درونگراها، برونگراها و تست اینیاگرام

1401/06/12 5:03 PM - یک سال قبل


شاید تاکنون جملاتی مانند «او خیلی برونگراتر از این است که بتواند یک تیپ 5 اینیاگرام باشد» یا «او خیلی درونگراتر از این است که بتواند یک تیپ هفتی باشد» را شنیده باشید.

افرادی که با اینیاگرام و دیگر تست های شخصیت شناسی نسبتا آشنا هستند، به احتمال زیاد وقتی این جملات را می شنوند، بسیار متعجب و ناراحت می شوند. زیرا این تعمیم ها، سوء تفاهمی اساسی از اینیاگرام را نشان می دهند، یعنی این باور اشتباه که تیپ شخصیتی اینیاگرام را می توان تنها با مشاهده رفتار افراد کشف کرد.

احتمالا شما نیز مانند ما با تیپ هفتی های خجالتی و محجوب برخورد داشته اید که به وضوح دنیای درونی خود را به طوری توصیف کرده اند که بی وقفه روی آینده ای روشن و پر از گزینه ها تمرکز دارد.

یا با تیپ پنجی های جذاب و علاقمند به مهمانی و دورهمی آشنا شده باشید که تا لحظه خروج از مهمانی که به خواسته و میل خودشان پا به آن گذاشته اند، در حال خوشگذرانی بوده اند.

بررسی رفتار افراد برای تشخیص تیپ شخصیتی آن ها مفید و جالب است اما همیشه چندان ساده نخواهد بود.

بررسی انگیزه افراد از جمله الگوهای فکری زیربنایی پیرامون این انگیزه ها چیزی است که اینیاگرام روی آن تمرکز دارد. به جای دقت به رفتار، باید الگوهای فکری دیگران را کشف کنیم تا به تیپ شخصیتی آن‌ ها پی ببریم.

این طرز فکرهای غلط باعث می شوند مردم وقتی از تیپ شخصیتی اینیاگرام یک شخص آگاه می شوند، تعجب کنند و گیج شوند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا رابطه میان درونگراها، برونگراها و اینیاگرام را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

درونگراها

به طور کلی، درونگراها افرادی هستند که از تنهایی خود انرژی می گیرند. آن ها تمرکز خود را به سمت درون معطوف می کنند و اغلب با لقب هایی مانند محتاط، تودار یا گوشه گیر توصیف می شوند.

ممکن است زمانی که آن ها برای مدتی طولانی با دیگرن هستند، تخلیه شوند و دوستان و آشنایان کمتری نسبت به افراد دیگر داشته باشند. درونگراها معمولا در کارهای خود سنجیده عمل می کنند و پیش از هر کاری، می اندیشند.

برونگراها

برونگراها برخلاف درونگراها از بودن با دیگران انرژی دریافت می کنند. آن ها تمرکز خود را به سمت بیرون معطوف می کنند و از طریق تعامل با دیگران انرژی به دست می آورند. بنابراین اگر زمان زیادی را با افراد دیگر بگذرانند، انرژی به دست می آورند.

همچنین اگر مدت زیادی را تنها بگذرانند، انرژیشان تخلیه می شود. آن ها اغلب دایره وسیعی از دوستان و آشنایان دارند و عموما نسبت به همتایان درونگرای خود تندخوتر هستند. از طرفی شاید عملکرد سریعی داشته باشند و بعد از اقدام به کاری، به عواقب آن بیندیشند.

درونگرایی و برونگرایی دو معیار متضاد در تست شخصیت شناسی مایرز و بریگز هستند اما در اینیاگرام این رابطه کمتر واضح است.

اکثر افرادی که با اینیاگرام آشنایی دارند می گویند که درونگرایی یا برونگرایی می تواند در هر 9 تیپ شخصیتی وجود داشته باشد اما تیپ 5 را اغلب درونگرا و تیپ 7 را نیز برونگرا می دانند. آیا این درست است؟ بیایید کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم.

رفتار در مقابل انگیزه و الگوهای فکری

هنگامی که در ابتدا با تست اینیاگرام و انواع شخصیت ها آشنا می شوید و به مطالعه در مورد آن ها می پردازید، زمان زیادی را صرف خواندن توضیحات تیپ های شخصیتی می کنید.

برای مثال شاید بخوانید که تیپ پنجی ها با میل درونی خود به صرفه جویی در انرژی و اجتناب از تخلیه شدن به واسطه تعامل با دنیای خارج شناخته می شوند. آن ها به عنوان افرادی گوشه گیر، محتاط، ساکت، درونگرا و عمقی نگر توصیف می شوند و شبیه به درونگراهای کلیشه ای به نظر می آیند.

احتمالا خواهید خواند که تیپ هفتی ها با تمایلشان به تجربه همه چیزهای موجود در زندگی و در عین حال دوری گزینی از درد و کسالت شناخته می شوند. آن ها ماجراجو، پرانرژی، بی برنامه و برونگرا توصیف می شوند و شبیه به برونگراهای کلیشه ای به نظر می آیند.

اما چیزی که اینیاگرام روی آن تمرکز دارد، الگوهای فکری است. رفتار از الگوهای فکری نشات می گیرد اما این دو تبادل پذیر نیستند. توضیحات تیپ های اینیاگرام تنها برای کشف الگوی فکری اساسی و انگیزه های مرتبط مفید است. سردرگمی همین جا ایجاد می شود. اما چرا تعمیم چنین برداشت هایی می تواند خطرناک باشد؟

برونگرای تیپ پنج

الگوی فکری تیپ پنجی ها بر کمبودها و نگرانی در ارتباط با غرق شدن در خواسته های دیگران متمرکز است. این الگوی فکری به این معنی است که تیپ پنجی ها دائما آنچه را که در یک موقعیت از آن ها خواسته می شود، می سنجند و تعیین می کنند که این تعامل چقدر طاقت فرسا خواهد بود.

این موضوع می تواند به زمان، انرژی و دیگر منابع بستگی داشته باشد. یک راه حل آسان برای اکثر تیپ پنجی ها این است که برای جلوگیری از خواسته های بیرونی که شاید طاقت فرسا شوند، از دیگران کناره گیری کنند.

رویکرد دیگر می تواند مشارکت کامل اما به روشی بسیار مرکزگرا باشد. یک تیپ پنجی ممکن است موافقت کند که رهبری یک گروه کوهنوردی را بر عهده بگیرد. اما آن ها می دانند که این امر ساعت 9 صبح شروع می شود و در ساعت 6 بعد از ظهر به پایان می رسد.

آن ها زمان مورد نیاز را به دقت ترسیم کرده، به تمام جزئیات فیزیکی توجه می کنند و همچنین انتظارهای واضحی در ارتباط با زمان پایان رویداد دارند.

تنها یک فرد با تیپ شخصیتی اینیاگرام 5 از این جزئیات زمانی باخبر است، به همین دلیل هنگام پذیرش این تعهد شاید خودمانی و حتی کاملا برونگرا به نظر برسد!

برای آشنایی بیشتر با افرادی که تیپ شخصیتی اینیاگرام پنج را دارند، می توانید به مطلب «تیپ پنج اینیاگرام» مراجعه کنید.

اما الگوی فکری او همچنان تیپ پنجی باقی می ماند و به محدودیت ها توجه دارد و همچنین می داند که عبور از مرزهای تعیین شده باعث اضطراب و ناراحتی اش می شوند.

ممکن است یک فرد با تیپ شخصیتی پنج مانند یک رهبر تیم برونگرا به نظر برسد اما تنها در این مرزهایی که خودش به دقت تنظیم کرده است.

به نظر می رسد که این رفتاری است که از یک برونگرا سر می زند. اما اگر عمیق تر نگاه کنیم، شخص مورد نظر عملکردی بسیار ظریف و همراه با تفکر داشته است. بنابراین با آن که این رفتار برونگرایی محاسبه شده است اما برونگرایی حقیقی نیست!

درونگرای تیپ هفت

الگوی فکری تیپ هفتی ها آینده نگری با تمرکزی خاص بر احتمال های مثبت است. تیپ هفتی ها احساس می کنند که شادی را می توان در گوشه و کنار زندگی یافت. تنها باید به دنبالشان بروند و احتمالا این کاری است که آن ها قبلا انجام نداده اند.

با دانستن این موارد به راحتی می توان فهمید که افراد با این تیپ شخصیتی چگونه می توانند بسیار برونگرا و اجتماعی به نظر برسند و همچنین تشنه ماجراجویی باشند.

اما قطعا تیپ هفتی هایی وجود دارند که احساس می کنند آینده مثبت آن ها براساس کتاب جدیدی خواهد بود که خریده اند.

آن ها مشتاق هستند که به تنهایی در ساحل بنشینند، کتاب خود را بخوانند و از فعالیت های گروهی دوری می گزینند. زیرا آن فعالیت ها را به اندازه خواندن کتاب در تنهایی لذت بخش نمی دانند.

این رفتار ممکن است محتاطانه و منزویانه به نظر برسد اما الگوهای فکری آن ها مانند دیگر افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام هفت است. این مثال اثبات می کند که تیپ هفتی درونگرا واقعا وجود دارد و درونگرایی آن ها تعجب آور نیست.

برای آشنایی بیشتر با افرادی که تیپ شخصیتی اینیاگرام هفت را دارند، می توانید مطلب «تیپ هفت اینیاگرام» را مطالعه کنید.

درونگراها و برونگراها فارغ از تیپ اینیاگرامشان هستند. مردم اغلب سعی دارند تشابه ها و ربط هایی را میان سیستم مایرز بریگز یا همان MBTI و اینیاگرام بیابند. اما این دو سیستم در حقیقت چیزهای متفاوتی را معیار و ملاک اندازه گیری خود قرار می دهند.

آزمون شخصیت شناسی مایرز بریگز به دنبال ارائه سیستمی برای رفتار انسان ها است. به همین علت کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف ذاتی خود را درک کنیم و دید واضح تری نسبت به دیگران به ما ارائه می دهد.

اینیاگرام انگیزه اصلی و الگوهای فکری پایه ای افراد را روشن می کند. این سیستم شخصیت شناسی بر ترس های اصلی، خواسته های واقعی و آشفتگی های مبتنی بر عادت های افراد تمرکز دارد.

این تست همچنین نگاهی بسیار دقیق به تفکر افراد می اندازد و می تواند رفتار آن ها را پیش بینی کند. این دو سیستم در حقیقت با اندازه گیری عوامل مختلف اما مفید در شخصیت انسان، برای تکمیل یکدیگر بسیار خوب عمل می کنند.

یکی از بارزترین مصادیق این تفاوت نیز صفات درونگرایی و برونگرایی است. اگر تا الان از تیپ شخصیتی MBTI خود اطلاع نداشتید، می توانید از تست شخصیت شناسی مایرز و بریگز تست و تایپ استفاده کرده کامل و جامع ترین تحلیل را در ارتباط با تیپ شخصیتی خود مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.