سه اشتباهی که باید در زمان استفاده از آزمون های پیش از استخدام از آن ها دوری کنید

1397/09/06 12:27 PM - 5 سال قبل


آزمون های پیش از استخدام اطلاعات فوق العاده مفیدی به دست می دهند که به شما کمک می کند تصمیمات آگاهانه تری در بحث استخدام بگیرید. شما با استفاده از آزمون های پیش از استخدام در فرآیند جذب نیرو خود که با کارشناسی یک شرکت طراحی آزمون طراحی شده اند، داده‎‏ های بی طرفانه و مرتبط شغلی به دست می آورید که اگر آن را با دیگر عوامل مانند مصاحبه ها و تجربه شغلی ترکیب کنید می توانید یک دیدگاه جامع و شفاف از قابلیت های کاندیدای خود به دست آورید.

گرچه، آگاهی از نحوه استفاده از آزمون های پیش از استخدام به شیوه ای که بیشترین اطلاعات را در اختیار سازمان شما قرار دهد، مهم است. ما در این مطلب سه اشتباه مهمی که ممکن است در زمان استفاده از آزمون های پیش از استخدام مرتکب شوید را نام می بریم:

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام و نگهداشت کارکنان

انتخاب آزمون های اشتباه:

این مهم ترین اشتباهی است که در زمان استفاده از آزمون های پیش از استخدام باید از آن بترسید. انتخاب آزمون بسیار حیاتی است چون مهم نیست چقدر یک آزمون از فرآیند اعتبار سازی سربلند بیرون آمده باشد، اگر محتوای آن با سنجش قابلیت های مرتبط با کار ربطی نداشته باشد، آزمون بی ارزش است. معتبر بودن آزمون مفهومی است که اغلب اوقات به اشتباه درک می شود، حتی یک آزمون معتبر  اگر هدف استفاده از آن در راستای فرآیند نباشد، ارزش خود را از دست می دهد.

به عنوان مثال، اگر از مسئول بخش تعمیرات خود که نیازی به تجربه کار با یک کامپیوتر در محیط کار را ندارد، یک تست تایپ بگیرید اشتباه است. امتیاز آن ها در چنین آزمونی در بحث تصمیم گیری برای استخدام بی معنی خواهد بود.

حتی همان طور که در قوانین وزارت کار آمده است، یکی از استانداردهای مهم ارزیابی کاندیدا برای تصمیم گیری در زمینه استخدام استفاده از شاخص‎ هایی از جمله آزمون های پیش از استخدام است که حتما باید در مورد شغل مورد نظر باشند. وقت گذاشتن برای ارزیابی مهارت ها و قابلیت های لازم برای یک موقعیت شغلی خاص به شما این امکان را می دهد که آزمون هایی را انتخاب کنید که با ارزش ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند و از نظر حقوقی قابل دفاع باشند.

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام و نگهداشت کارکنان

داشتن انتظارات غیر معقول

آزمون های مناسب پیش از استخدام به کارفرمایان در پیش بینی عملکرد شغلی کمک خواهند کرد. گرچه، با آن که این آزمون ها در پیش بینی موفقیت شغلی مفید هستند ولی نقش یک شاه کلید برای هر مسئله ای را ندارند.

زمانی که یک آزمون پیش از استخدام اعتبار لازم برای قدرت پیش بینی خود را به دست آورده به این معنا است که به طور متوسط و در بین حجم عظیمی از داده ها، این تست به درستی قادر به پیش بینی دستاوردهای یک کسب و کار بوده ولی معنای این حرف این نیست که این آزمون به درستی در تک تک موارد موفق به پیش بینی عملکرد شغلی شده است. در هر زمینه ای امکان خطا وجود دارد ولی به طور متوسط یک ارتباط قابل توجه بین نتایج آزمون و عملکرد شغلی باید وجود داشته باشد. کارشناسان هواشناسی همیشه با موفقیت آب و هوا را شناسایی نمی کنند و آزمون های پیش از استخدام نیز از این قضیه مستثنی نیستند. غیر منطقی و غیر واقع گرایانه است که از یک آزمون پیش از استخدام انتظار داشته باشیم همیشه پیش بینی درستی کند.

خوشبختانه، آزمون های پیش از استخدام و به خصوص آزمون های سنجش شایستگی جزو پیش بینی کننده ترین شاخص های استخدامی محسوب می شوند که می توانید استفاده کنید. لازم به ذکر است که در ایران تنها نرم افزار و سامانه ای که قادر به تطبیق شایستگی های شغلی یا آزمون های پیش از استخدام است، سامانه مدیریت استعداد نوتریکا است که شما به راحتی می توانید برای شرکت خود تهیه کنید. در حقیقت، در تحقیقی که توسط هیئت ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا صورت گرفته، مشخص شده است که آزمون های پیش از استخدام در پیش بینی عملکرد شغلی به نسبت مسئولین استخدام بهتر عمل می کنند. 

نادیده گرفتن تجربه کاندیدا

 بیایید با این حقیقت روبرو شوید، هیچکس عاشق آزمون گرفتن نیست. آزمون های پیش از استخدام برای کمک به کارفرمایان در پیدا کردن بهترین استعدادهای شغلی طراحی شده اند، ولی سخت کردن تجربه آزمون می تواند عواقب ناخواسته ای در دلسرد کردن بعضی از کاندیداها داشته باشد. آگاهی از تجربه کاندیدا نه تنها باعث بهبود برند کارفرمای شما می شود بلکه هم چنین از حجم تعداد کارمندانی که آزمون را ترک می کنند می کاهد، یعنی کاندیداهایی که برای انجام یک فرآیند آزمون طولانی احساس انگیزه لازم را در خود نمی بینند.  

یکی از مهم ترین عناصری که به هنگام زمان آزمون در خصوص تجربه کاندیدا مطرح می شود مدت زمان لازم برای انجام آزمون است. ما معمولا به شرکت ها توصیه می کنیم از آزمون در ابتدای فرآیند خود استفاده کنند تا بیشترین بهره را از نتایج آزمون ببرند. زمان ارزیابی کاندیدا در مراحل اولیه فرآیند استخدام، یک آزمون پیش از استخدام ممکن است یکی از اولین نقاط محسوب شود که کاندیدا توسط آن با شرکت شما در ارتباط قرار می گیرد، یعنی اگر کاندیدا فوراً در معرض یک آزمون 3 ساعته قرار گیرد، سریعاً علاقه خود به آن شرکت را از دست می دهند. تحقیقات زیادی در این خصوص صورت گرفته و مشخص شده است که سطح از دست رفتن علاقه در کارمندان تا زمانی به مقدار حداقل خود است که کل زمان آزمون زیر 45 دقیقه نگه داشته شود.

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام و نگهداشت کارکنان

به شیوه های مختلف می توان به تجربه کاندیدا توجه داشت. به عنوان مثال، به کاندیداها توضیح دهید که چرا از آن ها آزمون گرفته می شود و آزمون ها چه چیزی را می سنجند. به همین شکل، ارسال یک ایمیل تاییدیه که نتایج آزمون کاندیدا رسیده است باعث می شود این احساس را در کاندیدا به وجود آورید که به وقتی که صرف کرده است احترام گذاشته اید.


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.