید، به نحوی که اغلب حتی بیکار نشستن در خانه برایتان سخت است.

اگر مدیر فردی با این تیپ شخصیتی هستید، مطلب عملکرد تیمی شخصیت ENTJ در تیم سازی را مطالعه کنید.

17) فردی قاطع هستید

به عقیده شما تصمیمی که سریعا گرفته شود، بهترین تصمیم است. مگر این که یک تصمیم احساسی باشد. شما باور دارید که مهم نیست چه اتفاقی می افتد، چون قادر خواهید بود با شرایط خود را وفق دهید و تغییرات لازم را اعمال کنید.

اما یک جا نشستن و تا چندین ساعت در مورد یک تصمیم فکر کردن، شما را بی قرار و مضطرب می کند. اگر کاری باید انجام شود، شما فردی هستید که دست به عمل می زنید و آن را انجام می دهید. شما اعتماد به نفس بالایی به خودتان و ایده هایتان دارید و دوست دارید بدون توجه به هر اتفاقی، از این ایده ها حمایت کنید.

از طرفی اگر اشتباه یا خراب کنید، این ایمان را به خود دارید که می توانید در خودتان منابع و قدرت لازم برای رفع مشکل را پیدا کنید.

18) برای برنامه ریزی و داشتن استراتژی استعداد دارید

«دیوید کیرسی» رواشناس و نویسنده کتاب «لطفا مرا بفهمید»، افراد با تیپ شخصیتی ENTJ را «فیلد مارشال» (ژنرال نیروی زمینی) می ‌نامد. او در توصیف آن ها می گوید «این افراد یک سلسه مراتب منظمی را ترتیب می دهند که زنجیره ای از فرامین را امکان پذیر می کند و نیروها را به تحرک وا می دارد. این رهبران پرانرژی، هماهنگ کننده و احساسی، در لشکرکشی های خود هر نوع قابلیت انسانی و منابع مادی موجود را مدیریت می کرده و از آن ها برای اجرای یک استراتژی پیچیده استفاده می کنند، مانند کاری که ناپلئون در بیست سال لشکرکشی خود در اروپا انجام داد.»

بسیاری از ENTJها از بازی های رومیزی استراتژی مانند شطرنج یا ریسک لذت می برند. یعنی بازی هایی که به آن ها اجازه دهد احتمال های گوناگون را بررسی کرده و حرکات خود را پیشاپیش برنامه ریزی کنند. در حقیقت، این بازی ها یکی از تنها فعالیت های سرگرم کننده ای است که اشاره می کنند از آن ها لذت می برند.

اما این ذهنیت استراتژیک در تمام جنبه های مختلف زندگی ENTJها نمایان است. شما احتملا دوست دارید نگاهی وسیع تر و کلی به هر ماجرایی داشته باشید و می توانید به راه حل های خلاقانه ای برسید که شما را به اهداف خود نزدیک می کنند.

19) شما به سایرین نشان می دهید به آن ها اهمیت می دهید اما گاهی آن ها متوجه آن نمی شوند

«لینداز برنز» روانشناسی و نویسنده کتاب «شانزده تیپ شخصیتی: توضیحاتی برای خوداکتشافی» در توضیح ENTJها می گوید «از نظر سایرین آن ها گاهی انتقادکننده و بی ادب هستند و ممکن است متوجه نشوند که این تیپ شخصیتی چطور توجه و مراقبت زیاد خود را نشان می دهد. این افراد توجه خود را کمتر از طریق مهربانی و عطوفت و بیشتر از طریق رفتار و اعمال شخصی خود نشان می دهند. آن ها برای افرادی که برایشان مهم هستند، کارهایی را انجام می دهند و براساس تفکر استراتژیک خود دائما در تعقیب اهداف و پندها هستند.»

بسیاری از ENTJها اهداف خود را حول نیازهای افرادی که برایشان مهم هستند، شکل می دهند یا به شکلی واقع گرایانه و عملی به آن ها کمک خواهند کرد. ممکن است شما به عنوان یک ENTJ این کار را با یک پند مفید، انجام کاری که فرد دیگر نمی خواهد انجام دهد یا اختصاص دادن وقت و منابع برای عیب یابی مشکل آن ها، انجام دهید.

برای درک بهتر روابط خود بهتر است مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ENTJ با دیگر شخصیت های MBTI را مطالعه کنید.  

20) صداقت برایتان اهمیت دارد

در هر رابطه ای، چه عاشقانه چه کاری، صداقت برایتان اهمیت دارد. برخی از افراد از چنین ویژگی استقبال می کنند و عده ای دیگر به سختی رفتار کاملا صادقانه را می پذیرند. اما برای شما تقریبا دردناک است که حقیقت را قورت دهید و تظاهر به چیزی کرده یا چیزی را احساس کنید که صادقانه نیست.

معنای این حرف نیست که احساس می کنید باید بدترین و زشت ترین افکار خود را بیان کنید. اما به هرحال شما یک تیپ تفکری هستید و افکارتان حول نوعی تحلیل منطقی شکل می گیرد (حتی اگر سایرین را از آن آگاه کنید).

همیشه یک عوضی بودن منطقی نیست و یقینا منطقی نیست به احساسات خود به عنوان «حقیقت» اعتماد کنید. اما شما احساسات صادقانه، با دقت بررسی شده و راه حل مشکل را با صدای بلند به اشتراک می گذارید و اغلب در این بین یک انتقاد را بیان می کنید یا پند می دهید.

21) از بی مسئولیتی و نادانی نفرت دارید

بهانه ها، شکایت کردن و ادامه ندادن برای به سرانجام رسیدن، بخشی از ویژگی های شخصیتی است که دوست ندارید با آن ها روبرو شوید. شما اصلا نمی توانید افرادی را که از هوش خود استفاده نمی کنند، تحمل کنید و ایمان دارید که هر مشکلی را می توان با برنامه ریزی و تلاش با دقت حل کرد.

افرادی که کارهایی را که موافقت کرده اند انجام نمی دهند یا از منابع موجود برای افزایش آگاهی و قدرت خود استفاده نمی کنند، برایتان تقریبا غیرتحمل هستند. شما تلاش می کنید تا با افرادی همدردی کنید که مسئولیت اعمال و زندگی خود را نمی پذیرند. چون اعتقاد دارید ما همه در درون خود قدرت بهتر کردن شرایط را داریم، فقط ذهن خود را باید معطوف به آن کنیم.

گرچه بسیاری از ENTJها در این حین که بزرگ می شوند و رشد می کنند، متوجه می شوند که سایر افراد منابع خود را به چیزهای اختصاص می دهند که برای آن ها (افراد با تیپ ENTJ) به صورت طبیعی اهمیت دارد.

از نظر برخی افراد مسئولیت باید در قبال روابط باشد اما اهمیت کمتری برای رسیدن به یک هدف بزرگ قائل می شوند. سایر افراد مسئولیت وقت گذاشتن برای یادگیری را حس می کنند و اهمیت کمتری برای به چالش کشیدن خود به یک شکل خارجی، قائل می شوند.

هرچه افراد با تیپ شخصیتی ENTJ بیشتر توسعه می یابند و بزرگ می شوند، در برخورد با نحوه توصیف دیگران از مسئولیت بیشتر صبوری نشان می دهند و زندگی خود را می کنند.

22) از افرادی که باعث شوند باهوش تر باشید خوشتان می آید

برخی افراد جذب یک جوک یا یک خنده جذاب می شوند. اما شما افرادی را دوست دارید که شما را به چالش بکشند تا بیشتر فکر کنید و باهوش تر شوید. شما به عنوان یک تیپ شهودی – تفکری در این دنیا دنبال افراد با ذهنیت مشابه هستید.

همچنین می خواهید با یک فرد دیگر بحث کنید، بررسی کرده و کشف کنید. زمانی که افراد به بررسی مسائل ذهنی با شما علاقه نشان دهند، رابطه ای شکل می گیرد که شبیه به آن نیست. این افراد همان هایی هستند که دوست دارید زندگی خود را دور آن ها شکل دهید.

23) به صورت ذاتی موانع را می بینید و آن ها را دور می زنید یا نابود می کنید

برای شما طبیعی است متوجه شوید چه چیزی جلویتان را در انجام کاری که باید به اتمام برسد، گرفته است. خواه می خواهد کمبود منابع، مهارت یا اعتماد به نفس باشد، شما سعی می کنید آن را بفهمید یا هرچه سریع تر، شرایط را تغییر دهید.

شما تن به متوسط بودن یا تسلیم یک مانع شدن، نمی دهید. بلکه راهی برای دور زدن آن پیدا می کنید یا با بولدوزر از روی آن با قدرت رد می شوید.

24) به باورهای خاص علاقه دارید

کلیشه های متعددی که در مورد ENTJها وجود دارد اشاره می کنند که این تیپ شخصیتی بی احساس، بدون توجه و سرد است. اما این اعتقاد با حقیقت بسیار فاصله دارد. هر تیپ شخصیتی اهمیت می دهد، فقط نحوه نشان دادن آن بسیار متفاوت است.

هر تیپ شخصیتی احساس می کند، فقط نحوه بیان و تفسیر این احساسات به شکل متفاوتی است. شما به عنوان یک ENTJ فرآیندی به اسم حسی درون ریز (Fi) به عنوان کارکرد پست خود دارید.

برخی افراد فکر می کنند چون برچسب «پست» روی این کارکرد خورده، کاملا بی فایده یا بی اهمیت است. اما اینطور نیست. «جان بی بی»، روانشناسی و تحلیلگر یونگی (با رویکرد روانشناختی شبیه به یونگ) می گوید که کارکرد پست یک تعادل را برای شخصیت فرد حفظ می کند.

ENTJها کارکرد حسی پست و تفکری غالب دارند. آن ها در کارکرد احساسی خود کمتر احساس امنیت کرده و به احتمال خیلی زیاد «شرم» یا خجالت زدگی را احساس می کنند اما با این حال این موضوع بخشی از وجودشان است.

این ویژگی با این حال یک کارکرد «خودپذیر» (ego-syntonic) است (یعنی چیزی که آن ها به عنوان بخشی از خودشان قبول دارند). افراد با تیپ ENTJ باید برای داشتن یک جنبه تفکری سالم، جنبه احساسی خود را داشته باشند.

با آن که بسیاری از آن ها ممکن است ارزش های احساسی خود را زیاد بیان نکنند یا در مورد عواطف شعر نگویند، اما با این حال باورها و ارزش هایی دارند که برایشان عزیز هستند. این باورها ممکن است مشکلات زیست محیطی، حفاظت از حیوانات یا حمایت از حقوق انسانی باشد.

اغلب آن ها بیشتر از هر فردی این احساسات و باورها را حس می کنند چون به ندرت این احساسات را به دلیل ترس از تجربه کردن خجالت یا مسخره شدن، بیان می کنند. شما اغلب متوجه می شوید که آن ها احساسات خود را در قالب انجام کاری که برایشان معنادار است، نشان می دهند.

هرچه ENTJها بیشتر بزرگ می شوند و رشد می کنند، با جنبه احساسی خود راحت تر کنار می آیند. برای آن ها مهم است که با این عواطف، احساسات و ارزش ها ارتباط سالمی شکل دهند، چون جنبه تفکری و احساسی تیپ ENTJ، «ستون فقرات» تیپ شخصیتی آن ها را تشکیل می دهد.

پیشنهاد می کنیم برای شناخت بیشتر خود مطالب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENTJ، فیلم سینمایی مورد علاقه ENTJ ها و 21 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتی ENTJ را نیز مطالعه کنید.



mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.