چطور برای کاهش استرس یک برنامه کارآمد داشته باشیم؟

1399/07/22 11:22 AM - 3 سال قبل


استرس قسمت جدا ناپذیر زندگی امروز شده است و سوال اکثر افراد این است که چطور برای کاهش استرس یک برنامه کارآمد داشته باشیم. درحالی که پاسخ فیزیولوژیکی بدن به استرس که به اسم پاسخ جنگ و گریز شناخته می شود، در همه افراد یکسان است اما نحوه تاثیرگذاری استرس روی ما مانند دلایل مختلف آن در افراد گوناگون، فرق دارد.

به بیان ساده ­تر، تمام افراد به شیوه ­ای منحصر به فرد به رویداد های استرس زا واکنش نشان می ­دهند و پاسخ­ آن ها به استرس نیز نتیجه متفاوتی به همراه دارد. ولی دلیل آن چیست؟

محرک های استرس زا کدام ها هستند؟

رویدادهای زندگی روی افراد تاثیر متفاوتی می گذارند.

در حالی که رویدادهای ناخوشایند مانند حمله فیزیکی از سوی یک غریبه خشمگین یا تشخیص یک بیماری جدی تقریبا در هر شخص استرس شدیدی به وجود می آورند، اما بسیاری از اتفاقات ساده روزمره در محل کار یا خانه نیز برای برخی استرس زا و برای برخی هیجان ­انگیز، چالش برانگیز یا حتی خوشحال­ کننده هستند.

دلیل تفاوت­ های افراد در پاسخ به استرس چیست؟

  • تجربیات گذشته: تمام انسان ها بار گذشته را به دوش می ­کشند و این همان چیزی است که الگوهای فکری امروز ما و نظرمان درباره مسائل کنونی را تحت تاثیر قرار می ­دهد.
  • این الگو های فکری ما هستند که باعث می شوند دیدگاه مثبت، منفی، چالش برانگیز یا استرس ­زا به مسائل گوناگون داشته باشیم.
  • خلق و خو و صفات شخصیت: برخی از افراد به صورت ذاتی نسبت به استرس واکنش بیشتری نشان می ­دهند. تفاوت در خلق و خو حتی در نوزادان یک روزه نیز دیده می شود و همین صفات هستند که مشخص می کنند در زندگی چطور تحت تاثیر مسائل گوناگون قرار می گیریم.
  • سبک زندگی: افرادی که زندگی­ های پر استرس و پرمشغله دارند، معمولا زمان مقابله با استرس انرژی کمتری دارند. همچنین این افراد بیشتر با محرک­ های استرس روبرو می ­شوند.
  • علائم استرس:‌ هر کدام از ما استرس را به شکل متفاوتی پردازش می ­کنیم که همین موضوع می ­تواند باعث شود مهارت های مقابله با استرس موثرتر باشند یا اصلا نتیجه ای به همراه نداشته باشند.

تفاوت­ ها در پاسخ به استرس چگونه است؟

شیوه واکنش به استرس می ­تواند تاثیر آن روی زندگی مان را تغییر دهد.

در حالی که برخی از افراد با باشگاه رفتن و در آغوش گرفتن فرزندانشان با روز پر استرس خود کنار می ­آیند عده ای دیگر ممکن است به نوشیدن بیش از حد مشروبات الکی یا پرخاش کلام به دیگران پناه ببرند.

همچنین استرس از نظر برخی افراد جزئی است، در حالی که سایرین به سختی می توانند با آن برخورد کنند.

راهکار های نادرست برخورد با استرس می ­تواند تاثیرات منفی آن را بیشتر کند، در حالی که کنار آمدن با استرس از طریق روش­ های سالم­ تر معمولا در فرد انعطاف پذیری ایجاد می ­کند. چرا افراد برای مقابله با استرس روش های مختلفی را در پیش می گیرند؟

  • عوامل روانشناختی:‌ درست همان طور که برخی از همان ابتدای تولد واکنش هیجانی بیشتری از خود نشان می ­دهند، برخی دیگر نیز از لحاظ فیزیولوژی حساس­تر هستند و استرس فشار خونشان را بالا می برد، سردرد ایجاد می ­کند یا پاسخ­ های فیزیکی دیگری را به وجود می آورد.
  • مراقبت از خود یعنی شیوه ای که از بدن خود در قالب رژیم غذایی سالم، خواب کافی، و ورزش منظم مراقبت می ­کنید، می ­تواند واکنش شما را نسبت به استرس تحت تاثیر قرار دهد.
  • تکنیک های مقابله:‌ تمام افراد برای کنار آمدن با استرس از روش­ های متفاوت استفاده می کنند و بعضی از آن ها نسبت به سایرین سالم­تر و مفیدتر هستند.
  • اگر فکر می ­کنید با نوشیدن الکل و پرخوری هیجانی یا سایر روش­ های کمتر سالم به استرس خود واکنش نشان می ­دهید، باید به فکر جایگزین برای آن ها باشید. چون این پاسخ­ ها به مرور زمان در شما خودکار و جایگزین پاسخ های ناسالم­ تان می ­شوند.
  • رفتار های آموخته شده‌: شیوه ای که ما در زندگی به استرس واکنش نشان می ­دهیم توسط تجربیات اولیه ما شکل گرفته که در طول زمان ثابت شده اند و عادت ­ها نیز نقش مهمی را ایفا می ­کنند.
  • افرادی که عادت­ های سالمی دارند معمولا استرس را به شیوه موثرتری کنترل می ­کنند.

عوامل محافظت کننده در برابر استرس کدام ها هستند؟

در زندگی افراد عوامل خاصی می توانند به نحوی آن ها را از استرس دور نگه دارند. افرادی که از گروهی از دوستان حمایت گر دارند، معمولا کمتر تحت تاثیر استرس قرار می ­گیرند و به شکل بهتری با استرس خود کنار می ­آیند.

عوامل استرس زا بخشی از زندگی ما هستند و نمی ­توانیم آن ­ها را متوقف کنیم (حتی اگر این امکان فراهم بود، نمی ­خواهیم تمام استرس ­ها را حذف کنیم).

به همین دلیل است که مدیریت موثر استرس بیشتر برای به حداقل رساندن محرک ­ها، تغییر دادن پاسخ ­ها و به وجود آوردن عوامل حمایتی است تا کمتر تحت تاثیرات منفی استرس قرار می ­گیریم.

بنابراین، چون استرس یک تجربه شخصی است، بهتر است افراد به شکل متفاوتی با ان مقابله کنند.    

من چقدر می توانم استرسم را کنترل کنم؟

این سوال ممکن است برای شما پیش آمده باشد که از خود بپرسید من چقدر در کنترل استرس مهارت دارم و می توانم آن را مدیریت کنم. خوشبختانه روانشناسان تست هوش هیجانی را برای همین موضوع طراحی کرده اند و شما با انجام این تست میزان تحمل استرس خود را می توانید نسبت به سایرین بسنجید. اگر مایل هستید در تست هوش هیجانی شرکت کنید و میزان استرس خود را بدانید به لینک تست هوش هیجانی مراجعه کنید.      


هوش هیجانی کارگاه مهارت های نرم


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.