10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند

1402/03/21 9:01 PM - 10 ماه قبل


زندگی برای افراد با تیپ شخصیتی INTJ یعنی با دقت نگریستن به دوردست ها و دیدن الگوها، پیشبینی ها و احتمالات. به این دلیل چنین تیپ های شخصیتی را استراتژیست نامیده اند که می توانند به آینده فکر کرده و تقریبا برای رسیدن به هر هدفی، راهی موثر و منطقی را برنامه ریزی کنند.

این تیپ های شخصیتی آینده اندیش از به کارگیری ایده ها و نظریه های خود در دنیای واقعی لذت می برند. از طرفی با آن که INTJها اغلب بابت برنامه ها و ایده های خود مورد تحسین قرار می گیرند اما در زندگی شخصی به دفعات به درستی درک نمی شوند.

بسیاری از افراد احساسات این افراد را به اشتباه متوجه می شوند و برچسب انسان های «سرد» یا «ربات وار» را روی آن ها می زنند و عمق احساسات و بینششان را نادیده می گیرند. بنابراین در این مقاله تصمیم گرفتیم به 10 چیزی اشاره کنیم که افراد در مورد INTJها درک نمی کنند.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI ما شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1) افراد فکر می کنند که تیپ های شخصیتی INTJ اهمیت نمی دهند

هرکدام از 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز، نگرانی و توجه خود به سایرین را به شکل های بسیار متفاوتی نشان می دهند. INTJ با استفاده از فرآیندی به اسم تفکری برون ریز، توجه خود را ابراز می کنند. این فرآیند یعنی ایجاد استراتژی های منطقی با استفاده از منطق «اگر فلان شود، سپس فلان اتفاق خواهد افتاد و شاخص های شکست و پیروزی» تا آن ها بتوانند برای افراد بهترین راه حل را پیدا کنند.

زمانی که INTJها تلاش می کنند توجه و حمایت خود به سایرین را نشان دهند، این کار را با نصیحت منطقی و توجه به شاخص های بی طرفانه انجام می دهند. سایرین چنین رفتاری را بی تفاوت بودن یا بیش از حد غیرشخصی بودن در نظر می گیرند.

بسیاری از افراد نمی توانند احساس INTJها در کارهایشان را ببینند و به جای آن تنها رفتار «ریاست مآب» یا بدون احساس آن ها را می بینند.

2) INTJ ها همیشه نقش شخصیت های بد یک داستان را دارند

اگر تا حالا در تست ام بی تی آی شرکت کرده باشید و نتیجه آن شخصیتتان را INTJ نشان داده باشد، احتمالا متوجه شده اید که شخصیت های بد بسیاری از فیلم ها چنین تیپ شخصیتی دارند. توصیه می کنیم مقاله 12 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتی INTJ را بخوانید.

بسیاری از افراد به اشتباه فرض می کنند که ترجیحات تفکری چنین تیپ های شخصیتی به معنی نبود مهربانی، عطوفت و اصول اخلاقی در وجودشان است.

اما چنین تفکری واقعا درست نیست. تیپ شخصیتی شما مشخص نمی کند چقدر فرد خوبی هستید یا چقدر می توانید مهربان باشید. تنها مشخص می کند به چه طریقی بیشتر احتمال دارد به دنیا بنگرید و تصمیم بگیرید.

از طرفی همه بدون توجه به تیپ شخصیتی خود، مهربانی را به اشکال گوناگون ابراز می کنند. داشتن تیپ شخصیتی INTJ، شما را به فردی شخصیت شرور سرد و بی احساس تبدیل نمی کند. بنابراین لطفا این کلیشه را نادیده بگیرید.

3) افراد فرض می کنند که INTJها مردم را دوست ندارند

برخی از INTJها مردم را دوست ندارند. اما مجددا باید بگوییم که تعدادی از ESFJها و ISFPها نیز مردم را دوست ندارند. دوست نداشتن مردم ربطی به تیپ شخصیتی شما ندارد. گرچه، درونگراها سریع تر از برونگراها در موقعیت های اجتماعی انرژی از دست می دهند و INTJها نیز مستثنی نیستند.

به عبارت دیگر آن ها ممکن است زیاد فعالیت های گروهی یا مهمانی ها را دوست نداشته باشند و این موضوع اشکالی ندارد. هر تیپ شخصیتی در مورد برقراری روابط اجتماعی نیازهای خاص خود را دارد ولی به این معنا نیست که به طور کلی از مردم متنفر است.

چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ نمی بینند این است که آن ها ممکن است منزوی و بی علاقه به گفتگوهای کوتاه به نظر برسند اما عمیقا به ارتباط های معنادار علاقه دارند. INTJها می خواهند در مورد ایده ها بحث کنند، به موضوعات معنادار فکر کرده و چیزهای مختلف را کشف کنند.

این افراد تشنه دوستی و درک هستند اما اغلب به سختی می توانند افرادی را پیدا کنند که بتوانند با آن ها در سطح خود درگیر شوند. INTJها به عنوان درونگراها همچنین نیاز دارند مدت زیادی از روز را تنها باشند تا بتوانند انرژی خود را حفظ کنند.

اگر مدیر فردی با این تیپ شخصیتی هستید، مطلب عملکرد تیمی شخصیت ENTJ در تیم سازی را مطالعه کنید.

4) رک بودن INTJ ها را یک حمله مستقیم تعبیر می کنند

آیا به یاد می آورید که در ابتدای مقاله گفتیم چطور INTJها توجه خود را نشان می دهند؟ برای چنین تیپ های شخصیتی ابراز توجه و نگرانی از طریق رک بودن، عیب یابی و رسیدن به راه حل های منطقی رخ می دهد.

آیا درگیر یک رابطه بد شده اید؟ INTJها ممکن است پیشنهاد کنند مرتبه بعدی دنبال شریک زندگی با ویژگی های شخصیتی متفاوت بگردید. از شغل خود خسته شده اید؟ INTJها ممکن است پیشنهاد کنند که بخشی از شما پس از مدتی تنها متوجه بدی های یک شغل می شود.

آیا درگیر مشکلات مالی هستید؟ تیپ شخصیتی INTJ ممکن است درباره نحوه خرج کردنتان انتقاد کند یا برای بودجه بندی راهکار جدیدی به شما پیشنهاد دهد. INTJها دوست ندارند به حاشیه بروند و فکر می کنند اگر مشکلی بروز پیدا کرد، مسیر مستقیم ساده ترین و باملاحظه ترین مسیر است. به هرحال آن ها دوست ندارند وقت کسی را هدر دهند!

متاسفانه، رک بودن آن ها از دید سایرین یک نوع حمله شخصی یا رویکرد بی احساسانه، است. INTJها دوست ندارند چنین رفتاری داشته باشند، فقط می خواهند به سایرین کمک کنند جهان را به شکل منطقی تری نگاه کنند و به راه حل منطقی برسند که واقعا مشکل موردنظر را حل خواهد کرد. بدون تردید این راه حلی است که اگر خودشان آن مشکل را داشتند، در پیش می گرفتند.  

5) رویکرد تحلیلی INTJ ها از دید سایرین انتقاد شدید است

INTJها به صورت ذاتی افرادی تحلیل گر هستند و زمانی که فردی برایشان اهمیت دارد، سعی خواهند کرد که او را درک کنند. آن ها اغلب یاد گرفته اند که رویکرد رک و مستقیمشان، می تواند باعث ناراحتی برخی افراد شود. بنابراین بسیاری از این افراد شروع به پرسیدن سوال یا کنجکاوی درباره تفاوت های خودشان و سایرین می کنند.

متاسفانه بعضی از تیپ های شخصیتی نسبت به این سوال ها مشکوک می شوند و احساس می کنند مورد انتقاد یا زیر ذره بین قرار گرفته اند، به جای این که به آن ها توجهی شده باشد.

INTJها از سایرین درباره خودشان سوال نمی پرسند تا بتوانند متوجه نقص های آن ها شوند، بلکه این کار را به این علت انجام می دهند که نحوه اندیشیدن دیگران را درک کنند و بدانند دیدگاه هایشان از چه نظر فرق می کند.

این رفتار آن ها به جای آن که تلاشی برای انتقادجویی باشد، برای درک شیوه های متفاوت اندیشیدن و این موضوع است که چرا برخی افراد رفتار خاصی از خود نشان می دهند.

در مقام یک رهبر بهتر است ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENTJ را بشناسید.

6) برخی افراد فکر می کنند INTJها افراد جالبی نیستند

چیزی که برای یک تیپ شخصیتی INTJ هیجان انگیز و سرگرم کننده است، اغلب با آن چه سایر تیپ ها به صورت ذاتی به آن علاقه دارند، فرق می کند. به عنوان مثال، از نظر ESFJها گردهم آیی های اجتماعی و مهمانی ها بسیار هیجان انگیز است، در حالی که برای INTJها ممکن است پا گذاشتن داخل یک مهمانی مانند جراحی دندان باشد.

ESTPها دنبال ماجراجویی ها و تجربه های حسی ملموس می گردند. در حالی که INTJها ممکن است گاهی برای ماجراجویی برنامه ریزی کنند اما خیلی سریع بار زیاد حسی و عمل کردن بدون فکر، می تواند آشفته شان کند.

معنای این صحبت ها این نیست که INTJها جالب نیستند، بلکه تفکر آن ها از سرگرمی با سایر تیپ های شخصیتی فرق دارد. یک INTJ ممکن است از طریق جستجو نظریه ای در مورد جهان هستی، ترسیم یک استراتژی برای کسب و کار خود یا بحث در مورد موضوعات فلسفی با افراد دارای افکار مشابه، لذت را تجربه کند.

بدون تردید، چنین افرادی همچنین از صخره نوردی، کوهنوردی یا مشاهده فیلم هایی که قدرت تفکرشان ها را قلقلک بدهد، لذت می برند. شاید بهتر باشد به جای آن که بگوییم INTJها جالب و سرگرم کننده نیستند، بگوییم «سرگرمی و تفریح» معنای متفاوتی برای افراد گوناگون دارد.

7) INTJ ها مانند کودکان عاشق بحث کردن هستند

اغلب به تیپ های شهودی – تفکری در کودکی به عنوان افرادی مخالف یا عاشق بحث می نگرند. به این علت که چنین تیپ هایی به صورت ذاتی دیرباور هستند و با زیر سوال بردن استانداردها یاد می گیرند تا ببینند زمانی که تظاهر، سنت و «قوانینی که باید حتما وجود داشته باشند» حذف می شوند، چه چیزی باقی می ماند.

INTJها اغلب قبل از آن که با چیزی موافقت کنند، دنبال توضیح منطقی یا شواهد می گردند و برایشان مهم نیست افراد بالاتر از خود و صاحب مقام را به چالش بکشند.

INTJها همچنین می توانند افرادی کاملا لجباز باشند و بعید است اگر از آن ها خواسته شود کاری انجام دهند که از نظرشان منطقی است، با آن موافقت کنند. به عنوان مثال، آن ها اگر علاقه ای به صحبت های کوتاه و مودبانه نداشته باشند، ممکن است به چنین گفتگوهایی با یکی از اقوام در مهمانی های خانوادگی تن ندهند.

از نظر آن ها چه اشکالی دارد انسان ساکت باشد؟ و چرا باید به وضعیت هوا علاقه داشته باشند؟ آیا چنین صحبت هایی غیرصادقانه و سطحی نیست؟

معنای چنین صحبتی این نیست که کودک INTJ دوست ندارد همکاری کند. در حقیقت، بسیاری از این تیپ های شخصیتی یاد می گیرند که همکاری تا حدی بیشتر تاثیرگذار است، چون وقت کمتری هدر می رود. اما آن ها دوست دارند انتخاب ها و اعمال صادقانه و خالصانه ای داشته باشند و اگر احساس کنند که مجبور شده اند کسی شوند که نیستند، شدیدا می جنگند.

8) از نظر افراد سکوت INTJ ها به معنای بی توجهی است

INTJها به صورت ذاتی ساکت هستند و بیشتر از طریق رفتار و عیب یابی، نگرانی شان را نشان می دهند تا کلمات و جملات سطحی. آن ها ممکن است مانند سایر تیپ ها زیاد نگویند «من دوستت دارم» اما اعمال، وفاداری و تعهد آن ها به یک قول یا رابطه، قابل توجه است.

این افراد فرض می کنند که اعمالشان نشان می دهد چه کسی هستند و چه نیتی دارند و از نظرشان تکرار اصطلاحات خاص بی معنی است. به عنوان مثال یک INTJ ممکن است فکر کند «چرا هر روز باید بگویم دوستت دارم» زمانی که با رفتار خود آن را بارها و بارها ثابت می کنم؟ چرا عشق من ناگهان ناپدید خواهد شد در حالی که اعمالم باقی می مانند؟ 

INTJها همچنین در مقایسه با سایر تیپ ها کمتر احساسات خود را بروز می دهند. در حالی که تیپ های دیگر ممکن است بدون زحمت لبخند بزنند، قهقه بزنند و طنازی کنند، تیپ شخصیتی INTJ نسبتا بی احساس یا بدتر از آن، بی علاقه به نظر می رسد.

اما نباید گول بخورید! INTJها عمیقا توجه نشان می دهند و اغلب بیشتر از آن چه اطرافیان آن ها بدانند، احساسات عمیق و درونی دارند. آن ها فقط درون خود را بیرون نمی ریزند و گاهی حتی آگاه نیستند که احساساتشان را در ظاهر نشان نمی دهند.

متاسفانه بسیاری از والدین، دوستان یا اعضای خانواده به این علت که قدرت بیان احساسی INTJ در سطح انتظارشان نیست، این تیپ شخصیتی را بی توجه می دانند. در نتیجه احساسات INTJ مورد تحسین و درک قرار نمی گیرد، چون این تیپ ها تلاش زیادی می کنند تا به کمک اعمال و رفتار خود نشان دهند اهمیت می دهند.  

بسیاری از اوقات اینطور حس می شود که کارهای دشواری که آن ها برای حمایت از سایرین انجام می دهند، نادیده گرفته می شود. چون سایرین تنها می توانند به بیان احساسی یا نبود آن، توجه کنند.

9) سایرین برای نیازهای خاص INTJ ها احترام قائل نمی شوند

گاهی INTJها تنها به این دلیل احساس می کنند درک نمی شوند که سایرین برای نیازهای آن ها احترام قائل نمی شوند. INTJها در زندگی خود نیاز به استقلال و آرامش زیادی دارند و زمانی که زندگی غیرقابل پیشبینی و آشفته بوده یا احساسات افراد غیرقابل انتظار و هیجانی است، با مشکل روبرو می شوند.

زمانی که این تیپ شخصیتی مجبور است زمان زیادی را اطراف کسانی سپری کند که 1) وسط حرفشان می پرند، 2) بسیار احساسی برخورد می کنند یا 3) آن ها را مجبور می کنند بیشتر از آن که راحت باشند اجتماعی عمل کنند، احساس آشفتگی و بیش از حد تحریک شدن می کنند.

در این شرایط کار کردن برای این افراد سخت تر می شود، تمرکز غیرممکن خواهد شد و INTJ می تواند از نظر ذهنی احساس اضطراب و آشفتگی کند. سایر افراد که اغلب نمی توانند نیاز INTJ به تنهایی یا تحریک ذهنی را درک کنند، چنین رفتاری را توهین شخصی تلقی می کنند.

آن ها ممکن است فکر کنند که INTJ به آن ها علاقه ندارد یا بی ادب بوده و ممکن است بگویند که «نگاه کن چطور دست به سینه نشسته است یا چرا او همیشه از من می خواهد صدای موزیک را کم کنم؟»

اما اگر تیپ شخصیتی INTJ را بشناسید، از چنین مواقعی به عنوان یک فرصت برای نشان دادن توجه خود به نیازهایشان و پشتیبانی از آن ها، استفاده می کنید. هر رابطه ای باید بده و بستان داشته باشد و اگر واقعا برای دوست یا شریک زندگی INTJ خود احترام قائل می شوید، مهم است که بدانید چه چیزی انرژی او را می گیرد.

10) چالش های INTJ ها از نظر افراد توهین شخصی یا بی توجهی است

INTJها از بحث در مورد نظریه ها، باورها و دیدگاه ها لذت می برند. اکثر اوقات برای آن ها انجام این کارها امری شخصی نیست. آن ها سعی نمی کنند به کسی احساس بدی بدهند یا حساسیت های افراد را عمدا تحریک کنند.

اما اغلب چالش های آن ها از نظر افراد توهین شخصی یا بی توجهی است. به عنوان مثال، یک INTJ با دیدگاه خدا ناباوری خود ممکن است افکار فردی که دیدگاه مذهبی دارد، به چالش بکشد.

فرد دیگر ممکن است اینطور فرض کند که INTJ فردی «بدجنس» یا بی عاطفه است. در حالی که او واقعا سعی دارد به درک بیشتری برسد یا طرف مقابل خود را وادار کند با دیدگاه جدیدی آشنا شود که می تواند به وسعت فکری او کمک کند.

برای INTJها بحث کردن می تواند سرگرم کننده و جالب باشد و به آن به چشم «دعوا» یا حمله نگاه نمی کنند. در حالی که از نظر بسیاری از تیپ های دیگر، بحث کردن به صورت ذاتی عملی آسیب زننده یا بدجنسانه است.

حقیقت این است که INTJها برای میلی که به دانش و درک دارند، انگیزه پیدا می کنند. آن ها اغلب می خواهند اطلاعات بیشتری در مورد زندگی، افراد و ایده ها به دست آورند و سوال هایشان اغلب می تواند کمک کند به چنین هدفی برسند.

بنابراین INTJ را بابت چالش ها یا پرس و جوهایش خیلی زود قضاوت نکنید، چون او فقط سعی دارد اطلاعات بیشتری به دست آورد و خالصانه به گفتگو یا نشان دادن دیدگاهی جدید به شما، علاقه دارد. 

برای درک بهتر روابط خود بهتر است مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ENTJ با دیگر شخصیت های MBTI را مطالعه کنید.  


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.