هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز موقع تصمیم گیری چه ضعفی دارد؟ - قسمت اول

1402/09/06 7:43 PM - 5 ماه قبل


در سفری که در زندگی داریم، اغلب با لحظاتی روبرو می شویم که برای حرکت به جلو مجبور به انتخاب و تصمیم گیری هستیم. این انتخاب ها چه بزرگ یا کوچک باشند، تحت تاثیر شخصیت هایمان قرار می گیرند. در این مقاله جهان 16 تیپ شخصیتی MBTI را بررسی می کنیم و می گوییم هر تیپ زمان تصمیم گیری ممکن است با چه چالش هایی روبرو شود.

اطلاعات این مقاله بسیار جالب است، چون نه تنها از نقاط کور خود موقع تصمیم گیری آگاه می شوید، بلکه سایرین و انتخاب هایشان را نیز درک می کنید. فقط به یاد داشته باشید هرچه شخصیتی بالغ تر و سالم تر داشته باشید، این نقاط کور کمتر مشکل آفرین خواهند. به عنوان مثال یک ENFJ سالم یاد گرفته است برای جنبه تفکری خود ارزش قائل شود.

هرچه فردی کمتر بالغ یا سالم باشد، این نقاط کور آشکارتر خواهند شد و تغییر آن ها سخت تر می شود. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

در لینک های زیر می توانید قسمت های بعدی این مقاله را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ISFP

افراد با تیپ شخصیتی ISFP که اغلب از آن ها به اسم هنرمند یا شخصی با ذوق هنری یاد می کنند، کارکرد غالبی به اسم احساسی درون ریز (Fi) دارند. همانطور که یک هنرمند روح خود را روی بوم نقاشی به تصور می کشد، ISFP نیز چنین ویژگی دارد.

این شخصیت ها زندگی را طوری پیش می برند که انگار قالیچه ای رنگین از احساسات است. آن ها بر اساس منطق محض یا حقایق عریان تصمیم نمی گیرند، بلکه این کار را با توجه به یک قطب نمای درونی انجام می دهند؛ یک سیستم ارزش شخصی که مانند اثر انگشتشان، خاص خودشان است. مانند رودخانه ای که به سمت اقیانوس جاری است، این افراد بدون اختیار جذب پیروی از ارزش ها و باورهای درونی خود می شوند.

کارکرد تفکری برون ریز و تیپ شخصیتی ISFP

تیپ های شخصیتی ISFP با آنکه به واسطه کارکرد احساسی برون ریز غالبشان به زیبایی طبق دنیای درونی ارزش ها و احساسات خود عمل می کنند، اغلب با دنیای واقعی کارکرد تفکری برون ریزشان (Te) قطع رابطه می کنند.

همین موضوع باعث می شود که در فرایند تصمیم گیری خود به شاخص ها و منطق توجهی نکنند و نگاه بی طرفانه ای نیز نداشته باشند. بدون شک هرچه تیپ ISFP سالم تر و بالغ تر باشد، این موضوع کمتر مشکل آفرین است.

به عنوان مثال سارا را در نظر بگیرید، یک شخصیت ISFP که طراح گرافیک فریلسنر است. او به کارش عشق می ورزد و از ارزش هایشان در کار خلاقانه خود استفاده می کند. سارا اخیرا پروژه ای را قبول کرده که همسو با باورهای شخصی او است، یعنی مخالف استفاده از پلاستیک.

اما او از طرفی نکات مهم این پروژه مانند موعد تحویل زود و دستمزد پایین را نادیده گرفته است. انتخاب او بر اساس شور و علاقه اش بوده است تا جزئیات و موعد تحویل پروژه، بنابراین این حقیقت را در نظر نگرفته است که دو هفته کار تنها مخارج یک هفته او را برآورده می کند. سارا یک نمونه از شخصیت های ISFP است که در تصمیم گیری خود از کارکرد تفکری برون ریزش به اندازه کافی استفاده نمی کند.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد تفکری برون ریز خود استفاده کنید

  • متعصبانه به موضوع نگاه نکنید: ISFPها باید چند لحظه زمان تصمیم گیری مکث کنند و آگاهانه معایب، مزایا و منابع را در نظر بگیرند. حتی زمانی که احساسات آن ها قوی است و ارزش هایشان همسو با یک انتخاب قرار دارند، مهم است یک گام به عقب برگردند و به ماجرا از دیدگاه منطقی بنگرند. انجام این کار یعنی تحقیق درباره وظیفه موردنظر، در نظر گرفتن زمان، منابع و موانع بالقوه ای که ممکن است ظاهر شوند.
  • برنامه ریزی کنید: ISFPها باید برای برنامه ریزی تلاش کنند. یعنی اهداف قابل دسترسی تعیین کنند، جدول زمانی ایجاد کنند یا لیستی از کارهایی را که باید انجام دهند، روی کاغذ بنویسند. برنامه ریزی و عمل طبق یک ساختار مشخص در فرایند تصمیم گیری، به آن ها کمک می کند بین قطب نمای احساسی و نیازهای واقعیشان تعادل ایجاد کنند.
  • نظر سایرین را بپرسید: با آنکه طبیعت فردگرای شخصیت های ISFP قابل تحسین است، پرسیدن نظر سایرین و مشورت گرفتن از آن ها ارزش خود را دارد. استفاده از نظر یا دیدگاه دیگران باعث می شود تصویر جامع تری از ماجرا داشته باشید، به ویژه نظر افرادی که کارکرد تفکری برون ریز غالب دارند. انجام این کار به ISFPها اجازه می دهد متوجه شوند که سایرین چطور موقعیت را ممکن است ارزیابی کنند و در فرایند تصمیم گیری خود نگاه بی طرفانه ای داشته باشند.

برای شناخت بهتر تیپ های MBTI، مقاله هر تیپ شخصیتی در سیستم مایرز بریگز چطور بدجنسی خود را نشان می دهد؟ قسمت اول را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ISTP

افراد با تیپ شخصیتی ISTP که اغلب به اسم مکانیک شناخته می شوند، تحت هدایت کارکرد غالب خود یعنی تفکری درون ریز (Ti) قرار دارند. ISTPها به صورت ذاتی حلال مشکلات هستند و در تحلیل سیستم ها و درک عمل چیزهای مختلف، عالی عمل می کنند. این افراد تحلیلگر و منطقی هستند و توانایی بالایی برای حفظ آرامش خود در شرایط بحرانی دارند. آن ها اغلب در زندگی طبق چارچوب داخلی منطق و استدلال خود پیش می روند که گاهی بهای آن نادیده گرفتن سرنخ های عاطفی بیرونی است.

کارکرد احساسی برون ریز و تیپ شخصیتی ISTP

با آنکه کارکرد تفکری درون ریز تیپ های شخصیتی ISTP باعث می شود در درک ریز و درشت عملکرد چیزهای مختلف عالی عمل کنند، اما گاهی چون کارکرد پست آن ها احساسی برون ریز (Fe) است، احساس می کنند به فضای احساسی اطراف خود اعتنایی ندارند.

در نتیجه در تصمیم هایی خود احساسات را نادیده می گیرند. با آنکه این افراد ممکن است اثر تصمیم های خود روی سایرین را در نظر بگیرند، اما اغلب از برداشت های خود مطمئن نیستند و نگران هستند که اشتباه کنند و به جای آن طبق منطقشان انتخاب می کنند.

محمد را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید که مهندسی با تیپ شخصیتی ISTP است. او در کار خود عالی عمل می کند و توانایی ذاتی برای درک سیستم های پیچیده دارد. اما زمانی که به او پیشنهاد می شود که به شکل کارآمدتری کارهای داخل شرکت را مدیریت کند، نمی تواند متوجه این حقیقت شود که اجرای برنامه اش باعث خواهد شد چند نفر از همکارانش کار خود را از دست بدهند.

او به قدری به جنبه منطقی طرحش دقت کرده که تاثیر عاطفی آن روی سایرین را نادیده گرفته است. با آنکه این تصمیم ممکن است بهترین گزینه برای شرکت محمد باشد، اما ممکن است از این موضوع که باعث ناراحتی همکاران خود شده است عصبانی باشد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد احساسی برون ریز خود استفاده کنید

  • به احساسات دقت کنید: ISTPها باید زمان تصمیم گیری یک لحظه درنگ کنند و جنبه های احساسی تصمیم های خود را در نظر بگیرند. پرسیدن سوال هایی مانند «چطور این تصمیم روی افراد اثر می گذارد؟» یا «چه احساساتی برانگیخته می شوند؟»، به آن ها کمک می کند جنبه های احساسی وجود خود را نیز در تصمیم هایشان لحاظ کنند.
  • همدلی کنید: هر تیپ شخصیتی قدرت همدلی دارد اما ISTPها گاهی در بروز آن مشکل دارند. آن ها ممکن است احساس کنند که مطمئن نیستند به بهترین شکل چطور در شرایط احساسی عمل کنند. ر چنین شرایطی پرسیدن سوال، توجه به ترجیحات افراد و کمی روزانه وقت گذاشتن برای ارتباط با سایرین کمک خواهد کرد. در ابتدا ممکن است حس خوبی نداشته باشید، اما ارزشش را دارد!
  • نظر سایرین را بپرسید: ISTPها از پرسیدن نظر سایرین می توانند نفع ببرند، به ویژه نظر افرادی که بیشتر به احساسات اطرافیان دقت می کنند. توجه به دیدگاه سایرین ممکن است باعث شود ISTP به جزئیات احساسی توجه کند که نادیده گرفته است و بتواند تصمیم های کامل تری بگیرد. ISTPها همزمان به تیپ های احساسی می توانند کمک کنند بیشتر در ارتباط با جنبه تفکری درون ریز خود قرار گیرند.

به کمک مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISTP است، خود را بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی INFP

افراد با تیپ شخصیت INFP به اسم رویاپرداز شناخته می شوند و تحت هدایت کارکرد غالب خود یعنی احساسی درون ریز (Fi) قرار دارند. مانند فانوس دریایی که به کمک کشتی ها در تاریک ترین شب ها می آید، این افراد بر اساس ارزش ها و ایده آل های شخصی خود در زندگی پیش می روند.

آن ها تحت هدایت قطب نمای اخلاقی درونی خود قرار دارند و دنبال آرامش، اصیل بودن و فرصت هایی می گردند که فردیتشان را ابراز کنند. آن ها به آرامی در زندگی گام بر می دارند و فکر می کنند زندگی چطور می توانست باشد که گاهی بهای آن نادیده گرفتن واقعیت های شرایط موجود است.

کارکرد تفکری برون ریز و تیپ شخصیتی INFP

INFPها با وجود جهان غنی خود که از ارزش ها، ایده ها و احساسات تشکیل شده است، گاهی به علت کارکرد تفکری برون ریزشان، نامطمئن عمل می کنند. نتیجه آن اغلب کم شماردن اهمیت نگاه بی طرفانه، نظم و کارآیی در فرایند تصمیم گیریشان است.

با آنکه این شخصیت ها واقعا می توانند منطقی و غیرمتعصب باشند، اما ارزش ها و ایده آل های داخلی خود را نسبت به حقایق محض در اولویت قرار می دهند.

امین را مثال می زنیم که نویسنده ای با تیپ شخصیتی INFP است. او شور زیادی نسبت به هنر خود دارد و اغلب داستان هایی می نویسد که همسو با ارزش ها و باورهای عمیقش هستند. پروژه اخیر او کار روی رمانی با موضوع عدالت اجتماعی است، موضوعی که بسیار به آن علاقه دارد. گرچه او چون اجازه داده است ایده آل هایش از طریق قلمش نشان داده شوند، جنبه منطقی کار خود را در نظر نگرفته است و موفق نشده تا کارش را درست برنامه ریزی کند و به اندازه کافی برای ویرایش متن وقت نگذاشته است و نتوانسته رمان را به موعد چاپ برساند.

امین مثالی از یک تیپ شخصیتی INFP است که در فرایند تصمیم گیری خود به اندازه کافی به کارکرد تفکری برون ریزش دقت ندارد.

به کمک این مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFP است، این افراد را بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی INTP

از تیپ های شخصیتی INTP اغلب به اسم منطق دان یاد می شود و این افراد تحت هدایت کارکرد غالبشان یعنی تفکری درون ریز (Ti) قرار دارند. این شخصیت ها را باید معماران اندیشه بدانیم که با قدرت ذهن خود مدل ها و نظریه های پیچیده ای ایجاد می کنند. جهان آن ها، جهانی از احتمال ها است و اغلب به عنوان افرادی مبتکر، فیلسوف و ایده پرداز مطرح می شوند. آن ها توانایی فوق العاده ای برای کشف ریشه یک مشکل، کالبدشکافی آن و پیدا کردن راه حل دارند.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد تفکری برون ریز خود استفاده کنید

  • واقع گرایانه عمل کنید: INFP می توانند با استفاده از یک دوز واقع گرایی برای ایجاد تعادل بین ذات ایده آل گرایشان تلاش کنند. برای این افراد خوب است کمی مکث کنند، جنبه های مهم و واقعی ماجرا در نظر بگیرید و قبل از شروع یک کار، به شدنی بودن آن توجه کنند. انجام این کار به معنای ارزیابی منابع، محدودیت های زمانی و چالش های احتمالی است.
  • برنامه ریزی کنید: داشتن نظم و ساختار برای INFPها مفید است، یعنی قبل از انجام یک کار، برنامه گام به گامی برای آن داشته باشند. این رویکرد می تواند به آن ها کمک کند بین شور و اشتیاق خود با جنبه های واقعی وظیفه در دستشان تعادل ایجاد کنند.
  • نظر بی طرفانه سایرین را بپرسید: پرسیدن دیدگاه سایرین برای INFPها ممکن است مفید باشد، به خصوص افرادی که کارکرد تفکری برون ریز غالب دارند. توجه به این نظرها باعث می شود که دیدگاه بی طرفانه ای نسبت به شرایط داشته باشند و در فرایند تصمیم گیری خود واقع گرایانه عمل کنند. این افراد همزمان می توانند به تیپ های تفکری کمک کنند با جنبه احساسی خود بیشتر در تماس باشند.

کارکرد احساسی برون ریز و تیپ شخصیتی INTP

INTPها با وجود ذهن شگفت انگیزی که دارند، در دنیای کارکرد احساسی برون ریز (Fe) راحت نیستند. در نتیجه جنبه های احساسی تصمیم هایشان را نادیده می گیرند یا بی ارزش می دانند که نتیجه آن یک تصمیم منطقی اما از نظر احساسی نارضایت بخش است.

اجازه دهید شیرین را مثال بزنیم که متخصص برنامه نویسی با تیپ شخصیتی INTP است. همسر او می خواهد که دوستانش را به برای شام و بازی دعوت کند. همسرش با آگاهی از تخصص شیرین به بازی ها از او می خواهد یک بازی را انتخاب کند.

شیرین با تحلیل شرایط تصمیم به انتخاب یک بازی استراتژیک سنگین می گیرد و اعتقاد دارد یک چالش ذهنی رضایت بخش تر برای افراد است. او به قدری غرق بررسی منطق و پیچیدگی بازی می شود که جنبه های اجتماعی دور هم جمع شدن و بازی کردن را نادیده می گیرد.

اکثر مهمان ها منتظر یک بازی سبک، سرگرم کننده و راحت بودند، نه یک نبرد استراتژیک و سنگین. تصمیم شیرین گرچه ریشه در منطق و توجه به ذهن داشته اما ترجیحات اجتماعی و احساسی مهمانان را در نظر نگرفته است. این مثال نشان می دهد که یک INTP مانند شیرین، چطور ممکن است در فرایند تصمیم گیری اش جنبه احساسی برون ریز خود را نادیده بگیرد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد احساسی برون ریز خود استفاده کنید

  • برای احساسات ارزش قائل شوید. INTPها می توانند آگاهانه تلاش کنند که در تصمیم هایشان اهمیت احساسات را در نظر بگیرند. درک اینکه تصمیم ها روی سایرین و خودشان از نظر احساسی تاثیر می گذارند، به آن ها کمک می کند تصمیم های کامل تری بگیرند.
  • هوش هیجانی خود را پرورش دهید. INTPها مانند هر تیپ شخصیتی دیگری پتانسیل پروش هوش عاطفی خود را دارند. گرچه آن ها ممکن است در ابراز احساساتشان با مشکل روبرو شوند و اهمیت هوش هیجانی را دست کم بگیرند. توسعه مهارت هایی مانند پرسیدن نیازهای سایرین، تلاش برای نشان دادن نگرانی و پرسیدن نظر دیگران درباره تصمیم ها، به آن ها در این زمینه کمک خواهد کرد.
  • نظر سایرین درباره جنبه احساسی تصمیم هایتان را بپرسید. INTPها متفکرانی شگفت انگیز هستند اما برای تصمیم گیری باید گاهی نظر اطرافیانشان را که به عواطف خود بیشتر توجه دارند، بپرسند. انجام این کار کمک می کند آن ها از دیدگاه متفاوت سایرین درباره موضوعاتی که ممکن است در نظر نگرفته باشند، مطلع شوند و تصمیم های متعادل تری بگیرند.

این تیپ ها ویژگی های دیگری نیز دارند که در مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است، می خوانید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.