استفاده از تست های روانشناسی در فرآیند های استخدام کارمندان

1399/06/15 2:13 PM - 3 سال قبل


استفاده از تست های روانشناسی یک روش جدید برای سنجش شایستگی های شغلی است و استفاده از آن در فرآیندهای استخدام به شرکت ها کمک می کند شخصیت، شایستگی انجام کارها و انگیزه های کارمندان را شناسایی کنند. در دنیا از یک سری از تست های روانشناسی که قابلیت پیش بینی عملکرد شغلی را دارند به صورت گسترده استفاده می شود. در ایران نیز تنها شرکتی به صورت متمرکز و حرفه ای روی این مورد کار می کند، سایت تست و تایپ است که این خدمت را به صورت حرفه ای در پنل ارزیابی سازمانی و گروهی خود ارائه می دهد.

استفاده از تست های روانشناسی در استخدام تلاشی برای سنجش ویژگی های شخصیتی متفاوت کاندیداها است. از جمله تست های متداول روانشناسی که در استخدام استفاده می شوند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تست توانایی: چنین تست هایی عملکرد یک کاندیدا را براساس پاسخ های صحیح می سنجند. تست هایی که توانایی کاندیدا را می سنجند در دسته تست های موفقیت و تست های توانایی انجام یک کار قرار می گیرند، دسته اول توانایی فعلی یک فرد را می سنجند و دسته دوم پتانسیل یک فرد را ارزیابی می کنند.

هر دو این تست ها توانایی های کلی ذهنی کاندیداها را بررسی می کنند و سازمان ها گاهی اوقات از طریق استدلال شفاهی، استدلال عددی، استدلال قیاسی، استدلال فضایی، قابلیت های منشی گری، قابلیت های مکانیکی (توانایی کار با دستگاه ها) قابلیت های خاص مرتبط با کار را ارزیابی می کنند.

تست های شخصیت شناسی: این تست ها شیوه رفتار، تفکر، احساسات یا برخورد با یک موقعیت خاص را ارزیابی می کنند و هدف از آن ها کمک به ایجاد یک پروفایل از شخصیت کاندیدا است تا نشان دهد فرد در شرایط گوناگون چه رفتاری از خود نشان می دهد.

چنین تست هایی پاسخ های صحیح یا اشتباه ندارند. از متداول ترین تست های شخصیت شناسی می توانیم به تست های سنجش علایق، انگیزه و طرز رفتار اشاره کنیم که با نام نوتریکا سه گانه و نوتریکا 180 درجه شناخته می شوند. این تست های شخصیت شناسی محبوب ترین تست های شخصیت شناسی برای ارزیابی شخصیت، رفتار و مدل ذهنی محسوب می شود و شرکت های متعددی به صورت گسترده از آن استفاده می کنند.

استفاده از تست های روانشناسی در استخدام مزایای متعددی دارد:

نتایج تست های روانشناسی در مقایسه با قضاوت های شخصی که در مصاحبه ها صورت می گیرند بسیار معتبر تتر هستند یعنی قضاوت هایی که براساس نحوه رفتار یک کاندیدا در طول روش های سنتی انتخاب کارمند مانند کانون های ارزیابی، بحث های گروهی، مصاحبه های شغلی و موارد مشابه گرفته می شوند، به دلیل اینکه قضاوت مصاحبه کننده در دادن امتیاز بالا یا پایین موثر است، اعتبار بالایی ندارند.

صحت چنین قضاوت های فردی به حضور یا نبود تعصبات شخصی فرد مصاحبه کننده، مقدار صداقتی که کاندیدا از خود نشان می دهد، گستردگی عواطفی که در مصاحبه نشان داده می شود، روحیه کلی یا محیطی که مصاحبه کننده و همچنین کاندیدا در آن قرار می گیرند، صلاحیت فرد مصاحبه کننده و موارد مشابه دیگر بستگی دارد.

تست های روانشناسی برای به دست آوردن اطلاعات مربوطه و قضاوت در مورد آن از یک روش استاندارد استفاده می کنند، بنابراین تا حد زیادی نقش موارد بالا را از بین می برند و یک قضاوت بی طرفانه از کاندیدا را امکان پذیر می کنند. از آن جایی که تست های شخصیت شناسی یک جواب صحیح ندارند، کاندیدا مجبور می شود طبیعت واقعی خود را نشان دهد.

تست های روانشناسی برای ارزیابی کارکنان پیچیده هستند و باید از پلتفرم های مخصوص که بر اساس ارزیابی و شایستگی های شغلی هستند انجام شوند به عنوان مثال در سایت تست و تایپ در پنل ارزیابی سازمانی و گروهی این امکان به صورت بسیار حرفه ای پیاده سازی شده است و سازمان ها می توانند از آن به راحتی استفاده نمایند. اطلاعاتی که این پلتفرم در مورد کاندیدا فراهم می کنند جلوی استخدام اشتباه کاندیداها را می گیرد. این پلتفرم این امکان را دارد تا نیاز های آموزشی افراد در خصوص مهارت های نرم را تشخیص دهد. این تست ها یکی از گزینه های کم هزینه و بدون دردسر برای استفاده در فرآیند استخدام محسوب شوند.

چرا باید از سایت های معتبر برای ارزیابی کارکنان استفاده کنیم؟

اکثر تست های روانشناسی، به ویژه تست شخصیت شناسی دارای دو بعد هستند، تست هایی که برای ارزیابی کارکنان استفاده می شوند با تست هایی که در ارزیابی های بالینی مورد استفاده قرار می گیرند از نظر تفسیر نتایج متفاوت هستند. به همین دلیل برای استخدام باید از پلتفرم های مخصوص ارزیابی کارکنان استفاده شود.

چالشی که اکثر سازمان ها زمان استفاده از تست های روانشناسی در استخدام با آن روبرو می شوند انتخاب یک روش معتبر از بین تست های گوناگون و پرسشنامه های مختلف موجود در بازار است. برای افرادی که اطلاعات کافی ندارند بسیار سخت است تست های روانشناسی مناسب کارکنان خود را تشخیص دهند. به همین دلیل پنل ارزیابی سایت تست و تایپ امکان مشاوره را برای مدیران منابع انسانی فراهم آورده است تا به صورت رایگان بتوانند از مشاوره های تخصصی در این حوزه استفاده کنند و بهترین و مناسب ترین تست ها را از کارکنان و یا کاندیداهای استخدام بگیرند تا شایستگی های شغلی آن ها را بهتر بشناسند.

باید توجه شود در استفاده از تست های روانشناسی در استخدام کارکنان زمانی که فردی نمره بالایی در مثلا مهارت تیمی کسب می کند و یا مهارت رهبری بالایی را دارد، حتما این فرد نسبت به سایرین پتانسیل بالایی دارد، اما ممکن است به صورت بالقوه باشد و به بالفعل تبدیل نشده باشد. تجربه و سابقه کاری فرد می تواند به شکوفایی این پتانسیل در فرد کمک کند.

بنابراین همیشه از یک شرکت معتبر در زمینه روانشناسی صنعتی و سازمانی برای تفسیر نتایج تست ها  و همچنین اجرای آن ها کمک بگیرید تا هم در زمان خود در انتخاب کارکنان با پتانسیل بالا صرفه جویی کنید و هم بتوانید پس از ورود فرد به سازمان با توجه به نیازهای آموزشی مهارت های نرم در او، برای آن مسیر شغلی درستی طراحی نمایید.


مصاحبه و استخدام پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.