20 نمونه بازی های مدیریتی تیم سازی در سازمان

1400/01/15 4:04 PM - 3 سال قبل


نمونه های بازی های مدیریتی که شامل چهار بخش اصلی هستند را به شما می خواهیم معرفی کنیم. ارزش بازی های مدیریتی به این است که تیم ها را منسجم می کند و تیم‌هایی که منسجم هستند کارآیی و همکاری بیشتری دارند. 

به همین دلیل حتی تیم های قدرتمند هم باید از تمرینات تیم سازی و بازی های مدیریتی بهره مند شوند. بازی های مدیریتی راهی برای بهبود ارتباطات، روحیه، انگیزه، بهره وری، کمک به کارمندان یا تیم های جدید برای شناخت بهتر یکدیگر و یادگیری نقاط ضعف و قوت هستند. 

بازی ها و فعالیت های تیم سازی را می توان برای همه مشاغل بزرگ و کوچک برای ارتقاء کار تیمی بهتر در محل کار مورد استفاده قرار داد و همانطور که اکثر صاحبان مشاغل و مدیران می دانند، کار تیمی یکی از عوامل اصلی مرتبط با موفقیت یک شرکت است.

فعالیت های تیم سازی چهار نوع اصلی دارد که شامل: فعالیت های ارتباطی، فعالیت های حل مسئله یا تصمیم گیری، فعالیت های سازگاری یا برنامه ریزی و فعالیت هایی که بر اعتماد سازی تمرکز دارند.

انجام فعالیت های مختلف برای تیم سازی باید سرگرم کننده و چالش برانگیز باشد. همچنین باید در عین حال به افراد کمک کند تا مهارت های کار گروهی خود را که می تواند به بهبود عملکرد و بهره وری آنها در سازمان کمک کند، تقویت کند. 

در این مقاله، ما به 20 فعالیت تیم سازی بسیار موثر و سرگرم کننده که برای بهبود مهارت های ارتباطی و حل مسئله طراحی شده اند، نگاهی خواهیم انداخت. این 20 فعالیت تیم سازی شرکت شما را در راه تیم سازی کمک خواهد کرد.

بازی های مدیریتی تیم سازی

قسمت اول: تقویت ارتباطات و یخ شکن ها

در این قسمت بازی هایی ارائه می شود که به تقویت ارتباط بین افراد می پردازد. بازی یخ شکن بازی هایی هستند که در ابتدای جلسات برای آشنایی بیشتر افراد با هم به کار می روند.

دو حقیقت و یک دروغ

زمان مورد نیاز: 30-15 دقیقه

کار خود را با این شروع کنید که هر یک از اعضای تیم مخفیانه دو حقیقت و یک دروغ در مورد خود را روی یک کاغذ کوچک بنویسد. آنچه را که یادداشت کرده اید برای کسی فاش نکنید! پس از اتمام این مرحله از هر فرد، 10-15 دقیقه برای مکالمه آزاد تقریباً شبیه یک مهمانی وقت بگذارید که هر کس در مورد سه سوال خود یکدیگر را امتحان کند. 

ایده این است که دیگران را متقاعد کنید دروغ شما در واقع یک حقیقت است، در حالی که از طرف دیگر، با پرسیدن سوال از آنها سعی می کنید حقایق یا دروغ های دیگران را حدس بزنید. حقایق خود را فاش نکنید اما به کسی هم نباید دروغ بگویید. حتی اگر اکثر افراد از قبل این موضوع را فهمیده باشند!

 بعد از دوره مکالمه، در یک حلقه جمع شوید و یکی از سه عبارت خود را یکی یکی تکرار کنید و از گروه بخواهید که به نظر آنها کدام یک دروغ است. شما می توانید این بازی را به صورت رقابتی انجام دهید و به ازای هر دروغی که حدس می زنید یا به خاطر دروغ گفتن بازیکنان دیگر امتیاز کسب کنید. این بازی به شما کمک می کند ارتباط بهتر را در تیم تشویق کنید، همچنین به شما امکان می دهد همکاران خود را بهتر بشناسید.

بازی زندگی

زمان مورد نیاز: 30 دقیقه

این یک فعالیت یخ شکن عالی است که برای گروه های کوچک و بزرگ بسیار مناسب است. ابتدا از هر یک از شرکت کنندگان بخواهید که یک دقیقه چشمان خود را ببندند و بهترین لحظات زندگی خود را در نظر بگیرد. این می تواند شامل لحظاتی باشد که آنها تنها یا با خانواده و دوستان خود بوده اند.

این لحظات می تواند مربوط به موفقیت های حرفه ای، شخصی یا ماجراهای مهیج زندگی آن‌ها باشد. بعد از اینکه شرکت کنندگان نکات برجسته زندگی خود پیدا کردند، به آنها اطلاع دهید که وقت آن ها تمام است اما چشمان خود را بسته نگه دارند. 

از هر یک از شرکت کنندگان بخواهید لحظه ای وقت بگذارند و تصمیم بگیرند که اگر فقط 30 ثانیه از زندگی آنها باقی مانده باشد، می خواهند 30 ثانیه از زندگی خود را دوباره زنده کنند. قسمت اول این فعالیت، شرکت کنندگان را قادر می سازد تا در مورد زندگی خود تأمل کنند، در حالی که قسمت دوم (که در یک لحظه به آن خواهیم پرداخت)، آنها را قادر می سازد تا با همکاران خود در سطح صمیمی تری آشنا شوند. 

قسمت دوم بازی بخش "بررسی" است. رهبر فعالیت از هر یک از شرکت کنندگان سوال می کند که 30 ثانیه زمان آنها چیست و چرا آنها را انتخاب کرده اند، که به آنها این امکان را می دهد تا احساسات، عشق و شخصیت یکدیگر را درک کنند.

آرم سکه

زمان مورد نیاز: 5-10 دقیقه

ابتدا از همه شرکت کنندگان بخواهید که جیب، کیف پول و کیف خود را از هر گونه سکه ای که دارند خالی کنند و آنها را روی میز مقابل خود بگذارند. اگر کسی سکه نداشته باشد یا فقط تعداد معدودی داشته باشد، دیگران در اتاق می توانند سکه های خود را با آنها به اشتراک بگذارند. 

به هر شخص آموزش دهید که فقط در یک دقیقه با استفاده از سکه های جلوی خود آرم شخصی خود را بسازد. موارد دیگری که ممکن است با خود داشته باشند مانند قلم، دفترچه یادداشت، کیف پول و غیره نیز می توانند در ایجاد آرم استفاده شوند. 

اگر گروه خاصی به خصوص وجود داشته باشد، می توان افراد را به تیم های 3-6 نفره تقسیم کرد و به آنها دستور داد که آرمى را نمایان کنند که به عنوان یک تیم نمایانگر آنها باشد یا کل اتاق بتواند با استفاده از سکه ها آرمى را برای سازمان ایجاد کند گروه، بخش و غیره هر شرکت کننده انفرادی می تواند آرم خود را برای گروه توضیح دهد یا اگر اتاق به دو گروه تقسیم شده باشد، رهبر می تواند هر گروه راجع به آنچه منجر به آرم تیم شده و آنچه در مورد آنها می گوید بحث کند. 

این فعالیت نه تنها باعث ارتقا سطح آگاهی متقابل از خود و افراد می شود بلکه شرکت کنندگان را قادر می سازد تا در سطح شخصی تری یکدیگر را بشناسند.

یک سوال

زمان مورد نیاز: 15-20 دقیقه

این فعالیت یخ شکن نه تنها باعث می شود همکاران با یکدیگر صحبت کنند، بلکه باعث می شود که آنها با یکدیگر کار کنند. این کار ساده است: رهبر تیم یک موقعیت مثل پرستاری از کودک، مدیریت شرکت یا ازدواج را تعیین می کند. رهبر تیم پس از جفت شدن شرکت کنندگان در تیم ها، این سوال را مطرح می کند که اگر می توانید فقط یک سوال بپرسید تا مناسب بودن یک شخص را برای این موقعیت پیدا کنید (درج موضوع اینجا)، این سوال چیست؟ 

مثلا شما به عنوان رهبر گروه تعیین می کنید که موقعیت ازدواج است. حالا افراد تیم ها فقط با یک سوال باید دریابند که آیا هم تیمی آنها برای ازدواج مناسب است یا نه. اگر موضوع مربوط به پرستاری از کودک بود، هر یک از اعضای تیم باید فقط یک سوال ارائه دهد که پاسخ به آن به آنها کمک کند تا تشخیص دهند آیا فرد برای نگهداری کودک خود مناسب است یا نه. 

این فعالیت یخ شکن نیز می تواند با ایجاد یک موقعیت برای کل گروه یا اختصاص وضعیت متفاوت به هر یک از اعضای تیم یا جفت برای کار کردن، ترکیب شود. بسته به موقعیت انتخاب شده، فعالیت می تواند بسیار سرگرم کننده باشد، اما همچنین می تواند نشان دهد که سوالات مهم باید به درستی مطرح و پرسیده شوند.

بازی طبقه بندی

زمان مورد نیاز: 10-15 دقیقه

بازی طبقه بندی هم میتواند یک فعالیت یخ شکن سریع باشد یا به صورت فعالیت پیچیده تری برگزار شود. قبل از شروع افراد را به تیم های چهار نفره تقسیم کنید، مفهوم «طبقه بندی» را توضیح دهید، به این معنی که کسی را به عنوان چیزی طبقه بندی کنید.

باید روشن شود که این نوع طبقه بندی ذهنی است. به شرکت کنندگان آموزش دهید تا خود را به اعضای تیم خود معرفی کنند و به سرعت در مورد برخی از علاقه ها، نفرت ها و غیره صحبت کنند. پس از معرفی، به تیم ها بگویید که وظیفه آنها این است که کشف کنند چگونه باید خود را به عنوان یک تیم طبقه بندی کنند دو یا سه زیر گروه با استفاده از معیارهایی که حاوی هیچ قضاوتی منفی، پیش داورانه یا تبعیض آمیز نباشد. 

نمونه هایی از این زیرگروه ها می تواند شامل افراد شب بیدار و افراد سحر خیز، دوستداران پیتزا و یا عاشقان سوشی و غیره باشد. این فعالیت همکاران را تشویق می کند تا یکدیگر را بهتر بشناسند و آنها را قادر می سازد تا به طور مشترک ماهیت همه افراد تیم را در نظر بگیرند.

قسمت دوم: بازی های حل مسئله

نظر شما را به قسمت دوم این تمرینات جلب می کنیم.

بازی تکه های تصویر

زمان مورد نیاز: 30 دقیقه

این فعالیت برای حل مسئله مستلزم این است که رهبر تیم یک تصویر یا لوگوی شرکت را انتخاب کند که پر از جزئیات باشد. 

این تصویر باید به همان اندازه مربع هایی که تعداد شرکت کنندگان در این فعالیت وجود دارد، برش داده شود. به هر یک از شرکت کنندگان باید یکی از «قطعات پازل» داده و به آنها دستور داده شود که یک نسخه دقیق از قطعه خود را پنج برابر بزرگتر از اندازه اصلی خود بسازند. 

آنها با این مشکل روبرو هستند که نمی دانند چرا یا چگونه کار خودشان بر تصویر بزرگ تأثیر می گذارد. رهبر تیم می تواند مدادها، مارکرها، کاغذها و خط کش ها را برای ساده سازی روند کار و روانتر کردن، در اختیار افراد قرار دهد. وقتی همه شرکت کنندگان بزرگنمایی های خود را به پایان رساندند، از آنها بخواهید که قطعات خود را در یک کپی بزرگ از تصویر اصلی روی میز جمع کنند.

این فعالیت حل مسئله به کارکنان یاد می دهد که چگونه در یک تیم کار کنند و این کار «دپارتمان» تقسیم بندی شده را نشان می دهد، یعنی این تفاهم که هر شخصی که در بخش خودش کار می کند به یک نتیجه کلی گروه کمک می کند.

نگاه زیرچشمی

زمان مورد نیاز: 10 دقیقه

این فعالیت حل مسئله به بیش از چند مجموعه لگوی بازی کودکان نیاز دارد. رهبر تیم یک مجسمه کوچک با لگو می سازد و آن را از گروه پنهان می کند. شرکت کنندگان سپس باید به تیم های کوچک چهار نفره تقسیم شوند. باید به هر تیم لگوی کافی داده شود تا بتواند ساختاری را که قبلاً ایجاد شده را بازسازی کند. 

سپس مربی باید مجسمه طراحی خود را در محلی قرار دهد. یک عضو از هر تیم می تواند بیاید و مدت ده ثانیه به مجسمه نگاه کند و سعی کند آن را به خاطر بسپارد. قبل از اینکه به تیم خود برگردد. پس از بازگشت به تیم های خود، آنها بیست و پنج ثانیه فرصت دارند تا به تیم های خود در مورد نحوه ساختن کپی دقیق از مجسمه  رهبر تیم آموزش دهند. 

پس از یک دقیقه تلاش برای بازسازی مجسمه، عضوی دیگر از هر تیم می تواند قبل از بازگشت به تیم خود و تلاش برای بازسازی مجسمه، یک «زیرچشمی نگاه کند». بازی باید در این الگو ادامه یابد تا زمانی که یکی از تیم با موفقیت مجسمه اصلی را بازسازی کند. این بازی به شرکت کنندگان می آموزد که چگونه در یک گروه مسئله را حل کنند و به طور موثر ارتباط برقرار کنند.

زوم

زمان مورد نیاز: 30 دقیقه

این فعالیت خلاقانه برای حل مسئله نیاز به یک کتاب تصویری بی کلام با عنوان «زوم» اثر ایستوان بنیایی دارد. این کتاب دارای 30 تصویر متوالی است که با هم کار می کنند و یک روایت را تشکیل می دهند. یافتن این کتاب باید نسبتاً آسان باشد، زیرا در بیش از 18 کشور جهان منتشر شده است. تصاویر می توانند لمینت شوند تا استفاده از آنها طولانی شود. 

به هر شرکت کننده یک تصویر بدهید، مطمئن شوید که از توالی مداوم استفاده شده است. برای شرکت کنندگان توضیح دهید که آنها فقط می توانند به تصاویر خود نگاه کنند و باید عکس خود را از سایر شرکت کنندگان پنهان نگه دارند. 

باید برای شرکت کنندگان وقت بگذارید تا تصاویر شان را مطالعه کنند زیرا هر تصویر حاوی اطلاعات مهمی است که به شرکت کنندگان در حل مشکل نظم آنها کمک می کند. هدف نهایی این است که گروه بتواند تصاویر را به ترتیب و بدون مشاهده تصاویر یکدیگر قرار دهد. 

شرکت کنندگان می توانند با یکدیگر صحبت کنند و درباره آنچه در تصویر آنها نشان داده شده است بحث کنند. این فعالیت همکاران را گرد هم آورده و آنها را وادار می کند تا با هدف مشترک حل مسئله ارتباط برقرار کنند، اما همچنین به رهبران امکان ظهور و کنترل کار را می دهد.

جعبه تخم مرغ

زمان مورد نیاز: 2 ساعت

این فعالیت گروهی، در عین حال کلاسیک و درگیر کننده حل مسئله، نیاز به تقسیم اتاق به دو گروه بزرگ است که باید یک جعبه برای یک تخم مرغ بسازند و آن را از ارتفاع دو نیم متری رها کنند و در عین حال تخم مرغ نشکند. 

ابزارها و سایر مواد متنوعی باید در اختیار تیم ها قرار گیرد. پس از ساخت تخم مرغ، هر تیم باید یک آگهی تبلیغاتی 30 ثانیه ای برای بسته خود ارائه دهد و دلیل منحصر به فرد بودن و عملکرد آن را مشخص کند. 

در پایان سخنرانی ها، هر گروه باید تخم مرغ خود را با استفاده از جعبه ای که ساخته بیندازد تا ببیند آیا واقعاً کار می کند و موثر بوده است یا خیر. جدا از آموزش کار با یکدیگر و برقراری ارتباط به گروه ها، آنها همچنین با هدف مشترک پیروزی تخم مرغ و ساخت موفقیت آمیز بسته تخم مرغ آنها را گرد هم می آورد.

اختراع بازی

زمان مورد نیاز: 1 ساعت

سرپرست گروه باید به شرکت کنندگان بگوید که بازی را اختراع کنند که به تیم سازی آن ها کمک کند. ساعتی باید صرف انجام یک فعالیت حل مسئله شود. 

بنابراین هدف یا مشکل این است که هر گروه از شرکت کنندگان فعالیت جدیدی را برای حل مسئله اختراع بازی ارائه دهند که خودشان ابداع کرده اند. گروه ها نباید بیش از چهار یا پنج نفر باشند و در پایان ساعت، هر گروه باید حاضر شود و فعالیت جدید حل مسئله خود را ارائه دهد. 

جدای از اینکه یک فعالیت حل مسئله به خودی خود است، این فعالیت همچنین باعث افزایش تفکر خلاق، ارتباطات، اعتماد و مدیریت زمان می شود.

در ادامه این مجموعه 10 تمرین تیم سازی طراحی شده است که برای بهبود مهارت های برنامه ریزی کارمندان و اعتماد سازی در تیم همسالان طراحی شده است. 

در قسمت بالا روی تمرینات ارتباطی، حل مسئله و سایر فعالیت های تیم سازی متمرکز شدیم در این بخش به 10 فعالیت تیم سازی دیگر و هر یک به مهارت های برنامه ریزی پروژه و اعتماد سازی در میان هم تیمی ها متمرکز خواهیم شد. 

همانطور که همه مدیران می دانند، فعالیتهایی که به سرعت تیم برای کار مربوط به مشود می تواند تأثیر زیادی در بهره وری و کار تیمی کلی در سازمان داشته باشد. 

تکمیل این تمرینات ساده و سریع هر کدام کمتر از یک ساعت زمان می برد. بازی های مدیریتی در این بخش مزایای زیادی دارند که می تواند برای محیط سازمان شما بسیار مفید باشد. 

قسمت سوم: تمرینات برنامه ریزی / سازگاری

نظر شما را به قسمت سوم این تمرینات جلب می کنیم.

هویت بخشی

زمان مورد نیاز: 20-30 دقیقه

این تمرین سازگار فقط به چند ابزار ساده نیاز دارد که شامل ورق های بزرگ کاغذ، کاغذ نوشتن، خودکار و نشانگرها می باشد. در این تمرین، شرکت کنندگان به گروههای 8-4 نفری تقسیم می شوند و به آنها گفته می شود که نقاط قوت فردی و ویژگی های مثبتی را که به موفقیت گروه شان منجر می شود را با گروه خود تقسیم کنند. 

آنها باید این نقاط قوت و ویژگی ها را روی یک کاغذ بنویسند. پس از بحث گروهی، به هر تیم یک برگ بزرگ، کاغذ نوشتن، نشانگر و یک قلم داده می شود. 

سپس باید به گروه ها آموزش داده شود تا "اعضای نهایی تیم" را با ترکیب نقاط قوت و مثبت هر یک از اعضای تیم در یک فرد خیالی بسازند. این "شخص" همچنین باید یک نام دریافت کند، تصویری از آنها داشته باشد و مشخصات مختلف آنها برچسب گذاری شود. 

این گروه همچنین باید داستانی در مورد این شخص بنویسند، و همه مواردی را که شخص خیالی آنها می تواند با تمام خصوصیات شگفت انگیز آنها انجام دهد، برجسته کند. 

در پایان تمرین، هر گروه باید شخص خود را با گروه در میان بگذارد و داستان همراه را بخواند. این تمرین به همکاران کمک خواهد کرد تا با ضعفی که احساس می کنند خود یا یک عضو تیم دارند با درک اینکه به عنوان یک گروه قادر به داشتن نقاط قوت و ویژگی های مثبت هستند در صورت انفرادی ، سازگار شوند.

بازی سکه

زمان مورد نیاز: 5-10 دقیقه

این بازی برنامه ریزی به 15 سکه نیاز دارد. برای بازی کردن، مربی می تواند چندین تیم دو نفره ایجاد کند یا در گروهی بازی دیگری داشته باشد، تا هر کس یک نوبت از هر تیم در هر بازی شرکت کند. 

انجام ساده است: برای تعیین اینکه چه کسی اول شروع می کند، یک سکه پرتاب می شود. هر طرف هر بار که آن را صحیح صدا بزند (سر یا دم) ممکن است دو سکه را بردارد. برنده شخص یا تیمی است که آخرین سکه را برمی دارد. 

با افزایش تعداد سکه هایی که تیم می تواند در زمان نوبت خود بگیرد یا اجازه پس دادن سکه ها را می توان پیچیده تر کرد. با افزایش پیچیدگی، این فعالیت به تیم ها اجازه می دهد تا یک مرحله برنامه ریزی استراتژیک داشته باشند. 

هدف این است که بازیکنان بدانند نسخه های ساده بازی به راحتی توسط تیم / شخصی که در ابتدا بازی می کند برنامه ریزی و کنترل می شود.

برج کاغذی

زمان مورد نیاز: 5 دقیقه

این تمرین برنامه ریزی از نظر رویکرد بسیار ساده است، اما به شرکت کنندگان اهمیت برنامه ریزی، زمان بندی و تفکر روی پای خود را می آموزد. 

به هر یک از شرکت کنندگان یک ورق کاغذ داده می شود و به آنها می گویند کاملاً ضروری است که آنها فقط در مدت پنج دقیقه و بدون استفاده از مواد دیگر، بلندترین سازه آزاد را بسازند. بعد از 5 دقیقه و بررسی ساختارها، می توان بحث کرد که چه کسی ساختار خود را برنامه ریزی کرده است، چه کسی وقت خود را تمام کرده است و چه کاری می تواند دفعه بعد به روش دیگری انجام شود.

بازی نقشه راه

زمان مورد نیاز: 30 دقیقه

شرکت کنندگان باید به دو گروه با تعداد بازیکنان برابر در هر گروه تقسیم شوند. این تمرین برنامه ریزی مستلزم داشتن کاغذ ، قلم و نقشه است. 

نقشه می تواند مربوط به شهر سکونت شرکت کنندگان ، کل کشور یا یک منطقه خاص باشد. منطقه ای که نقشه پوشش می دهد به اندازه این واقعیت که هر گروه به یک کپی از همان نقشه نیاز دارد ، مهم نیست. تیم ها را برای برنامه ریزی تعطیلات ، که باید در پارامترهای خاصی برنامه ریزی شود، آموزش دهید. 

باید به هر گروه لیستی از آنچه برای سفر خود دارند، چقدر پول می توانند استفاده کنند، چه نوع اتومبیل خود را دارند، اندازه مخزن بنزین آن، قیمت بنزین، مقصد آغاز و پایان، و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید. 

هر گروه باید برنامه سفر خود را بنویسد و هر گروهی که پول و بنزین خود را تمام کند رد صلاحیت می شود. می توان جوایزی را به تیمی اعطا کرد که بیشترین کار را با آنچه داشته اند انجام داده و یا برای طاقت فرسا ترین سفر، بیشترین آرامش و غیره انجام داده است. برنامه ریزی این سفر در 30 دقیقه باید انجام شود.

بازی کاغذ و نی

زمان مورد نیاز: 15 دقیقه

این بازی برنامه ریزی برای گروه های کوچک ایده آل است و فقط به نی و مقداری کاغذ احتیاج دارد. رهبر گروه باید یک دایره بزرگ را روی یک کاغذ بزرگ با دایره های متحد المرکز درون آن بکشد. سپس ، به هر دایره باید یک امتیاز اختصاص داده شود ، بیشترین امتیاز برای کوچکترین دایره مرکزی داده شود. 

این کاغذ روی وسط یک میز بزرگ چسبانده شده است. سپس، هر یک از شرکت کنندگان باید دور میز جمع شوند و یک نی نوشیدنی به آنها داده شود. رهبر گروه با قرار دادن تکه های کاغذ توپ هایی به اندازه یک سکه درست می کند. این به رهبر گروه بستگی دارد که چند توپ بازی کند. 

شرکت کنندگان باید در نی های نوشیدنی خود فوت کنند تا توپ ها را به اطراف هل دهند. به نظر آسان می رسد، اما وقتی توپ های بیشتری به بازی می آیند، شرکت کنندگان باید با همکاران خود برنامه ریزی کنند که چگونه توپ ها را بدون حرکت دادن توپهایی که در جای خود قرار دارند، به بخشهایی با امتیاز بالا برسانند. 

این ممکن است نیاز به موقعیت مجدد در مکانهای مختلف میز یا بازیکنان مختلف در جهات مختلف داشته باشد. شرکت کنندگان هستند که باید نقشه حمله خود را ایجاد کنند. رهبر گروه می تواند بازی را به محض رسیدن به امتیاز مشخص یا هر توپ در وسط تمام کند. 

این تمرینات ساده تیم سازی به اعضا کمک می کند تا برای ایجاد و پیگیری یک برنامه همکاری کنند و همچنین آنها را به برقراری ارتباط ترغیب می کند.

قسمت چهارم: تمرینات اعتماد

اکنون تمرینات اعتماد را فراگیرید.

میدان مین

زمان مورد نیاز: 20-30 دقیقه

این تمرین اعتماد قبل از اجرا نیاز به ملزومات و آماده سازی دارد. همچنین به یک فضای باز و بزرگ مانند یک اتاق بدون مبلمان یا یک پارکینگ خالی نیاز دارد. 

رهبر باید "مین ها" را توزیع کند، که آنها به طور ناخواسته در اطراف منطقه قرار می دهند. این "مین" ها می توانند توپ ، سنجاق بولینگ ، مخروط و غیره باشند. این تمرین به همکاران این فرصت را می دهد تا در مورد روابط و مسائل اعتمادشان کار کنند، به همین دلیل در دو تیم قرار می گیرند. 

یکی از اعضای تیم چشم بند خواهد بود و نمی تواند صحبت کند و دیگری می تواند ببیند و صحبت کند، اما نمی تواند وارد زمین شود یا همبازی خود را با چشم بند لمس کند. 

این چالش مستلزم این است که هر فرد با چشم بند از یک طرف زمین به آن طرف دیگر برود و با گوش دادن به دستورالعمل های شفاهی شرکای خود از روی مین رفتن اجتناب کند. 

برای هر بار برخورد فرد چشم بسته با مین رهبر تیم می تواند مجازات های خود را تعیین کند، اما ایده اصلی این بازی این است که اعضای تیم به دستورالعمل های اعضای تیم خود اعتماد کنند و به آنها یاد بگیرند که با روش موثرتری ارتباط برقرار کنند.

دویدن بدون چشم

زمان مورد نیاز: 20 دقیقه

این تمرین اعتماد سازی به چند چشم بند و یک منطقه بزرگ و مسطح - ترجیحاً با چمن - احتیاج دارد. رهبر گروه می تواند افراد را با هم تیم کند یا به آنها اجازه دهد اعضای خود را انتخاب کنند. هنگامی که همه در تیم های دو نفره قرار بگیرند ، یکی از اعضای تیم به عنوان رهبر و دیگری به عنوان پیرو تعیین می شود. 

پیرو باید چشم بند ببندد. سر گروه به رهبران هر تیم دستور می دهد تا دست شریک چشم بسته خود را بگیرند و آنها را حداقل 3 دقیقه در اطراف منطقه پیاده روی آهسته انجام دهند. این کار به افراد امکان می دهد به هم و به روند کار و هم تیمی خود عادت کنند. 

پس از سه دقیقه ، به تیم ها دستور دهید که به مدت سه دقیقه با سرعت عادی پیاده روی کنند. بعد از گذشت سه دقیقه از این زمان ، به رهبران دستور دهید تا شریک های چشم بسته خود را به مدت سی ثانیه پیاده روی سریع انجام دهند. 

بعد از هر بار چرخش، شریک چشمان بسته و بیشتر به اعتماد به شریک زندگی خود اعتماد می کند. به رهبران دستور دهید که شریک چشم بند خود را با 30 دقیقه حرکت آهسته ، سپس با 15 ثانیه دویدن ، و در آخر، با دویدن بسیار سریع 15 ثانیه ای همراه با وقفه های بین راهی، ببرند. 

پس از آخرین اجرا ، پیروان می توانند کورکورانه خود را بردارند و کمی قبل از شروع دوباره روند و جایشان را با هم عوض کنند. پس از آخرین اجرا ، می توان در مورد روند کار بحث کرد ، اینکه آیا اعتماد شرکت کنندگان برای شرکای خود دشوار بود یا نه و اگر چنین است / نه ، چرا؟

راهرو

زمان مورد نیاز: 15 دقیقه

این تمرین اعتماد سازی باید در خارج انجام شود و ترجیحاً با یک گروه بزرگ 20 نفره یا بیشتر انجام شود. به شرکت کنندگان باید آموزش داده شود که دو خط مساوی رو به روی یکدیگر ایجاد کنند (ایجاد یک راهرو) و بازوهای خود را مستقیماً مقابل خود قرار دهند. بازوهای آنها باید با هم تلاقی داشته باشند، تقریباً با یک دست با بازوهای افراد مقابل آنها همپوشانی داشته باشد. 

شخصی که در انتهای راهرو قرار دارد از راهرو بازوها عبور خواهد کرد. برای اینکه فرد عبور کند ، سایر شرکت کنندگان باید بازوها را بالا و پایین کنند. 

سپس آن شخص مجدداً به راهرو می پیوندد و سپس نفر بعدی در صف راه می رود. این روند تا زمانی که همه به نوبه خود تبدیل شوند ادامه خواهد یافت. 

اکنون که گروه از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار است، باید به شرکت کنندگان آموزش داده شود که به سرعت راه بروند، بدوند یا از راهرو با دو سرعت حرکت کنند، با این اطمینان که سایر شرکت کنندگان بدون ایجاد مکث به آنها اجازه عبور می دهند. 

برای آخرین چرخش، باید به شرکت کنندگان در راهرو دستور داده شود تا هنگام عبور افراد دستان خود را بالا و پایین کنند. این تمرین به شرکت کنندگان این امکان را می دهد تا ضمن سرگرمی به هم تیمی های خود اعتماد کنند.

ارتباط چشمی

زمان مورد نیاز: 5 دقیقه

این تمرین اعتماد، به تجهیزات خاصی ، فقط به تعداد زوجین شرکت کننده نیاز دارد.

 برقراری ارتباط چشمی گاهی اوقات برای افراد دشوار است، زیرا نیاز به اعتماد و احترام خاصی دارد. برخی از افراد از آن اجتناب می کنند، در حالی که دیگران به راحتی در این کار مهارت ندارند. آنها اغلب نگاهشان را دور می کنند یا ناخوشایند یا ناراحت کننده به نظر می رسند، گاهی اوقات با اشیا دیگر خودشان را مشغول می کنند. 

این تمرین اگرچه ساده است، اما می تواند از طریق تمرین ارتباط چشمی به همکاران کمک کند تا راحت تر و اعتماد به یکدیگر داشته باشند. برای این فعالیت، از افراد بخواهید که جفت شوند و روبروی هم بایستند. 

ایده این است که حداقل 60 ثانیه به چشم فرد مقابل خود خیره شوند. هیچ یک از شرکت کنندگان نباید از هر نوع عینک یا عینک آفتابی استفاده کنند. 

ممکن است در ابتدا برخی از خنده ها وجود داشته باشد ، زیرا در اولین تلاش ممکن است کمی ناخوشایند باشد ، اما وقتی شرکت کنندگان از این مشکل آگاه می شوند ، باید تماس چشمی آنها را برای مدت زمان طولانی راحت تر کند.

بید در باد

زمان مورد نیاز: 20 دقیقه

این تمرین اعتماد سازی خاص با نام های مختلف انجام می شود ، اما معمولاً همان ایده را نشان می دهد. این تمرین به بهترین وجه برای همکارانی که همدیگر را به خوبی میشناسند مناسب است. یک شرکت کننده باید داوطلب شود یا به عنوان "بید" انتخاب شود. بید باید با چشمان بسته ، پاها به هم و بدن راست در وسط گروه بایستد. 

او باید خود را به اطراف تکیه دهد، کار بقیه اعضا این است که بید (این فرد) را نگه دارند. بدون اینکه اجازه دهند فرد سقوط کنند یا احساس ترس از اینکه بخواهند سقوط کند داشته باشد. قبل از شروع، مدرس باید در مورد تکنیک های "گرفتن" برای همه شرکت کنندگان بحث کند. 

کسانی که بید نیستند باید یک پا در مقابل پای دیگر بگذارند، دستانشان کشیده، آرنج قفل شده و انگشتان دستشان آزاد باشد و همچنین آماده و هوشیار باشند. این اطمینان می دهد که فرد بید بدون هیچ مشکلی با موفقیت خود را رها می کند. همکاران مختلف می توانند به نوبه خود بید باشند. 

این روش به همکاران کمک می کند تا در یک فضای باز و سرگرم کننده اعتماد به یکدیگر را برقرار و ایجاد اعتماد کنند.


شخصیت شناسی کارگاه مهارت های نرم منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.