سازگاری تیپ 3 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/04/03 9:59 PM - یک سال قبل


افراد بر اساس تست اینیاگرام به 9 تیپ شخصیتی مختلف تقسیم می شوند و این تیپ ها هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. این ویژگی ها روی ارتباطی که آن‌ ها با سایر افراد دارند، تاثیر می گذارد. در ادامه این مطلب ارتباط احساسی بین افراد تیپ 3 اینیاگرام را با سایر تیپ ها بررسی می کنیم.

قبل از خواندن این مطلب می توانید با شرکت تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ شخصیتی اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام

برای نتیجه گیری مطالب زیر، شرکت کنندگان پرسشنامه تیپ شناسی اینیاگرام را پر کردند و بعد از آن ها خواستیم شریک ایده آلشان را با استفاده از صفاتی که تیپ اینیاگرام آن ها را تعیین می کند، توصیف کنند. از این طریق تیپ اینیاگرام شرکت کننده ها و شریکشان را پیدا کردیم.

از این مطلب می توانیم نتیجه بگیریم که میزان سازگاری تیپ های مختلف اینیاگرام با میزان جذابیتی که آن ها برای هم دارند، رابطه مستقیم دارد. برای مثال تیپ 1 و 2 برای هم جذابیت بالایی دارند و می توانیم نتیجه بگیریم میزان سازگاری آن ها نیز بالا است.

سازگاری افراد تیپ 3 با سایر تیپ ها

این نمودار میزان سازگاری افراد تیپ 3 را با سایر افرد نشان می دهد. بر اساس این نمودار تیپ 3 بیشترین سازگاری را با سایر افراد تیپ 3 داشته و از نظر احساسی با آن ها رابطه بهتری دارد. بعد از آن، بیشترین سازگاری مربوط به تیپ 1 و 8 است.

این افراد کمترین سازگاری را با افراد تیپ 4، 7 و 9 دارند و آن ها را جذاب نمی دادند. به طور کلی سازگاری افراد تیپ 3 با تیپ های 2، 5 و 6 نیز متوسط است.

این نمودار، 2 موضوع مهم را نشان می دهد. اول این که سازگارترین تیپ برای هر فردی، تیپ شخصیتی خودش است و افراد، آدم های هم تیپ خودشان را از همه جذاب تر می دانند. این موضوع جهانی است و تنها درجه سازگاری آن ها است که کمی با هم تفاوت دارد.

برای مثال تیپ 2 و 9، با افراد تیپ خودشان حدود 97 درصد سازگاری دارند، در حالی که تیپ 8 این سازگاری را تنها 84 درصد نشان می دهد. اما در هر شکل بالاترین درصد سازگاری را با افراد تیپ خودش، یعنی تیپ 8 دارد.

دومین نکته این است که هرچه درجه تشابه دو گروه بیشتر باشد، درجه سازگاری آن ها نیز بیشتر می شود. برای مثال تیپ های 2 و 9 از نظر ویژگی های شخصیتی بیشترین شباهت را با هم دارند و درجه سازگاری آن دو نیز با هم بالا است.

تیپ 8 و 9 ویژگی های مشترک و شباهت کمی دارند و این موضوع در سازگاری آن ها نیز مشهود است. هر دوی این نکات نشان می دهد که سازگاری تا حد زیادی به شباهت تیپ ها بستگی دارد.

رابطه زوج تیپ 3 و 1

زوج تیپ 1 و 3 یکی از بهترین و قدرتمندترین روابط را تشکیل می دهند. هر دوی آن ها افرادی ایده آل گرا، سلطه جو و جدی هستند و می توانند رابطه ای را تشکیل دهند که سخت کوشی و خودمختاری نقش پررنگی در آن دارد.

آن دو استانداردها و توقع بالایی از هم دارند و این موضوع به رشد رابطه آن ها و رسیدن به اهداف بزرگی که دارند، کمک می کند. فرد دارای تیپ شخصیتی یک بسیار قانونمند است و اگر این موضوع باعث پیشرفتش شود، تیپ 3 هم مخالفتی با آن ندارد.

رابطه بین چنین زوجی بیشتر حرفه ای بوده و مسائل عاشقانه در آن کمرنگ تر است. هر دوی آن ها در حل مشکلات خارجی خوب عمل می کنند اما رسیدگی به مشکلات داخلی برای آن ها دشوار است. در نتیجه ممکن است مشکلات روی هم جمع شوند و دردسر درست کنند.

علاوه بر این موضوع، آن ها وابستگی عاطفی زیادی ندارند و اگر رقابت در رابطه از احساسات آن ها پررنگ تر شود، ممکن است رابطه را به سمت شکست پیش ببرد.

تیپ یکی ها ممکن است فکر کنند شریکشان خیلی عملگرا است و برعکس تیپ سومی ها فکر می کنند همسرشان لجباز و سخت گیر است. تیپ 3 دوست دارد تحسین شود و تحسین نشدن از طرف شریک تیپ یک او ممکن است یک شکاف عمیق در رابطه آن ها ایجاد کند.

در هر صورت حتی اگر تمامی این اتفاق ها رخ دهند، باز هم این زوج می توانند راه حلی برای آن پیدا کنند و برای حفظ رابطه ای که دارند تلاش خواهند کرد.

رابطه زوج تیپ 3 و 2

از آنجایی که افراد در این زوج احساسی هستند، رابطه آن ها نیز بیشتر بر پایه احساسات است. هر دوی آن ها به توجه دیگران نیاز دارند و دوست دارند تحسین شوند. این خواسته بین افراد تیپ 3 آشکارتر از تیپ 2 است.

هر دوی آن ها افرادی اجتماعی هستند و مردم از ارتباط با آن ها لذت می برند و می توانند از هوش هیجانی اطرافیانشان به نفع خودشان استفاده کنند. این ویژگی ها باعث می شود زوج تیپ 2 و 3 یکی از جذاب ترین روابط را تشکیل دهد.

افراد در این رابطه مانند یک تیم عمل می کنند. تیپ 3 دوست دارد توجه افراد را جلب کند و شریک تیپ دوی او از این کار لذت می برد. مسئولیت رهبری رابطه معمولا به عهده فرد تیپ 3 است و شریکش با حمایت احساسی از او به رابطه شان کمک می کند.

این زوج چالش هایی هم دارند. برای مثال اگر فرد تیپ 3 همیشه رهبر باشد و همه توجه ها را به سمت خودش بکشد، همسر تیپ دویی او حسادت می کند. افرادی که تیپ 3 هستند، دوست ندارند موفقیت هایشان را با دیگران شریک شوند.

اگر رابطه از شرایط سالم خارج شود، فرد تیپ دویی سعی می کند از نقاط ضعف شریکش استفاده کند و مانع او شود. شریکش نیز این موضوع را به روی او می آورد و ادعا می کند که حسودیش شده است.

در نتیجه تنش در رابطه زیاد می شود و از آنجایی که هر دو افرادی احساساتی هستند، ممکن است این برخوردها شدت بگیرند و اتفاق های جبران ناپذیری میافتد.

رابطه دو فرد از تیپ 3 اینیاگرام

میزان سازگاری در چنین رابطه ای بسیار بالا است. افراد در این رابطه خودمختار، اجتماعی، هدفمند و سخت کوش هستند و دوست دارند توجه دیگران را جلب کنند.

به دلیل تشابه زیاد، این زوج می توانند نقاط قوت یکدیگر را تقویت کنند. تحسین کردن و تحسین شدن را دوست دارند و این موضوع انگیزه آن ها را برای موفقیت بالا می برد. این زوج نه تنها از پس کارهای خودشان بر می آیند، بلکه از یکدیگر نیز حمایت می کنند.

اگر این رابطه از حالت سالم خارج شود، ممکن است این زوج به جای حمایت، به هم حسادت کنند. این حسادت با مقایسه دائمی موفقیت ها و دستاوردها شروع می شود. سپس ممکن است تا جایی پیش برود که یکی از آن ها دیگری را مانع پیشرفتش ببیند و از او متنفر شود و رابطه شکست می خورد.

رابطه زوج تیپ 3 و 4

در این رابطه ممکن است چالش هایی وجود داشته باشد. افراد تیپ 3 معمولا در ابراز احساسات مشکل دارند و تیپ چهاری ها فضایی را در اختیارشان قرار می دهند که احساساتشان را پرورش دهند و برای ابراز آن راحت تر باشند.

تیپ 4 خلاقیت، ابراز احساسات و آزادگی را به رابطه می آورد و به شریکش کمک می کند بیشتر از زیبایی لذت ببرد. افراد تیپ 4 برعکس تیپ 3 در خودشناسی مهارت دارند. همه این ویژگی ها با سخت کوشی افراد تیپ 3 ترکیب می شود و به رشد رابطه آن ها کمک می کند.

افراد تیپ 3 اجتماعی هستند و این ویژگی به آن ها کمک می کند رابطه را پیش ببرند و اعتماد را در آن پرورش دهند. تیپ چهاری ها می توانند در زمینه احساسات شریکشان را راهنمایی کنند و وظیفه مدیریت رفتارها در جهت رسیدن به هدف نیز بر عهده افراد تیپ 3 است.

با این حال در این رابطه هر دو نفر به تایید و تحسین دیگران نیاز دارند و این موضوع باعث رقابت بین آن ها می شود. آن ها دائم خود را با دیگران مقایسه می کنند و اغلب نیز ناامید می شوند. در این رقابت بیشتر افراد تیپ 4 به دلیل انرژی بالایی که دارند، برنده می شوند.

اگر رابطه آن ها در سطح ناسالمی قرار داشته باشد، آن ها با یادآوری نقاط ضعف یکدیگر می توانند مشکلات بین خود را بزرگتر کنند و باعث آزار یکدیگر می شوند.

رابطه زوج تیپ 3 و 5

این زوج رابطه ای اشتراکی را تشکیل می دهند. افراد تیپ 5 افکار و اعمال شریکشان را تحسین می کنند. این کار به احساس جاه طلبی و سخت کوشی خودشان نیز کمک می کند. افراد تیپ 3 در رابطه به شریکشان مهارت های اجتماعی و تاثیرگذاری را ارائه می دهند.

هر دوی آن ها بر کار و اهدافشان متمرکز هستند و برای بهبود رابطه نیز تلاش می کنند. حتی اگر اهدافشان متفاوت باشد چون انگیزه و ارزش های مشابهی دارند، از یکدیگر حمایت کرده و به هم کمک می کنند.

هر دوی آن ها ترجیح می دهند احساسات را در مسیر رسیدن به اهدافشان راه ندهند. افراد تیپ 3 به جزئیات توجه می کنند و در نتیجه در رابطه زودتر متوجه نیازهای همسرشان می شوند. اما در نهایت هر دوی آن ها برای حل مشکلات و رسیدگی به نیازها تلاش می کنند.

هر دوی این افراد برای رسیدن به اهدافشان تلاش زیادی می کنند و بخش زیادی از اعتماد به نفس و عزت نفسشان را از موفقیت های کاریشان به دست می آورند.

این احساسات ممکن است رقابت را بین آن ها به وجود بیاورد. اگر این رقابت از حد سالم فراتر رود باعث می شود آن دو از نقاط ضعف هم استفاده کنند و به جای حمایت، یکدیگر را تخریب کنند.

در این رابطه اگر مشکلی پیش بیاید هر دو سعی می کنند در عوض آن، از هم فاصله بگیرند و به این ترتیب مشکلات بیشتر می شوند و رابطه شکست می خورد.

رابطه زوج تیپ 3 و 6

افراد در این زوج معمولا جذابیت زیادی برای هم ندارند ولی می توانند زمینه رشد یکدیگر را به خوبی فراهم کنند. افراد تیپ 3 افرادی سختکوش و هدفمند هستند و افراد تیپ 6 معمولا در تصمیم گیری هایشان شک دارند.

افراد تیپ 3 زمانی که شریکشان درباره موضوعات سخت و پیچیده صحبت می کند، مضطرب می شوند. از طرف دیگر افراد تیپ 6 زمانی که تمرکز شریکشان را روی موضوعی خاص می بینند، عصبی می شوند. اما این افراد از پیشرفت یکدیگر حمایت می کنند.

اگر هر دوی افراد در این رابطه راضی و خوشحال نباشند، مشکلات زیادی به وجود می آید. هر دوی آن ها دوست دارند در بین اطرافیان دیده شوند و این موضوع باعث رقابت بین آن ها و کم شدن سازگاری می شود.

فرد تیپ 6 با پیروی از شریکش می تواند در مسیر رسیدن به اهداف حرکت کرده و با ترس از شکستش مقابله کند. در عوض وفاداری اش باعث می شود فضای امنی برای شریک تیپ 3 او به وجود بیاید و بتواند احساساتش را بشناسد.

رابطه زوج تیپ 3 و 7

زوج تیپ 3 و 7 رابطه خاصی را تشکیل می دهند. فرد تیپ 3 روی روند رابطه و هدف آن تمرکز دارد و شریکش شادی و انرژی را به رابطه اضافه می کند. افراد تیپ 7 در رابطه همیشه راه های مختلفی را برای رسیدن به هدف ارائه می دهند.

این موضوع باعث می شود وقتی تلاش های فرد تیپ 3 نتیجه نداد، شکست را راحت تر بپذیرد و هدف جدیدی را پیدا کند. افراد تیپ 3 معمولا همیشه درگیر تلاش برای رسیدن به هدف هستند و تفریح را کاملا فراموش می کنند. در این شرایط شریک تیپ هفتی آن ها این موضوع را جبران می کند.

هر دوی آن ها هنگام مواجه شدن با مشکل سعی می کنند آن را انکار کنند. فرد تیپ 3 خودش را مشغول کار دیگری می کند و شریکش نیز با کوچک نشان دادن مشکل سعی می کند آن را نادیده بگیرد.

این رابطه ثبات زیادی ندارد. اگر فرد تیپ 3 در رابطه بیش از حد روی کار تمرکز کند و شریکش نیز در عوض وقتش را صرف روابط اجتماعی کند، دیگر زمانی برای رابطه باقی نمی ماند. اگر آن دو برای حفظ رابطه و داشتن تعادل تلاش نکنند به مرور زمان از هم دور می شوند.

رابطه زوج تیپ 3 و 8

رابطه این زوج، بلند مدت و خاص است. شخصیت فعال تیپ 3 و با اعتماد به نفس تیپ 8 باعث می شود هر دوی آن ها مدیریت رابطه را دوست داشته باشند. در این رابطه افراد تیپ 8 بیشتر از احساسات درگیر روابط کاری و فعالیت های مشترک هستند.

زمانی که فرد تیپ هشتی در رابطه نشان می دهد که شریکش را به خاطر خودش دوست دارد و کارهایی را که انجام می دهد از خودش مهم تر نیست، احساس فوق العاده ای را به فرد تیپ 3 منتقل می کند.

افراد تیپ 8 خیلی به نظرات دیگران اهمیتی نمی دهند. این موضوع روی شریکشان نیز تاثیر مثبت دارد و باعث می شود از نظر احساسات درونی رشد کند.

مشکلات آن ها زمانی شروع می شود که برای مدیریت و رهبری زندگی به هم فشار بیاورند. در این شرایط هنگام مواجه شدن با موقعیت های حساس از هم حمایت نمی کنند و اعتمادشان نیز از بین می رود.

زمانی که فداکاری های فرد تیپ 8 از سمت شریکش نادیده گرفته می شود، احساسات او صدمه می بیند. فرد تیپ 3 نیز فکر می کند هیچ کس نمی تواند به همه جزئیات دقت کند و این اعتماد نداشتن پایه های عاطفی رابطه را از بین می برد.

رابطه زوج تیپ 3 و 9

ارزش های افراد تیپ 3 و 9 با هم متفاوت است و رابطه این زوج را کمی خاص می کند. افراد تیپ 9 از شریکشان حمایت کرده و آن ها را تشویق می کنند. افراد تیپ 3 در عوض به رشد درونی شریکشان کمک می کنند و عزت نفس را در آن ها تقویت می کنند.

هر دوی آن ها از درگیری دوری می کنند. شریک تیپ 9 سعی می کند به جای تمرکز روی مسائل منفی، روی نکات مثبت تمرکز کند. رابطه آن ها حمایتی و شاد است و این زوج همیشه به هم افتخار می کنند.

گاهی شرایط به حدی خوب می شود که می ترسند از مشکلات احتمالی حرف بزنند. آن ها سعی می کنند همیشه اتفاقات مثبت را ببینند. به حیوانات و کودکان عشق می ورزند و سعی می کنند از اطرافیان و خانواده خود مراقبت کنند.

سخن نهایی

افراد دارای تیپ 3 تست اینیاگرام به طور کلی موفقیت را می خواهند و به هر قیمتی از شکست دوری می کنند. آن ها هدفمند هستند و برای رسیدن به آن هدف با سخت کوشی تلاش می کنند.

این تیپ شخصیتی به طور کلی اعتماد به نفس بالایی دارد و در اجتماع به خوبی ظاهر می شود. از طرفی تایید و تحسین دیگران برای او مهم است و اگر نادیده گرفته شود، احساس سرخوردگی می کند. او گاهی بیش از حد خود و دستاورد هایشان را با دیگران مقایسه می کند و این حس آزارش می دهد.

در پایان باز هم تاکید می کنیم که اگر می خواهید از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید در تست Enneagram تست و تایپ شرکت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.