چهار تدبیری که باید در زمان استفاده از آزمون های پیش از استخدام در پیش بگیرید

1397/08/28 9:05 AM - 5 سال قبل


برگزاری آزمون پیش از استخدام یکی از بهترین راه ها در پیش بینی عملکرد شغلی در آینده است. آزمون های روانشناسی پیش از استخدام اطلاعات با ارزشی در مورد توانایی شناختی، سازگاری شخصیتی، مهارت های اکتسابی و آمادگی کلی شغلی ارائه می دهند. هدف آزمون های روانشناسی پیش از استخدام ارائه تصویر شفاف تری از هر کاندیدا به شما است تا به شما کمک شود تصمیمات آگاهانه تری در بحث استخدام بگیرید. ولی همانند با هر ابزاری، دانستن نحوه استفاده از آن بسیار مهم است. ما در این مطلب چهار راهکار را به شما معرفی می کنیم که شما با استفاده از آن می توانید بیشترین بهره را از آزمون های پیش از استخدام ببرید.

1. انتخاب آزمون های روانشناسی مناسب و صحیح برای موقعیت های شغلی مختلف

ممکن است نیازی به توضیح نداشته باشد ولی زمان ارزیابی کاندیداها انتخاب مناسب آزمون های روانشناسی براساس موقعیت های شغلی اهمیت فراوانی دارد.

برای این که آزمون های روانشناسی قبل از استخدام نتایجی که به دنبال آن هستید را به بار آورند، شما باید از محک زدن ویژگی ها و مهارت هایی مطمئن شوید که با شغل مورد نظر ارتباط دارند و در ارتباط با موفقیت در آن وظیفه شغلی قرار می گیرند. به عنوان مثال، از فردی که برای رانندگی یک جرثقیل درخواست کار کرده است نمی خواهید در آزمون تایپ ده انگشتی شرکت کند چون این افراد معمولاً لازم به انجام کارهایی که به این مهارت خاص نیاز دارند، نیستند. هم چنین بین توانایی تایپ کردن و موفقیت در این شغل هیچ ارتباطی وجود ندارد. در نتیجه، هرگونه داده های مربوط به نتایج این آزمون بی ربط خواهد بود و هیچ اطلاعاتی در مورد مناسب بودن کاندیدا برای آن شغل به دست نمی دهد. در مقابل، سنجش مهارت های مکانیکی داوطلب شغلی انتخاب بهتری خواهد بود. با اجرای آزمون هایی که ویژگی ها و مهارت های مرتبط با موفقیت در یک شغل را می سنجند، شما قادر خواهید بود از نتایج به عنوان یک شاخص پیش بینی کننده در استخدام استفاده کنید.

2. برگزاری آزمون های روانشناسی در مراحل اولیه فرآیند استخدام

ما معمولاً به چند دلیل به کارفرماها پیشنهاد می کنیم در مراحل اولیه فرآیند استخدام خود از آزمون ها استفاده کنند.

اگر با شرکت طراحی آزمونی کار می کنید که یک پلن قیمتی براساس پرداخت حق اشتراک دارد، برگزاری آزمون در مراحل اولیه اغلب اوقات به شما اجازه می دهد بیشترین بهره را از هزینه ای که کردید، ببرید. این پنل های قیمتی معمولاً به افراد اجازه دسترسی نامحدود به یک یا بیشتر از یک آزمون را براساس مدت حق اشتراک، می دهند. از آن جایی که شما به ازای هر آزمون پول نمی دهید، شما در محک زدن تمامی نامزدهای شغلی خود آزاد هستید. بدین طریق، شما می توانید اطلاعات پیش بینانه ای در خصوص داوطلبان شغلی خود از همان مراحل اولیه فرآیند استخدام خود به دست آورید.

آزمون در مراحل اولیه همچنین می تواند به شما کمک کند جلوی تصمیمات سخت استخدام در مراحل بعدی را بگیرید. به عنوان مثال، اگر در انتهای فرآیند استخدام خود آزمون ها را برگزار کنید، ممکن است با سناریویی روبرو شوید که سبد استعداد خود را تنها به دو نفر کاهش داده اید، و زمان اجرای این آزمون ها، هر دو نتیجه موفق آمیزی کسب می کنند! حال منابع زیادی صرف کرده اید ولی باید با این احتمال سر و کله بزنید که کدام یک از برترین انتخاب های شما صلاحیت پذیرش فرصت شغلی خالی را دارند!

اگر مخزن بزرگی از داوطلبان شغلی دارید، برگزاری آزمون در مراحل اولیه یکی موثرترین راه ها برای غربالگری کاندیداها است و می تواند به شما نشان دهد که می خواهید ابتدا با کدام یکی از آن ها تماس بگیرید. چون این آزمون ها به نسبت رزومه های شغلی و مصاحبه ها قدرت پیش بینی بیشتری در بحث موفقیت شغلی دارند، برگزاری آزمون در مراحل اولیه هم چنین می تواند شما را با داوطلبانی روبرو سازد که ممکن بود طی یک فرآیند بررسی اولیه معمولا آن ها را رد می کردید. این آزمون ها به خصوص ابزار مفیدی در زمان استخدام افراد دارای سطح محدودی از تجربه به شمار می روند مانند اشخاصی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند و رزومه شغلی آن ها اطلاعات کمی در مورد آن ها به دست می دهد. هم چنین جلوی اتلاف وقت شما نسبت به داوطلبانی که می توانسته اند برای آن فرصت شغلی انتخاب بدی به شمار روند، گرفته می شود.

در نهایت، زمانی که در مرحله اول از این آزمون استفاده کنید، به شما کمک می کند از سطح تعصبات ناآگاهانه در فرآیند استخدام بکاهید. از آن جایی که نتایج آزمون اطلاعاتی بی طرفانه و استانداردی در خصوص یک داوطلب ارائه می دهند، شما قبل از نگاه به رزومه یا دانستن نام کاندیدا می توانید به یک شاخص پیشگویانه تر استخدام توجه کنید. برگزاری این آزمون ها یک شاخص منصفانه است که می تواند به شما در شناسایی کاندیدا به شیوه ای منصفانه و بی طرفانه کمک کند.

3. زمان آزمون را زیر 40 دقیقه نگه دارید

شرکت Criteria Corp. در حدود نیم میلیون آزمون را طی تحقیقی بررسی کرده است تا مشخص کند چطور مدت آزمون می تواند سرعت یک کاندیدا در انجام یک آزمون را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که آن ها میل یک کاندیدا در تکمیل تمامی سوالات آزمون را بررسی کرده اند، متوجه شده اند که انتخاب تست هایی با مدت زمان لازم بیشتر از 40 دقیقه تعداد آزمون هایی که کاندیداها به طور کامل انجام داده اند را کاهش می دهد. اگر به خصوص قصد استفاده از برگزاری آزمون در مراحل اولیه فرآیند استخدام خود دارید، ما به شما توصیه می کنیم مدت زمان آزمون خود را زیر 40 دقیقه نگه دارید. تا زمانی که آزمون های مناسبی را انتخاب کرده اید، 40 دقیقه زمان لازم برای برگزاری آزمون می تواند در اختیار شما اطلاعات کافی و با ارزشی در مورد قابلیت های کاندیداهایتان قرار دهد.

این مدت لازم برای انجام آزمون (15 تا 40 دقیقه) می تواند هم چنین نقش یک مانع (خوب) در پیش پای افرادی را داشته باشد که در مورد آن شغل جدی نیستند. اگر یک کاندیدا قصد ندارد 40 دقیقه وقت یا کمتر از آن را برای یک شغل صرف کند، بعید است از همان ابتدا در مورد آن جدیت لازم را داشته باشد. اینترنت باعث شده است که به نسبت گذشته ارائه درخواست برای یک شغل ساده تر شود و طلوع عصر " اسپمرهای رزومه" های شغلی را شاهد باشیم. یک آگهی شغلی در محیط آنلاین می تواند با صدها داوطلب شغلی روبرو شود. لحاظ کردن پیش نیازهای معقول برای درخواست شغل به حذف کاندیداهای بالقوه ای که در مورد یک شغل جدیت لازم یا صلاحیت را ندارند، کمک می کند، در این حین که در اختیار شما در ابتدایی ترین مراحل فرآیند استخدام اطلاعات با ارزشی می گذارد.

4. به یاد داشته باشید برگزاری آزمون تنها یک ابزار است

عوامل زیادی وجود دارد که زمان تلاش برای شناسایی فرد مناسب برای یک شغل باید در نظر بگیرید، و ما بر این باور نیستیم که شما باید تصمیمات نهایی خود برای استخدام را به یک شرکت طراحی آزمون بسپارید. آزمون پیش از استخدام یکی از بهترین عوامل پیش بینی کننده موفقیت شغلی است، ولی با این حال تنها یکی از ابزارهای متعدد استخدامی به شمار می رود که در اختیار می توانید داشته باشید. شما یک خانه را تنها به دنبال دیدن چند اتاق آن نمی خرید. می خواهید به طور کامل در آن گردش و بخش های مختلف آن را بررسی کنید. به همین شکل، به منظور اتخاذ آگاهانه ترین تصمیمات در بحث استخدام، بایستی به تمامی عواملی نگاه کنید که باعث می شوند یک فرد برای یک شغل بهترین گزینه به شمار رود.  

بهره مندی از چشم اندازی به شایستگی، شخصیت و مهارت های کاندیداهای شما می تواند زمان شناسایی برترین گزینه در مخزن داوطلبان شغلی تان، فوق العاده گرانبها باشد. آزمون های پیش از استخدام زمانی که به درستی استفاده شوند می توانند اطلاعات با اطمینانی در این حوزه فراهم کنند و یکی از با ارزش ترین بخش های فرآیند استخدام شما محسوب شوند. ما در سامانه مدیریت استعداد نوتریکا سعی کرده ایم نرم افزار آنلاین با کاربری آسانی را در اختیار سازمان ها و شرکت ها قرار دهیم که با استفاده از آن بتوانند شایستگی های شغلی مد نظر خود را برای هر شغل معیین کنند و سامانه می تواند افرادی را که آزمون زده اند بر اساس آن زده بندی نماید. برای استفاده از این خدمت و اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. 


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.