ایجاد تعادل بین کیفیت و سرعت در فرآیند استخدام

1397/08/29 12:04 PM - 5 سال قبل


در بسیاری از کسب و کارها اگر کارفرما از استخدام های انجام شده ناراضی باشد، باید فرآیند استخدام بازبینی گردد. نکته مهمی که باید در استخدام مد نظر قرار گیرد تعادل بین سرعت و کیفیت در استخدام است. تعادل بین سرعت و کیفیت بسیار مهم است زیرا بیشتر ابزار های استخدام برای به انجام رساندن دو وظیفه طراحی شده اند. بدین معنی که در استخدام باید کوشش شود شناسایی دقیق تر کاندیداهای با کیفیت انجام شود و از سویی سرعت کار نیز بالا باشد تا هم کارفرمایان و هم جویندگان کار دچار مشکل نشوند. 

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

چرا کیفیت در استخدام مهم است؟

مشخص است که چرا کارفرمایان پیدا کردن کاندیداهای با کیفیت را در لیست اولویت های خود قرار می دهند. یک استخدام بد می تواند هزینه گزافی به همراه داشته باشد به طوری که به طور متوسط براساس تخمینی که توسط دپارتمان کار آمریکا صورت گرفته است، این هزینه چیزی در حدود 30 درصد حقوق سال اول کارمندان است. علاوه بر این، کاندیداهای با کیفیت می توانند اغلب اوقات با افزایش سطح بهره وری، الهام بخشی برای ایده های جدید و بالا بردن سطح روحیه کاری بر روی سازمان یک تاثیر ملموس مثبت داشته باشند. شناسایی بهترین کاندیداها در بین دریایی از رزومه های شغلی می تواند امری چالش برانگیز به شمار رود ولی بدون شک ارزش این سختی را دارد.  

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

چرا سرعت در استخدام مهم است؟

سرعت و روان بودن سیستم استخدام بسیار مهم است به همین علت کارفرمایان می خواهند تا جای ممکن فرآیند استخدام شان روان و با کارایی بالا به پیش رود. روز به روز به کاریابی های آنلاین اضافه می شود و به همین علت ارائه درخواست برای شغل در محیط وب تقریبا مثل آب خوردن شده است و بنابراین جای شگفتی ندارد که به طور متوسط برای آگهی شغلی در محیط آنلاین 250 رزومه شغلی ثبت می شود. در این محیط، و با توجه به این که برای مسئولین مدیریت استعدادهای شغلی زمان لازم برای استخدام به شاخص مهمی تبدیل شده، مشخص است که شرکت ها به ابزاری نیاز دارند که کاندیداها را تا جای ممکن سریعاً از بین فرآیند ارزشیابی به جلو پیش ببرند. این دو هدف، کیفیت استخدام و زمان استخدام، نکات برجسته یک فرآیند استخدام موفق و نتیجه بخش به شمار می روند. ولی همان طور که افراد زیادی که تا به حال عمل استخدام را انجام می دهند می دانند، گاهی اوقات این دو هدف در تضاد با هم قرار می گیرند.

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

چطور هم سرعت و هم کیفیت را در استخدام ها بالا ببریم؟

تست های روانشناسی پیش از استخدام یکی از حوزه هایی است که در آن کیفیت استخدام و سرعت با هم تلاقی پیدا می کنند. به طور کلی، جمع آوری داده های پیش بینانه با استفاده از تست های روانشناسی در اوایل مراحل استخدام می تواند به ساده سازی فرآیند استخدام کمک کند یعنی به مسئولین استخدام کمک کند تا انرژی خود را صرف ارزیابی کاندیداهایی کنند که احتمال موفقیت شغلی آن ها بیشتر است. به علاوه به طور کلی که یک آزمون جامع تر، اطلاعات دقیق تری به همراه خواهد آورد.

به عنوان مثال، یک آزمون صلاحیت سه ساعته به طور کلی اعتبار پیش بینانه و اعتماد پذیری بیشتری به نسبت یک آزمون 5 دقیقه ای خواهد داشت. ولی داوطلبان شغلی کمی حاضر می شوند به عنوان یکی از گام های ابتدایی فرآیند استخدام یک آزمون سه ساعته را پشت سر بگذارند و کارفرمایان زیادی هم وجود ندارند که بخواهند این مقدار زمان را در فرآیند استخدام خود لحاظ کنند. به خصوص در مواردی که در آن آزمون ها به عنوان یک ابزار ارزشیابی اولیه استفاده می شوند، هرچه زمان آن ها کمتر باشد بهتر است.

خبر خوش این است که پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فناوری آزمون و روان سنجی این امید را در اختیار ما قرار می دهند که روش هایی برای ارائه آزمون هایی وجود دارد که طولانی هستند، یا طولانی حس نمی شوند، بدون اینکه کیفیت اطلاعاتی که در مورد کاندیداها به دست می آورند به خطر بیافتد. آزمون سازشی (Adaptive testing) و ارزیابی هایی که تجربه "بازی آفرینی" را لحاظ می کنند دو نمونه ای به شمار می روند که چطور آزمون ها می توانند بدون قربانی کردن تجربه کاندیداها اطلاعات دقیقی در اختیار کارفرما قرار دهند. به دنبال پیشرفت فناوری آزمون، کارفرمایان روز به روز بیشتر برای تصمیم گیری مجبور به انتخاب از بین دو گزینه نخواهند بود که تحت آن ارزش کیفیت و سرعت ارزشیابی ثابت مانده و کاهش یا افزایش پیدا نمی کند. در ایران نیز پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ به عنوان قدرتمندترین و دقیق ترین ابزار غربالگری و سنجش استعدادها و توانمندی های افراد، به سازمان ها کمک می کند تا بهترین ها را انتخاب نمایند. 


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.