چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود از شکست استقبال کنید – قسمت اول

1402/09/24 6:04 PM - 4 ماه قبل


«لوپیتا نیونگو»، بازیگر مکزیکی یک جمله مشهور دارد: شما تنها زمانی چیزهای مختلف را کشف می کنید که برای شکست خوردن ریسک کنید. زمانی که امن بازی می کنید، زندگی را به بهترین شکل تجربه نمی کنید.»

رسیدن به چنین درک عمیقی ارزش ذاتی شکست را نشان می دهد که اغلب افراد آن را به عنوان بخشی از رشد شخصی نادیده می گیرند. با این حال ما اغلب مانند طاعون از شکست فرار می کنیم، چون می خواهیم مخفی شویم و مجددا در شرایط مشابه قرار نگیریم. اما شکست مهم است. اگر می خواهید واقعا کاری هدفمند و مهم در زندگی خود انجام دهید، مهم است که شکست را بپذیرید و با آن راحت برخورد کنید.  

در دنیای تیپ شناسی، هر تیپ شخصیتی نکات قوت بی همتایی دارد که او را از سایرین متمایز می کنند. اما اگر فردی آنقدر اسیر ترس از شکست شده باشد که از این نقاط قوت برای بالفعل کردن پتانسیل وجودی خود استفاده نکند، هرگز نمی تواند به اهدافی که می خواهد برسد.

از طریق شکست، این مانع ظاهری است که ما دیدگاه های تازه را کشف می کنیم، خردمان را افزایش می دهیم و تاب آوری بیشتری خواهیم داشت. بنابراین میل به ریسک کردن برای شکست خوردن نه تنها یک عمل شجاعانه است، بلکه در سفری که برای خودارزیابی و خود اکتشافی قرار می گیریم اهمیت دارد.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که هرکدام از 16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز، چطور با تجربه کردن، ریسک کردن و شکست کنار می آیند و چرا باید شکست را بپذیرند.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سایر قسمت های این مقاله را در لینک های زیر مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ENFJ

هنری فورد «تنها اشتباه واقعی اشتباهی است که از آن چیزی یاد نگیریم.»

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ به واسطه طبیعت مهربان و مهارت های بین فردی استثنائی خود شناخته می شوند و به صورت ذاتی تلاش می کنند شادی، ثبات و همدلی را به زندگی اطرافیان خود آورند. این تیپ شخصیتی که اغلب به اسم «مربی» شناخته می شود، توجه کاملی به احساسات دیگران دارد و انگیزه اش در زندگی انگیزه بخشیدن به اطرافیانشان است تا به مراحل بالاتر در زندگی برسند و موفق باشند.

اما این افراد در حین تلاش سختی که برای این کار نشان می دهند، ممکن است ناخواسته سر خواسته هایشان کوتاه آیند یا نظرات خود را بیان نکنند. چند نمونه از چنین رفتاری به شکل زیر خواهد بود:

  • این تیپ های شخصیتی به واسطه در اولویت قرار دادن نیازهای سایرین شهرت دارند تا حدی که گاهی نیازهای خود را نادیده می گیرند. آن ها ممکن است رویاهای خود را فراموش کنند تا پشتیبان آرزوهای اطرافیانشان باشند.
  • هدف ایجاد ثبات و توافق ممکن است باعث شود آن ها نظرات مخالف خود را بیان نکنند و ابراز نکردن عقاید شخصی شان را به بروز اختلاف ترجیح دهند.   
  • چون کارکرد پست این افراد تفکری برون ریز است، در ابراز افکار منطقی سانسورنشده خود با مشکل روبرو می شوند و نگران هستند این افکار «به اندازه کافی صحیح» نباشند. آن ها در عوض ممکن است تصمیم به بررسی عمیق تر یک ایده بگیرند یا افکارشان را درون خود نگه دارند در حالیکه در ظاهر با سایرین موافقند.   

ENFJها با ادامه دادن به توجه نکردن به رویاهای خود و بیان نکردن نظراتشان، این فرصت را از خودشان می گیرند که پتانسیل واقعی شان را کاملا درک کنند. این افراد خیلی مهم است که برای تعقیب رویاهایشان و ابراز بدون سانسور افکارشان، برای به هم زدن صلح و آرامش ریسک کنند.

هدف این است که برای خواسته ها و نیازهای خود ارزش قائل شوند و آن ها را درک کنند و اینکه مسئولیت زندگیشان را به عهده بگیرند و خالصانه شخصیتشان را ابراز کنند.

«مارتین لوتر کینگ جونیور» یک تیپ شخصیتی ENFJ مشهور و مثال عالی برای پذیرفتن شکست و ریسک کردن است. او به واسطه تلاش بی وقفه اش برای برابری نژادی و حقوق مدنی در ایالات متحده شهرت دارد و در مسیر خود با شکست ها و ریسک های متعددی روبرو شد.

کینگ با وجود دستگیری ها، تهدید به مرگ های متعدد و مخالفت دائمی عقب ننشست. این موانع باعث فروپاشی اش نشدند، بلکه او با استفاده از آن ها بیشتر به سمت باور خود پیش رفت. او علیه هنجارهای اجتماعی ایستاد و زندگی شخصی خود را برای یک هدف والاتر به خطر انداخت که ویژگی شخصیتی تیپ ENFJ یعنی صلاح جمع را در اولویت گذاشتن نسبت به نفع شخصی نشان می دهد.

او با بیان قدرتمند رویا و هدف خود، بدون توجه به انتقادها و اختلاف هایی که ممکن است به وجود آورد، شجاعتش را برای ابراز آشکار افکارش نشان داد.

کینگ زمان مواجه شدن با ترس و موانع، تاب آوری فوق العاده ای از خود نشان داد. زندگی او گواهی برای این ادعا است که شکست پایان کار نیست، بلکه سنگ بنایی برای حرکت به سمت موفقیت است. درسی که تمام ENFJها باید در ذهن خود حک کنند.

این افراد با ریسک کردن برای شکست خوردن می توانند به رویاهایشان برسند و در حین انجام این کار الهام بخش سایرین برای رویاپردازی بیشتر، تلاش بیشتر و موفقیت بیشتر باشند. کینگ عاشق گاندی بود و محوریت زندگی اش را این جمله او گذاشت «قدرت ناشی از ظرفیت فیزیکی نیست. بلکه نتیجه یک اراده تسلیم ناپذیر است.»

قبول داریم که این احتمال وجود دارد که زمان ابراز نظرات واقعی خود یا تعقیب رویاهایتان شکست بخورید. ممکن است آرامش را به هم بزنید، با طرد شدن یا موانع روبرو شوید. اما دقیقا در چنین لحظاتی از شکست خوردن است که می توانید به عمیق ترین مرحله از رشد خود برسید.

شکست شما را به سمت درون نگری می کشد و مسیر را برای خودآگاهی و تاب آوری هموار می کند. شکست به شما یاد می دهد که ارزشتان هیچ ربطی به تایید سایرین یا تعقیب اهدافتان بدون برخورد با موانع ندارد. بلکه ارزش شما وابسته به این تواناییتان است که پایبند به باورها و ارزش های شخصی تان باشید، از هر مانع درس بگیرید و دائما برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید، بدون توجه به موانعی که با آن ها روبرو می شوید. 

تغییر دیدگاه به این شکل در مسیر تحول شخصی شما فوق العاده مهم است، چون شکست را از یک بن بست ترسناک به کانالی به سمت رشد تغییر می دهد.

توصیه می کنیم برای شناخت این شخصیت ها، مقاله ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENFJ را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ENFP

پائولو کوئلیو «تنها یک چیز باعث می شود دستیابی به یک رویا غیرممکن شود: ترس از شکست.»

از افراد با تیپ شخصیتی ENFP اغلب با صفت «دوراندیش» یاد می شود و این شخصیت ها به واسطه خلاقیت، خوش بینی و شوری که نسبت به زندگی دارند، شناخته شده اند. ذهن آن ها همیشه سرشار از ایده ها و احتمال ها است تا با اشتیاق آغازگر پروژه ها باشند.

اما زمانی که ترس از شکست به وجود این افراد رخنه می کند، چنین ویژگی های شخصیتی ممکن است مانند یک شمشیر دولبه عمل کنند. غیر طبیعی نیست که ENFPها پروژه فعلی خود را رها کنند و به سمت پروژه بعدی بروند و بیشتر بخواهند حواسشان را پرت کنند تا تکمیل یک پروژه، چون به این شکل از ریسک شکست خوردن فرار می کنند.

«والت دیزنی» شخصیت افسانه ای است که تیپ شخصیتی او احتمالا ENFP باشد و نمونه خوبی برای استقبال از شکست است. او در سفر خود به سمت موفقیت با موانع و جواب های منفی زیادی روبرو شده بود.

یکی از بارزترین آن ها زمانی بود که او در اوایل حفره خود از شغل روزنامه نگاری به علت «نداشتن تخیل» و «نداشتن ایده های خوب» اخراج شد. دیزنی با وجود این، از این شکست به عنوان پله هایی برای ترقی استفاده کرد و توانست کمپانی انیمیشن سازی خود را افتتاح که در نهایت ورشکسته شد.

با این حال، دیزنی هرگز اجازه نداد این شکست ها او را از رویاهایش و شورش در زندگی دور کنند. بلکه، او از هر شکست درس هایی گرفت و به تلاش های خلاقانه خود ادامه داد. قدرت تاب آوری او در نهایت زمانی که میکی ماوس را خلق کرد، جواب داد. شخصیتی که حرفه او را متحول کرد و به یک نماد جهانی تبدیل شد که میلیون ها فرد تحسینش می کردند.

سفر والت دیزنی گواهی برای پتانسیل شخصیت های ENFP در تبدیل شکست به موفقیت، تاکید بر قدرت استقامت، خلاقیت و خوش بینی تمام نشدنیشان است. چند مثال زیر نشان می دهند که یک فرد با تیپ شخصیتی ENFP چطور ممکن است از شکست اجتناب کند:

  • این افراد ممکن است با اشتیاق شروع به نوشتن یک کتاب کنند اما آن را در وسط راه برای انجام کار دیگری مانند یادگیری یک ساز موسیقی رها کنند. علت این رفتارشان جدیت کافی نداشتن نیست، بلکه تازگی پروژه جدید از احتمال شکست خوردن در اتمام کتابشان (یا فقط سر رفتن حوصله شان)، کمتر خسته کننده به نظر می رسد.
  • این شخصیت ها ممکن است درباره اشتباهات یا شکست های خود در گذشته نشخوار ذهنی کنند تا بدین طریق جلوی خودشان برای ریسک مجدد را بگیرند. آن ها ممکن است ساعت ها شکست های قبلیشان را در ذهنشان به یاد آورند و تک تک جزئیات را موشکافی کنند، به جای آنکه از این انرژی برای آماده شدن برای فرصت بعدی استفاده کنند.
  • چون کارکرد پست این شخصیت ها حسی درون ریز است، ممکن است درباره انجام وظایف تکراری، نیازمند به تمرکز و با جزئیات فراوان، احساس نااطمینانی کنند. زمانی که آن ها به مهمترین بخش یک پروژه برسند، ممکن است خیلی راحت به سمت پروژه بعدی بروند چون نگران هستند درباره جزئیات اشتباهات بزرگی مرتکب شوند.

این نوع اجتناب از ریسک کردن و ترس از شکست، رشد فردی شخصیت های ENFP را محدود می کند. برای فراتر از مرزها پیش رفتن، کشف مناطق بکر و در نهایت رشد فردی، ریسک کردن ضروری است. شکست در چنین مواقعی بن بست نیست، بلکه پلکانی به سمت خودشکوفایی است.

اگر فردی با شخصیت ENFP در انجام یک وظیفه شکست بخورد، خواه تمام کردن یک کتاب، یادگیری یک مهارت جدید باشد یا توجه نکردن به یک جزئیات مهم، او از این تجربه درس های ارزشمندی خواهد گرفت. این افراد نقاط قوت خود را یاد می گیرند، متوجه می شوند کجا باید پیشرفت کنند و مرتبه بعدی کارها را راحت تر انجام می دهند.

علاوه بر این، آن ها یاد می گیرند که چه کسی در سختی ها و راحتی ها در کنارشان است. دوستانی که در شکست ها همراهشان هستند و همچنان به آن ها ایمان دارند و از آن ها پشتیبانی می کنند، همان دوستانی هستند که اهمیت دارند.

بسیار مهم است که ENFPها درک کنند که شکست ارزشمند بودن یا نبودن آن ها را نشان نمی دهد، بلکه قسمت مهمی از مسیرشان برای دستیابی به اهدافشان است. این افراد با استقبال از شکست می توانند از قید و بند ترس رها شوند که به آن ها اجازه می دهد بیشتر به پروژه های خود متعهد بمانند، خلاقیت خود را آزادانه ابراز کنند و در نهایت از نظر فردی بیشتر رشد کنند.

برای شناخت بیشتر این شخصیت ها مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENFP است، را مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ENTJ

برنه براون «آسیب پذیری به معنای برنده شدن یا باختن نیست، بلکه شجاعت حاضر شدن و دیده شدن است، زمانی که هیچ کنترلی روی نتیجه نداریم.»

از افراد با تیپ شخصیتی ENTJ با عنوان «فرمانده» یاد می کنند که به واسطه تفکر استراتژیک، جدیت و توانایی سریعا عمل کردن، شناخته می شوند. اعتماد به نفس آن ها و قدرت تصمیم گیری سریعشان باعث می شود به طور حساب شده ریسک کنند و در مسیر رسیدن به اهدافی که انتخاب کرده اند، به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کنند.

اما عمل گرایی و متفکر بودن این شخصیت ها اغلب باعث می شود از ابراز احساسات واقعی خود سر باز بزنند، چون می ترسند که این کار روابط یا تصوری را که از خود دارند، به خطر بیاندازد. ترس از آسیب پذیر بودن و تجربه «شکست عاطفی» مشکل مهمی برای ENTJها است.

چند مثال زیر نشان می دهند که ENTJها چطور با این ترس برخورد می کنند:

  • این افکار اغلب بیشتر از احساس کردن با فکر کردن راحت هستند و ممکن است عواطف خود یا سایرین را به علت بی اهمیت بودن نادیده بگیرند تا از برخورد با آن ها فرار کنند. 
  • آن ها ممکن است احساسات خود را برای تمرکز کردن روی اهدافشان سرکوب کنند و اهمیت سلامت عاطفیشان را در مسیر موفقیت نادیده بگیرند.
  • ENTJها ممکن است از ابراز احساسات واقعی خود در روابطشان خودداری کنند، چون می ترسند آسیب پذیریشان را نشان دهد و منجر به شکست در رابطه یا طرد شدن شود.
  • آن ها ممکن است پشت نقاب اعتماد به نفس داشتن، ناامنی ها و ترس های خود را پنهان کنند و نخواهند نقاط ضعف خود را نشان دهند.

همانطور که برنه براون تاکید می کند، پذیرفتن آسیب پذیری نشانه نقطه ضعف نیست بلکه عملی شجاعانه محسوب می شود. برای ENTJها مهم است که متوجه شوند پذیرفتن ریسک های احساسی مانند ابراز احساسات واقعی شان یا برخورد با مشکلات عاطفی، برای رشد شخصی مهم است، همانطور که ریسک های استراتژیک در زندگی حرفه ایشان اهمیت دارند.

ENTJها در صورت تصور یک شکست عاطفی باید به یاد داشته باشند که چنین چیزهایی به معنای شکست نیستند، بلکه فرصتی برای درک و رشد محسوب می شوند. این شکست ها در خود درس های مهمی درباره نیازهای عاطفی این افراد، ظرفیتشان برای همدلی و تاب آوری در صورت مواجه شدن با شرم و آسیب پذیری دارند.

ENTJها با پذیرش عواطف خود و ابراز آن می توانند تجربه هایشان در زندگی را غنی تر کنند، روابط عمیق تر و رضایت بخش شکل دهند و رشد شخصیشان را فراتر از موفقیت های حرفه ای پیش ببرند.

برای درک بهتر روابط خود مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ENTJ با دیگر شخصیت هایMBTI ، را بخوانید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.