چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود از شکست استقبال کنید – قسمت دوم

1402/09/28 10:11 PM - 4 ماه قبل


در قسمت اول مقاله چطور بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود از شکست استقبال کنید[U1] ، 3 تیپ شخصیتی ENFJ، ENFP و ENTJ را بررسی کردیم. در این قسمت چند تیپ شخصیتی دیگر را بررسی خواهیم کرد.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سایر قسمت های این مقاله را در لینک های زیر مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی ENTP

کریس هاردویک «شکست برای هیچ انسانی جالب نیست. هرچه بیشتر شکست بخورید و بهبود پیدا کنید و پیشرفت کنید، فرد بهتری خواهید بود. آیا تا حالا فردی را دیده اید که همیشه همه چیز برایش بدون کوچکترین تلاش به بهترین شکل پیش برود؟ آن ها معمولا عمق یک گودال را دارند یا وجود ندارند.»

افراد با تیپ شخصیتی ENTP به اسم «متبکر» شناخته می شوند و به واسطه تیزهوشی، ذهن کنجکاو و توانایی خود برای نوآوری تحسین می شوند. این افراد قابلیت بی همتایی برای نگاه به مشکلات و شرایط گوناگون از دیدگاه های مختلف دارند که باعث می شود به راه حل های خلاقانه ای برسند.

گرچه چنین ویژگی باعث می شود که در پایبندی به یک راه حل تردید داشته باشند، چون می ترسند که بهترین یا کارآمدترین راه حل نباشد و بنابراین احتمالا به شکست ختم شود. 

سرگذشت «استیو وازنیک» را در شرکت اپل در نظر بگیرید. کامپیوتر Apple III در سال 1980 به علت یک سری مشکلات فنی با شکست تجاری مواجه شود. برای وانیک خیلی راحت بود که به این موضوع به عنوان یک شکست فاجعه آمیز نگاه کند و اجازه دهد جلوی تلاش بیشترش را بگیرد، اما در عوض تصمیم گرفت از این تجربه درس بگیرد. درس هایی که او از شکست کامپیوتر Apple III گرفت، باعث توسعه رایانه مکینتاش اپل شد که محصول موفقی بود.

چند مثال زیر نشان می دهند که یک فرد با تیپ شخصیتی ENFP چطور ممکن است با ترس از شکست برخورد کند:

  • ENTPها ممکن است چندین پروژه را همزمان شروع کنند اما در تکمیلشان با مشکل روبرو شوند، چون می ترسند که ادامه دادن یک پروژه ممکن است به شکست سایر پروژه ها ختم شود.
  • این افراد ممکن است از تصمیم گیری و دست به عمل زدن خودداری کنند، تا زمانی که تمام عواقب احتمالی را بررسی نکرده اند. این تلاش آن ها برای اطمینان از موفقیت است اما خطر عمل نکردن و سکون را به همراه دارد.
  • این شخصیت ها ممکن است از ابراز احساسات خود یا متعهد شدن به روابط خودداری کنند، با این ترس که «به دام بیافتند» یا باعث شود احساس کنند گیر افتاده اند.
  • چون کارکرد پست شخصیت های ENTP حسی درون ریز است، آن ها ممکن است در موقعیت هایی که نیاز به توجه زیاد به جزئیات یا تکرار یا تمرکز دارند، احساس ناامنی و مطمئن نبودن کنند. زمانی که آن ها احساس کنند جزئیات باعث پریشانیشان شده است یا گیر عملی تکراری افتاده اند، خیلی راحت به سمت پروژه بعدی می روند.

ENTPها زمان مواجه شدن با شکست باید مانند وازنیک عمل کنند و به هر مانع یا شکست به عنوان پلکانی به سمت موفقیت بنگرند تا یک مقصد نهایی. چنین شکست هایی فرصت هایی برای یادگیری، سازگاری و رشدند. این شکست ها در خود درس های ارزشمندی از تاب آوری، سازش پذیری و تفکر استراتژیک دارند.

ENTPها با استقبال از شکست می توانند فراتر از انتظارها پیش بروند، شرایط موجود را به چالش بکشند و با نوعی پشتکار به اهداف خود برسند که خاص خودشان است. بنابراین این افراد با استقبال از شکست می توانند پتانسیل کامل خود برای نوآوری و میل به پیشرفت در مسیر رشد شخصی را آزاد کنند.

برای درک بهتر این شخصیت ها، مقاله بررسی جنبه تاریک تیپ شخصیتی ENTP را مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی INFJ

جنا شوالتر «ناامید شدن تنها راه قطعی شکست خوردن است.»

از افراد با تیپ شخصیتی INFJ اغلب با صفت «مدافع» یاد می کنند که به واسطه توانایی خود در درک عمیق سایرین و همدلی با آن ها شناخته می شوند. این افراد معمولا باورهای عمیقی دارند و آشکارا می دانند شرایط چطور باید باشد که همین موضوع انگیزه بخش کارهایشان است.

گرچه این توجه شدید به دنیای درون و ایده ال ها اغلب ممکن است باعث توسعه ویژگی کمال گرایی و ترس از اشتباهاتی شود که احتمالا به شکست ختم می شوند. «مری ولستون‌کرافت» نویسنده مشهور و مدافع حقوق زنان را در نظر بگیرید.

او در سراسر زندگی خود با موانع و سختی های بسیار زیادی مواجه شد، از اتفاق های ناگواری که برای خودش اتفاق افتاد تا تمسخر عموم بابت دیدگاه های غیر رایجی که داشت. اما با این حال اجازه نداد این شکست ها ناامیدش کنند.

بلکه از این شکست ها به عنوان وسیله ای برای دفاع از حقوق زنان استفاده کرد که در نهایت منجر به خلق اثر تاثیرگذار او یعنی کتاب «احقاق حقوق زنان» شد. شجاعت او در مواجه شدن با شکست و طرد شدن، گواهی برای قدرت و تاب آوری است که شخصیت های INFJ دارند.

چند مثال زیر نشان می دهند که INFJها چطور ممکن است ترس از شکست را نشان دهند:

  • INFJها ممکن است برای اقدام به عمل در راه رسیدن به رویاها یا ایده های خود تردید کنند، چون می ترسند که نتوانند طبق استانداردها یا انتظارهای ایده آلشان عمل کنند.
  • این افراد ممکن است از ابراز احساسات یا افکار واقعی خود خودداری کنند، چون نگران هستند سایرین آن ها را درک نکنند یا نپذیرند.
  • کارکرد پست این شخصیت ها حسی برون ریز است، بنابراین جزئیات یا واقعیت های لحظه حال ممکن است آن ها را آشفته کند و باعث شود به دنیای درون خود پناه ببرند و دست به عمل نزنند.
  • INFJها ممکن است سخت تلاش کنند که آنچه باشند که دیگران از آن ها می خواهند باشند، بنابراین رویاها و خواسته های فردی خود را در اولویت قرار ندهند.

 INFJها مانند ولستون‌کرافت باید به یاد داشته باشند که موانع و شکست ها نشانه نقطه ضعف نیستند، بلکه فرصتی برای رشد و پیشرفت شخصی محسوب می شوند. این افراد با استقبال از شکست هایشان و نگاه به آن ها به عنوان مسیری به سمت موفقیت و خودآگاهی، می توانند از مشکلات کمال گرایی رها یابند و به سمت واقعیت بخشیدن به رویاهایشان حرکت کنند.

یادگیری این موضوع که گاهی «به اندازه کافی خوب بودن» عالی است، به INFJها کمک می کند دست به تجربه بزنند، از خطاها و آزمایش ها درس بگیرند و سطح بالاتری از نوآوری را تجربه کنند. سفر به سمت دنیای ایده آل این افراد ممکن است کامل نباشد، اما قدرت باورها و جدیت آن ها از طریق غلبه بر چالش هایی که در این بین وجود دارد ثابت می شود. 

برای شناخت ذائقه سینمایی این شخصیت ها، مقاله 15 فیلم سینمایی مورد علاقه INFJ ها را مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی INFP

ویلیام شکسپیر «شک های ما خائن هستند و ما را از تلاش کردند می ترسانند تا فرصت های خوبی را از دست دهیم که اغلب می توانستیم آن ها را به دست آوریم.»

افراد تیپ شخصیت INFP اغلب به اسم «میانجی» شناخته می شوند و به واسطه شور خود، ایده آلیسم بودنشان و قدرتشان برای همدلی شناخته می شوند. انگیزه این افراد در زندگی ارزش های عمیقشان و میل به تلاش برای پیشرفت و بهبود بشریت است. اما ایده آل بودن شدید و استانداردهای بالای این افراد اغلب منجر به ترس از این می شود که طبق انتظارهای خود زندگی نکنند، چون ممکن است به شکست ختم شود.

ویلیام شکسپیر را در نظر بگیرید که شاید بزرگترین نمایشنامه نویس تاریخ و احتمالا فردی با تیپ شخصیتی INFP باشد. نمایشنامه هایش همیشه در طول زندگی اش بازخورد خوبی دریافت نمی کردند و او با ترس از شکست و به بن بست رسیدن دست و پنجه نرم می کرد.

اغلب زمانی که او به عنوان بازیگر روی صحنه حاضر می شد، مورد تمسخر و هو شدن سایرین قرار می گرفت. او دائما مشکل «مسدود شدن ذهن نویسنده» را تجربه کرد. شکسپیر در سن 13 سالگی برای کمک به خانواده اش و کار در مزرعه، مدرسه را ترک کرد. با این حال حتی با آنکه او مدتی را در غم سپری کرد، اما اجازه نداد انتقادها یا شکست ها مانعی سر راه نوشتن نمایشنامه هایش شوند.

بلکه او از این تجربه ها به عنوان انگیزه ای برای ادامه دادن به نوشتن استفاده کرد که باعث خلق آثاری شد که همچنان قرن ها پس از مرگش مورد تحسین قرار می گیرند.

INFPها ممکن است به روش های زیر با ترس از شکست برخورد کنند:

  • این افراد ممکن است از ابراز ایده ها یا رویاهای خلاقانه خود خودداری کنند، چون نگران کامل نبودنشان هستند یا اینکه طبق ایده هایشان پیش نروند.
  • این شخصیت ها ممکن است خاطرات خود از تجربه های منفی را در ذهنشان مرور کنند، یعنی زمانی که تلاش کرده اند و شکست خورده اند و به همین بهانه از تلاش مجدد خودداری کنند.
  • این افراد ممکن است انتقاد را خیلی سخت قبول کنند، به درون خودشان فرو بروند و از تلاششان برای دستیابی به یک رویا دست بکشند و در احساس شایسته نبودن گم شوند.

INFPها با الهام از کتاب شکسپیر باید به یاد داشته باشند که شکست خودارزشی آن ها را نشان نمی دهد، بلکه بخش طبیعی از سفر زندگی است. با یاد گرفتن نگاه به شکست به عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری، این افراد می توانند بدون ترس از کامل نبودن که جلوی راهشان را می گیرد، به تعقیب ایده آل های خود ادامه دهند.

آن ها با پذیرش انتقاد، هرچند سخت باشد، می توانند به نوآوری و الهام بخشی ادامه دهند و جهان را با رویای بی همتای خود به مکان بهتری تبدیل کنند. چون تمام افرادی که کاری ارزشمند و ماندگار انجام داده اند، در بخشی از مسیر موفقیت خود شکست خورده اند.

مقاله فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی INFP را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی INTJ

ترومن کاپوتی «شکست چاشنی است که به موفقیت طعم می دهد.»

افراد با تیپ شخصیتی INTJ به اسم «معمار» یا «استراتژیست» شناخته می شوند و به واسطه ذهن استراتژیک، عطش خود برای دانش و میل به تبدیل رویاهایشان به حقیقت تحسین می شوند. این افراد معمولا برای پروژه های خود برنامه کامل و واضحی دارند و کمال گرایی و انتظارهایشان اغلب باعث می شود از اشتباه کردن به علت شکست احتمالی بترسند.

آیزاک نیوتن را در نظر بگیرید که یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان تاریخ با تیپ شخصیتی احتمالی INTJ است. نیوتن با وجود موفقیت های علمی چشمگیر، به خاطر افسردگی، اضطراب، ترس از انتقاد و گوشه گیری خود معروف بود.

او انتشار کتاب «اصول ریاضی» را که یکی از مهمترین آثار در تاریخ علم است، به مت دو دهه به علت ترس از انتقاد به تاخیر انداخت. تنها زمانی که دوست و همکار دانشمند او به اسم ادموند هالی شخصا هزینه مالی انتشار این کتاب را به عهده گرفت، نیوتن در نهایت موافقت کرد که نظریه های متحول کننده خود را با جهان به اشتراک بگذارد.

افراد با تیپ شخصیتی INTJ به شکل زیر با ترس از شکست برخورد می کنند:

  • آن ها ممکن است ایده ها یا برنامه های خود را عملی نکنند، چون می ترسند که بی عیب نباشند یا استانداردهای فعلیشان را برآورده نکنند.
  • این شخصیت ها ممکن است از ریسک کردن یا امتحان و خطا خودداری کنند، چون از نظرشان اشتباه کردن شکست بزرگی است تا فرصتی برای یادگیری.
  • این افراد ممکن است زمانی که مرتکب اشتباه می شوند بیش از حد از خود انتقاد کنند یا به خود سخت بگیرند و اشتباه کردن را یک نقص جدی در شخصیتشان بدانند.

تیپ های شخصیتی INTJ باید به یاد داشته باشند که شکست نشانه عیب داشتن نیست، بلکه مسیری (البته گاهی پر از دست انداز) به سمت موفقیت است. این افراد با پذیرش اشتباهاتشان و توجه به آن ها به عنوان فرصتی برای پیشرفت و یادگیری می توانند از قید و بند کمال گرایی رها شوند و رویاهای خود را به حقیقت تبدیل کنند.

حتی اگر برنامه های آن ها بدون عیب پیش نرود، دانش و تجربه ای که به دست می آورند، مسیر را برای موفقیت های بزرگتر در آینده صاف خواهد کرد. همانطور که نیوتن زمانی گفته است «هیچ کشف بزرگی بدون یک حدس جسورانه امکان پذیر نبوده است.»

این شخصیت ها مهم است به یاد داشته باشند که مسیر موفقیت همیشه خطی نیست و غیر قابل پیشبینی بودن زندگی است که این سفر را ارزشمند می کند.

به کمک مقاله 10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند، این افراد را بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی INTP

آبراهام لینکلن «نگرانی بزرگ من شکست خوردن تو نیست، بلکه این است که از شکست خود راضی باشی.»

از افراد با تیپ شخصیتی INTP اغلب به اسم «معمار» یا «متفکر» یاد می کنند و به واسطه قدرت تفکر مبتکرانه و بی بدیل خود و تعقیب بی وقفه دانش شناخته می شوند. این افراد از تحلیل کردن، نظریه پردازی و حل مشکلات پیچیده لذت می برند.

گرچه پیچیدگی افکارشان و این حقیقت که از نظر بسیاری از افراد بیش از حد پیچیده هستند، ممکن است باعث شود که اسیر خودتردیدی و ترس از شکست بالقوه شوند.

آبراهام لینکلن را در نظر بگیرید که شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا و احتمالا فردی با تیپ شخصیتی INTP بود. لینکلن با وجود مشکلاتش در زندگی و نداشتن تحصیلات رسمی، وکیل خودآموخته ای با هوش بالا و با توانایی فوق العاده برای انتقال ایده های پیچیده بود.

او دوبار در دنیای تجارت شکست خورد، در اولین تلاش خود برای کسب عنوان نماینده مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از ایالت ایلینوی شکست خورد، در اولین تلاش خود برای ورود به کنگره آمریکا موفق نبود و دوبار درخواستش برای اخذ پذیرش در مدارس حقوق رد شد.

او از دلشکستگی، شکست ها و درد شدید عاطفی رنج برد. با این حال، از تلاش خود برای تغییر دنیا دست نکشید. به جای آن، او از این شکست ها به عنوان تخته پرشی برای پیشرفت خود و در نهایت رسیدن به هدفش یعنی رئیس جمهور شدن استفاده کرد.

INTPها به شکل های زیر ممکن است با ترس از شکست برخورد کنند:

  • آن ها ممکن است از در میان گذاشتن ایده های خود با سایرین خودداری کنند، چون می ترسند که درک نشده یا طرد شوند.
  • این شخصیت ها ممکن است از ریسک کردن در روابط بین فردی خود سر باز بزنند، چون نگران این هستند که دیگران چه برداشتی از آن ها کنند.
  • آن ها ممکن است بیش از حد شرایط و عواقب بالقوه را تحلیل کنند، تا جایی که دست به عمل نزنند و به واسطه ترس از تصمیم گیری اشتباه یا شکست خوردن فلج شوند.

INTPها باید به یاد داشته باشند که شکست ارزشمندی آن ها را منعکس نمی کند، بلکه ترجیحا فرصتی برای رشد و یادگیری است. این افراد با استقبال از شکست و توجه به آن به عنوان فرصتی برای درک بیشتر می توانند بر ترس از در میان گذاشتن ایده ها و بینش خود با جهانیان غلبه کنند.

همانطور که لینکلن گفته است «به هدف خود پایبند باشید و به زودی مثل همیشه احساس خوبی خواهید داشت. برعکس اگر تردید کنید و مایوس شوید، قدرت حفظ هر تصمیمی را از دست خواهید داد و تا آخر عمر پشیمان خواهید بود.»

شجاعت مواجه شدن با شکست و یادگیری از آن چیزی است که واقعا اهمیت دارد و هر فردی توسط آن می تواند خرد و دلیری خود را افزایش دهد. INTPها با درک این موضوع که رد شدن را نباید به دل بگیرند و همه اشنباه می کنند، می توانند برای بیان بینش ها و ایده های بی همتای خود اعتماد به نفس داشته باشند و جهان را با خلاقیت و هوش خود خوشحال کنند.

با مطالعه مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INTP است، خود را بهتر بشناسید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.