نمره 69-50: (سطحی ناکافی  از مهارت های هوش هیجانی که باید روی آن کار نمود)

شما، گاهی براساس هوش هیجانی رفتار می‌نمایید ولی نه همیشه. ممکن است مردم را ناراحت کرده باشید. ممکن است این مهارت ها را از ابتدا نداشته بودید و یا از مهارت های خود، استفاده نمی نمایید. با اندکی بهبود در مهارت های هوش EQ ،خیلی بیشتر می‌توانید به مقاصد خود در ارتباط با دیگران، دست یابید و از ظرفیت های خود استفاده کنید.

نکته قابل توجه در مورد هوش هیجانی ( یا هوش EQ ) و تفاوت آن با هوش IQ

بسیاری از انسانهای موفق در حوزه کسب و کار و حوزه های فردی، الزاما هوش IQ یا تحصیلات فوق العاده‌ای نداشته‌اند. درک احساسات خود و دیگران و توانایی برقراری ارتباط موثر کلید موفقیت انسانهای موفق می باشد که این مهم با تقویت هوش هیجانی ایجاد می‌شود. از طرفی IQ  مهم است زیرا که توانایی شناختی است اما به هیچ وجه کافی نیست و نمی‌تواند خلا EQ را بپوشاند در صورتی که هوش هیجانی میتواند کمبود IQ را تاحدی پوشش دهد. از طرف دیگر هوش هیجانی قابل ارتقا است و با تمرین و مطالعه میتوان آنرا بهبود داد. 

در هر صورت اولین گام در ارتقا هوش هیجانی ، شناخت وضعیت موجود است. باید بدانید نمره کلی هوش هیجانی شما از فاکتورهای مختلفی تشکیل شده است. از این‌رو تست و تایپ به شما توصیه میکند که تست هوش هیجانی بار_ان را انجام دهید. در این تست EQ ، پانزده عامل از فاکتورهای هوش هیجانی ارزیابی می‌شود و نتیجه به شما گزارش میگردد. این گزارش میتواند پایه‌ای برای برنامه‌ریزی جهت مطالعه و تمرین های شما برای بهبود هوش هیجانی باشد. در سایت تست و تایپ در بخش مقالات هوش هیجانی هم مطالبی آموزنده در خصوص شناخت بهتر هوش هیجانی و راههای ارتقا آن در اختیار شما است. 

قابل ذکر است که هوش جنبه‌های متفاوتی دارد. در صورت علاقمندی به اطلاع از سایر وجوه هوش‌های خود میتوانید تست هوش چند گانه گاردنر را انجام دهید. این تست 8 نوع هوش ، از هوش‌های شناخته شده را به تفکیک مورد ارزیابی قرار می‌دهد و نتیجه را به شما گزارش می‌دهد.