سه سوالی که باید از هر کاندیدای شغلی برای محک زدن مهارت های نرم آن ها بپرسید.

1397/09/06 3:10 PM - 5 سال قبل


مهارت های نرم ، مهارت های ذهنی به شمار می روند که ارزیابی کمیت آن ها در مقایسه با مهارت های سخت بسیار دشوار تر است. از مهارت های نرم با عنوان  مهارت های انسانی یا مهارت های بین فردی نیز یاد می شود و به نحوه ارتباط و تعامل شما با دیگر افراد ارتباط دارند مانند ارتباطات، انعطاف پذیری، مذاکره، کار تیمی، فن بیان، رهبری، انگیزه، شکیبایی، توانایی حل مساله، مدیریت زمان و اخلاق کاری.

از بسیاری جهات سطح تقاضا برای مهارت های به اصطلاح نرم بسیار بالا و سطح برآورده سازی این نیاز کم است. اما یکی از دلایل این که چرا پیدا کردن مواردی مانند ارتباط، تفکر انتقادی، توجه به جزئیات در بین کاندیداهای شغلی سخت است به این قضیه بر می گردد که مسئولین استخدام در محک زدن این موارد به خوبی عمل نمی کنند. برخلاف سنجش آگاهی کاندیدا از علمی مانند جاوا اسکریپت، شما همواره نمی توانید سریعاً مشخص کنید که فردی مهارت های نرم بالایی دارد یا ندارد. ما در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم چطور در مصاحبه های شغلی خود می توانید از سه سوال برای مشخص سازی مهارت های نرم کاندیداها استفاده کنید.

برای این مصاحبه چطور آماده شده اید؟

این سوال راهی عالی برای سنجش توجه کاندیدا به جزئیات است. کاندیداها معمولا با یک پیش زمینه ذهنی برای نشان دادن توجه خود به جزئیات در بحث کاری وارد مرحله مصاحبه می شوند، ولی پرسیدن در مورد نحوه آماده شدن برای مصاحبه باعث می شود حواس خود را کاملا جمع کنند. تقریبا همیشه می شود به خوبی مشخص کرد که آیا فرد در دقیقه آخر اطلاعاتی در مورد شرکت شما از گوگل به دست آورده یا با آگاهی کامل نسبت به آن درخواست شغل خود را ارائه داده است.

ولی براساس تجربه ما، نکته مهم این سوال نحوه پاسخ دادن به آن است. یک کاندیدا می تواند از طریق وب سایت ما، پروفایل ما در رسانه های اجتماعی و نقدهایی که در مورد کسب و کار ما در محیط آنلاین وجود دارد با ما آشنا شده باشد. جواب او نباید تنها یکی از این راه های آشنایی را بیان کند بلکه باید نشان دهد او در مقابل این بررسی و تحقیق با چه چیزی آشنا شده است که از آن در پیشبرد مصاحبه و گفتگو می تواند استفاده کند. به عنوان مثال:

"زمانی که من در سایت شما به گردش پرداختم، این فکر به ذهنم خطور پیدا کرد که نمونه نتایج آزمون ها را در بخش آزمون ها قرار دهم. اگر من کارفرمایی بودیم که قصد استفاده از یکی از خدمات شما را داشتم، اولین چیزی که میخواستم ببینم نمونه نتایج آزمون ها بود."

(همان طور که می دانید ما به شرکت ها کمک می کنیم کارمندان خود را توسط تست های شخصیت شناسی و یا دیگر ابزار بسنجند).

جملاتی از این دست به شما نشان می دهد کاندیدا با دقت بیشتری وب سایت شما را بررسی کرده است و به شما ثابت می کند از سطح توجه بالایی به جزئیات برخوردار است.

به عنوان یک کاندیدای شغلی، حتی اگر از شما سوال "چطور آماده شدید" پرسیده نشود، همواره می توانید راه هایی را پیدا کنید که نشانه هایی از نحوه آماده سازی برای مصاحبه را به گفتگو بکشانید. مواردی را مطرح کنید که طی تحقیق تان برای شما سوال برانگیز یا جالب بوده اند و از آن برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما استفاده کنید.

آیا می توانید در مورد شغلی که چند سال پیش داشته اید به من نکاتی بگویید؟

شغلی که الان در اختیار دارید نه، بلکه دو سه شغلی که در آخر لیست رزومه شغلی شما دیده می شود. این سوال به دو دلیل دوست داشتنی است. اولا، این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد که نحوه پردازش اطلاعات در مورد کار توسط کاندیدا را متوجه شوید و طبق آن مصاحبه را پیش ببرید. و چون این قضیه مربوط به تجربه گذشته کاندیدا و نه کاری که هر روز دارد انجام می دهد، است باعث می شود نسبت به عملکرد شغلی واکنش نشان دهد که از آن جا به سمت جلو آمده است. بنابراین نه تنها مهارت های تفکر انتقادی کاندیدا را به شما نشان می دهد بلکه هم چنین از او می خواهد در مورد تجارب، به واسطه چیزی که آن ها را در وهله اول شکل داده است، به صورت انتقادی فکر کند.

بنابراین اگر از شما در مورد شغل دوران دانشجویی تان پرسیده می شود باید جزئیاتی را نشان دهد که چطور استفاده از آن به مهارت های حل مشکل امروزی شما کمک کرده است. تمامی کارفرمایان می خواهند بدانند فردی که استخدام می کنند می تواند اطلاعات را جذب، جزئیات آن موضوع را درک کند و تصمیمات هوشمندانه ای به تنهایی در این خصوص بگیرد یا نه.

دلیل دوم دوست داشتنی بودن این سوال این است که به شما کمک می کند بار دیگر توجه کاندیدا به جزئیات را محک بزنید. گاهی اوقات زمانی که از یک کاندیدا در مورد شغلی که در انتهای رزومه شغلی آن ها نوشته است پرسیده می شود، چنین پاسخ هایی دریافت می کنیم "اوه، من آن را فراموش کردم." این گفته زنگ خطری را به صدا در می آورد. اگر کاندیدا برای اینکه رزومه شغلی خود را کامل بررسی کند و با جزئیات آن آشنا شود وقت کافی نگذاشته است، چطور می توان به او اطمینان کرد و در اختیار او اسناد شرکت را گذاشت؟

به عنوان یک کاندیدا قبل از هر مصاحبه، زمانی صرف مطالعه با دقت رزومه شغلی خود کنید. تمامی آمار، جزئیات و شغلی که در آن نوشته اید را به ذهن آورید ولی به همین جا بسنده نکنید. از رزومه خود به عنوان یک دستگاه حافظه برای تحریک به یادآوری خاطرات و داستان هایی استفاده کنید که ممکن است از قلم بیفتد. مطمئن شوید هر شغلی که داشته اید داستان مرتبطی برای نشان دادن مهارت های نرم شما دارد (در غیر این صورت آن را در رزومه شغلی تان نیاورید).

آیا این قضیه منطقی است؟

قبول داریم این سوال گول زننده است ولی در یک مصاحبه شغلی اگر از کاندیدا بعد از توضیح گفته ای مهم بپرسید "آیا این قضیه منطقی است؟"، فقط به دنبال تایید آن نیستید.

بنابراین تنها پاسخ دادن به شکل "بله، منطقی است!" راهی برای کسب امتیاز بالا به شمار نمی رود. هدف اصلی این سوال سنجش مهارت های شنیداری فعال کاندیدا است. به عبارت دیگر، چقدر خوب کاندیدا می تواند چیزهایی را که شنیده را به صورت خلاصه بیان کند و چقدر خود را با درک نیازهای مسئول استخدام وفق داده است. به عنوان مثال فرض کنید به دنبال یک مدیر رسانه اجتماعی برای شرکت خود هستید. یک راه عالی برای نشان دادن مهارت شنیداری فعال گفتن این قضیه بوده که موفقیت در رسانه اجتماعی از نظر شما به چه صورت است. 

یک کاندیدای خوب بر اساس دیدگاهی که کارفرمایش دارد کلمات خود را به کار می برد. و اگر بخواهد او را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد یک فلسفه شخصی در آن لحاظ می کند که تکمیل کننده حرف های کارفرما است. به عنوان مثال، اگر کارفرما اشاره کند که افزایش فالوور یک اولویت اصلی نیست، فرصت عالی در اختیار کاندیدا قرار می دهد که با نشان دادن عقیده شخصی خود بگوید "بعضی از شاخص های بیهوده خاص نمونه کاملی برای موفقیت در رسانه اجتماعی به شمار نمی روند." (ولی اگر شما بگویید که چطور فالوورهای اینستاگرام شرکت خود را دو برابر کرده اید، کارفرما متوجه خواهد شد که شنونده خوبی نبوده اید.)

با توجه به نیروی کار فراوان، شما به عنوان کارجو باید بتوانید در هنر عرضه مهارت های نرم خود به کارفرمای بالقوه تان به استادی دست یابید. ولی هم چنین مسئولین استخدام بایستی چنین فرصتی را در اختیار کاندیداها قرار دهند. اگر ندانید که چطور به دنبال مهارت های نرم بگردید، آن ها را هرگز پیدا نخواهید کرد.


توسعه فردی مصاحبه و استخدام پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.