چطور فرآیند استخدام شفاف‌تری داشته باشید؟

1398/07/20 10:35 AM - 4 سال قبل


برخورد شفاف با کاندیداها در فرآیند استخدام به مشخص سازی انتظارات صحیح، جلوگیری از ناامیدی‎ ها و شکل دادن یک تجربه کاندیدای مثبت کمک می‎کند. استخدام زمانی انجام می شود که اعتماد دو طرفه وجود داشته باشد و کارفرما و کارجو به هم اعتماد کنند. یکی از بهترین‎ راه ‎ها برای رسیدن به این موارد یک فرآیند استخدام شفاف است. 

به کمک یک فرآیند استخدام شفاف نه تنها در زمان جذب و استخدام بهترین استعدادها سختی کمتری خواهید داشت بلکه همچنین نرخ حفظ کارمند در شرکت شما افزایش پیدا می کند، چون انتظارات از همان ابتدا شفاف بوده‎اند.

به لطف قوانین حفاظت از اطلاعات (GDPR)، شفافیت در استخدام نه تنها مفید است بلکه همچنین در بسیاری از موارد از نظر قانونی الزامی است. زمانی که در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاندیداها شفافیت داشته باشید، این اطمینان را به دست خواهید آورد که به حریم افراد و همچنین قانون احترام می‎گذارید که در نتیجه آن برند کارفرمای شما تقویت خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم به 7 نکته‎ ای اشاره کنیم که با رعایت آن‎ها می‎توانید فرآیند استخدام خود را شفاف ‎تر کنید، تا انتها همراه تست و تایپ باشید.

1. در فرآیند استخدام از همان ابتدا انتظارات صحیحی را مشخص کنید

از همان لحظه‎ ای که آگهی شغلی خود را در محیط آنلاین قرار می‎دهید باید تا جای ممکن دقیق و شفاف شرح شغل را نوشته باشید. توصیف شغلی شما باید به بخش‎های مهم شغل، نوع کار و بهترین شخصیتی اشاره کند که برای آن شغل مناسب است و همچنین بخش ‎هایی از کار که ممکن است برای برخی از افراد سخت باشد.

با مطرح کردن چالش ‎ها در توصیف شغلی مطمئن می‎شوید که کاندیداها پس از شروع کار در شرکت شما شگفت ‎زده نخواهند شد.

همچنین می‎توانید تجربه استخدام را ارتقاء بخشید بدین طریق که به کاندیداها در توصیف شغلی یا در اولین مصاحبه تلفنی بگویید که برای قبولی درخواست شغل خود می‎توانند چه کاری انجام دهند.

انجام این کار جلوی حدس زدن آن‎ها برای این که به دنبال چه کسی هستید را می‎گیرد و در نتیجه کاندیداهایی با آمادگی بهتر خواهید داشت.

2. در فرآیند استخدام کاندیداهای شغلی را مطلع کنید و به جدول زمانی پایبند باشید

همگی ما با چنین شرایطی روبرو شدیم. روزها و گاهی اوقات هفته‎ ها منتظر دریافت پاسخ شرکتی بودید که چند ساعت صرف ارائه درخواست شغل خود به آن کردید و هیچ خبری از آن‎ها نشده است.

اگر واقعا وقت ندارید به تک تک افراد پاسخ دهید، یک پیش ‎نویس ایمیل داشته باشید که بتوانید آن را به متقاضیان بفرستید. در این ایمیل، از آن‎ها به دلیل فرستادن درخواست خود تشکر کنید و واضح بگویید گام بعدی با یک تاریخ موعد مشخص چه خواهد بود. به عنوان مثال:

«به خاطر این که وقت گذاشتید و برای کار در دپارتمان عالی مالی ما درخواست خود را ارائه دادید، تشکر می‎کنیم. ما در حال بررسی درخواست ها هستیم و اگر به نظر ما شما گزینه عالی باشید پیش از 24 ساعت با شما تماس می‎گیریم. امیدواریم وقت مصاحبه شغلی را برای هفته بعد تنظیم کنیم. منتظر خواندن درخواست شما هستیم.»

گرچه جدول زمانی شما نباید در ایمیل ابتدایی متوقف شود. بهتر است به کاندیداها بگویید که استخدام معمولی مصاحبه شغلی چقدر طول می‎کشد و مراحل مهم آن چه چیزهایی هستند.

منظور ما این نیست که همه چیز سریعا یا آهسته پیش برود، بلکه باید یک جدول زمانی مشخص داشت که کاندیداها بدانند انتظار چه چیزی را می‎توانند داشته باشند.

مقالات مرتبط با مصاحبه و استخدام کارکنان

3. در فرآیند استخدام  پیش از مصاحبه شغلی به کاندیداها اطلاعات لازم را بدهید

مصاحبه ‎های شغلی می‎توانند تجربه واقعا خسته‎ کننده ‎ای باشند، به ویژه زمانی که سفری به سمت فردی ناشناس به شمار می‎روند.

اگر کاندیداها در جلسه مصاحبه شغلی راحت باشند و انتظار شما را بدانند، بهتر می توانید در مورد مهارت ها و شخصیت او اطلاعات به دست آورید.

زمانی که در حال برنامه‎ ریزی مصاحبه شغلی با کاندیداهای بالقوه هستید، اتفاقی که در این مرحله رخ خواهد داد را توضیح دهید، از جمله این که انتظار چه سوال‎ هایی را می‎توانند داشته باشند و چه چیزی را باید آماده کنند.

در یک محیط پر فشار شگفت ‎زده کردن کمتر خوشایند است. یک مصاحبه برای استخدام نباید بازی «مچ‎ گیری طرف مقابل» باشد، بلکه باید فرصتی برای دو طرف باشد تا در مورد یکدیگر اطلاعات بیشتری به دست آورند.

برای ایجاد یک تجربه کاندیدای مثبت، باید بدانید چه چیزی می‎خواهید بپرسید و از مصاحبه شغلی چه انتظاری دارید.

4. در طول فرآیند استخدام منصف باشید

بیشتر از هر چیزی باید در طول مرحله مصاحبه استخدام شفاف باشید. باید به یاد داشته باشید افراد با یکدیگر فرق دارند. شغل رویایی یک نفر می‎تواند کابوس دیگری باشد. در مورد موقعیت شغلی و شرکت خود صادقانه حرف بزنید، مصاحبه شغلی جذب مشتری نیست و اگر مصاحبه‎ کننده تصمیم کاندیدا را عوض کند، بهتر است آن‎ها در همین مرحله قبل از این که بیش از حد دیر شود، کنار بکشند.

اگر از همان اوایل وعده ‎های اشتباه داده شود، ریسک خروج کارمند از شرکت را در آینده افزایش می‎دهید که نتیجه آن افزایش هزینه ‎های استخدام است.

علاوه بر این که باید پیشنهاد شرکت خود را واقعی نشان دهید، همچنین باید به کاندیداها سوالاتی که قرار است بپرسید را بگویید و آن‎ها را در مصاحبه به بحث بگذارید.

حالت ایده ‎آل این است که از قبل خودشان آگاهی داشته باشند ولی مجددا باید همه چیز را پیش از مطرح کردن مسائل یادآوری کنید. در مرحله مصاحبه استخدام صادقانه و شفاف عمل کنید تا به متقاضی شغل نشان دهید که قصدتان یک ارزیابی منصفانه است.

مقالات مرتبط با مصاحبه و استخدام کارکنان

5. در فرآیند استخدام پس از هر مصاحبه نتیجه را به اطلاع کاندیداها برسانید

یکی از مشکل ترین ولی مفیدترین کارها در جریان گذاشتن کاندیداها در مورد نتیجه هر مصاحبه شغلی است. چه آن‎ها رد شده باشند یا از آن ها برای رفتن به مرحله بعد فرآیند استخدام دعوت شود، می توانید نتیجه مصاحبه کاندیداها را به آن‎ها بگویید و این که در چه زمینه‎ هایی می‎توانند بهتر شوند تا یک فرآیند استخدام شفاف ‎تر داشته باشید.

اگر مصاحبه ‎های شغلی شما به خوبی مستند شود و انتظارات مشخص شده باشد، می‎توانید بازخوردی که موثر است را ارائه دهید.

به عنوان مثال، به جای این که به کاندیدا بگویید «کاندیداهای دیگر به نسبت شما گزینه بهتری بودند» می‎توانید به کاندیدا بگویید که آن وظیفه شغلی و تیم مسئول آن با داده‎ های زیادی سر و کار دارند و او در طول مصاحبه به اندازه کافی نمونه تصمیم ‎گیری‎ های مبتنی بر داده ‎ها ارائه نداده است.

شنیدن این بازخورد با آن که جالب نیست ولی فوق ‎العاده برای کاندیدا با ارزش است چون می تواند به او کمک کند در مصاحبه بعدی به چه صورت بهتر ظاهر شود.

6. در فرآیند استخدام از قوانین حفاظت از اطلاعات پیروی کنید

از پردازش صحیح گرفته تا پاک کردن رزومه های شغلی زمانی که دیگر به آن‎ها نیازی نیست، از همان ابتدای به دست آوردن اطلاعات شخصی کاندیداها، باید در مورد نحوه برخورد با آن‎ها مراقب باشید.

نه تنها باید به وضوح بگویید چطور می‎خواهید داده ها را مرتب کنید، بلکه همچنین باید رضایت آن‎ها را به دست آورید. این گفته همچنین به این معنا است اگر برای آن شغل مهم است، باید برای بررسی سابقه کاندیدا از او اجازه بگیرید.

فرآیند آشنا سازی کارمندان جدید با شغل و محیط شرکت را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید از قوانین جدید GDPR پیروی می‎کنید. تنها زمانی باید اطلاعات حساس مانند مذهب، ناتوانی، جنسیت را درخواست کنید که ربطی به شغل داشته باشند.

سیستم های خود را به روز رسانی کنید تا با امنیت هرگونه اطلاعات لازم را ذخیره کنند، مانند داده‎های مربوط به تحصیلات، جزئیات تماس و تجربه کارهای قبلی.

7. در فرآیند استخدام اهدافی را برای دوره آزمایشی مشخص کنید

متاسفانه، فرآیند استخدام زمانی که کاندیدای استخدام به شرکت راه پیدا می‎کند، تمام نمی‎شود چون یک بازه زمانی آرامش وجود دارد که باید به آن توجه کرد. منظور زمانی است که کاندیدا در محیط جدید جا می‎گیرد و فرصت دارد روی پاهای خود بایستید.

اهداف مشخصی را برای دوره آزمایشی به اطلاع کارمند برسانید و بخواهید آن‎ها را تکمیل کنند. چنین چیزی به آن‎ها اجازه خواهد داد بدانند چه انتظاری از آن‎ها می ‎رود و به اطلاع مدیریت انتظارات اولیه از کارمند جدید را برسانید.

در این مرحله مطمئن شوید که کسب و کار و وظیفه شغلی مورد نظرتان برای چنین فردی مناسب است. هر فرصت لازم را در اختیار او بگذارید تا در مورد کسب و کار شما سوال کند مانند جزئیات پروژه هایی که پیش از پیوستن او انجام شده است، تا بتواند خود را به سطح مورد نظر برساند.

جمع بندی چگونگی شفاف سازی فرآیند استخدام

داشتن شفافیت در زمان استخدام به کاندیداهای بالقوه اجازه می‎دهد بدانند شما صادق و حرفه ‎ای هستید و بدون توجه به این که آن‎ها را استخدام می‎کنید یا نه برای تجربیات آن‎ها قائل می‎شوید.

اگر شفافیت رکن اساسی استراتژی استخدام شما باشد، موفقیت بیشتری برای استخدام و حفظ بهترین کاندیداها خواهید داشت.

مقالات مرتبط با مصاحبه و استخدام کارکنان


مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.

سحر سیدی
سحر سیدی    (4 سال قبل)
با سلام و خسته نباشید در فرآیند استخدام اهدافی را برای دوره آزمایشی مشخص کنید، منظور از بازه زمانی آرامش چی هست؟