چطور شناخت ویژگی های شخصیتی در استخدام کارکنان خوب به ما کمک میکنند؟

1398/09/06 9:09 AM - 4 سال قبل


ویژگی های شخصیت نقش بسیار زیادی در استخدام کارکنان مناسب دارد. اما باید بتوانید ویژگی های شخصیت را به خوبی درک و تشخیص دهید تا بتوانید افراد را بر اساس خصوصیاتی که دارند انتخاب کنید. بهترین راه دیدن شخصیت های مختلف در کنار هم دوره همی ها و سمینارها است. وقتی شما وارد سالن پذیرایی که یک رویداد شبکه سازی است، می شوید و فورا نقش شخصیت را در عمل می بینید. برخی از افراد با انرژی بالا به سایرین نزدیک می شوند، در حالی که سایرین چای و کیک خود را در سکوت  می خورند. برخی در مورد آب و هوا بحث می کنند، در حالی که موضوع صحبت سایرین مسائل پیچیده است. این موضع نشان دهنده ویژگی های شخصیتی متفاوت افراد است که تست نئو شما را با 5 عامل اصلی شخصیت هر فرد آشنا می کند.

این سناریو نشان می دهد که مردم اغلب اوقات نسبت به یک موقعیت مشابه واکنش متفاوتی نشان می دهند. دلیل آن ویژگی های شخصیتی ما است یعنی «تفاوت های فردی در الگوهای شخصیتی شیوه تفکر، احساس و رفتار.» به عبارت دیگر، یک فرد روزانه چه رفتار متداولی از خود نشان می دهد.

نظریه 5 عاملی شخصیت بادوام ترین چارچوب برای دسته بندی ویژگی های مهمی است که به ما هویت می بخشند.

تعریف ویژگی های شخصیتی 5 عاملی در تست نئو

لینک شرکت در آزمون نئو با گزارش کامل

1-اولین ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی

 – مقدار نظم، سخت کوشی، پیگیری انجام کار و پشتکار یک فرد برای تکمیل کار.

افراد دارای سطح بالای وظیفه ‎شناسی اغلب اوقات به عنوان اشخاصی لجوج و دقیق نگریسته می‎شوند. سطح پایین وظیفه ‎شناسی با انعطاف‎ پذیری و رفتار ناگهانی ارتباط داده شده است ولی همچنین می‎تواند در قالب شلختگی یا نبود اعتماد دیده شود. وظیفه شناسی یکی از بخش هایی است که در تست بیگ فایو مورد بررسی قرار میگیرد.

2-برونگرایی دومین عامل در تست نئو

برونگرایی – مقدار اعتماد به نفس فرد برای بیان عقیده، رفتار دوستانه، اجتماع پذیری و فعال بودن.

برونگرایی  دومین رفتاری است که در تست نئو مورد بررسی قرار می گیرد.  (رفتار اجتماعی و پر انرژی در مقابل تنهایی و سکوت). خصوصیات داشتن انرژی زیاد، نشان دادن رفتار مطمئن، اجتماع‎ پسندی و میل به جستجو برای تجربه هیجان بودن با دیگران و صحبت کردن به برونگرایی ربط داده شده ‎اند.

مقدار بالای برونگرایی اغلب اوقات با جلب توجه و سلطه‎ جویی ربط داده می‎شوند. مقدار پایین برونگرایی اغلب اوقات یک شخصیت ساکت و متفکر را نشان می‎دهد که می‎تواند به عنوان فردی منزوی یا فردی متوجه خود نگریسته شود.

افراد برونگرا ممکن است در محیط‎ های اجتماعی مسلط ‎تر به نظر برسند، در حالی که افراد درونگرا در چنین محیط‎ هایی کمتر حرف می‎زنند.

3-سازگاری در تست نئو

لینک شرکت در آزمون نئو با گزارش کامل

 – مقدار میل یک فرد به همکاری، اعتماد پذیری، خوش مشربی و ادب و مهربانی.

سازگاری  چهارمین عامل تست نئو است(رفتار دوستانه و مهربان در مقابل قطع ارتباط و چالش دوستی). میل به مهربانی و همکاری به جای رفتار مشکوک و همراه با مخالفت نسبت به سایرین. همچنین این ویژگی طبیعت کمک‎ کننده و قابل اعتماد فرد را نشان می‎دهد و این که آیا یک فرد به طور کلی رفتار با ثبات عاطفی و خوشایند دارد یا نه.

سطح بالای سازگاری در شخصیت شناسی اغلب اوقات به عنوان خامی یا تسلیم دیده می شود. شخصیت‎ های دارای سطح پایین سازگاری اغلب اوقات افرادی چالش‎ دوست یا رقابتی هستند که می‎توانند به عنوان افرادی غیرقابل اعتماد یا به دنبال بحث دیده شوند.

 5- چهارمین عامل از پنج عامل بزرگ شخصیت: روان‌ رنجوری

 – مقدار نگرانی و زود رنجی یک فرد یا به سادگی استرس داشتن. مخالف این ویژگی اغلب اوقات ثبات عاطفی نامیده می شود.

روان‎ رنجوری (حساسیت و اضطراب در مقابل امنیت و اطمینان). یک ویژگی که فرد را مستعد استرس روانی می‎ کند. میل به تجربه آسان عواطف ناخوشایند مانند خشم، اضطراب، افسردگی و آسیب‎ پذیری.

روان‎رنجوری همچنین به درجه‎ای از ثبات عاطفی و کنترل رفتار ناگهانی ربط داده می‎شود و اغلب اوقات افراد مبتلا به آن با «ثبات عاطفی پایین» یاد می‎ شوند.

ثبات بالا را با یک شخصیت آرام و باثبات ربط می‎دهند ولی چنین فردی می‎تواند به عنوان بی تفاوت و خسته ‎کننده دیده شود.

مقدار پایین ثبات عاطفی، شخصیتی هیجان‎ انگیز و واکنش‎گرا را نشان می‎دهد و اغلب اوقات افراد پویا آن را دارند ولی می‎توانند به عنوان شخصیتی بی ثبات یا ناامن دیده شوند.

علاوه بر این، افراد دارای سطوح بالاتری از روان ‎رنجوری معمولا وضعیت سلامت روانی بدتری دارند.

 5-استقبال از تجربه اخرین عامل شخصیت شناسی در تست نئو

 – مقدار کنجکاوی، خلاقیت، انعطاف پذیری و علاقه یک فرد به انجام کارهای جدید.

همچنین شخصیت شناسی افراد ، کسانی که در سطح بالایی از استقبال از تجربه دارند بیشتر به حرفه یا سرگرمی ‎های هنری میل دارند به ویژه آن‎هایی که خلاقانه هستند و این افراد از اهمیت پیگیری فعالیت‎ های فکری و هنری استقبال می‎کنند.

همچنین گفته می‎شود چنین افرادی با پیگیری انجام تجربه‎ های با سطح بالایی از رضایت و هیجان به دنبال خود شکوفایی هستند.

لینک شرکت در آزمون نئو با گزارش کامل

ویژگی های شخصیتی 5 عاملی بالا مستقل از یکدیگر هستند یعنی سطح آن ها در یک فرد می تواند بالا و در دیگری پایین (یا متوسط) باشد. به عبارت دیگر شخصیت یک فرد به شکل های گوناگون می تواند تجزیه و دسته بندی شود که منطقی است چون انسان ها به هر حال موجودات پیچیده ای هستند.

ویژگی های شخصیتی 5 عاملی مشخص شده است در فرهنگ های مختلف نا متناقض هستند و برخورداری یک فرد از هر کدام از آن ها به مرور زمان نسبتا بدون تغییر است.

چرا ما در امور مربوط به کار باید به ویژگی های شخصیتی 5 عاملی توجه کنیم؟

شخصیت روی نحوه موفقیت ما در یک شغل تاثیر می گذارد.

به طور کلی، وظیفه شناسی بزرگترین شاخص پیش بینی برای عملکرد شغلی یک فرد است. بسیاری از تحقیقات علمی در این زمینه به نتیجه مشابهی رسیده اند.

جالب است بدانید ویژگی های شخصیتی که بیشتر از همه برای موفقیت مهم هستند به مقدار زیادی به خود شغل نیز بستگی دارند. به عنوان مثال شغلی را در نظر بگیرید که در مورد برقراری ارتباط در رویدادهای شبکه سازی است.

یک فرد برونگرا در این زمینه موفق خواهد بود و حتی از این نوع شغل لذت می برد، اما یک فرد درونگرا (یعنی با مقدار کم برونگرایی) با مشکل روبرو خواهد شد. با این حال، برونگرایی یک فرد در یک شغل تحلیلی مهم نیست چون نیاز به انجام تجزیه و تحلیل و بررسی صفحات گسترده داده ها دارد.

به همین دلیل است که تست نئو تنها زمانی برای استخدام مهم است که در ارتباط با یک شیوه استخدام مبتنی بر داده ها قرار گیرد. این شیوه اغلب اوقات به معنای انجام یک بررسی شغلی می شود یعنی جمع آوری نظر کارشناس ها در مورد نقش شغلی و طراحی یک مدل که براساس آن کدام ویژگی های شخصیتی برای شغل مورد نظر مهم هستند.

لینک مقالات مرتبط با این موضوع



نئو مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.