تست نئو NEO PI-R با گزارش کامل


مبلغ آزمون
1,440,000 برای مدت محدود 1,230,000 ریال
تعداد سوالات
240
مدت زمان
25 دقیقه

شروع آزمون دانلود نمونه نتیجه آزمون


تست شخصیت شناسی نئو NEO با نام تست شخصیت Big Five یا پنج عامل بزرگ شخصیت شناخته می‌شود. تست نئو یکی از معتبر ترین تست های روانشناسی در دنیا است. تحلیل تست نئو اطلاعات زیادی را از شخصیت افراد در اختیار قرار میدهد. این تست قادر است از موارد روانشناختی مانند افسردگی تا مواردی مانند شایستگی و نظم و ترتیب را در افراد مورد سنجش قرار دهد. به علت همین طیف گسترده سنجشی که دارد، بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است و از آن برای مقاصد مختلف استفاده می شود. تست نئو چون در یکی از زیر عامل هایش افسردگی را هم مورد سنجش قرار میدهد، گاهی با نام تست افسردگی هم شناخته می‌شود. 

تست نئو NEO-PIR چیست؟

پرسشنامه تست نئو یا 5 عاملی شخصیت که ما در تست و تایپ مدل کامل آنرا (NEO-PIR)ارائه داده‌ایم، ابعاد متنوعی را از شخصیت افراد مورد بررسی قرار میدهد. این تست شخصیت شناسی قدرتمند قادر است پنج فاکتور اصلی مهم شخصیت انسان را شامل برونگرایی ، روان نژندی ، وجدانی بودن ، گشودگی ، توافق پذیری را در فرد بررسی کند. دو فرم مختلف از تست نئو وجود دارد که فرم بلند با نام NEO-PIR شناخته می شود و 240 سوالی است که علاوه بر 5 عامل اصلی بالغ بر 55 بعد شخصیتی زیر مجموعه آن را در افراد مورد بررسی قرار دهد. فرم کوتاه آن که با نام NEO-FFI است 60 سوالی است که فقط 5 عامل اصلی را می سنجد. 

چرا شخصیت شناسی به روش تست نئو با بقیه روش ها متفاوت است؟

استفاده از رگه های شخصیت برای شخصیت شناسی را دانشمندی به نام گوردن آلپورت ارائه داد. او معتقد بود که ویژگی های شخصیتی بنیادی ترین واحد های شخصیتی هستند که توسط سیستم عصبی هر فرد تعیین می شوند و قابل تغییر نیستند. بعد ها لیست 400 تایی از رگه های شخصیت تهیه شد که روانشناسان زیادی روی آن ها کار کردند و تحقیقات فردی به نام فرنچ آن ها را به 48 دسته تقسیم بندی کرد. دانشمندانی مانند آیزنک و کتل هم بر اساس همین رگه های شخصیت آزمون های شخصیت شناسی خود را ارائه کردند. نقطه اوج نظریه رگه های شخصیت به وسیله کاستا و مک گرا که تست نئو یا همان پنج عامل بزرگ شخصیت را ارائه کرده بودند، محقق شد. به همین دلیل تست نئو فرم بلند را یکی از کاملترین نمونه ها در شخصیت شناسی می نامند.

انجام تست شخصیت شناسی نئو چه کمکی به ما می کند؟

نرم افزار تست نئو در سایت تست و تایپ طوری طراحی شده است که نمرات کسب شده از شما با ضریب جامعه ایران اعلام می‌شود. نمراتی که شما در تست نئو کسب می‌کنید در پنج طیف از خیلی نامطلوب تا خیلی مطلوب گزارش می‌شود. خودشناسی که با انجام تست نئو ایجاد میشود بسیار دقیق و کامل است. تست نئو با اهدافی مانند روان درمانی و سنجش شایستگی های شغلی نیز به کار می‌رود. روانشناسان با استفاده از نرم افزار آنلاین سایت تست و تایپ می توانند با دقت بیشتری به درمان مراجعین خود بپردازند و متخصصین رفتارسازمانی و روانشناسان صنعتی و سازمانی نیز می توانند شایستگی های شغلی افراد را با توجه به مشاغل مربوطه دقیق تر مورد سنجش قرار دهند. 

چطور تست نئو به وجود آمد؟

در سال 1961، دو محقق نیروی هوایی آمریکا به اسامی ارنست توپز و ریموند کریستال ایده ای را پایه ریزی کردند که توانست نحوه ارزیابی کاندیداهای شغلی را متحول کند. متاسفانه، ایده آن ها تا دو دهه بعد یعنی دهه 80 میلادی با توجه لازم همراه نشد در اوایل 1980 پال کاستا جونیور به همراه رابرت آر مک کری تست روانشناسی به نام NEO-I  که نام اختصاری Neuroticism-Extraversion-Openness Inventory بود را ارائه کردند که فقط سه عامل از پنج عامل بزرگ شخصیت را می‌سنجید. در سال 1985  این دو محقق آزمون سنجش نئو را کامل کردند و با نام (NEO Personality Inventory (NEO-PI انتشار دادند. در سال 1990 این دو محقق تست‌های گذشته را ویرایش کردند و نسخه نهایی تست نئو را با نام Revised NEO Personality Inventory یا NEO PI-R ارائه دادند. در نظریه این دو محقق تحت عنوان ویژگی های مدل شخصیتی پنج عاملی ، پنج شخصیت اصلی انسانی در نظر گرفته می‌شود که دلیل علت رفتار افراد در محیط کار یا خانه یا اجتماع است.

تست شخصیت شناسی نئو چه چیزی را در افراد می سنجد؟

تست شخصیت شناسی نئو قادر است موارد زیر را در افراد مورد سنجش قرار دهد. این گستردگی سنجش فقط در تست نئو با گزارش کامل امکان پذیر است.

1. عوامل اصلی و فرعی که در تست نئو مورد سنجش قرار میگیرد. 


عوامل اصلی

نام

عوامل فرعی

نام

N

روان نژندی

N1

اضطراب

N2

خشم و کینه

N3

افسردگی

N4

احساس تقصیر

N5

تکانش وری

N6

آسیب پذیری

E

برونگرایی

E1

صمیمیت

E2

جمع گرایی

E3

قاطعیت

E4

فعالیت

E5

هیجان خواهی

E6

هیجان مثبت

O

انعطاف پذیری

O1

تخیل

O2

هنر

O3

عواطف

O4

کنش ها

O5

نظرات

O6

ارزش ها

A

توافق با دیگران

A1

اعتماد

A2

سادگی

A3

نوع دوستی

A4

تبعیت

A5

تواضع

A6

درک دیگران

C
وجدانی بودن
C1

شایستگی

C2

نظم

C3

وظیفه شناسی

C4

تلاش برای موفقیت

C5

نظم درونی

C6

انعطاف پذیری


2. عوامل ترکیبی که در تست نئو مورد سنجش قرار میگیرد. 

سبک بهزیستی و سلامتی
شیوه تدافعی و دفاعی
شیوه کنترل عصبانیت
شیوه کنترل تکانش
شیوه علایق و گرایش شغلی
شیوه تعاملات
شیوه فعالیت
شیوه رفتاری
شیوه یادگیری
سبک خصایص


3. عوامل شغلی که در تست نئو گزارش می شود. 

مهارت های ارتباطی 

مهارت های ارتباطی فردی
مهارت های ارتباطی بین فردی


فاکتورهای شغلی

رضایت از زندگی
هوش هیجانی ارتباطی
رضایت شغلی
عملکرد شغلی
بهره وری سازمانی
کار تیمی


فاکتورهای آموزشی

مشتاق فعالیت آموزشی
آموزش پذیری


فاکتورهای مدیریتی

خلاقیت و نوآوری
مدیریت زمان 
مدیریت بحران
توانایی های مدیریتی
ارتباطات

کاربرد تست NEO-PIR در شخصیت شناسی چیست؟

تست نئو با گزارش کامل کاربردهای فراوانی دارد. از جمله این کاربرد ها استفاده در روانشناسی و منابع انسانی است. از دیگر کاربردها می‌توان به روانشناسی اجتماعی، بازاریابی، تحقیقات بازار اشاره نمود. 

1. کاربرد تست نئو NEO-PIR در روانشناسی : تست نئو با گزارش کامل به علت اعتبار و دقت زیاد آن برای حوزه های روانشناسی استفاده می‌شود. 

2. کاربرد تست نئو NEO-PIR در منابع انسانی سازمان‌ها : تست نئو با گزارش کامل یکی از پرکاربردترین آزمون‌ها در استخدام و جانشین پروری کارکنان در زمینه انتخاب شایسته افراد است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه مدیریت منابع انسانی سازمانهای بزرگ و کوچک قرار گرفته است. تست نئو با گزارش کامل این قدرت را دارد تا بتواند برای سازمان ها پیش بینی عملکرد شغلی را نیز انجام دهد. بدین معنا که فرد آیا میتواند خروجی های مورد انتظار را برای سازمان به ارمغان بیاورد یا خیر؟ از طرفی با توجه به گزارش‌های ترکیبی عواملی از قبیل افسردگی توانایی های مدیریتی و ... تا هوش هیجانی عمومی را نیز میتواند گزارش دهد که از این رو کاربرد آن بسیار فراگیر شده است. برای اطلاعات دقیق تر می‌توانید نمونه خروجی pdf تست نئو با گزارش کامل سایت تست و تایپ را مطالعه بفرمایید. همچنین در پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ امکان استفاده از تکنیک Best Practice و همچنین تنظیم مدل شایستگی با ویژگی‌های کمی امکان پذیر است.

نکاتی درباره تحلیل تست نئو NEO-PIR

تست نئو مانند دیگر تست های شخصیت شناسی نیست که بتوان آن را به راحتی تحلیل کرد. چند مورد در باره تحلیل تست نئوبا گزارش کامل باید در نظر گرفته شود. اول اینکه از نرم افزار مطمئنی برای انجام این تست استفاده کنید. زیرا نمرات افراد باید در ضریب هنجار آن جامعه نرمال سازی شده باشند در غیر این صورت نمرات بدست آمده معنی دار نیستند. دوم اینکه تست نئو در مورد افراد قضاوتی ندارد. هر فرد با توجه به نمراتی که بدست می‌آورد و موقعیت شغلی و یا زندگی ای که دارد باید در نظر گرفته شود. نمراتی که افراد کسب می‌کنند با توجه به جنسیت آن ها اعلام می‌شود. تست نئو برای زنان و مردان نتایج متفاوتی را اعلام می‌کند تفسیر کامل آزمون نئو با کاربرد استخدام و نگهداشت پرسنل در سایت تست و تایپ در اختیار شما قرار دارد. انجام تست نئو با گزارش کامل و در نسخه 240 سوالی توصیه میشود زیرا اطلاعات دقیق‌تر و موثق‌تری را در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌دهد. تست پنج عامل بزرگ شخصیت یا همان تست نئو با گزارش کامل (نسخه 240 سوالی ) به صورت آنلاین در سایت تست و تایپ در اختیار کاربران می‌باشد.

تست نئو چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

1. آزمون نئو با گزارش کامل می تواند سلامت روان فرد را بسنجد.

2. تست نئو با گزارش کامل می تواند میزان برونگرایی فرد را به ما در حوزه های مختلف نشان دهد.

3. آزمون نئو با گزارش کامل این امکان را به ما می دهد انعطاف پذیری فرد را نسبت به تغییرات محیطی بسنجیم.

4. تست نئو با گزارش کامل میزان مسئولیت پذیری و شایستگی فرد را به ما نشان می دهد.

5. آزمون نئو با گزارش کامل میزان کار تیمی و توافق فرد با دیگران را برای ما روشن می کند.

علاوه بر موارد بالا که خود جزئیات زیادی دارد، میتوانیم میزان بهره‌وری سازمانی و توانایی های مدیریتی و آموزش پذیری فرد را هم مورد سنجش قرار دهیم. به‌صورت کلی مدل پنج عاملی شخصیت امکان تطابق شغل و شخصیت را با دقت زیاد فراهم می‌آورد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات معتبر جهانی در حوزه روانشناسی صنعتی و سازمانی و منابع انسانی که در پایگاه داده های معتبر مانند السیور ایندکس شده اند مراجعه بفرمایید. 

پنج عامل اصلی شخصیت که در تست نئو مورد بررسی قرار می گیرند، کدامند؟

پنج عامل شخصیت مورد سنجش در تست نئو عبارتند از:

1.شاخص روان آزردگی (Neuroticism) در تست نئو

از جمله ابعاد گسترده شخصیت، مقایسه سازگاری، ثبات عاطفی فرد با ناسازگاری و عصبیت یا روان آزردگی است. داشتن احساسات منفی مانند غم، برانگیختگی، خشم، احساس گناه، احساس کلافگی دائمی ، مبنای این شاخص را تشکیل می‌دهند. از آنجا که هیجان مخرب در سازگاری فرد و محیط تاثیر دارد، در زن و مردی که دارای نمره بالا در این شاخص باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که دارای باورهای غیر منطقی باشند. قدرت کمتری در کنترل تکانه‌ها Impulses داشته باشند و میزان سازش ضعیف تری با دیگران و شرایط استرس زایی را نشان دهند.

2.شاخص برون گرایی (Extraversion) در تست نئو

برون‌گراها افرادی اجتماعی هستند. این گونه افراد دوستدار دیگران بوده و تمایل به شرکت در اجتماعات و مهمانی دارند. در عمل قاطع، فعال و حراف یا اهل گفتگو هستند. هیجان و تحرک را دوست دارند و به موفقیت در آینده امیدوارند. در مقابل برون گرایان که به روشنی قابل توصیف هستند، درون‌گرایان را نمی‌توان به سادگی توصیف کرد. در برخی جوانب، درون گرایی رامی‌توان با نبود ویژگی‌های برون‌گرایی توصیف نمود. درون‌گرایان افرادی محافظه کار، مستقل و تکرو هستند. ولی به هیچ وجه تنبل، کند یا دوست نداشتنی نیستند. درون‌گرایان معمولاً تنها هستند. البته این مطلب به معنای آن نیست که اضطراب اجتماعی دارند. درون‌گرایان کنجکاو هستند و علاقه زیادی نیز به پژوهش دارند. ( درون‌گرایی به هیچ وجه معادل خجالتی بودن یا عدم اعتماد به نفس نیست و این صفات ربطی به درونگرایی و برونگرایی ندارند.) 

3.شاخص گشودگی (Openness to Experience) در تست نئو

مقیاس‌ گشودگی یا تجربه پذیری اگر بالا باشد، نشان می‌دهد که فرد زندگی سرشار از تجربه را دوست دارد و در باروری تجارب درونی و دنیای پیرامون کنجکاو است. این افراد طالب لذت بردن از نظریه‌های جدید و ارزش‌های غیرمتعارف هستند و در مقایسه با افراد بسته، احساسات مثبت و منفی فراوانی دارند. معمولاً این شاخص ارتباط مثبتی با هوش دارد و افراد دارای تحصیلات بالاتر در این شاخص نمره بیشتری کسب می‌کنند. مردان و زنان دارای نمرات پایین در این شاخص کسانی هستند که در رفتار، متعارف و در ظاهر، محافظه‌کار به نظر می‌رسند. این افراد موضوعات رایج را بهتر از موارد غیر مرسوم می‌پسندند.

4.شاخص موافق بودن (Agreeableness) در تست نئو

فرد موافق، نوع‌دوست است. با دیگران احساس همدردی می‌کند و مشتاق کمک به آنها است و اعتقاد دارد که دیگران نیز با او همین رابطه را دارند. در مقابل شخص نا موافق یا مخالف، خود محور بوده و به قصد و نیت دیگران مظنون است و بیشتر از اینکه همکاری کند اهل رقابت است. به نظر می‌رسد که این شاخص به سمت جنبه‌های مثبت اجتماعی و سلامت روانی بیشتر سوق دارد. افراد موافق، محبوب‌تر از افراد مخالف هستند. با توجه به اینکه دفاع از حق فردی اولویت دارد، اما داشتن ویژگی موافق بودن همیشه خوب نیست. هیچ یک از دو قطب این شاخص دارای منزلت اجتماعی برتر نیستند. همچنین نمی‌توانیم بگوییم کدام گروه از کسانی که در قطب‌های این شاخص قرار می‌گیرند، سلامت روانی بهتری دارند. نمره پایین در این شاخص معمولاً با ویژگی‌های اختلال شخصیت ، خودشیفته ، ضد اجتماعی و پارانوئید همراه است. در حالی که نمره بالا با اختلال شخصیت وابسته همراهی دارد.(کاستا ومک کرا 1990).

5.شاخص با وجدان بودن (Conscientiousness) در تست نئو

برخی این شاخص را تمایل به موفقیت نامیده‌اند. فرد با وجدان، دارای هدف و خواست‌های قوی و مشخص است. در جنبه‌های مثبت این شاخص، افراد دارای نمره‌های بالا در زمینه‌های حرفه‌ای و دانشگاهی افراد موفقی هستند و در جنبه‌های منفی، نمره‌ی بالا همراه با ویژگی‌های ایرادگیری‌های کسل کننده، وسواس به پاکیزگی و یا فشار فوق العاده به خود در امور کاری و حرفه‌ای دیده می‌شود. افراد دارای نمره بالا در این شاخص افراد‌ی دقیق ، وسواسی، وقت شناس و قابل اعتماد هستند. افراد دارای نمره پایین را نباید افرادی فاقد پایبندی به اصول اخلاقی دانست، بلکه این افراد معمولاً دقت کافی را برای انجام کارها از خود نشان نمی‌دهند و در جهت رسیدن به اهداف خود نیز چندان اصراری ندارند و پیگیر نیستند.

اعتبار و روایی آزمون نئو با گزارش کامل

اعتبار دراز مدت تست نئو NEO-PIR مورد ارزیابی قرار گرفته است. یک مطالعه 6 ساله روی مقیاس‌های O ، E ، N ضریب‌های اعتبار مورد قبولی را نشان داده است. ضریب‌های اعتبار دو عامل C و A به فاصله 3 ساله نیز توسط کاستا و مک‌کرا مناسب گزارش شده است. در یک مطالعه 7 ساله از ارزیابی‌هایی که در آن کل تست نئو به کار رفته بود، ضرایب اعتبار مورد قبول برای عوامل اصلی 5 گانه در مردان و زنان به دست آمده است. 

آزمون نئو در ایران هنجاریابی شده است و تست و تایپ بر اساس میانگین‌ها و انحراف معیارهای جامعه ایرانی تحلیل این آزمون را ارائه داده است. برای شناخت چند بعدی، تست و تایپ توصیه می کند در کنار این آزمون، از تفسیر و تحلیل سایر آزمون‌های معتبر نیز استفاده نمایید بخصوص اگر قصد اندازه گیری مدل شایستگی را دارید از تست دیسک با گزارش کامل و تست هوش هیجانی بار ان در کنار این تست استفاده کنید و به‌منظور استفاده از گراف‌های کمی و مقایسه‌ای و همچنین تکنیک Best Practice برای سازمان خود، حتما از پنل ارزیابی سازمانی و گروهی استفاده نمایید تا اطلاعات جامع تری را در اختیار داشته باشید. 


شروع آزمون دانلود نمونه نتیجه آزمون