بر اساس تیپ شخصیتی MBTI خود چطور دعوا می کنید؟

1402/06/02 7:11 PM - 8 ماه قبل


تا حالا با فرد دیگری بحث کرده و احساس کرده اید نتیجه ای ندارد، تا حدی که می خواستید سرتان را محکم به دیوار بکوبید؟ در دعواهای شفاهی، گاهی افراد اینطور تصور می کنند که طرف مقابل کاملا به دیدگاه های منطقی و استدلال های آن ها دقت نمی کند.

آن ها هم ممکن است چنین احساسی نسبت به شما داشته باشند و تصور کنند که دیدگاه خودشان صحیح است. نحوه دعوا کردن ما به تیپ شخصیتی مایرز بریگزمان بستگی دارد. بسیاری از ما درک می کنیم که چرا یک تیپ متفکر و احساسی ممکن است با هم به مشکل بر بخورند.

تیپ متفکر ممکن است اینطور به نظر برسد که فردی حسابگر و متوجه به منطق است، در حالی که تیپ احساسی احتمالا اینطور به نظر می رسد که تحت تاثیر نگرانی های احساسی خود است. اما در حقیقت، دعوا کردن معمولا نکات ظریف بیشتری دارد.

در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق تر به کارکردهای شناختی بیاندازیم که هر تیپ شخصیتی MBTI دارند. زمانی که نحوه عمل مغز خود را بهتر درک کنید، بیشتر می توانید نحوه تاثیرگذاری آن روی شیوه دعوا کردنتان را بفهمید. پس تا انتها همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

کارکردهای شناختی در MBTI چه چیزهایی هستند؟

نمی دانید منظور ما از «کارکردهای شناختی» چیست؟ عملکردها یا کارکردهای شناختی، هشت فرآیند شناختی هستند که کمک می کنند اطلاعات را جذب کرده و پردازش کنیم. این کارکردها را به 4 جفت مخالف می توان تقسیم بندی کرد که در زیر به صورت مختصر توضیح می دهیم.

حسی درون ریز (Si)

تمرکز این کارکرد روی تجربه های گذشته، احساسات درونی و تاثیر احساسی جزئیات در زمان حال است. این کارکرد وضعیت حال را با خاطرات و تجربه های گذشته مقایسه می کند و در تیپ های شخصیتی قضاوتی – حسی (ISFJ، ISTJ، ESFJ و ESTJ) بسیار ارزشمند و قدرتمند است.

حسی برون ریز (Se)

تمرکز این کارکرد روی توجه به محیط و فورا واکنش نشان دادن نسبت به آن است. این کارکرد متوجه بررسی محیط، توجه به جزئیات و درک دنیای فیزیکی است و در لحظه دنبال داده های مرتبط می گردد. تیپ های شخصیتی ادراکی – حسی (ESTP، ESFP، ISTP، ISFP) برای این کارکرد ارزش بالایی قائل می شوند.

شهودی درون ریز (Ni)

این کارکرد شناختی دنبال الگوهای زمینه ای، معنای و رویاهای آینده می گردد. کارکرد Ni دنبال احتمال های پنهان یا نتایج بالقوه ای است که ممکن است رخ دهند. این کارکرد در تیپ های قضاوتی – شهودی (INFJ، INTJ، ENFJ، ENTJ) تاثیرگذار است.

شهودی برون ریز (Ne)

تمرکز این کارکرد شناختی روی احتمال تفاسیر مختلف اطلاعات و همچنین آینده های بالقوه است و دنبال احتمال ها و دیدگاه های جدید می گردد. این کارکرد در تیپ های شخصیتی ادارکی – شهودی (ENFP، ENTP، INFP، INTP) قدرتمند است.

تفکری درون ریز (Ti)

تمرکز این کارکرد شناختی روی شناسایی الگوها و دسته بندی های منطقی در زمان حال و سپس ترکیب آن ها برای رسیدن به یک درک واحد است. این کارکرد منطق را به کار می گیرد و قصد دارد اصول عملکرد چیزهای مختلف یا عملی شدن ایده ها را درک کند. تیپ های شخصیتی ادارکی – تفکری (ISTP، INTP، ESTP، ENTP) این کارکرد را بسیار ارزشمند می دانند.

تفکری برون ریز (Te)

این کارکرد شناختی تمرکز خود را روی جذب اطلاعات از دنیای فیزیکی، نظم بخشیدن به آن ها و سپس استفاده از این اطلاعات بر اساس اصول منطقی می گذارد. کارکرد تفکری برون ریز در محیط بیرون دنبال نظم و ساختار می گردد. این کارکرد در تیپ های شخصیتی قضاوتی – تفکری (ESTJ، ENTJ، ISTJ، INTJ) قدرتمند است.

احساسی درون ریز (Fi)

تمرکز این کارکرد شناختی روی ارزش ها و احساسات درونی و خود واقعی بودن، بدون توجه به فشار خارجی است. این کارکرد به آن چه عمیقا برای خود فرد مهم است، توجه دارد. تیپ های شخصیتی ادراکی – احساسی (ISFP، INTP، ESFP، ENFP) این کارکرد را بسیار ارزشمند می دانند.

احساسی برون ریز (Fe)

تمرکز این کارکرد شناختی روی درک احساسات سایرین و ایجاد هماهنگی و هارمونی در روابط است. این کارکرد دنبال ارتباط و همبستگی می گردد و در تیپ های شخصیتی قضاوتی – احساسی (ESFJ، ENFJ، ISFJ، INFJ) قدرتمند است.

کارکردهای شناختی بالا، 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز را شکل می دهند. درک این موضوع که چطور این فرآیندهای مختلف عمل می کنند، می تواند به ما کمک کند نقاط قوت و ضعف بالقوه را زمان دعوا شناسایی کنیم. آگاهی از ترجیحاتمان و همچنین ترجیحات طرف مقابل، می تواند به مدیریت گفتگوهای پرتنش کمک کند.

بر اساس تیپ شخصیتی MBTI خود چطور دعوا می کنید؟

تیپ های شخصیتی احساسی درون ریز (Fi)

ابتدا این تیپ ها را بررسی می کنیم. اما کدام تیپ ها از کارکرد احساسی درون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای تصمیم گیری دارد:

  • ISFP
  • INFP
  • ESFP
  • ENFP

تیپ های زیر برای کارکرد Fi ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • ISTJ
  • INTJ
  • ESTJ
  • ENTJ

اجازه دهید با شخصیت هایی شروع کنیم که ترجیحات احساسی درون ریز (Fi) دارند. افراد دارای این کارکرد اصالت و حقیقی بودن را نسبت به هماهنگی و هارمونی در اولویت قرار می دهند و تلاش می کنند بدون توجه به فشار خارجی، به ارزش های محوری و درونی خود پایبند بمانند.

این تیپ ها در دعوا یک رویکرد فردگرایانه را در پیش می گیرند، یعنی مالکانه برخورد کرده و از خم شدن در برابر فشار طرف مقابل، خودداری می کنند. تیپ های شخصیتی ISFP و INFP، اگر احساس کنند ارزشی مورد تهدید قرار گرفته ممکن است ساکت شوند و از توجه به حرف های طرف مقابل دست بکشند و تصمیم بگیرند که انرژی گذاشتن برای صحبت با او ارزش ندارد.

این افراد ممکن است آرام به نظر برسند اما در درونشان طوفان است. آن ها همچنین ممکن است روی آن چه باور دارند درست است، پافشاری کنند. متقاعد کردن این تیپ ها زمان دعوا می تواند سخت باشد، مگر این که طرف مقابل کاملا نشان دهد برای ارزش های درونی آن ها و احساساتی که در آن لحظه دارند، احترام قائل می شود.

تیپ های شخصیتی ISFP و INFP عقیده دارند زمان دعوا باید انگیزه ها و اهداف درونی فرد درک شوند. اگر انگیزه های طرف مقابل بد باشد، آن ها وقت خود را با بحث با او تلف نمی کنند. اما اگر متوجه شوند که طرف مقابل منظور بدی ندارد، ممکن است صبورانه تر برخورد کنند و برای گوش دادن به حرف هایش تمایل خود را نشان دهند.

در نهایت آن ها دنبال راه حلی می گردند که به ارزش ها و باورهای درونی شان لطمه نزند و ارزش ها و باورهای طرف مقابل را نیز خدشه دار نکند. کارکرد احساسی درون ریز باعث می شود که شیوه دعوا کردن این افراد خشک و لجوجانه باشد و تمرکزشان روی حفظ صداقت و اصول اخلاقی باشد.

حتی تیپ های شخصیتی TJ که به خاطر دیدگاه های منطقی و واقع گرایانه خود شهرت دارند، اگر یکی از ارزش های محوری شان زیر سوال برود، لجبازی می کنند. اگر فردی سعی کند آن ها را تحت فشار بگذارد که دیدگاه خود درباره یک ارزش مهم را تغییر دهند، ممکن است بی علاقه به نظر برسند.

تیپ های شخصیتی TJ بیشتر به منطق خود توجه دارند تا احساساتشان و زمانی که با فردی دعوا می کنند که مسائل را شخصی کند یا احساسی شود و به حقایق توجه نداشته باشد، ممکن است عصبانی شوند.

مطالعه مطلب رتبه بندی تیپ های شخصیتی تست MBTI از نظر مرموز بودن نیز می تواند برایتان مفید باشد.

چطور با یک تیپ احساسی درون ریز منصفانه دعوا کنید

  • به ارزش ها و احساسات آن ها، حتی اگر خودتان نظر مشابهی نداشته باشید، احترام بگذارید.
  • آن ها را تحت فشار قرار نداده یا فریب ندهید که دیدگاه ها یا باورهای خود را عوض کنند.
  • سوال هایی بپرسید که به هر دو شما کمک کند تفاوت های خود را متوجه شوید تا بتوانید به آن ها رسیدگی کنید.
  • مطمئن شوید که نیت بدی از دعوا کردن ندارید و نمی خواهید با بحث کردن حرف خود را به کرسی بنشانید، چیزی نصیبتان شود یا برنده شوید.
  • به آن ها وقت دهید که به واکنش های خود فکر کنند. آن ها را برای رسیدن به راه حل تحت فشار قرار ندهید.
  • اگر ارزش درونی آن ها را نادیده گرفته اید، کوچک شمرده اید یا به نوعی به آن توهین کرده اید، عذرخواهی کنید.

تیپ های شخصیتی احساسی برون ریز (Fe)

کدام تیپ ها از کارکرد احساسی درون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای تصمیم گیری دارد:

  • ESFJ
  • ENFJ
  • ISFJ
  • INFJ

تیپ های زیر برای کارکرد Fe ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • ESTP
  • ENTP
  • ISTP
  • INTP

شخصیت هایی که ترجیحات احساسی برون ریز (Fe) دارند، برای ارتباط های اجتماعی و بین فردی ارزش قائل می شوند. آن ها نیازهای سایرین را در اولویت قرار می دهند و قصد دارند روابط گرم خود را حفظ کنند. این تیپ ها زمان دعوا همدلی و سازش می کنند تا نیازهای گروهی را برآورده کنند.

نتیجه چنین رفتاری می تواند یک سبک دعوای آشتی جویانه تر و همکاری کننده تر باشد که ارتباط گروهی را نسبت به خواسته های فردی در اولویت می گذارد.

با این حال اگر شرایط حکم کند، تیپ های Fe از دفاع از موضوعی که به آن ایمان دارند و مبارزه برای آن چه حق است، نمی ترسند. این افراد از آگاهی خود نسبت به احساسات سایرین از جمله انگیزه و عقیده آن ها برای رسیدن به یک باور مشترک با دیگران، استفاده می کنند.

این رویکرد قدرتمند در ترکیب با طبیعت خونگرم این افراد، به آن ها اجازه می دهد با دشمنان خود صلح کنند و برای سایرین متحدان بالقوه ای باشند.

تیپ های قضاوتی – احساسی زمان دعوا تمرکز خود را روی واکنش احساسی سایرین و ارزش های تمام افراد دخیل در ماجرا می گذارند. اگر آن ها شدیدا عصبانی شوند، ممکن است به تاثیری که روی سایرین می گذارند یا ارزش های گروهی که به خطر می افتند، توجه کنند.

این تیپ های شخصیتی همچنین ممکن است فقط در تلاش برای درک احساسات خود، آن ها را در لحظه بیان کنند.

تیپ های شخصیتی ادراکی – تفکری (TP) همچنین برای کارکرد احساسی برون ریز ارزش قائل می شوند اما اطمینان کمتری از آن دارند. آن ها اختلاف درباره ارزش ها را دوست ندارند اما از یک بحث دوستانه در مورد موضوعات فکری، لذت می برند.

آن ها ممکن است همیشه متوجه نشوند که چه زمانی بحث غیردوستانه شده است و با این فکر که اشکالی ندارد، با طرف مقابل شوخی کرده و او را اذیت می کنند. این افراد بعدا زمانی که طرف مقابل حرف آن ها را بد برداشت کرده، ممکن است تعجب کنند. این تیپ های شخصیتی زمان دعوا ممکن است بدون علاقه یا تحلیلگر یا فردی با واکنش های احساسی به نظر برسند؛ چون احساسات خود را آشکارا بیان کرده و سعی می کنند آن ها را درک کنند.

چطور با یک تیپ احساسی برون ریز منصفانه دعوا کنید

  • با سیاست رفتار کرده و به احساسات آن ها و احساسات سایرین توجه کنید.
  • تمرکز خود را روی اشتباه فردی نگذارید بلکه سعی کنید به ارزش ها یا اهدافی توجه کنید که همه بتوانند موافق آن ها باشند.
  • درباره احساسات خود بدون متهم کردن دیگری صحبت کنید. از جمله هایی که با «من احساس می کنم...» شروع می شوند، استفاده کنید.
  • قبل از آن که راه حل را مطرح کنید، تمرکز خود را روی درک علت احساس سایرین بگذارید.
  • مطمئن شوید به حرف همه گوش کرده و به آن احترام گذاشته اید.
  • اگر حرف تلخی زده اید، صدایتان را بالا برده اید، آرامش را به هم زده اید، پیش از ادامه دعوا چند لحظه در خلوت خود سعی کنید آرام شوید.
  • درک کنید که تیپ احساسی برون ریز ممکن است برای درک احساسات خود، آشکارا آن ها را بیان کند. این افراد ممکن است پس از بیان کامل احساسات خود به نتیجه متفاوتی برسند، بنابراین نسبت به حرف هایی که در حین آن زده اند، زیاد وسواس به خرج ندهید. اجازه دهید حرف خود را تمام کنند.
  • مطمئن شوید انگیزه تان این است که همه به یک راه حل مثبت برسند. بدون شنیدن نظر طرف مقابل، بحث نکرده و سعی نکنید در دعوا برنده شوید.

تیپ های شخصیتی تفکری درون ریز (Ti)

کدام تیپ ها از کارکرد تفکری درون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای تصمیم گیری دارد:

  • ISTP
  • INTP
  • ESTP
  • ENTP

تیپ های زیر برای کارکرد Ti ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • ISFJ
  • INFJ
  • ESFJ
  • ENFJ

افراد با ترجیحات تفکری درون ریز (Ti) فوق العاده برای منطق، درک و حقیقت، ارزش قائل می شوند. آن ها در دعواها به احساسات توجه نمی کنند و با ذهنیتی منطقی و خونسردانه، بحث را پیش می برند. نتیجه چنین رفتاری اغلب سبک دعوای حساب شده و سنجیده تر است که برای حل مشکل، به منطق توجه می شود نه احساسات.

تیپ های TP بحث را بررسی کرده و تلاش می کنند قبل از اثبات دیدگاه خود، حقیقت ماجرا را درک کنند. آن ها تلاش می کنند بحث بر اساس یک ثبات منطقی باشد و زمانی که متوجه هر نوع تناقض یا خلاء منطقی در دیدگاه های فرد دیگر می شوند، عصبی خواهند شد.

از سوی دیگر تیپ های FJ ممکن است کمتر دوست داشته باشند بحث کنند اما با این حال موقعیت را شدیدا مورد تحلیل قرار می دهند، فقط تفاوت این جاست که یافته های خود را بیان نمی کنند. در نتیجه آن رفتاری همدلانه و برپایه درک بیشتر دارند اما همچنان تلاش می کنند دعوا ثبات منطقی داشته باشد.

FJها در بعضی دیگر از مواقع می توانند به قدری به احساسات افراد توجه کنند که تناقض های منطقی را در نظر نگیرند، چون این تناقض ها با احساساتی که افراد دارند بی ربط هستند.

تیپ های Ti زمان دعوا ممکن است خونسرد یا بی علاقه یا حتی پرخاشگر به نظر برسند، یعنی توجه خود را روی حقایق و استدلال این موضوع بگذارند که چرا اتفاقی افتاده است. آن ها همچنین اگر سایرین به استدلال هایشان جواب منطقی ندهند، ممکن است خشمگین شوند که می تواند باعث شکل گیری بحث های داغی درباره منطق و دقت شود.

نگاهی نیز به مطلب تیپ های شخصیتی تست MBTI زمانی که خشمگین می شوند، چطور رفتار می کنند؟ بیاندازید.

چطور با یک تیپ تفکری درون ریز منصفانه دعوا کنید

  • برای توضیح دیدگاه های خود به شکلی که منطقی باشد، زمان بگذارید. حتی نگرانی ها یا احساسات شخصی می توانند جنبه منطقی داشته باشند، بنابراین حتما به این موضوع اشاره کنید.
  • نظرات یا منطق آن ها را نادیده نگیرید. درک کنید که برای تیپ های TP، دانستن حقیقت و صادق و حقیقی بودن، بخشی از وجود آن ها است.
  • سعی نکنید تیپ Ti را به علت توجه او به منطق، متهم به سرد بودن یا بی توجه بودن کنید. زمان و فضای لازم را در اختیارشان قرار دهید تا در مورد چیزهای مختلف فکر کرده و آن ها را پردازش کنند.
  • سریعا نتیجه نگیری نکنید یا در مورد شخصیت تیپ Ti بر اساس مقدار توجه او به احساسات، فرضیه سازی نکنید.
  • به یاد داشته باشید حتی با آن که یک تیپ TP احساسات خود را آشکارا بیان نمی کند، اما این احساسات با این حال وجود دارند. این افراد فقط برای این که همیشه منطقی و صادق باشند، به احساسات خود اعتماد نمی کنند.
  • اگر تیپ TP بیش از حد توجه خود را روی حقایق می گذارد و سخت گیر است، سعی کنید صبورانه به حرف هایش گوش کنید. اگر حرف هایش بیش از حد طولانی می شود، به او اصول یا ارزش های محوری که سعی دارد مشکلشان را حل کند، یادآوری کنید.
  • گاهی تیپ های TP زمانی که بسیار تحت استرس قرار دارند، احساسات خود را اظهار می کنند. متوجه باشید که آن ها پس از این کار ممکن است احساس متفاوتی داشته باشند، بنابراین سعی نکنید به هر چیزی که می گویند بیش از حد منطقی نگاه کنید. به آن ها زمان دهید و پس از آن که آرام شدند، سوال هایی بپرسید که حالشان را مشخص کند.

تیپ های شخصیتی تفکری برون ریز (Te)

کدام تیپ ها از کارکرد تفکری درون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای تصمیم گیری دارد:

  • ISTJ
  • INTJ
  • ESTJ
  • ENTJ

تیپ های زیر برای کارکرد Te ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • ISFP
  • INFP
  • ESFP
  • ENFP

افراد دارای ترجیحات تفکری برون ریز (Te) زمان دعوا اولویت خود را روی بی طرف بودن و کارآیی می گذارند. آن ها دوست دارند مدیریت شرایط را بر عهده بگیرند و برای حل مشکل، سریعا راه حل ها را اجرا کنند. این افراد زمان دعوا ممکن است بیش از حد اظهارکننده و تسلط گرا به نظر برسند که تمرکز خود را به جای در نظر گرفتن احساسات فردی، روی رسیدن به یک راه حل سریع می گذارند.

برای تیپ های شخصیتی قضاوتی – تفکری حل مشکل مورد نظر هدف هر دعوا و بحثی است. از نظر آن ها چرا آدم درباره چیزی بحث کند که واقعا قصد رفع آن را ندارد؟ چنین چیزی چارچوب ذهنی این افراد را تشکیل می دهد.

تیپ های TJ (به ویژه تیپ شخصیتی ESTJ و ENTJ) اگر شخصا مورد توهین قرار گیرند، ممکن است آشفته و خشمگین به نظر برسند. اگر آن ها استرس بیش از حد زیادی داشته باشند، ممکن است به شکل غیرعادی احساسی شوند.

تیپ های ادراکی احساسی همچنین برای کارکرد تفکری برون ریز ارزش قائل می شوند اما اطمینان کمتری درباره آن دارند. آن ها راه حل ها را تحسین می کنند اما ابتدا باید احساس کنند که ارزش ها و عواطفشان مورد احترام و تایید قرار گرفته اند.

این افراد زمان دعوا بیشتر رویکرد ارزش محور را در پیش می گیرند که تمرکز آن رسیدن به درک و اظهار آن چه است که فکر می کنند درست یا اشتباه است، به جای آن که فورا بخواهند به راه حل برسند. چون تیپ های شخصیتی FP برای بررسی عواطف، ارزش ها و اعتقادشان درباره چیزهای مختلف به زمان و فضا نیاز دارند، از تیپ های TJ که می خواهند بحث ها سریع و قاطعانه پیش برود و راه حل مشخصی داشته باشد، ممکن است عصبانی شوند.

چطور با یک تیپ تفکری برون ریز منصفانه دعوا کنید

  • درک کنید که هدف آن ها این است که سریعا به یک راه حل برسند و ابتدا با چیزهایی موافقت کنید که بیشترین اهمیت را دارند.
  • اگر بیش از حد احساسی شدید، سعی کنید احساسات خود را بیان نکنید، چون بار شدید احساسی می تواند این افراد را آشفته و گیج کند.
  • احساسات خود را سرراست بیان کنید، در حالی که به احساسات آن ها نیز توجه دارید. از رک بودن، حتی اگر تلخ باشد، نترسید. تیپ های TJ صداقت محض را تحسین می کنند.
  • اگر آن ها پرخاشگر به نظر برسند یا ارزش ها و احساسات شما را ارزشمند ندانند، کمی فاصله بگیرید و نفس بکشید. به آن ها رک بگویید که اگر نتوانند به احساسات شما احترام بگذارند (حتی اگر با احساساتتان موافق نیستند)، نمی توانید بحث را ادامه دهید.
  • سعی کنید در ابتدا برای هر دو طرف قوانینی تعیین کنید تا هر طرف احساس کند شنیده شده و مورد احترام قرار گرفته است (یعنی لقب روی یکدیگر نگذارید یا حرف دیگری را قطع نکنید).
  • از دفاع از اعتقادهای خود نترسید و برای آن چه باور دارید درست است بجنگید، در همین حین که دیدگاه های طرف مقابل نیز گوش می کنید. تیپ های Te به مهارت بحث کردن و نقاط قوت یک باور یا ارزش، احترام می گذارند.
  • درک کنید حتی با آن که تیپ TJ ممکن است بی احساس به نظر برسد و این که فقط به منطق توجه دارد، در درون بسیار حساس است. این افراد بیش از آن که خودشان اجازه دهند، چیزهای مختلف را عمیق تر حس می کنند. سعی کنید با احساسات آن ها صبورانه برخورد کرده و درکشان کنید، حتی اگر عواطف خود را بروز نمی دهند.

تیپ های شخصیتی شهودی درون ریز (Ni)

کدام تیپ ها از کارکرد شهودی برون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای جمع آوری اطلاعات دارد:

  • INTJ
  • INFJ
  • ENFJ
  • ENTJ

تیپ های زیر برای کارکرد Ni ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • ISFP
  • ISTP
  • ESFP
  • ESTP

افراد با ترجیحات شهودی درون ریز (Ni) برای تفکر انتزاعی و حل مشکل خلاقانه، ارزش قائل می شوند. آن ها زمانی که فرصت بررسی نظریه ها و ایده های خود درباره یک موقعیت را داشته باشند، می درخشند.

این افراد زمان دعوا ممکن است از نمادها یا مثال ها برای بیان دیدگاه های خود استفاده کنند تا سایرین به درک بهتری از کلیت ماجرا برسند. تیپ های Ni زمان بحث تلاش می کنند شرایط اصلی را درک کنند و بدون این که در مفاهیم انتزاعی گم شوند، ممکن است به سختی بتوانند شرایط را به صورت واضح توضیح دهند.

این تیپ ها همچنین زمانی که فردی نتواند معنی عمیق تر توضیحات آن ها را درک کند، راحت عصبانی می شوند.

تیپ های شخصیتی SP همچنین برای کارکرد شهودی برون ریز ارزش قائل می شوند اما اطمینان کمتری نسبت به آن دارند. آن ها زمان دعوا بیشتر احتمال دارد که از مثال ها، جزئیات و حقایق برای پشتیبانی از ادعای خود استفاده کنند، به جای استفاده از الگوها، معانی مخفی یا نمادها.

گرچه شهود این افراد زمان دعوا می تواند شدیدا فعال شود و زمانی که احساسات درونی شان درست باشد، غافلگیر شوند. بعضی دیگر از مواقع این احساسات درونی و چیزهایی که حس می کنند، ممکن است بخشی از یک الگوی اشتباه باشد و باعث شود که بیشتر از آن که افکار صحیح و مفیدی داشته باشند، اسیر بدگمانی و پارانویا شوند.

چطور با یک تیپ شهودی درون ریز منصفانه دعوا کنید

  • سعی نکنید در جزئیات گم شوید. چون NJها ترجیح می دهند روی تصویر بزرگتر ماجرا تمرکز کنند و برایشان دنبال کردن مجموعه ای از جزئیات ممکن است سخت باشد.
  • نسبت به گفتار عجیب و انتزاعی آن ها صبر نشان دهید و اگر دنبال کردن صحبت هایشان یا درک آن برایتان سخت شده است، آن را بیان کنید.
  • از پرسیدن سوال یا در میان گذاشتن برداشت خود از ایده هایشان نترسید، چون آن ها افرادی را که می توانند با دیدگاه دیگری به ماجرا بنگرند، تحسین می کنند.
  • پیشبینی ها یا بینش این افراد را تنها به این علت که به حقیقت نپیوسته اند، نادیده نگیرید. طول می کشد که بسیاری از ایده های این افراد به حقیقت بپویندند، بنابراین سعی نکنید که سریعا قضاوت کنید.
  •  به آن ها زمان دهید شرایط را پردازش کنند و زمانی که آرام شدند، برای درک حالشان سوال بپرسید. 

تیپ های شخصیتی شهودی برون ریز (Ne)

کدام تیپ ها از کارکرد شهودی برون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای جمع آوری اطلاعات دارد:

  • INTP
  • INFP
  • ENFP
  • ENTP

تیپ های زیر برای کارکرد Ne ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • ISFJ
  • ISTJ
  • ESTJ
  • ESFJ

افراد با ترجیحات شهودی برون ریز (Ne) مهارت خوبی در برقراری ارتباط بین ایده ها یا وقایع ظاهرا بدون ربط دارند. آن ها از تنوع و بررسی تمام احتمال های ممکن یک موقعیت، لذت می برند. این افراد زمان دعوا یک رویکرد بررسی کننده را در پیش می گیرند، یعنی سعی می کنند برداشت ها و نظریه های متفاوت را تا زمانی که مشکل حل شود، امتحان کنند.

تیپ های Ne زمان بحث بیشتر آشفته می شوند و از یک ایده به ایده دیگر می پرند بدون این که به هر مشکل به درستی رسیدگی کنند. آن ها ممکن است بین همه چیز ارتباطی ببینند و مسائل زیادی را مطرح کنند و توضیح دهند که چطور بینشان ارتباطی وجود دارد.

تیپ های SJ نیز برای کارکرد شهودی برون ریز ارزش قائل می شوند اما اطمینان کمتری به آن دارند. این افراد زمان دعوا برای پیدا کردن یک راه حل به حقایق و جزئیات توجه می کنند، به جای توجه به نظریه ها یا فرضیه سازی.

آن ها ساختار و استفاده واقعی از ایده ها را ترجیح می دهند. بنابراین اگر ایده های تیپ های Ne ریشه در واقعیت نداشته باشد، آن ها از نظر تیپ های SJ بیش از حد تخیل پرداز یا غیر منطقی هستند. تیپ های SJ در همین حین همچنان برای کارکرد شهودی برون ریز ارزش قائل می شوند و ممکن است بین وقایع و ایده های مجزایی که در تمام مدت زندگی خود تجربه کرده اند، ارتباط برقرار کنند.

گرچه اطمینانشان به این ارتباط ها کم است. به همین علت آن ها گاهی بینش هایی دارند که بسیار دقیق هستند و در مواقع دیگر ارتباط هایی که می بینند، از حقیقت بسیار فاصله دارند.

مقاله بهترین و بدترین روابط شما براساس تیپ شخصیتی مایرز بریگزتان کمک می کند روابط خود را بهتر بشناسید.

چطور با یک تیپ شهودی برون ریز منصفانه دعوا کنید

  • اجازه دهید تمام احتمال های یک موقعیت را بررسی کنند.
  • سعی نکنید با قطع کردن صحبت های این افراد یا نادیده گرفتن ایده هایشان بدون این که برای توجه به آن ها وقت بگذارید، خلاقیتشان را محدود کنید.
  • اگر می خواهید به آن ها حقایق را یادآوری کنید یا از دنیای تخیل درون ذهنشان بیرون آورید، این کار را با احترام انجام دهید و بدانید که توانایی آن ها برای شناسایی الگوها و ارتباط ها ارزشمند است.
  • هر حرفی که می زنند توهین شخصی ندانید و به دل نگیرید، آن ها ممکن است تنها در حال بررسی نظریه های مختلف برای درک شرایط باشند.
  • آن ها را با جزئیات بی ربط فراوان گیج نکنید. توجه خود را روی حقایق مرتبط با ماجرا و تصویر بزرگتر آن بگذارید.

تیپ های شخصیتی حسی درون ریز (Si)

کدام تیپ ها از کارکرد حسی درون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای جمع آوری اطلاعات دارد:

  • ISFJ
  • ISTJ
  • ESFJ
  • ESTJ

تیپ های زیر برای کارکرد Si ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • INFP
  • INTP
  • ENFP
  • ENTP

افراد با ترجیحات حسی درون ریز (Si) برای تجربه های زیسته، آشنایی با مسائل و ثبات ارزش قائل می شوند. این تیپ ها به صورت ذاتی دقیق هستند و تجربه ها و وقایع گذشته را به یاد می آورند که می تواند به آن ها کمک کند تصمیم های فعلی خود را بگیرند.

این افراد زمان دعوا توجه خود را روی حقایق، جزئیات یا تجربه های گذشته می گذارند تا مشخص کنند چرا مشکلی رخ داده است. تیپ های Si زمان بحث اگر موضوع مورد نظر شامل ایده های جدید یا مسائل شهودی باشد، ممکن است با مشکل روبرو شوند. چون این افراد در برخورد با قوانین، تجربه ها یا حقایقی که برایشان آشنا باشند یا تجربه واقعی با آن ها داشته باشند، بیشتر احساس راحتی می کنند.  

تیپ های SJ نیز زمان دعوا بسیار خطی عمل می کنند یعنی باید از ابتدا تمام داستان یا مشکل را شرح دهند. STJها به روش هایی سعی می کنند سریعا مشکل را جمع بندی کنند، در حالی که SFJها ممکن است جزئیات بیشتری را مطرح کنند.

این تیپ ها اگر طرف مقابل بحث دائما تلاش کند آن ها را وادار به گذر از جزئیات کند، عصبانی می شوند. تیپ های NP همچنین برای کارکرد حسی درون ریز ارزش قائل می شوند اما اطمینان کمتری به آن دارند.

تیپ های NP زمان دعوا ممکن است اتفاقی جزئیات وقایع یا تجربه های گذشته را به یاد آورند که می توانند در وضعیت فعلی مفید باشند. گرچه آن ها اگر مجبور به یادآوری دقیق وقایع گذشته شوند، عصبانی خواهند شد چون اکثر اوقات این موضوع نقطه قوت ذاتی شان نیست.

مشکل این جاست که این تیپ ها تمام داده ها را در گوشه ذهن خود نگه داشته اند اما بیان شفاهی و لحظه ای این داده ها و توضیح دنباله دار، خطی و دقیق آن ها می تواند برایشان سخت باشد.

چطور با یک تیپ حسی درون ریز منصفانه دعوا کنید

  • اجازه دهید زمان بحث از تجربه ها و دانش گذشته خود نتیجه گیری کنند.
  • زمان که جزئیات را به یاد می آورند، صبور باشید.
  • سعی کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید و تصور کنید که تجربه های گذشته چطور می تواند افکار فعلی آن ها را شکل دهد.
  • دانشی که به مرور زمان کسب کرده اند، بی اعتبار نشمارید و نادیده نگیرید.
  • نسبت به آیین و ارزش هایشان احترام نشان دهید، حتی اگر با آن ها مخالف هستید.
  • سعی کنید استدلال خود را به صورت خطی و دنباله دار بیان کنید.   
  • از اظهارات خود با حقایق دفاع کنید.
  • متوجه باشید که اگر قضاوتتان بر اساس حس و حال طرف است، آن ها نمی توانند شما را جدی بگیرند.

تیپ های شخصیتی حسی برون ریز (Se)

کدام تیپ ها از کارکرد حسی درون ریز استفاده می کنند؟ این کارکرد در تیپ های شخصیتی زیر بیشترین نقش را برای جمع آوری اطلاعات دارد:

  • ISFP
  • ISTP
  • ESFP
  • ESTP

تیپ های زیر برای کارکرد Se ارزش قائل می شوند اما درباره آن اطمینان خاطر کمتری دارند:

  • INFJ
  • INTJ
  • ENFJ
  • ENTJ

افراد با ترجیحات حسی برون ریز (Se) به آن چه در آن لحظه و موقعیت مرتبط است، توجه می کنند. آن ها زمانی که سریعا بتوانند نسبت به محیط خود واکنش نشان دهند، فرصت های فوری را پیدا کرده و به صورت خودجوش و بر اساس تصمیم های ناگهانی زندگی کنند، لذت می برند.

این افراد زمان دعوا ممکن است به راه حل ها و تاکتیک های قابل اجرا توجه کنند تا به یک نتیجه مطمئن برسند. آن ها برای تمرکز روی آن چه مرتبط با شرایط است، مطرح کردن جزئیات مهم و عمل کردن برای پیش بردن یک موقعیت در جهت مثبت، استعداد خاصی دارند.

تیپ های Se زمان بحث و دعوا اگر شریک زندگی شان به معانی انتزاعی، الگوها یا احتمال های آینده توجه کند و توجهی به حقایق و وقایع واقعی و قابل اثبات آن لحظه نداشته باشد، عصبانی می شوند.

تیپ های شخصیتی ESTP و ESFP به این علت که بی فکر تصمیم می گیرند، ممکن است سریعا شروع به بحث یا دعوا کنند اما اگر متوجه شوند که چیزی را در حین عصبانیت گفته اند که به خوبی در مورد آن فکر نکرده اند، بعدا عقب نشینی می کنند.

تیپ های NJ نیز برای کارکرد حسی برون ریز ارزش قائل می شوند اما اطمینان کمی از آن دارند. برای این افراد حقایق و ارتباط ارزشمند است اما همچنین ارزش عمیقی برای الگوها و معانی که متوجه آن ها شده اند، قائل می شوند.

این افراد زمان دعوا اگر شریک زندگی شان به جای وقت گذاشتن برای شناسایی علت ریشه ای ماجرا، به راه حل های قابل اجرا یا راه حل های سریع توجه کند، ممکن است عصبانی شوند. این تیپ ها همچنین زمان بحث برای به یادآوری جزئیات زیاد با مشکل روبرو شده، آشفته شده یا پیگیری حقایق برایشان سخت می شود و پس از دعوا آن ها را به یاد می آورند.

گرچه تیپ های NJ همچنان گاهی برای کارکرد حسی برون ریز ارزش قائل می شوند و از آن می توانند به صورت سازنده در یک کشمکش استفاده کنند.

چطور با یک تیپ حسی برون ریز منصفانه دعوا کنید

  • اگر می توانید درباره مسائل بی ربط به موضوع اصلی صحبت نکنید. سعی کنید تمرکز خود را روی بحث اصلی بگذارید.
  • متوجه باشید که چطور محیط اطراف می تواند روی افکار و واکنش های این تیپ ها تاثیر بگذارد. اگر محیط آن ها ناآرام کننده باشد، ممکن است در بیان افکار خود و همچنین آن چه که می خواهند، با مشکل روبرو شوند.
  • برای پشتیبانی از اظهارات خود از حقایق استفاده کنید و سعی کنید واقع گرا باشید.
  • خودتان را به شکل خطی و دنباله دار توضیح دهید.
  • از داستان های کوتاه یا مثال های واقعی برای بیان یک مفهوم یا نقطه نظر استفاده کنید.
  • متوجه باشید که تیپ های شخصیتی ESFP و ESTP بدون فکر عمل می کنند و اظهارکننده هستند. آن ها ممکن است سریعا نسبت به موقعیت ها واکنش نشان دهند اما بعدا در مورد آن چه که در اوج بحث گفته اند، فکر کنند. اگر کلمات بدی گفته شده است، به آن ها وقت دهید آرام شوند و بگویید باید از بحث فاصله بگیرید تا هر دو طرف آرام شوید.
  • از نیاز آن ها برای رسیدن به یک راه حل قابل اجرا آگاه باشید. اگر بتوانید راه حلی ارائه دهید که به خوبی در مورد آن فکر شده است، آرامش خاطر را به آن ها هدیه می دهید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.