هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز نسبت به چه چیزهایی کنجکاوی نشان می دهد - قسمت دوم

1402/12/22 11:40 PM - یک ماه قبل


در قسمت اول هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز نسبت به چه چیزهایی کنجکاوی نشان می دهد، 8 تیپ شخصیتی را بررسی کردیم. در این مقاله تیپ های باقیمانده را توضیح خواهیم داد، پس همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ESFP – کاوشگران خودجوش

افراد با تیپ شخصیتی ESFP، جذب مجموعه ای از تجربه ها می شوند که زندگی را به چیزی معنادار و زنده تبدیل می کنند. امکان لمس و حس دنیای اطراف این افراد و تعامل فوری با آن، کنجکاویشان را بر می انگیزد.

آن ها در این دنیا فقط نظاره گر نیستند، بلکه فعالانه خود را درگیر مشکلات بزرگ زندگی می کنند و علاقه دارند تا از لحظه حال کاملا استفاده کنند. گاهی از نظر این افراد کارهای ساده ای مانند رقصیدن به بررسی عمیق ریتم، ارتباط انسانی و اظهار آزادی تبدیل می شوند.

این افراد نسبت به تجربه ها، طعم ها، صداها، بافت ها و مناظر کنجکاوی نشان می دهند. ذهن آن ها چنین سوال هایی می پرسد « در حال حاضر چه فرصتی در اختیار دارم؟» یا «آن حس، مزه یا بو چطور است؟» «یا چه چیزی به من لذت می دهد؟»

این تیپ های شخصیتی از عمل کردن بدون فکر و خود جوش بودن برای کشف و قدم گذاشتن در مسیرهایی که کمتر به آن ها سفر شده است، استفاده می کنند تا تجربه های مخفی و لذت بخشی را کشف کنند که سایرین ممکن است از دست داده باشند.

ESFPها همچنین کنجکاوی زیادی نسبت به افراد و داستان هایشان دارند. آن ها عاشق آشنایی با دوستان جدید هستند و دیدگاه ها و تجربه های متفاوت هر فرد، این تیپ ها را هیجان زده می کند.

آن ها کنجکاو هستند تا بدانند چه چیزی در سایرین ایجاد انگیزه می کند و آن ها را به حرکت وا می دارد. ESFPها به عنوان یکی از تیپ های ادراکی احساسی، نسبت به انگیزه ها و ارزش های خود نیز کنجکاوی نشان می دهند.

چرا کاری که انجام می دهند، دوست دارند؟ سلیقه و علایق بی همتای آن ها چیست؟ چرا زمانی که اتفاق بدی برایشان رخ می دهد، احساس نا آرامی می کنند و زمانی که اتفاق ظاهرا خوبی رخ می دهد، شدیدا احساسی می شوند؟

برای ESFPهای سالم مهم است که خودشان را تحلیل و بررسی کنند. این کار کمک می کند که تصمیم هایی بگیرند و کارهایی انجام دهند که همسو با ارزش هایشان است، تا اینکه اسیر عمل بدون فکر شده باشند.

برای بهبود روابط خود، مقاله سازگاری تیپ شخصیتی ESFP با دیگر شخصیت های MBTI را بخوانید.

تیپ شخصیتی ESTP – ماجراجویان جسور

افراد با تیپ شخصیت ESTP، در بین تیپ های شخصیتی با عنوان «بی باک» شناخته می شوند و کنجکاوی جذابی نسبت به تجربه هایی دارند که آدرنالین خونشان را افزایش دهد و شور زندگی را شدیدتر حس کنند. این افراد از غرق شدن در لحظه لذت می برند و دنبال تجربه هایی می گردند که حواسشان را تحریک کرده و روحیه ماجراجوییشان را به وجد آورند.

کنجکاوی آن ها باعث می شود که فعالانه با دنیای اطراف درگیر شوند، خواه انجام ورزش های مخاطره آمیز باشد یا پختن غذاهایی با طعم های جدید.

هیجان چیزهای جدید، کشف نشده و جسورانه، تجربه هایی هستند که انرژی فرد با تیپ شخصیتی ESTP برای زیستن را افزایش می دهند. این افراد دائما از خود می پرسند «چه چیزی زندگی را هیجان انگیزتر خواهد کرد؟» یا «چه چیزهایی می توانند باعث شوند از منطقه آرامش بیرون آیم؟»

از نظر ESTPها، کنجکاوی قطب نمایی است که آن ها را به سمت تجربه های زنده هیجان انگیز و پرشور زندگی هدایت می کند. این تیپ های شخصیتی همچنین کنجکاوی عمیقی نسبت به عملکرد چیزهای مختلف دارند.

ذهن آن ها مانند کسانی است که معماهای پیچیده را حل می کنند، نحوه عمل اجسام، سیستم ها و فرایندها آن ها را دائما هیجان زده می کند. خواه درک جزئیات کار یک موتور، کالبدشکافی یک ابزار پیچیده برای درک نحوه عمل آن یا یادگیری ساختار یک زبان جدید باشد، ESTPها تلاش می کنند رمز و رازهای دنیای ملموس را فاش کنند.

آن ها به صورت ذاتی افرادی رک و منطقی هستند و اغلب ترجیح می دهند از طریق عمل یاد بگیرند تا نظریه های انتزاعی. «چطور چنین چیزی کار می کند؟» یا «چه چیزی باعث شده است که این کار را انجام دهد؟»، سوال هایی هستند که دائما فکر آن ها را مشغول می کند.

این کنجکاوی فراتر از اشیاء فیزیکی است و به روابط فردی و مسائل اجتماعی نیز کشیده می شود. آن ها ناظران مشتاقی هستند که در درک افراد و موقعیت ها مهارت دارند و از این بینش خود برای پیش رفتن همراه با موفقیت در زندگی استفاده می کنند. از نظر ESTPها، درک چطورها و چراها دروازه ای به سمت رمز و رازها، شایستگی و در نهایت موفقیت است.

نگاهی نیز به مقاله جذاب شخصیت ‌های داستانی با تیپ شخصیتی ESTP بیاندازید.

تیپ شخصیتی ISFP – کاوشگران هنرمند

افراد با تیپ شخصیتی ISFP، اغلب در بین تیپ های شخصیتی هنرمند نامیده می شوند و کنجکاوی شدیدی نسبت به انگیزه ها و ارزش های خود دارند. آن ها دائما در حال درون نگری هستند و سعی می کنند لایه های عواطف، ترجیحات و امیال پیچیده خود را کشف کنند.

اغلب در ذهن آن ها سوال هایی مانند «چرا این موضوع برای من اهمیت دارد؟» یا «چه چیزی واقعا در من ایجاد انگیزه می کند؟»، شکل می گیرد. این افراد اشتیاق بالایی برای درک خود واقعی شان دارند و می خواهند تصمیم هایشان همسو با ارزش های درونی شان باشد.

این نوع کنجکاوی همراه با درون نگری باعث می شود که ISFPها در مسیر عمیق کشف خود قرار گیرند و برای داشتن زندگی انگیزه پیدا کنند که نه تنها برایشان رضایتبخش است، بلکه همچنین با خود واقعی شان عمیقا همخوانی دارد.

ISFPها شیفته غنی بودن تجربه ها، منظره ها، صداها، بافت ها و طعم هایی می شوند که دنیا به ما پیشکش می کند. دیدگاه آن ها در دنیا شبیه به پالت رنگ یک هنرمند است، یعنی پر از رنگ های متنوع و زنده که منتظرند بررسی شوند.

مواجه شدن با یک طعم جدید، یک بافت بی همتا، یک ملودی بررسی نشده یا یک منظره دیده نشده، کنجکاوی را در وجود این تیپ های شخصیتی بر می انگیزد.

از نظر آن ها، زندگی نقش و نگاری بی پایان از تجربه ها است که هر رشته در آن به یک کل تعلق دارد. آن ها اغلب به طور غریزی این سوال را می پرسند «چطور این تجربه زندگی من را بهبود می بخشد؟» یا «این چه حسی جدیدی به من می دهد؟»

کنجکاوی عمیق این تیپ ها نسبت به تجربه های حسی، زندگی شان را به یک اکتشاف بی پایان تبدیل می کند که هر کشف جدید به وجود آن ها عمق، رنگ و حس جدیدی می بخشد. دنیا از نظر ISFPها سمفونی بزرگی از تجربه هایی است که در انتظار کشف و تحسین قرار دارند. سمفونی که در آن هر نوت نواخته شده در درک همیشه در حال افزایش آن ها از نقش و نگار غنی زندگی، سهیم است.

برای شناخت بهتر تیپ های MBTI، مقاله هر تیپ شخصیتی در سیستم مایرز بریگز چطور بدجنسی خود را نشان می دهد؟ قسمت اول را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ISTP – کاشفان مستقل

افراد با تیپ شخصیت ISTP، می خواهند بدانند چیزهای مختلف چطور کار می کنند و نسبت به تمام قطعاتی که روی عملکرد یک چیز تاثیر می گذارند، کنجکاوی نشان می دهند. آن ها برای حل مشکلات استعداد دارند، ولی این قابلیتشان به خودی خود شکل نگرفته است.

این استعداد نتیجه یک کنجکاوی عطش ناپذیر است که هدایت کننده این افراد در زندگی با سوال هایی مانند «چطور این کار می کند؟» «این از چه چیزی ساخته شده است؟» یا «چطور می توانم این را بهتر کنم؟» بوده است.

کنجکاوی ISTPها آن ها را وادار می کند با محیط خود تعامل داشته باشند. آن ها عاشق کشف چیزهای مختلف با دستان خود هستند، یعنی جدا کردن قطعات یک چیز برای درک بهتر نحوه عمل آن و مجددا وصل کردن قطعات به یکدیگر.

ISTPها هنرمندانی هستند که رنگ ها و بافت های مورد نظر خود را آزمایش کرده و اثر هنری عالی خلق کرده اند که هرگز شبیه به آن نبوده است.

این افراد همچنین کنجکاوی دارند که باعث می شود به سمت اکتشاف و تجربه های جدید کشانده شوند. روحیه مستقل آن ها به واسطه هیجان محیط های جدید، سناریوهای ناآشنا و افزایش آدرنالین خون با تجربه ماجراجویی های جسورانه، به وجد می آید.

گاهی این کنجکاوی به شکل میل به اکتشاف اراضی جدید، کوه نوردی در یک مسیر سخت، شیرجه زدن به اعماق اقیانوس یا تجربه یک سفر جاده ای برای بازدید از جاهای بکر، بروز پیدا می کند و سایر اوقات به شکل میل به ساختن، آزمایش کردن و خلق کردن.

سوال «این چه حسی خواهد داشت؟» یا «چه اتفاقی خواهد افتاد اگر این را تغییر دهم؟»، به دفعات به ذهن این تیپ ها خطور پیدا می کند و باعث می شود غذاها، سبک های موسیقی، نحوه نشان دادن ذوق هنری یا حتی ورزش های جدید را امتحان کنند.

به کمک مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISTP است، خود را بهتر بشناسید.

تیپ شخصیتی ESFJ – کاوشگران مردم محور

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ، عمیقا نسبت به مردم، ارزش ها، سلایق و سنت هایشان کنجکاوی نشان می هند. این افراد به عنوان تیپ های مراقب شناخته می شوند و علاقه شدیدی به درک آن چه دارند که افراد را وسوسه می کند، چیزی که دوست دارند و چیزی که از آن متنفرند.

سوال های رایجی که ممکن است در ذهن تیپ شخصیتی ESFJ شکل بگیرند، عبارتند از «چه چیزی برای این فرد مهم است؟» یا «چرا این فرد این را به آن ترجیح می دهد؟».

این نوع کنجکاوی نسبت به مردم به ESFJها اجازه می دهد تا ارتباط های عمیقی شکل دهند، به راحتی با سایرین همدردی کنند و حمایت خود را به شکلی پیشنهاد دهند که به نیازها و ترجیحات بی همتای افراد توجه کند.

شیفتگی آن ها نسبت به سلایق و ارزش های سایرین در تعامل های اجتماعیشان نمایان است، به نحوی که تلاش می کنند ارتباط هایی بر پایه درک شکل دهند و محیطی مملو از آرامش برای همگان ایجاد کنند.

جالب است که ESFJها همچنین کنجکاوی شدیدی نسبت به تاریخ و جزئیات گذشته دارند. علاقه آن ها به گذشته مربوط به میلشان در درک شرایط، آیین و الگوهایی است که شرایط فعلی و رفتار افراد را شکل داده اند.

از افکار مرسوم یک ESFJ سوال هایی مانند «چه رویداد تاریخی منجر به این شده است؟» یا «در آینده از چه آیین هایی می خواهم استفاده کنم؟» است.

این نوع کنجکاوی نسبت به گذشته به سوابق فردی نیز کشانده می شود، به نحوی که آن ها توجه شدیدی به درک سوابق افراد، مسیر رشدشان و تجربه های گذشته شان نشان می دهند. این کنجکاوی به ESFJها کمک می کند زمان را تحسین کنند، اینکه چه تاثیری روی حال دارد و چطور می تواند درس های با ارزشی برای آینده داشته باشد.

از این تیپ های شخصیتی با مطالعه مقاله عملکرد تیمی شخصیت ESFJ در تیم سازی، در محیط کار بهتر استفاده کنید.

تیپ شخصیتی ESTJ – فرماندهان منطقی

افراد با تیپ شخصیت ESTJ، کنجکاوی عمیقی نسبت به سیستم ها، ساختارها و کارآمدی دارند. آن ها عاشق درک نحوه تبدیل یک مشکل بزرگ به یک سری وظایف قابل مدیریت هستند. ذهن های منطقی این افراد دائما می پرسد «بهترین راه برای دستیابی به این چیست؟» یا «چطور می توانیم کارآیی را افزایش دهیم؟»

این کنجکاوی فقط نظری نیست، بلکه ESTJها افرادی عملگرا هستند که دوست دارند از بینش خود در کارهای روزانه استفاده کنند. آن ها دوست دارند بشنوند چطور افراد بر موانع غلبه می کنند، چیزی را به نتیجه رسانده اند یا یک سیستم یا عادت را بهبود بخشیده اند. نکات و ترفندهای عملی همیشه برای این تیپ های شخصیتی هیجان انگیز هستند، به خصوص اگر بتوانند فورا از آن ها استفاده کنند.

جالب است که ESTJها شبیه به دوستان ESFJ خود، شیفتگی خاصی نسبت به گذشته دارند، اما دلیل آن ها اندکی متفاوت است. آن ها کنجکاو هستند که چطور تصمیم ها، اعمال و روش های گذشته رویه های فعلی و جهان اطرافشان را شکل داده اند.

سوال هایی مانند «چرا چنین چیزی به این شکل در گذشته انجام شده است؟» یا «چه درس هایی می توانم از اتفاق های گذشته بگیرم؟» اغلب در ذهن آن ها شکل می گیرد.

آن ها عقیده دارند که درک گذشته می تواند اطلاعات با ارزشی برای حال و آینده به ما دهد و کمک کند از اشتباهات گذشته خودداری کرده و از موفقیت های گذشته استفاده کنیم. این استفاده کاربردی از گذشته در رویکرد منظم این افراد در حل مشکلات مشخص دیده می شود، یعنی تجربه های گذشته نقش یک راهنما را برای وقایع فعلی و آینده دارند.

مقاله جالب 9 فیلم مورد علاقه یا نفرت ESTJ ها را برای شناخت سلیقه سینمایی این تیپ ها بخوانید.

تیپ شخصیتی ISFJ – محافظان آرام

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ، عمیقا نسبت به گذشته و تاثیری که روی هویت افراد گذشته است، کنجکاوی نشان می دهند. آن ها اغلب درگیر بررسی گذشته خود می شوند و تجربه ها و رویدادهای زندگی را بررسی می کنند تا بفهمند چطور به مرور زمان تغییر کرده اند.

این نوع کنجکاوی همراه با درون نگری باعث می شود به سوال هایی مانند «چه رویدادهایی در زندگی، من امروزی ام را شکل داده اند؟» یا «چطور این تجربه قدیمی روی انتخاب و باورهای فعلی من اثر گذاشته است؟»، بیاندیشند.

ISFJها با توجه کردن به داستان های شخصیشان نه تنها عمیق تر خودشان را درک می کنند بلکه همچنین درس های با ارزشی می گیرند که هدایت کننده آن ها در سفرهای آینده شان است. این نوع «کنجکاوی نسبت به گذشته» فراتر از تجربه های فردی است و باعث می شود ISFJها علاقه شدیدی به سنت های فرهنگی، سوابق خانوادگی و هنجارهای اجتماعی که به مرور زمان متحول شده اند، نشان دهند.

بسیاری از ISFJها دوست دارند شجرنامه خانوادگی خود یا رویدادهای تاریخی که در زادگاه آن ها رخ داده است، بررسی کنند. علاوه بر شیفتگی این افراد به گذشته، آن ها همچنین کنجکاوی عمیقی نسبت به افراد و باورها، امیال و نگرانی های فردیشان دارند.

این تیپ های شخصیتی میل ذاتی به درک آن چه دارند که باعث شادی، ناراحتی، خشم یا ترس مردم می شود. این کنجکاوی باعث شکل گیری سوال هایی مانند «چه ارزش های محوری در این فرد انگیزه ایجاد می کنند؟» یا «این فرد برای احساس راحتی به چه چیزی نیاز خواهد داشت؟» خواهد شد.

درک عمیق تر مردم باعث خواهد شد ISFJها بتوانند با آن ها همدردی کنند و پشتیبانی خود را به شکلی پیشنهاد دهند که به نیازها و اشتیاق های بی همتای فرد توجه شود. این نوع کنجکاوی درباره مردم اغلب به سمت ایجاد روابط عمیق تر، پرورش روابط و ایجاد محیط های همراه با آرامش خواهد شد که به سلامت جمع تمام افراد حاضر در آن، توجه می شود.

مطالعه مقاله چطور هر تیپ مایرز بریگز توجه خود به سایرین را نشان می دهد – قسمت اول را فراموش نکنید.

تیپ شخصیتی ISTJ – کاشفان جزئی نگر

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ، نسبت به جزئیات و حقایق گذشته کنجکاوند. کنجکاوی آن ها ریشه در یک باور شدید برای سنت ها و میل به درک بنیادی دارد که سیستم ها و ساختارهای فعلی روی آن ساخته شده اند. آن ها از جزئیات لذت می برند و اغلب درگیر چنین سوال هایی می شوند «دقیقا در این رویداد تاریخی چه اتفاقی افتاده است؟» یا «جزئیات الزامی که منجر به وقوع چنین چیزی شده، چه بوده است؟»

این کنجکاوی همراه با توجه به جزئیات، به ISTJها اجازه می دهد خود را عمیق تر در موضوعات مختلف غرق کنند و به بینش هایی برسند که سایرین ممکن است ندیده باشند. توجه شدید این افراد به گذشته همراه با علاقه به جزئیات، این توانایی بی همتا را به آن ها می دهد که حقایق را به یاد آورند و از آن ها برای تصمیم گیری های آگاهانه و افزایش درک خود از جهان اطرافشان استفاده کنند.

ISFJها همراه با توجه زیاد به حقایق تاریخی، اشتیاق زیادی به کشف نکات کاربردی دارند که زندگی روزمره را ساده می کنند. این تیپ ها جذب سیستم ها و فرایندهای کارآمد می شوند و اینکه چطور آن ها را برای کسب نتایج بهتر می توان بهبود بخشید یا بهینه کرد.

این کنجکاوی کاربردی باعث خواهد شد چنین سوال هایی بپرسند «چطور می توان این کار را با کارآمدی بیشتر انجام داد؟» یا « چکار می توان برای ساده تر کردن این فرایند کرد؟»

این افراد از کشف راه حل های کاربردی که بتوانند کارآمدی و بهره وری را افزایش دهند لذت می برند، خواه در زندگی فردی باشد یا محیط کارشان. عشق آن ها به کاربردپذیری باعث خواهد شد این نکات و ترفندهای با ارزش را با سایرین در میان بگذارند و در کارآمدی کلی تیم ها و جوامع خود سهیم باشند.

مقاله بر اساس تیپ شخصیتی MBTI خود چطور دعوا می کنید؟، کمک می کند علت خشم خود را بهتر بشناسید. 


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.