هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند؟ - قسمت دوم

1402/07/20 11:57 PM - 6 ماه قبل


در قسمت اول هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند، چند تیپ شخصیتی را بررسی کردیم. این مقاله را به چند تیپ دیگر اختصاص داده ایم، پس همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ESFP

حالا به دنیای پرشور و رنگارنگ افراد با تیپ شخصیتی ESFP می رسیم. سرگرم کنندگان، ماجراجویان و تیپ های شخصیتی که می گویند «بیایید همین الان یک سفر جاده ای بدون برنامه ریزی به شمال داشته باشیم، چون هوس جوجه و آتش کرده ایم.» این افراد کمتر به موجودات انسانی شباهت دارند و بیشتر شبیه به جشن زنده و در حال نفس کشیدن در دنیایی به نظر می رسند که بیش از حد مشغول محاسبه مالیات است. این تیپ شخصیتی به دلیل زیر احساس خستگی می کند:

تصور کنید یک موتور توربو شارژ که کارکرد حسی برون ریز است، درون شما قرار دارد که سوخت آن هیجان زیاد تجربه های جدید است. با این حال کارکرد احساسی درون شما در شیطنت هایتان دنبال یک هدف عمیق تر و بامعناتر است تا شبیه به فیلسوفی باشید که در یک موجود عاشق مهمانی گیر کرده است.

عطش بی پایان تیپ های شخصیتی ESFP به تجربه های جدید و تلاش بی وقفه برای پیدا کردن معنای فردی، ذهن آن ها را همیشه شلوغ نگه می دارد. نتیجه؟ ESFPها دائما در میل خود به تجربه کردن تمام شور و هیجان زندگی و نیازشان به هدفمندی، در تقلا هستند که باعث می شود در یک حالت خستگی همیشگی گیر کنند.

مانند این است که در یک مسابقه ماراتون با پوشیدن کلاه جشن تولد، در حالیکه در یک دستتان یک کتاب فلسفی است و در دست دیگر فشفشه، شرکت کنید.

به عنوان یک ESFP چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. بی حرکت بنشینید و نفس بکشید

بله قبول داریم، انجام این کار مانند مجازات کردنتان است. اما آن را امتحان کنید. در جایی ساکت بنشینید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید با افراد نزدیک به خود دوست نشوید. این کار مانند مسابقه زل زدن است اما با این تفاوت که به انرژی فوق العاده زیاد خود خیره می شوید.

2. حمام بروید

خواهشا حمام را به استخر پارتی تبدیل نکنید. وان حمام را پر کنید، کف درست کنید، موزیک آرامشبخشی پخش کنید و فقط در آب غوطه ور شوید. تعجب خواهید کرد که چقدر بیکار بودن و انجام ندادن کاری انرژی بخش است.

3. خاطرات خود را بنویسید

نوشتن افکار و احساساتی که در لحظه دارید، کمک می کند به دنیای واقعی برگردید. علاوه بر این، تاریخ شناسان آینده بابت دانستن این موضوع که زندگی کردن با سرعت 100 کیلومتر در ساعت چطور است، از شما تشکر خواهند کرد.

4. کتاب بخوانید

کتاب خواندن روشی عالی برای سفر کردن است، بدون اینکه واقعا جایی بروید. کتاب سبکی را انتخاب کنید و لطفا سعی کنید برای شخصیت های داخل کتاب مهمانی نگیرید.

5. به ستارگان خیره شوید

در یک شب آرام روی زمین دراز بکشید و فقط به آسمان خیره شوید. انجام این کار به خوبی یادآوری می کند ما چقدر در این جهان گسترده کوچک هستیم. علاوه بر این، به ذهن خود آرامش می دهید. چه کسی می داند؟ شاید در نهایت و ناخواسته چرت زدید.

برای بهبود روابط خود، مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ESFP با دیگر شخصیت های MBTI را بخوانید.

تیپ شخصیتی ESTP

منتظر آتش بازی باشید و کمربند خود را سفت کنید، چون می خواهیم وارد دنیای افراد با تیپ شخصیتی ESTP شویم. جسوران، عمل گرایان و تیپ هایی که می گویند «چرا راه برویم وقتی که برای رسیدن به مقصد می توانیم سریع بدویم، حرکات آکروباتیک انجام دهیم و پشتک وارو بزنیم؟»

این افراد ماجراجو به افراد معمولی شباهت ندارند و بیشتر شبیه به ستاره یک فیلم اکشن هستند که بیش از حد اسپرسو خورده است. این سناریو را تصور کنید. مغز شما یک ماشین اسپورت با دور موتور بالا است که به موتور توربو شارژ کارکرد حسی برون ریز مجهز شده است، موتوری که در کسری از ثانیه سرعت 0 تا 100 را پر می کند.

مغز شما برای تجربه پیچش ها و غافل گیری های غیرمنتظره و فرصت هایی برای عمل کردن سیم کشی شده است. اما در سوی دیگر کارکرد کمکی تفکری درون ریزتان قرار دارد که یک تحلیلگر شکاک و منطقی است که همیشه دوست دارد همه چیز را کاملا کالبدشکافی و بررسی کند. انگار در سری رقابت‌های جام ناسکار، شرلوک هولمز راننده کمکی پشت سر شما است.

نتیجه چیست؟ ESTPها با دقت محیط خود را بررسی می کنند تا ماجراجویی هیجان انگیز بعدی را شناسایی کنند و به صورت همزمان منطق هر حرکت بعدی را نیز سوال می برند. انگار بازی فکر بکر را سوار بر ترن هوایی انجام دهید. قبول داریم هیجان انگیز است، اما در نهایت خسته تان می کند.

اگر ESTP هستید، چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. یوگا را امتحان کنید

منظورمان از یوگا حرکات پیچیده نیست. بلکه چند حرکت کششی و تنفس صحیح است. یوگا مانند یک بدلکاری امن است که تنها چیزی را که حین آن به خطر می اندازید پیچ خوردن زانوتان یا درک ناگهانی این موضوع است که بدنتان آنطور که فکر می کردید، انعطاف پذیر نیست.

2. بازی های رومیزی را امتحان کنید

به شکل سنتی خود را سرگرم کنید. هیچ چیزی مانند بیرون کشیدن قطعات برج بازی جنگا هیجان انگیز نیست.

3. در طبیعت تنها باشید

جایی را در جگل انتخاب کنید، مدتی را به کاوش در آن و کشفش اختصاص دهید و فقط در طبیعت باشید. لطفا جنگل را به یک میدان تمرین پارکور تبدیل نکنید.

4. رانندگی کنید

زمانی که بدون حضور فرد دیگری رانندگی می کنید، کارکردهای درون ریز و حسی برون ریز خود را درگیر می کنید. هیجان جاده و فضای ذهنی که برای آرامش و درون نگری دارید، به شما هیجان می دهد.

5. مدیتیشن کنید

آرام باشید و ذهن خود را خالی کنید. انجام این کار مثل یک سقوط آزاد اما بدون صدای باد و ترس از مرگ حتمی است. علاوه بر این، باعث می شود از تمام ماجراجویی های هیجان انگیز فاصله بگیرید.

نگاهی نیز به مقاله جذاب شخصیت ‌های داستانی با تیپ شخصیتی ESTP بیاندازید.

تیپ شخصیتی ISFP

به قلمروی افراد با تیپ شخصیتی ISFP رسیدیم. هنرمندان، رویاپردازان و تیپ هایی که می گویند «بیایید در سکوت در یک مهمانی رقص نمادین (تفسیری) بنشینیم و به رمز و رازهای زندگی بیاندیشیم.» این روح های احساسی عمیق تنها به بررسی زیبایی، عواطف و تجربه انسانی توجه دارند تا جهان خود را با رنگ های عواطفشان رنگ کنند.

کارکرد غالب احساسی درون ریز آن ها دنبال معنا، هیجان احساسی و صداقت است. از طرفی جنبه حسی آن ها همیشه آمادگی دارد تا در زیبایی اطراف و رنگ های شفاف جهان غرق شود. اما زندگی طبق ترجیحات این تیپ ساخته نشده است. زندگی شما را ملزم می کند کارها را به موقع تحویل دهید، گوش به زنگ باشید و عملکرد خوبی در محیط کار از خود نشان دهید.

به عنوان یک ISFP چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. کار هنری کنید

طراحی کنید، نقاشی بکشید، شعر بگویید یا یک ساز بنوازید. نیازی نیست در این کارها مهارت داشته باشید.

2. به دل جنگل بروید

خود را در طبیعت غرق کنید. حضور در طبیعت مانند آب درمانی برای حواستان است. از طرفی برخلاف جهان توسعه یافته، داخل جنگل خبری از وای فای نیست. بنابراین واقعا می توانید رابطه تان را از دنیای مدرن قطع کنید و مجددا با خودتان ارتباط داشته باشید.

3. سگ درمانی

مدتی را با یک سگ بگذرانید. رسیدگی به حیوانات خانگی ثابت شده است که از استرس می کاهد و بدون تردید این موجود از رئیس شما خیلی بانمک تر است!

4. کاردستی درست کنید

درست کردن چیزی یک حس آرامبخش در خود دارد، انگار نقش خدا را بازی می کنید اما با مسئولیت کمتر و چسب بیشتر!

5. تنهایی برقصید

موزیک دلخواه خود را بگذارید و طوری برقصید که انگار کسی نگاهتان نمی کند، در واقع تنها باشید. انجام این کار مفرح است و می توانید خود را ابراز کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های MBTI، مقاله هر تیپ شخصیتی در سیستم مایرز بریگز چطور بدجنسی خود را نشان می دهد؟ قسمت اول را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ISTP

حالا توجهمان را به سمت افراد با تیپ شخصیتی ISTP جلب می کنیم. افراد با فضیلت و تحلیلگر و تیپ هایی که می گویند «من این توستر را باز می کنم و متوجه می شوم چطور کار می کند یا در تلاش برای این کار جان می دهم.»

مک ‌گیور (شخصیت سریالی به همین نام) را تصور کنید، اما به جای آنکه یک مامور مخفی توانمند باشید، یک درونگرای ساکت هستید که نظرش درباره سرگرم شدن، مهندسی معکوس یک مکعب روبیک است. جهان فیزیکی کنجکاوی ISTPها را تحریک می کند و این افراد مانند بچه هایی هستند که یک ست پیچ گوشتی به آن ها داده شده است، یعنی همیشه دوست دارند بدانند همه چیز چطور کار می کنند.

کارکرد تفکری درون ریز غالب این افراد مانند یک کارگردان بیش از حد مشتاق به برگزاری یک نمایشگاه علمی دائمی در مغزشان است. این کارکرد همیشه در ماموریت تحقیق، تحلیل و درک جزئیات ریز محیط اطراف این شخصیت ها است.

زمانی که یک ISTP به ساعت نگاه می کند، زمان را نمی بیند، بلکه پیچ و مهره ها، فنرها و شبکه جالبی از قطعات را می بیند که در هم فرو رفته اند. این تیپ از خود سوال می کند که این ساعت چطور کار می کند؟ آیا من باید این ساعت را باز کنم و حتی بهتر از آن را مجددا بسازم؟

سپس به کارکرد کمکی این افراد می رسیم که حسی برون ریز است. این کارکرد مانند یک کارآموز بیش از حد مشتاق است که همیشه پروژه های جدیدی را برای کارکرد تفکری درون ریز می آورد تا روی آن ها کار کند.

این کارکرد دائما جزئیات و اطلاعات زیادی را پیش می کشد، مانند سگی که نمی تواند از گرفتن توپ دست بر دارید. این کارکرد می گوید «اوه، به یک حقیقت جدید نگاه کن! اوه، عجب شیء براقی! هی، این سنگ غیرعادی را دیده ای؟»

این کارکرد این داده ها را در اختیار کارکرد تفکری درون ریز می گذارد، یعنی مدیری که مشکلات زیادی دارد و فقط در تلاش است تا قبل از رسیدن پروژه بعدی، یکی قبلی را تمام کند. شبیه به ساختن یک قلعه شنی، در حالیکه موج با خود شن های بیشتر و البته علف دریایی و گاهی ستاره دریایی می آورد.

زندگی با میل دائمی به کشف چیزهای مختلف و حل مستقیم مشکلات، فوق العاده خسته کننده است. فکر کنید که در ذهنتان میزبان یک قسمت تمام نشدنی از سریال «میث باستر» هستید، یعنی خودتان میزبان و همچنین موضوع آزمایش محسوب می شوید. چنین سناریویی، زندگی همیشگی یک ISTP است و بنابراین جای تعجب ندارد این افراد همیشه احساس خستگی می کنند.

به نوان یک ISTP چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. چیزی را تعمیر کنید

یک وسیله قدیمی را از هم باز کنید، یک دوچرخه را تعمیر کنید یا یک مدل بسازید. این کار مانند یک پازل است اما با روغن کاری بیشتر و قطعات گم شده کمتر.

2. در سکوت پیاده روی کنید

در طبیعت یا محله خود قدم بزنید. این کار مانند نگاه به ویترین مغازه ها است، با این تفاوت که به افکار و ایده های خود توجه می کنید.

3. ورزش های یک نفره انجام دهید

دوچرخه سواری یا اسکیت را امتحان کنید. انجام این کار اجازه می دهد هیجان تحرک را تجربه کنید، بدون اینکه نیاز به همکاری تیمی باشد.

4. بازی ویدئویی انجام دهید

این کار مانند بازی شکار جانور در یک دنیای فیزیکی است. علاوه بر این، خطرات در مقایسه با زندگی واقعی به مراتب کمتر هستند. یعنی زمانی که در بازی بمیرید، همیشه می توانید دکمه فشار مجدد را فشار دهید.

5. یک برنامه را لغو کنید

هیچ چیز مانند یک برنامه لغو شده انرژی نمی دهد. این کار مانند غلت زدن و خاموش کردن زنگ آلارم گوشی است، با این تفاوت که این کار را برای زندگی انجام می دهید.

به کمک مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISTP است، خود را بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی ENFJ

نوبت تیپ شخصیتی ENFJ رسید. الهام بخش ها، انگیزه بخش ها و تیپ هایی که می گویند «بیایید گروهی برای نجات جهان تنها با استفاده از استعاره ها و تفسیر فیلم ها تشکیل دهیم.» این موجودات اجتماعی همیشه درگیر کارهای مختلف، نظم بخشیدن، رهبری و کمک به دوستان خود برای عبور از هر چیزی هستند از غم روابط گرفته تا بحران های میانسالی.

کارکرد احساسی برون ریز غالب این تیپ های شخصیتی مانند یک آهنربای قدرتمند برای عواطف است که لذت، اندوه و خشم اطرافیانشان را جذب می کند و مانند نقشه جهان روی دوش خود حمل می کند.

این کارکرد به همراه کارکرد کمکی شهودی درون ریز این تیپ ها، دائما در گوششان پتانسیل اثرات ادامه دار کارها در آینده را زمزمه می کنند، بنابراین جای تعجب ندارد که ENFJها همیشه خسته اند. انگار در وجود این تیپ ها مادر ترزا و شخصیت مورفئوس فیلم ماتریکس با یکدیگر برخورد کرده اند که البته خبری از کت چرم و عینک آفتابی او نیست.

به عنوان یک ENFJ چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. روزانه از خود مراقبت کنید

داخل وان حمام پر از کف بروید، به مراکز آب درمانی بروید یا از ماسک های صورت استفاده کنید. منظورمان ماسک جلوگیری از کرونا نیست، بلکه ماسک پوست خیار که روی چشمان خود می گذارید.

2. در طبیعت مدیتیشن کنید

محلی را در طبیعت پیدا کنید و برای مدیتیشن در سکوت به آنجا بروید. از هوای تازه و آرامش اطراف لذت بروید و شهود خود را غرق محیط کنید.

3. از فناوری فاصله بگیرید

دستگاه های خود را کنار بگذارید. این کار مانند به فرار از زندان شباهت دارد اما سگ های محافظ آن کمتر هستند و علائم ترک زندان بیشتر است.

4. از گیاهان مراقبت کنید

با انجام این کار حواستان به یک موجود زنده است که جواب حرف هایتان را با کنایه نمی دهد و نیازی به حمایت عاطفی در ساعت 2 صبح هم ندارد. علاوه بر این، تصویر آن در اینستاگرام عالی به نظر می رسد.

5. خاطرات خود را بنویسید

افکار، احساسات و ایده های خود را بنویسید. انجام این کار مانند این است که با خود حرف می زنید، با این تفاوت که روی کاغذ است و نیازی نیست نگاه عجیب غریبه ها هم تحمل کنید.

برای شناخت بهتر این تیپ، مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFJ است، را مطالعه کنید.

اگر دتیپ شخصیتی خود را در این مقاله پیدا نکردید، قسمت سوم هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند؟ را مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.