آیا تیپ اینیاگرام شما به مرور زمان می تواند تغییر کند؟

1401/07/15 4:43 PM - یک سال قبل


یکی از متداول ترین سوال ها در مورد سیستم شخصیت شناسی اینیاگرام این است که آیا تیپ اینیاگرام شما به مرور زمان می تواند تغییر کند؟ بسیاری از افراد براساس آن چه که در زندگی خود آن ها رخ داده است یا در زندگی سایرین مشاهده کرده اند، متقاعد می شوند که چنین تغییری امکان پذیر است.

اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ آیا تیپ اینیاگرام شما به مرور زمان یعنی هرچه پیرتر می شوید، تغییر می کند و افزایش تعداد تجربه های تحول آفرینتان در زندگی ادامه می یابد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با بررسی دقیق تر، جواب این سوال جالب را بدهیم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست شخصیت شناسی اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سیستم اینیاگرام چیست؟

سیستم اینیاگرام الزامی ترین ویژگی های شخصیت یک فرد را شناسایی می کند. زمانی که تیپ اینیاگرام فردی را شناختید، در مورد باورهای محوری و انگیزه های اصلی او اطلاعات بسیار بیشتری خواهید داشت. متوجه خواهید شد آن ها چطور رویدادهای رخ داده در جهان و زندگی شخصی خود را تفسیر کرده و چطور واکنش های عاطفی را مدیریت می کنند که نتیجه تجربه آن ها است.

تیپ اینیاگرام هر فرد براساس ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی شکل می گیرد. تیپ هر فرد در کودکی او شکل می گیرد، گرچه نقشی که این تیپ در کنترل الگوهای افکاری و رفتاری فرد ایفا خواهد کرد با رشد او و رسیدن به مرحله بزرگسالی، آشکارتر خواهد شد.

به عنوان یادآوری، 9 تیپ اینیاگرام به شرح زیر هستند:

  • تیپ یک: کمال طلب
  • تیپ دو: بخشنده
  • تیپ سه: موفق
  • تیپ چهار: فردگرا
  • تیپ پنج: پژوهشگر
  • تیپ شش: شکاک
  • تیپ هفت: مشتاق
  • تیپ هشت: چالشگر
  • تیپ نه: صلح طلب

اگر تست اینیاگرام را انجام دهید و ویژگی های شخصیتی هر تیپ را کامل تر بررسی کنید و عمیق تر نگاهی به اعمال و واکنش های خود در گذشته بیاندازید، خودتان را در یکی از دسته های بالا شناسایی خواهید کرد.

اما حتی پس از تکمیل چنین خودارزیابی، ممکن است کاملا مطمئن نباشید که تیپ اینیاگرام شما همان چیزی باشد که سابق بوده است. ممکن است احساس کنید الگوهای رفتای و فکری فعلیتان باعث خواهند شد شما در دسته دیگری از تیپ های اینیاگرام قرار بگیرید و تیپ مورد نظر با توجه به شخصیت فعلیتان، مناسب تر است.

توجه یا تاکیدتان به مسائل گوناگون نسبت به گذشته متفاوت به نظر می رسد و بنابراین شاید بپرسید آیا اینیاگرام شما می تواند هر چه بزرگتر شوید، تغییر کند؟ شاید پس از سال ها عمل و رفتار شبیه به تیپ موفق (اینیاگرام سه)، ناگهان با بحران وجودی روبرو شدید که باعث شده است مانند فردگرایان (اینیاگرام چهار) فکر کنید که دائما در جستجوی معنای حقیقی زندگی هستند.

یا شاید کمالگرایی همیشگی شما (اینیاگرام یک) اخیرا با میل شدید به کمک به سایرین، رفتار رایج افراد با تیپ 2 اینیاگرام، سرکوب شده است. اگر چنین چیزهایی را تجربه کرده اید، ممکن است پاسخ سوال «آیا اینیاگرام شما می تواند تغییر کند» یک «بله» قطعی باشد.

اما با آن که چنین نتیجه گیری منطقی به نظر می رسد اما تنها براساس درک اندکی از حقیقت سیستم اینیاگرام است. اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم.

بالغ در برابر نابالغ: درک پیچیدگی واقعی تیپ های اینیاگرام

یک دلیل برای این که افراد می توانند به اندازه ای گیچ شوند که بپرسند «آیا اینیاگرام شما می تواند تغییر کند» این است که آن ها نمی توانند فرقی بین رفتارهای بالغانه و نابالغانه مرتبط با تیپ های شخصیتی خاص  قائل شوند.

نظر آن ها در مورد سیستم اینیاگرام بیش از حد غیرانعطاف پذیر است و دائما متوجه این موضوع نیستند که افراد با تیپ های اینیاگرام مشابه نیز می توانند کاملا متفاوت باشند، حتی تا جایی که رفتارهای مخالفی را نشان دهند.

به عنوان مثال، یک کمال طلب سالم و بالغ تیپ 1 از انتظارهای بالای خود به عنوان بهانه ای برای قضاوت شدید خود یا سایرین استفاده نخواهد کرد، بلکه در عوض از آن ها برای افزایش روحیه افراد استفاده می کند. چون آن ها را به سخت کوشی و بالفعل کردن پتانسیل کامل خود تشویق می کند.

در حالی که یک کمال طلب ناسالم و نابالغ بر خود و کسانی که آن ها را دوست دارد یا همکارانش بسیار سخت می گیرد، یک فرد سالم با تیپ یک اینیاگرام صبور، بردبار، الهام بخش و مشتاق خواهد بود و در همین حین سایر افراد (و خودش) را به جلو هل می دهد تا پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند.

از نظر فردی که کمال گرایی به طور خودکار یک ویژگی منفی است، رفتار سازنده تیپ یک ممکن است عجیب و غیرعادی به نظر برسد. آن ها این رفتار را با شخصیت تیپ دو اینیاگرام ربط می دهند و فکر می کنند فرد مورد نظر بیشتر بخشنده و امدادگر است تا کمال طلب.

فردی که به عنوان تیپ یک اینیاگرام شناسایی شده، ممکن است متوجه علائم رشد فردی در خود نشود و اگر یاد گرفته باشد کمال طلبی ذاتی خود را در یک مسیر سازنده یا مثبت تر به کار بگیرد، ممکن است از آن به عنوان مدرکی یاد کند که تیپ اینیاگرام او تغییر کرده است.

یک مثال متضاد دیگر را می توان در مقایسه یک تیپ هشت اینیاگرام سالم با فرد ناسالمی از همان تیپ دید. زمانی که تیپ چالش گر به بلوغ نرسیده باشد و بینش لازم را نداشته باشد، رفتاری بیش از حد کنترل کننده دارد و کنار آمدن با او سخت است.

آن ها همیشه مشکوک به همه چیز خواهند بود و رفتاری سلطه گرایانه دارند، به عبارتی به شکلی عمل می کنند که برای اکثر افراد ناخوشایند است. از سوی دیگر یک تیپ هشتی که امن تر و بالغ تر است، شخصیت اجبارکننده خود را به نحوی به کار می گیرد که به نفع همه باشد.

او اراده قوی خود را حفظ خواهد کرد و مصمم است که تاثیر خلاقانه اش را روی محیط اعمال کند. اما این کار را با کسب انگیزه از این تفکر انجام خواهد داد که اوضاع مختلف می توانند شرایط ایده آلی داشته باشند و این اوضاع باید برای دوستان، اعضای خانواده، همکاران و همچنین خود آن ها بهتر شوند.

اما از نظر افرادی که این دیدگاه کلیشه ای را دارند که تیپ هشت بیش از حد کنترل کننده است، این نوع رفتار ممکن است غیرعادی به نظر برسد. در حالی که چنین اعمالی در واقع برای یک چالشگر بالغ کاملا طبیعی است. یعنی فردی که از شخصیت فعلی خود راضی بوده و به اندازه ای بالغ است که جلوی مشکلاتی را بگیرد که می توانند در زندگی تیپ هشتی های ناسالم اینیاگرام، غم و اندوه بزرگی را وارد کنند.

تفاوت بین یک فرد بالغ و نابالغ در هر کدام از تیپ های اینیاگرام می تواند زیاد باشد. اکثر اوقات افراد دیدگاه های منفی در مورد ویژگی های واقعی تیپ های مختلف اینیاگرام دارند که این موضوع می تواند باعث شود (به نادرستی) فکر کنند که تیپ فردی که ویژگی های مثبتی را از خود نشان می دهد، به اشتباه شناسایی شده یا او به نوعی کاملا به تیپ دیگری تغییر کرده است.

سیستم اینیاگرام و وجود انسان

یک علت دیگر سوء تفاهم در مورد سیستم اینیاگرام این است که افراد فکر می کنند در این سیستم یک شخصیت استثنائی وجود دارد. به عبارت دیگر، آن ها فکر می کنند اگر در یک تیپ خاص قرار بگیرند، آن تیپ باید تمام ویژگی های شخصیتی آن ها را به نوعی نشان دهد.

این فرضیه اشتباه است. اگر به هر دسته بندی اینیاگرام نگاه کنید و آن را در زندگی خود به کار ببرید، احتمالا متوجه می شوید که تمام آن ها به نوعی در رفتار و اعمال شما منعکس می شوند. به عنوان مثال حتی متعهدترین تیپ یعنی تیپ 9، تحت عنوان صلح طلب، از خواسته شخصی خود در بعضی موارد دفاع می کند. انگاری یک تیپ هشتی چالشگر کاملا متعهد است.

آن ها زمانی این کار را انجام می دهند که کاملا مطمئن شوند رویکردشان بهترین روش برای شاد کردن سایرین است یا در دراز مدت آن ها را سالم نگه می دارد. به همین شکل تیپ 4 اینیاگرام، تحت عنوان فردگرا، اکثر اوقات خود را فردی متفاوت، بی همتا و جدا از سایرین می بیند اما همچنین گاهی برای سرگرم شدن و شادی به گروه بزرگی از افراد ملحق می شود.

در چنین شرایطی رفتار این تیپ ممکن است او را بیشتر شبیه به تیپ 7 ماجراجو (مشتاق) نشان دهد تا تیپ معمول 4 اینیاگرام، چون آن ها اجازه می دهند سایرین رهبری را به عهده بگیرند و بدون خوداندیشی زیاد، از آن ها پیروی می کنند.

به همین شکل حتی جاه طلب ترین تیپ، یعنی تیپ 3 اینیاگرام (موفق)، گاهی به عقب بر می گردد و از خود می پرسد آیا تلاش زیادی که برای موفقیت از خود نشان داده، واقعا ارزش داشته است یا نه. آن ها سپس ممکن است رفتاری مانند تیپ 5 اینیاگرام، تحت عنوان پژوهشگر را در پیش بگیرند.

یعنی پیش از بررسی راهکارهای جایگزین، ابتدا کاری را که در حال انجام آن بوده اند با دقت بیشتری بررسی کنند تا ببینند کدام روش در دراز مدت بیشتر محتمل است پاداش های شغلی یا شخصی به همراه داشته باشد.

در حقیقت ما می توانیم باز هم به مثال زدن ادامه دهیم تا نشان دهیم هر تیپ اینیاگرام ظاهرا دقیقا شبیه به تیپ دیگر عمل می کند و شاید حتی این رفتار را تا مدت طولانی حفظ کند.

مهم است تاکید کنیم که این رفتار به این دلیل رخ نمی دهد که ویژگی های شخصیتی غالب فرد تغییر کرده، بلکه چون انسان موجود بسیار پیچیده ای است و انگیزه های او می توانند پیچیده و غیرقابل پیش بینی باشند.

سیستم اینیاگرام لیستی از ویژگی های انحصاری متقابل نیست. بلکه شبیه به 9 زنجیره جداگانه است که هر کدام در امتداد خود جایگاهی برای هر انسانی دارند. هر فرد در یکی از این زنجیره ها نسبت به سایرین جلوتر خواهد بود و همین موضوع است که ویژگی های شخصیتی غالب (و تیپ اینیاگرام دائمی) او را مشخص خواهد کرد.

با این حال، هر انسانی به نوعی همیشه در تمام 9 زنجیره حضور دارد و بنابراین قادر است به شکلی عمل کند که او را شبیه به تیپ های دیگر نشان دهد. 

افراد متحول می شوند و رشد می کنند اما اینیاگرام همیشه ثابت می ماند

به عنوان سخن پایانی باید بگوییم پاسخ نهایی سوال آیا اینیاگرام شما می تواند به مرور تغییر کند یا نه، اگر واقعا بدانید سیستم اینیاگرام چطور عمل می کند، مشخص است.

تیپ اینیاگرام شما تغییر نخواهد کرد. این تیپ یک جنبه دائمی از شخصیت شما است و با آن که الگوهای رفتاری شما ممکن است انعطاف پذیر باشند اما عمیق ترین و بنیادی ترین انگیزه های شما مشابه باقی خواهند ماند و مهم نیست چقدر زمان بگذرد یا شرایط زندگی‌تان به چه شکل پیش برود.

ممکن است خودتان را متفاوت با فردی که تیپ اینیاگرام مشابه با شما دارد، ابراز کنید. اما این موضوع تنها نشان می دهد که شما در مقایسه با فرد دیگر در مسیر توسعه پتانسیل کامل خود به عنوان یک انسان، بیشتر پیش رفتید.

تیپ اینیاگرام شما یک طرح کلی را ترسیم می کند که باید دنبال کنید اما در نهایت به خودتان بستگی خواهد داشت که جزئیات داستان زندگی تان را چطور پر کنید که بی همتا و خاص باشد.


mbti (ام بی تی آی) توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.