تست دیسک چطور کاندیداهای برتر شغلی را مشخص می کند؟ (قسمت اول)

1397/07/19 3:57 PM - 5 سال قبل


تست دیسک یکی از محبوب‌ترین تست‌های روانشناسی است که در هر سازمانی با هر وسعتی و در تمامی حوزه‌های شغلی سراسر جهان استفاده می‌شود. تست دیسک اطلاعات رفتارشناسی خوبی را اختیار سازمان‌ها قرار داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد ویژگی‌های رفتاری افراد دارای سطح عملکرد شغلی بالا و پایین را شناسایی کنند. به کمک تست دیسکی که به دیتا آنالیز مجهز باشد (پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ به این آنالیزور مجهز است) شرکت‌ها می‌توانند رفتارهایی را شناسایی کنند که مسبب عملکرد مثبت یا منفی در سازمان هستند که اگر به شکل متفاوتی این رفتارها انجام می‌گرفت، می‌توانست مسیر موفقیت شرکت را عوض کند.

چطور تست دیسک به سازمان کمک می‌کند؟

آیا می‎‌‌توانید رفتاری که بهترین مدیران شما دائما و به شکل طبیعی از خود نشان می‌دهند را شناسایی کنید؟ در مورد فروشنده‌های برتر خود یا معاون‌های اداری که از آن‌ها راضی هستید چطور؟. تست دیسک برای شناسایی رفتارهایی است که منجر به رضایت مدیران عامل و موفقیت شرکت می‌شود تا به سازمان کمک کند افراد با الگوی خاصی را به خدمت بگیرند. تست دیسک قادر است موضوعاتی مانند کارایی، خودانگیزگی، استقلال، صمیمی بودن، اشتیاق به کار، اطمینان به خود را در افراد مورد سنجش قرار دهیم و متوجه شویم چه افرادی با هم راحت‌تر کار می‌کنند.

شما می‌توانید از اطلاعات تست دیسک در فرآیند استخدام خود نیز استفاده کنید. به هرحال توصیه ما این نیست که آن را به شکل انحصاری به عنوان یک ابزار غربالگری کاندیداها پیش از استخدام استفاده کنید؛ چون تست دیسک یک مهارت خاص، شایستگی یا توانایی را براساس یک شغل به خصوص نمی‎‌سنجد و بهتر است انجام این آزمون همراه با آزمون نئو و MBTI  و حتی هوش هیجانی برگزار شود.

تست دیسک چطور به وجود آمده است؟

ویلیام مولتون مارستون، یکی از روانشناسان دانشگاه هاروارد در اوایل قرن نوزده و یکی‌دیگر از روانشناسان مطرح معاصر با فروید و یونگ بود. با آن‎ که این دو نفر سخت در حال مطالعه در خصوص روانشناسی نابهنجاری بودند، دکتر مارستون تلاش‌های خود را صرف درک پاسخ‌ها و عواطف طبیعی فردی کرد. او تست دیسک را به وجود آورد، مدلی که درک آن ساده است و پاسخ‌های عاطفی متداول یک فرد را نسبت به موارد درک شده از محیط و نیازهای اطرافش نشان می‌دهد.

در اصلی‌ترین حالت خود تست دیسک حول دو محور شکل می‌گیرد. محور عمودی انرژی یا فعالیت یک فرد را منعکس می‌کند. یک فرد سریع نسبت به صریح بودن گفتار و اطمینان از خود گرایش دارد؛ در حالی که فرد با سرعت کم، بیشتر متفکر است و با دقت عمل می‌کند. محور افقی احساساتی از تردیدگرایی تا پذیرش را در بر می‌گیرد؛ به نحوی که تردیدگرایی نشان دهنده بدبینی بیشتر به افراد و پذیرش نشان دهنده اعتماد بیشتر به سایرین است.

این دو محور به همراه همدیگر ویژگی‌های خصوصیتی چهار سبک رفتاری در تست دیسک را نشان می‌دهد؛ یعنی تسلط (نفوذ)، تاثیرگذاری، باثبات و وظیفه شناسی.

برای نشان دادن قدرت بی‌نظیر این مدل رفتارشناسی، ما به طور خلاصه ولی با ذکر نکات مهم، تست دیسک را در ادامه مطلب شرح داده‌ایم. شما متوجه خواهید شد پاسخ‌های کاندیداها با کدام مواردی که برای عملکرد موفق شغلی لازم است، تطابق دارد. علاوه بر این تست رفتارشناسی دیسک اطلاعاتی در اختیار شما برای استفاده فراتر از تصمیم برای استخدام قرار می‌دهد. در ادامه متوجه خواهید شد که اطلاعات به دست آمده از نتیجه تست دیسک چقدر برای شرکت شما مفید است.

انواع تیپ‌های رفتاری در مدل تست دیسک

قسمت اول: انواع تیپ های رفتاری افراد تسلط گرا در تست دیسک

گروهی از افرادی که الگوی رفتاری آن‌ها بیشتر از همه تحت تاثیر عامل تسلط قرار دارد:

  • افرادی سریع و شکاک نسبت به مردم و موقعیت اطراف خود.
  • مشکلات را با اطمینان و سریعا رفع می‌کنند.
  • یک مسیر فعالانه و مستقیم را برای کسب نتایج در پیش می‌گیرند.

چون این تیپ افراد به واسطه عمل و چالش، انگیزه پیدا می‌کنند، سریع می‌توانند بی‌تاب شوند و برای حل مشکلات مهم نیاز به فرصت‌های مداوم دارند. در جلسات و بحث‌ها آن‌ها باید بدانند انتظار از چه چیزی می‌رود و بر روی راه‌حل‌ها باید تمرکز کنند تا مشکلات.

اگر سطح تسلط آن‌ها مشکل آفرین شود، آن‌ها باید نسبت به صبوری تشویق شوند و باید قبل از عمل در مورد مشکلات جدید با دقت فکر کنند. در غیر این صورت ممکن است در تصمیم‌گیری عجله کنند و باعث بروز مشکل برای سازمان یا تیم کاری شما شوند.

شکلی که یک فرد سلطه گرا خود را به آن صورت نشان می‌دهد به نحوه ترکیب رفتار او با دیگر رفتارها بستگی دارد.    

رفتار سلطه گرایانه زمانی که با عوامل با شدت کمتری ترکیب شود طعم جدیدی به خود می‌گیرد؛ هر چه شدت هر کدام از دسته‌های زیر بیشتر باشد این ویژگی‌های رفتاری برجسته‌تر خواهد بود:

زیر مجموعه‌های تیپ رفتاری تسلط گرا

1. تیپ نوع اول کسانی هستند که در مدل رفتاری آن‌ها تسلط بیشتر از تاثیرگذاری است با نام کارایی (D>I) خوانده می‌شوند.

رفتار با شدت بالای تسلط‌ گرایانه در ترکیب با شدت کمی از تاثیرگذاری باعث ایجاد محرکی برای کارایی و بهره‎‌وری می‌شود. این شخص واقع گرا است و به شکل موثر، شایسته و خلاقانه کار خود را انجام می‌دهد که برای حفظ تیم در مسیر خود و دستیابی به نتایج عالی است.

گرچه زمانی که کارآیی باعث شود یک فرد با این آشفتگی روبرو شود که برای کسب نتایج باید کارها را چطور و به چه دلیلی سریع تر انجام دهد، جزئیات کار از نظر خواهند افتاد و کیفیت نهایی کار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

2. تیپ نوع دوم کسانی هستند که در مدل رفتاری آن‌ها تسلط بیشتر از ثبات است و با نام خودانگیزی (D>S) خوانده می‌شوند.

زمانی که رفتار سلطه گرایانه از با ثبات بودن بیشتر شود، کارمند سطح بیشتری از خود انگیزی را نشان خواهد داد. این دسته از افراد می‌توانند بدون آموزش سریع فکر و عمل کنند؛ چون آن‌ها خودشان قادر به برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی‌های جدید هستند. در یک مجموعه تیمی، افراد دارای توانایی خود انگیزی قدرت موفقیت بیشتری در اختیار تیم می‌گذارند که باعث کارایی و بهره‌وری بیشتر می‌شود.

جنبه منفی خود انگیزی این است که می‌تواند باعث ایجاد ناسازگاری و خشم در گروه به علت صبر کم، نبود حس همدردی یا نبود اعتماد به اعضایی از تیم شود که همگام با دیگران نمی‌توانند حرکت کنند.

3. تیپ نوع سوم کسانی هستند که در مدل رفتاری آن‌ها تسلط بیشتر از وظیفه‌گرایی است که با نام استقلال (D>C) خوانده می‌شود. 

عضوی از تیم که بیشتر از حس وظیفه شناسی، تسلط گرایی را نشان می‌دهد یک نوع حس استقلال در خود دارد؛ در نتیجه ترجیح می‌دهد به تنهایی کار کند، قوانین خاص خود را داشته باشد، در برابر مافوق خود یا فرامین سرسختی و مقاومت نشان می‌دهد و نسبت به چیزی که می‌تواند به تنهایی به دست آورد فخر می‌فروشد.

در نگاه اول، ممکن است از وجود چنین ویژگی شخصیتی ناراحت و آشفته شوید؛ گرچه استقلال می‌تواند باعث پرورش حس خود اتکایی، خود تنظیمی و یک آزادی در تولید و نوآوری شود. افراد مستقل می‌توانند به دوری تیم از رکود کمک کنند تا زمانی که در تیم جزو افراد جنگ طلب، خودخواه یا کسانی که نمی‌توانند از کسی جز خودشان چیزی یاد بگیرند، به شمار نروند. 

در قسمت‌های بعدی این مقاله به ابعاد ترکیبی در تست دیسک خواهیم پرداخت. لینک قسمت دوم و لینک قسمت سوم همین مقاله در دسترس شماست.


دیسک توسعه فردی مصاحبه و استخدام منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.