هر تیپ اینیاگرام چطور سعی می کند از دردهای خود فرار کند – قسمت دوم تیپ های 2، 3 و 4

1402/01/03 4:02 PM - یک سال قبل


در مطلب اول گفتیم تیپ های 8، 9 و 1 اینیاگرام چطور از دردهای خود فرار می کنند. این مطلب را به چند تیپ دیگر اختصاص دادیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 2 اینیاگرام – تیپ قلبی

  • شور: غرور
  • فضیلت: فروتنی

در ادامه مطلب به قلمروی تیپ های قلبی رسیدیم، سرزمینی از اندوه و برقراری ارتباط. با آن که تیپ های قلبی معمولا تمرکز روی ارتباط احساسی و افراد دارند اما تمرکز اصلی آن ها روی اندوه به عنوان احساس مرکزی شان و درک شدن یا کاملا «دیده شدن» از یک منظر حسی و قلبی است.

افراد با تیپ دو اینیاگرام احساسات متناقضی نسبت به اندوه خود دارند، افراد با تیپ سه از آن فرار کرده و افراد با تیپ چهار خود را در اندوه غرق می کنند.

انتخاب تیپ دویی ها برای دیده شدن، کمک به سایرین است. آن ها نسبت به نیازهای سایرین توجه زیادی دارند اما این توجه به ویژه به چیزی بیشتر است که می تواند اندوه آن ها را از بین ببرد. آن ها می توانند کاملا باهوش باشند و مهارت های عالی برای برقراری ارتباط و همدلی دارند.

در بسیاری از سایت های آنلاین می بینید که از این تیپ به عنوان موجودات ظریف و نازنین یاد می کنند. زمانی که شما جوانتر هستید، منطقی است چنین تفکری داشته باشید، چون هنوز در حال توسعه نفس و ضمیر خود هستید.

اما هرچه سن شما بالاتر می رود یا در تلاش باشید بیشتر رشد کنید، شاید متوجه شوید که رفتارتان برای کمک کردن به سایرین به علت خودخواه نبودن نیست بلکه در قبال آن چیزی دریافت می کنید. 

افراد با تیپ دو الزاما فقط به سایرین کمک نمی کنند. بلکه آن ها در زندگی سایرین و اتفاق هایی که برایشان رخ می دهد دخالت می کنند و شاید حتی مانند یک رئیس به سایرین بگویند که باید چطور زندگی خود را پیش ببرند.

تمام تیپ های قلبی همه چیز را شخصی برداشت می کنند، چون تمرکز این تیپ ها روی افراد است و به همین دلیل همه چیز برایشان شخصی خواهد بود. برای آن ها سخت است که یک گام به عقب بردارند و نگاه بی طرفانه ای به مسائل داشته باشند یا یک ایمیل را بدون نشان ندادن واکنش به یک انتقاد بنویسند.

افراد با تیپ دو مشابه با تیپ نهی ها در کمک به سایرین فعال هستند اما با آن که تیپ نهی ها محیط خود را بدون این که خودشان را درگیر رابطه کنند کنترل می کنند، تیپ دویی ها از معرفی خود به سایرین خجالت نمی کشند و اولویتشان را روی حس مهم بودن خودشان می گذارند.

در چنین شرایطی است که میل شدید آن ها به غرور درخشان عمل می کند. چون هدف فقط کمک به سایرین نیست بلکه این است که «این منم که دارم به کسی کمک می کنم. من فردی هستم که می توانم این مشکل را رفع کنم یا به تو کمک کنم.»

یک مثال عالی در این زمینه شخصیت «جس» در سریال «دختر جدید» است که در تمام طول سریال به شکل غیرقابل مقاومتی سعی می کند به هم اتاق های خود کمک کند تا مشکلات روابطشان را رفع کنند.

با آن که افراد با تیپ 2 اینیاگرام به علت تیپ قلبی بودن در غم سایرین شریک می شوند، آن ها تلاش می کنند به رفع غم سایرین کمک کنند، به جای آن که تمرکزشان روی اندوه خودشان باشد. چون اگر به خودشان توجه کنند، شرم آور خواهد بود و غروری که انگیزه آن ها برای کمک به سایرین است، لو می رود.

بنابراین درخواست کمک به سایرین یا حتی نشان دادن قدردانی برای کمک، برای آن ها مشکل است. اگر آن ها از دیگران کمک بخواهند، حس درونی مهم بودن خود را منکر می شوند و تشکر کردن نیز برایشان به این معنا است که اهمیت زیادی ندارند.

راه نادیده نگرفتن این درد، متواضع و فروتن بودن و دانستن این موضوع است که همه چیز روبراه خواهد شد. بدانید که افراد می توانند بدون این که کاری برای آن ها انجام دهید، به شما اهمیت دهند. از طرفی قدردانی کردن، آن ها را تشویق خواهد کرد که بیشتر از حدی که به زندگی شان توجه دارید، به حمایت از شما ادامه دهند.

یک مثال سینمایی از تیپ دویی های ناسالم، شخصیت «لوتسو» در انیمیشن داستان اسباب بازی های 3 است. مطلب بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 2 اینیاگرام را نیز مطالعه کنید تا آینده شغلی بهتری داشته باشید.

تیپ 3 اینیاگرام – تیپ قلبی

  • شور: خود فریبی
  • فضیلت: صداقت

از افراد با تیپ سه اینیاگرام، به عنوان موفقیت طلب نام می برند. اما شما همچنین می توانید بگویید که آن ها ظاهر متفاوتی دارند، چون موفق شده اند تصویر موفقیت را خلق کنند. این موفقیت می تواند یک موفقیت مالی یا داشتن یک جایگاه عالی اجتماعی باشد. اما تمرکز اصلی آن ها روی کسب این اطمینان است که اول از هر چیزی و مقدم بر هر چیزی، موفق دیده شوند.

در بین سه تیپ قلبی، افراد با تیپ سه آشکارتر از بقیه از اندوه فرار می کنند. چون آن ها در تعقیب موفقیت هستند تا دیده و دوست داشته شوند. این تمرکز بر موفقیت می تواند به شکل دائما نادیده گرفتن آن اندوه عمیقی باشد که به نظر آن ها بسیار جالب نیست.

افراد با تیپ سه می توانند بسیار موفق باشند، چون از خواسته های قلبی سایرین آگاهی دارند. از طرفی به همین دلیل اغلب درآمد بالایی دارند و در حوزه فعالیت یا جامعه خود به جوایز و موفقیت های زیادی می رسند.

آگاهی آن ها تنها از چیزهایی که نتایج موثری دارند نیست، بلکه از چیزهایی است که سایرین جذاب یا جالب می دانند. چیزهایی مانند جذابیت فیزیکی یا احساس هیجان زیاد و جلب توجه برای هر فردی می توانند جالب و جذاب باشند.

بنابراین فرار از درد برای افراد با تیپ سه مانند یک هدیه است که باعث می شود برای ایجاد یک محصول، سرویس جذاب یا خودشان را جذاب نشان دادن، سخت تلاش کنند. جذاب بودن همچنین شامل داشتن توانایی و مهارت های کامل می شود، اگر برای آن نوع موفقیت الزامی باشند.

یا می تواند به معنای داشتن شخصیتی متقاعدکننده و جذاب برای به دست آوردن نظر مشتریان، طرفداران، یک شریک زندگی بسیار ارزشمند یا دستیابی مستقیم به منابع باشد، مانند کاری که یک ساب تایپ سه با غریزه محفاظت از خود انجام خواهد داد.

همیشه چیز جدیدی برای انجام دادن، یادگیری یا کار کردن روی آن وجود دارد که تیپ سه معتاد به کار را مشغول نگه دارد و توجه او را از درد درونی یا حتی بیرونی، دور کند.

زمانی که افراد با تیپ سه رشد می کنند، نگاهی صادقانه به چیزی دارند که خودشان واقعا می خواهند. یعنی به جای تمرکز روی خواسته های دیگران، از خواسته های درونشان آگاهی پیدا می کنند. بنابراین درد و اندوه خود را نیز خواهند شناخت.

در درد فرو رفتن ناراحت کننده است اما اکثر اوقات برای التیام یافتن از آن باید کمی سرعتمان را در زندگی کم کنیم. یعنی وقت بگذاریم و متوجه شویم که درد وجود دارد و چطور باید به آن رسیدگی کنیم، همچنین به بدن و روح خود اجازه دهید برای این که فرآیند التیام یافتن شروع شود، درد را در آغوش بکشند.

از طرفی باید به دانستن این موضوع ایمان داشته باشید که می توانید بدون این که مجبور به انجام کاری شوید یا چیزی را ثابت کنید، دوست داشته شوید و عشق را دریافت کنید.

شخصیت «آقای فاکس شگفت‌انگیز» یک مثال عالی از یک تیپ سه اینیاگرام است که دائما موفقیت را تعقیب می کند اما در زندگی روزانه خود نتیجه مثبتی نمی بیند. برای درک بهتر روابط خود، مطلب سازگاری تیپ 3 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را نیز نگاهی بیاندازید.

تیپ 4 اینیاگرام – تیپ قلبی

  • شور: حسادت
  • فضیلت: آرامش و کنترل احساسات

افراد با تیپ چهار اینیاگرام، با احساس کردن درد از آن دوری می کنند. قبول داریم این جمله عجیب و متضاد به نظر می رسد اما اجازه دهید توضیح دهیم.

این افراد در اندوه فرو می روند و تصویر بی همتایی که از خود دارند، متفاوت بودن است. این متفاوت بودن اغلب به معنای ابراز واضح افکار و احساسات، هنرمند بودن و میل به کاوش در اعماق تجربه های انسانی برای درک عواطفی است که سایرین جرات مواجه شدن با آن را ندارند.

تیپ چهاری ها بیشتر از هر تیپ دیگری از اندوه آگاهی دارند. راهکار آن ها برای برآورده شدن نیازهایشان با شکایت کردن (ساب تایپ های چهار جنسی و اجتماعی)، رنج دیدن، احساس سنگینی کردن و زندگی در سایه گذشته شان است.

هدف آن ها این است که سایرین احساس بدی برایشان کنند یا آن ها را خاص و متفاوت ببینند، بنابراین شایسته انحطاط و برآورده شدن نیازهایشان هستند. توجه کنید که ساب تایپ چهار با غریزه محافظت از خود، ممکن است اندکی متفاوت از تیپ چهاری های رایج به نظر برسد.

چنین افرادی اغلب بیشتر شبیه به تیپ یکی ها به نظر می رسند چون دنبال این هستند که درد را بدون شکایت یا در هم کشیدن صورت خود از غم، تحمل کنند. آن ها کمتر احتمال دارد که در مورد رنج خود شکایت کنند اما مانند تمام تیپ چهاری ها همچنان امیدوار هستند که آن رنج نیازهایشان را برآورده خواهد کرد یا برایشان نوعی رستگاری به همراه خواهد داشت. 

زخم های قدیمی این افراد به طور منظم مجددا سر باز می کنند یا هرگز «به اندازه کافی رسیدگی نمی شوند» اما این موضوع ممکن است برای حواس پرت کردن باشد. اگر یک تیپ چهاری در معرض تجربه یک درد واقعی قرار بگیرد، او احساسات گذشته خود را که در ذهنش نگه داشته است، به یاد می آورد و به جای آن، درد آن ها را احساس کرده و بیان می کند.

چنین ویژگی باعث می شود که تیپ چهاری ها اغلب خودشان دردی را که از آن رنج می برند، انتخاب کنند. البته منظورمان از این حرف این نیست که احساس یا تجربه شما به عنوان یک تیپ چهاری را نامعتبر بدانیم بلکه اغلب پردازش کامل یک احساس منجر به آرامش و رها کردن آن احساس خواهد شد.

رنج دیدن همچنین به تیپ چهاری ها کمک می کند که شور خود یعنی حسادت را نمایان کنند. حسادت به طریقی که ممکن است به نظر برسد، یعنی خواستن چیزی که دیگری دارد. این چیز می تواند استعداد، موفقیت، شریک زندگی فرد دیگر، یک شغل، خلق چیزی بی همتا، یک ظاهر و ... باشد. اما همچنین به معنای یک میل همیشگی برای بودن در جایی است که الان آن جا نیستم یا فردی که او من نیستم.

در توصیف تیپ چهاری ها باید بگوییم آن ها هیچ وقت احساس آرامش و راحتی نمی کنند. از طرفی با آن که اکثر توصیف هایی که از تیپ چهاری می شود متوجه خاص و متفاوت بودن آن ها است اما علت این متفاوت بودن به این موضوع بر می گردد که تیپ چهاری ها با مقایسه خود با سایرین، نتیجه می گیرند که از آن ها بهتر یا کمتر هستند یا هرگز با دیگران برابر نیستند.

نتیجه این است که همیشه احساس آرامش نمی کنند یا از جای خود و فردی که هستند، رضایت ندارند. احساس کردن درد واقعی که همه ما آن را تجربه کرده و به عنوان انسان پردازش می کنیم، یک تیپ چهاری را به آرامش نزدیک می کند. یعنی این که بپذیرد ما همه یک تجربه انسانی مشترک داریم که رایج بودن آن خسته کننده یا غیرخاص نیست.

دائما در تلاش برای متفاوت بودن یا درک نشدن از طریق پناه بردن به حسادت یا دردهای گذشته، جلوی درک شدنتان را می گیرد و همچنین جلوی احساس کردن دردی که شما را به چیزی که واقعا به آن نیاز دارید و می خواهید، می رساند.

به نظر ما انتخاب یک فیلم غمناک یا شخصیتی که توسط آن یک فرد با تیپ 4 اینیاگرام را نشان دهیم، خیلی ساده است. پیشنهاد ما فیلم «شیطان پرادا می پوشد» و شخصیت مریل استریپ بوده که به نظر ما ساب تایپ چهار با غریزه جنسی است.

همچنین جای تعجب ندارد که فیلم های تیم برتون متفاوت بودن و جذابیت افراد با تیپ 4 را نشان می دهند، به ویژه «ادوارد دست قیچی» و «کابوس قبل از کریسمس».

اگر شک دارید تیپ شما 4 است، حتما مطلب 18 نشانه که ممکن است شما تیپ 4 اینیاگرام باشید را مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.