آیا استفاده از تست‌های روانشناسی برای استخدام ارزش لازم را دارد؟

1398/09/19 11:25 AM - 4 سال قبل


هر مسئول استخدام دوست دارد برای هر موقعیت شغلی داخل شرکت بهترین کاندیدا را پیدا کند با توجه به اینکه استفاده از یک تست روانشناسی برای استخدام می تواند اطلاعات زیادی را از کاندیدا ها به مسئولین استخدام دهد، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. اما زمانی که به عمق ماجرا نگاه می کنیم متوجه خواهید شد که آزمون روانشناسی استخدامی به مراتب پیچیده تر از تنها بررسی توانمندی‌ های یک کاندیدا است.

مدیران استخدام به آزمون های بسیار متنوع روانشناسی دسترسی دارند ولی کیفیت و عمق این آزمون ها به شکل قابل توجهی فرق می کند. مسئولان استخدام باید کاملاً حوزه و عمق هر تست روانشناسی را برای استخدام پیش از استفاده آن ها در فرآیند گزینش کاندیداهایشان بدانند. برگزاری آزمون هایی که به شغل افراد و کارایی آن ها ارتباطی ندارد، نمی تواند موثر باشد.

تعریف یک تست روانشناسی برای استخدام

یک تست روانشناسی برای استخدام یک سیستم پرسشی استاندارد براساس هنجارهای قابل اندازه گیری است تا کمیت توانمندیهای ذهنی یک کاندیدا و شیوه رفتار او مشخص شود.

تست های روانشناسی استخدامی مبتنی بر تحقیقات علمی و همچنین روانشناسی، مطالعات و نتایج آن ها هستند. هدف از آن ها فراهم سازی یک راهنمای منطقی برای این نکته است که یک کاندیدا چطور مسئولیت ها و موقعیت ها در محیط کار را مدیریت خواهد کرد.

درک کامل یک تست روانشناسی برای استخدام و گزینش کارمند می تواند ابزار قدرتمندی در فرآیند استخدام و گزینش نیرو شما باشد. بدون درک کامل، برگزاری یک آزمون روانشناسی از یک کاندیدا برای اهداف استخدام می تواند غیر منصفانه باشد و در واقع مسئول استخدام را تشویق به نگاه متعصبانه کند. همچنین اگر مسئول استخدام کاملا نتایج را درک و استفاده نکند به معنای هدر رفتن وقت و هزینه خواهد بود.

تست های روانشناسی متفاوتی برای استخدام وجود دارند که مناسب شاخص کلیدی نقش های شغلی مختلف هستند. باید مطمئن شوید که برای جایگاه خالی شغل مورد نظرتان از تست مناسبی استفاده می کنید.

تست روانشناسی جامع برای استخدام کارکنان 

جنبه‌های مختلفی که یک تست روانشناسی برای استخدام ، می تواند از یک کاندیدا به ما نشان دهد چیست؟

شایستگی‌های طبیعی برای انجام وظایف که در هر موقعیت شغلی وجود دارد را میتوان با انتخاب صحیح تست استخدام سنجید. مانند:

  • توانایی انجام کار با اعداد پیچیده
  • کار با کلمات و توانایی خواندن و آماده سازی اسناد با جزئیات کامل
  • مهارت های فضایی خوب تعریف شده
  • توجه به جزئیات ریز (آلفا یا عددی)
  • توانایی تمرکز به مدت طولانی بدون حواس پرتی
  • توانایی انجام با دقت و مکرر کارهای تکراری

بررسی مهارت‌های طبیعی رهبری در تست روانشناسی استخدام :

  • یک رهبر بالفطره که تمایل به  نوع سیاست در باز (سیاست های در باز، یک نوع سیاست که مدیر در دفتر خود را باز می‌ گذارد تا شفافیت و صداقت را  با کارمندان شرکت سهیم شود) را دارد.
  • یک رهبری مکانیکی که تحت قوانین سخت‌ گیرانه و ساختار مند موفق می شود.
  • یک رهبر کلاسیک که ساختارهای مبتنی بر قدرت و استبدادی را ترجیح می دهد.
  • یک رهبر دموکرات که کار به صورت یک ساختار تیمی و تعامل با سایرین را ترجیح می دهد.
  • یک رهبر تفویضی که ترجیح می دهد پشت صحنه نقش خود را نشان دهد.

بررسی ویژگی های طبیعی شخصیتی در تست روانشناسی استخدام مانند:

  • توانایی حفظ آرامش و رفتار منطقی تحت فشار
  • توانایی تصمیم گیری سریع در مواقع بحرانی یا استرس زا
  • یک میل باطنی برای کمک به سایرین
  • برونگرایی و مردم گرایی ذاتی
  • میل طبیعی به مبارزه و مقابله کردن (فردی عالی برای وصول بدهی ها)
  • متقاعد کننده طبیعی و فردی که می تواند سایر افراد را قانع کند یا در آن ها انگیزه به وجود آورد.
  • در روز کاری شان انجام یکسری کارهای متفاوت را ترجیح می‌ دهد.
  • ترجیح می‌دهد در یک یا دو کار تخصص داشته باشد.
  • حواس پرتی ساده (افرادی که به سادگی حواس شان پرت می شود در انجام همزمان چند کار عالی هستند).

موارد بالا تنها یک سری ویژگی مهم هستند که یک مدیر استخدام زمان استفاده از یک تست روانشناسی برای استخدام باید به دنبال آن باشد. اما از طرفی توانایی تفسیر دقیق نتایج حیاتی است.

کاندیدایی که در یک تست روانشناسی شرکت کرده است و به سادگی حواس پرتی دارد ممکن است به آسانی کنار گذاشته شود، چون این خصوصیت منفی نگریسته می شود.

اما اگر قصد دارید کسی را در یک فروشگاه شلوغ، مرکز تماس دیوانه کننده یا مراکز شلوغ دیگر استخدام کنید، این ویژگی با ارزش است. اگر امتیاز کاندیدا در بحث توجه به جزئیات متوسط یا بهتر بود، آن ها در یک محیط بسیار شلوغ موفق خواهند شد و پیگیری خواسته مشتری یا انجام وظایف مدیر را فراموش نخواهند کرد.

اگر می خواهید از تست های روانشناسی در استخدام استفاده کنید توصیه می شود مدیران استخدام تحت آموزش قرار گیرند. در غیر این صورت از خدمات شرکت های معتبر استفاده کنید و مطمئن شوید یک مشاور به شما در درک کامل پیش نیازها کمک خواهد کرد و سپس هر تست روانشناسی را مطابق با اهداف استخدام شما تحلیل می کند.

گرچه مهم است اشاره کنیم هیچ تست روانشناسی حلال همه مشکلات نیست و چنین تست هایی برای استخدام می توانند نتایج نادرست و بی ربطی نشان دهند.

تست های روانشناسی برای استخدام به چه صورت انجام می شوند؟

می توانید از خدمات یک شرکت معتبر استفاده کنید که یک مرکز آزمون دارند و کاندیدا در آن جا از طریق طیف کاملی از تست های روانشناسی که شما درخواست کردید محک زده می شود. گزینه دیگر مدیریت داخلی هر تست روانشناسی برای استخدام با همکاری با شرکتی است که به صورت آنلاین آزمون ها را برگزار می کند.

در این روش کاندیداها با یک رمز عبور متفاوت وارد سایت می شوند و نتایج آزمون مستقیما برای تحلیل برای شما فرستاده می‌شود.

چه از خدمات یک مرکز آزمون استفاده کنید یا این آزمون به صورت اینترنتی برگزار شود، نتایج می توانند اشتباه باشند.

دلیل اصلی نتایج اشتباه می تواند برگزاری نادرست آزمون یا تحت شرایط غیر ایده آل باشد. شاید کاندیدا به درستی آماده نبوده است یا شرایط محیط خوب نبودند.
از جمله سایر دلایل مربوط به نتایج نادرست یک آزمون روانشناسی برای استخدام می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاندیدا آگاهانه سعی کرده است نتایج آزمون را تغییر دهد (افراد گاهی اوقات سعی می کنند به نحوی پاسخ دهند که فکر می کنند مطلوب مدیر استخدام است).
  • کاندیدا در زمان شرکت در آزمون تحت تاثیر یک ماده بوده است (به عنوان الکل، مخدر یا دارویی برای بیماری یا شرایط مزمن).
  • کاندیدا از افسردگی شدید رنج می برد یا به تازگی نوع آسیب شخصی تجربه کرده است که تمرکز او را به هم زده است.

چه زمانی از یک تست روانشناسی برای استخدام استفاده کنید؟

استفاده از یک تست روانشناسی برای استخدام یک کاندیدا برای هر موقعیت شغلی خالی که دارید به معنای هدر دادن پول و وقت است. زمان تصمیم گیری برای استخدام، نتایج هر تست روانشناسی هرگز نباید بیشتر از 40 درصد امتیاز دهی کلی شما را به خود اختصاص دهد.

موارد تاثیرگذار دیگری که باید لحاظ شوند عبارتند از تجربه و رزومه شغلی کاندیداها، توصیه کارفرمایان قبلی، نحوه عملکرد کاندیداها در مصاحبه های شغلی و شایستگی های آن ها. به یاد داشته باشید، فردی که شایسته کار با ارقام پیچیده است ولی هیچ آموزش رسمی ندیده است، بعید است بتواند در این کار موفق عمل کند مگر اینکه قصد شما آموزش فردی باشد که این استعداد را داشته باشد.

یک تست روانشناسی برای استخدام زمانی خوب جواب می دهد که شما:

  • قصد دارید حجم افراد زیادی را برای انجام یک شغل مشابه، به عنوان مثال کارمندان بخش مرکز تماس مشتری، استخدام کنید.
  • موقعیت های شغلی فوق العاده تخصصی، به ویژه با یک جنبه فنی که انجام دادن صحیح کار تنها گزینه است (مانند مراکز تعمیر یا IT).
  • استخدام مدیران اجرایی و ارشد تا بتوانید بررسی کنید شیوه مدیریت آن ها مناسب سازمانتان است یا خیر.
  • استخدام کاندیداهایی رده ابتدایی که هیچ پیشینه شغلی ندارند، نبود مهارت اغلب اوقات باعث می‌شود کاندیداهای جوان فکر کنند آن ها یک وظیفه را خوب انجام می‌دهند، در حالی که آن ها در واقع تمایل به انجام کاری کاملا متفاوت دارند. یک تست روانشناسی برای استخدام از یک کارمند جوان به شما کمک می‌کند آن را در قسمتی قرار دهید که به جای ناکامی، درخشان ظاهر شوند.

تست روانشناسی جامع برای استخدام کارکنان 

تست های روانشناسی برای استخدام بحث  برانگیز هستند!

هرگز به صورت تصادفی و بدون برنامه ریزی قبلی از تست‌های روانشناسی استفاده نکنید. از قبل تصمیم بگیرید آیا موقعیت شغلی مورد نظرتان مناسب استفاده از یک تست روانشناسی است یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، در حین تکمیل توصیف شغلی و برگه امتیاز مصاحبه شغلی تصمیم بگیرید از آزمون های روانشناسی چه نتیجه ای را می خواهید.

همیشه مطمئن شوید که از تست های روانشناسی معتبر برای اهداف استخدام استفاده می‌ کنید چون می توانند از شرکت شما در برابر اتهام استفاده از استخدام غیر منصفانه یا تعصبات غیر منصفانه محافظت کنند. شرایط شخصی هر کاندیدا باید پیش از برگزاری آزمون برای استخدام در نظر گرفته شود تا نشان دهد عمل شرکت شما مطابق قانون است.

همچنین، تایید کنید تست های روانشناسی برای استخدام به تمامی زبان های رسمی شناخته شده در کشور شما وجود دارند. اگر زبان غالبی که در کشور صحبت می شود فارسی است و کاندیداها به این زبان صحبت می کنند باید تست به زبان فارسی باشد.

تست های ارزیابی مهارت که توسط آن ها می توانید مهارت زبان فارسی، مهارت های تایپ یا کار با اعداد را محک بزنید از تست های روانشناسی برای استخدام متفاوت هستند، بنابراین قانون زبان مادری در این جا صدق پیدا نمی کند.



مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.