12 تا از بهترین سوال های شخصیت شناسی که کارشناسان استخدام می توانند بپرسند

1401/09/05 10:07 AM - یک سال قبل


درک یک نامزد شغلی تنها براساس رزومه او می تواند سخت باشد. برای داشتن یک دید جامع تر، باید سوال هایی را بپرسید که کارجویان را دعوت به در میان گذاشتن نحوه انجام کارهایشان کنند و این که از تجربه های گذشته خود چه درسی گرفته اند.

سوال های مصاحبه شغلی با هدف شخصیت شناسی، به شما به عنوان کارشناس استخدام می توانند کمک کنند که هر کاندیدا را بهتر درک کنید. اما همچنین مهم است سوال ها را مطابق با شخصیت هر فرد تغییر دهید تا بهترین نتایج را کسب کنید.

یکی از بهترین تست های شخصیت شناسی برای آگاهی از شخصیت کارمندان یک شرکت، تست دیسک است. این آزمون شخصیت ها را در 4 دسته به اسامی D (تسلط)، I (تاثیر)، S (ثبات) و C (وظیفه شناسی) قرار می دهد.

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا ببینیم چطور براساس شخصیت هر نامزد شغلی طبق نتیجه تست دیسک، باید از او چه سوال هایی بپرسید. قبل از شروع می توانید با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، گزارش کامل آن را دریافت کنید و از تیپ شخصیتی خود مطمئن شوید.

چرا باید در یک مصاحبه سوال های شخصیت شناسی بپرسید؟

زمانی که شخصیت ها را طبق توضیح بالا دسته بندی کنیم، می توانیم به طریقی با سایرین ارتباط داشته باشیم که کمک به درک نقاط کور و قوت آن ها کند. به عنوان مثال، فردی که تیپ مردم گرا و حامی S را دارد، به سختی می تواند با مشکلات و نزاع ها برخورد کند.

از سوی دیگر، تیپ مطمئن و مدعی D ممکن زمان برخورد با اختلاف ها بسیار راحت باشد که این قضیه می تواند منجر به افزایش تنش شود. با درک شخصیت فردی که با او مصاحبه شغلی می کنید، می توانید سوال های خود را مطابق با شخصیتش تغییر دهید.

انجام این کار کمک خواهد کرد به اطلاعات و بینشی برسید که طبق آن ها برای هر موقعیت شغلی، بهترین فرد را پیدا کنید. یک راه سریع برای درک تیپ شخصیتی یک فرد تشخیص این موضوع است که شخصیت او در کدام ربع دایره نقشه شخصیتی زیر قرار می گیرد.


اجازه دهید کمی توضیح دهیم. افرادی که در قسمت بالای این نقشه قرار می گیرند یعنی تیپ های D و I، گفتگوهای سریع را ترجیح می دهند. در حالی که تیپ های S و C که در قسمت پایین قرار دارند، اغلب ترجیح می دهند با یک گفتگوی طولانی، اعتماد به دست آورند.

افرادی که در سمت چپ این نقشه قرار می گیرند یعنی تیپ های D و C، بیشتر برخورد رسمی، سرراست و رک را دوست دارند. در حالی که تیپ های سمت راست یعنی I و S برخوردهای غیررسمی، همدلانه و همراه با گفتگو را ترجیح می دهند.

برای این که تشخیص دهید شخصیت یک فرد در کدام ربع این دایره قرار می گیرد، باید از او این دو سوال ساده را بپرسید:

  • آیا بیشتر رفتار رسمی دارید یا دوستانه؟
  • آیا به جزئیات توجه دارید یا به تصویر بزرگتری از ماجرا می نگرید؟

طبق پاسخ به این دو سوال می توان گفت که:

  • پاسخ تیپ های D احتمالا «رسمی» و «توجه به تصویر بزرگتری از ماجرا» است.
  • پاسخ تیپ های I احتمالا «دوستانه» و «توجه به تصویر بزرگتری از ماجرا» است.
  • پاسخ تیپ های S احتمالا « دوستانه» و «جزئیات گرا» است.
  • پاسخ تیپ های C احتمالا «رسمی» و «جزئیات گرا» است.

زمانی که بتوانید تیپ هر فرد را شناسایی کنید، خواهید توانست سوال هایی را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با شخصیت او دارند.

12 تا از بهترین سوال های شخصیت شناسی برای استفاده در مصاحبه های شغلی (و پاسخ های نمونه)

زمانی که سعی دارید یک نامزد شغلی را در حین ارزیابی او برای شایسته استخدام شدن بشناسید، مهم است نقاط قوت او را متوجه شوید، نقاط کورش را به چالش بکشید و در مورد انگیزه هایش بحث کنید.

در ادامه خواهیم گفت زمان مصاحبه با هر تیپ شخصیتی طبق آزمون DISC، چه سوال هایی بهتر است بپرسید.

سوال های مصاحبه برای افراد با تیپ D

تیپ D ها افرادی خودکارآمد و مصمم هستند. آن ها ممکن است گاهی بیش از حد رفتار انتقادی یا ادعاکننده ای داشته باشند اما در تعیین اهداف و رسیدن به آن ها عالی عمل می کنند. بیشترین انگیزه آن ها رسیدن به موفقیت های شغلی و فردی است.

بهتر است از تیپ های مطمئن و جاه طلب D سوال هایی بپرسید که فرصت داشته باشند مهارت های کارآمدی و بهره وری خود را به نمایش بگذارند. توجه کنید آن ها چطور می توانند موقعیت های حساس را مدیریت کنند و در مورد اهداف و تجربه شغلی آن ها صحبت کنید. چند سوال شخصیت شناسی که می توانید از این تیپ بپرسید عبارت هستند از:

به من بگویید چه زمان با مشکلی روبرو شدید و تصمیم گرفتید خودتان آن را حل کنید، به جای این که از فرد دیگری بخواهید این کار را انجام دهد.

  • پاسخ خوب به این سوال توانایی کاندیدا را برای دست به کار شدن، حل مشکل و مستقل عمل کردن از سایرین نشان می دهد.
  • زنگ خطر زمانی خواهد بود که فرد مورد نظر نتواند مثالی در این زمینه بزند. این موضوع می تواند نشان دهد که او در ابتکار عمل را به دست گرفتن ناتوان است و ممکن است برای مستقل عمل کردن مشکل داشته باشد.

از زمانی بگویید که دوست داشتید ای کاش به کمک یک همکار، یک مشکل را متفاوت رفع می کردید. مشکل اولیه چه چیزی بوده است و شما چطور با آن برخورد کردید؟

  • پاسخ خوب به این سوال توانایی کاندیدا را برای قبول مسئولیت کارهایشان نشان می دهد. اگر او بتواند یک گام به عقب برگردد و متوجه شود می توانسته است مشکل را بهتر مدیریت کند، نشان می دهد که می تواند اشتباه کردن خود را بپذیرد و با توجه به تجربه هایش رشد کند.
  • زنگ خطر زمانی خواهد بود که نامزد شغلی نتواند در نحوه برخورد خود با مشکلات سابق مشکلی پیدا کند. این موضوع ممکن است نشان دهد او نمی تواند اشتباه کردن خود را بپذیرد که این موضوع می تواند منجر به ایجاد تنش یا برخورد در محیط کار شود.

به کدام موفقیت شغلی خود بیشتر از همه افتخار می کنید؟ این موفقیت زمانی که به آن دست پیدا کردید، چه معنایی برایتان داشت؟

  • یک پاسخ خوب به این سوال موفقیت های کاندیدا را نشان می دهد و همچنین این که چه چیزی انگیزه بخش او برای سخت کوشی است.
  • زنگ خطر زمانی خواهد بود که کاندیدا نتواند یک موفقیت را شرح دهد. او ممکن است اخلاق کاری محکمی نداشته باشد، برای موفقیت ارزش قائل نشود یا به سادگی هنوز تجربه شغلی کافی نداشته باشد.

سوال های مصاحبه برای افراد با تیپ I

افراد با تیپ I اغلب متفکران خلاق و نوآوری هستند که در مطرح کردن ایده های جدید عملکرد خوبی دارند. آن ها ممکن است نتوانند روی وظایف با جزئیات فراوان خوب تمرکز کنند یا تنها به طریق کتبی ارتباط برقرار کنند. چون بیشتر از همه کاری الهام بخش آن ها خواهد بود که تخیل برانگیز باشد و باعث ایجاد روابط با سایرین شود.

مهم است سوال های خلاقانه و پر انرژی از افراد با تیپ I بپرسید که آن را دعوت به صحبت در مورد خلاقیتشان کند، آن ها را به چالش بکشد تا نیاز به برقراری متفاوت ارتباط را در میان بگذارند و تشویق شوند که شور و هیجان خود را ابراز کنند.

چند سوال شخصیت شناسی که می توانید از این تیپ بپرسید عبارت هستند از:

چه موقع برای رسیدگی به یک مشکل مجبور به پیشنهاد یا اندیشیدن به راه حل های جدید بوده اید؟

  • یک پاسخ خوب به این سوال توانایی فرد در حل مشکل، کار کردن تحت فشار و نوآور بودن را نشان می دهد.
  • زنگ خطر زمانی است که فرد نتواند به این سوال پاسخ دهد. این موضوع می تواند نشان دهد که او زمان مواجه شدن با مشکلات یک شغل، به دردسر خواهد افتاد.

چه زمان مجبور بودید ایده های خود را در تیم از طریق ارتباط مکتوب انتقال دهید؟

  • جواب خوب به این سوال مهارت و توانایی نامزد شغلی را در ارتباط موثر نشان می دهد.
  • اگر کاندیدا نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است واضح نبودن مهارت او در ارتباط مکتوب یا ناکارآمدی در این قضیه را نشان دهد.

برای من زمانی را مثال بزنید که توانستید در کار خود خلاقیت به خرج دهید. سخت ترین و هیجان انگیزترین چیز در مورد آن چه بوده است؟

  • پاسخ خوب به این سوال توانایی کاندیدا در نوآور بودن را مشخص خواهد کرد و نشان می دهد او از کار خلاقانه و آزادانه لذت خواهد برد یا نه.
  • اگر کاندیدا نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است نشان دهد برای خلاقانه فکر کردن مشکل دارد و اگر از او بخواهید خلاقانه عمل کند، شاید به مشکل بیافتد.

سوال های مصاحبه برای افراد با تیپ S

افراد با تیپ S به صورت ذاتی برای رفع یک مشکل صبر از خود نشان می دهند و آرامش خود را حفظ می کنند. برای آن ها ممکن است بحث در مورد مشکلات شخصی شان با افراد اطرافشان سخت باشد اما اگر سایرین بتوانند با همدلی و خونگرمی با مشکلی که بین خودشان وجود دارد برخورد کنند، احتمالا واکنش خوبی نشان دهند.

زمانی که افراد اطراف آن ها وفاداری و تحسین خود را نشان دهند، اشخاص با تیپ S بیشترین انگیزه را درون خود حس می کنند.

از تیپ های حمایتگر و همدل S سوال هایی را بپرسید که به آن ها اجازه دهند صبر خود را نشان دهند، آن ها را به چالش بکشید تا در مورد اختلاف ها صحبت کنند و در آن ها ایجاد انگیزه کنید تا به زمانی که ارزشمند بودن را احساس کرده اند، فکر کنند.

پاسخ های آن ها باعث خواهد شد درک بهتری نسبت به نقاط کور و قوتشان به دست آورید. از آن ها نمونه سوال های زیر را بپرسید:

زمانی را مثال بزنید که مجبور بودید چیزی نسبتا پیچیده را صبورانه به فرد دیگری توضیح دهید.

  • پاسخ خوب به این سوال توانایی نامزد شغلی در همدلی و صبور بودن را در شرایط کمتر ایده آل نشان خواهد داد.
  • اگر کاندیدا نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است نشان دهد که تجربه برخورد با شرایطی را که در آن برقراری ارتباط مشکل است، ندارد.

برای من از زمانی بگویید که در حین کار کردن در یک تیم با اختلاف روبرو شدید. چطور شرایط را مدیریت کردید؟

  • پاسخ خوب به این سوال توانایی کاندیدا در همکاری خوب با دیگران، مهارت های ارتباطی او و توانایی اش برای عضوی از تیم بودن را نشان می دهد.
  • اگر فرد نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است نشان دهد که تجربه مدیریت اختلاف ها یا حل مشکلات با همکاران خود را ندارد.

برای من زمانی را مثال بزنید که احساس کردید برای کاری که به خوبی انجام دادید، مورد قدردانی قرار گرفته اید.

  • پاسخ خوب به این سوال نشان خواهد داد کاندیدا چطور مورد ستایش سایرین قرار می گیرد و چطور در محیط کار انگیزه پیدا می کند.
  • اگر کاندیدا نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است تجربه کاری یا تجربه تحسین شدن از سوی سایرین نداشته باشد.

سوال های مصاحبه برای افراد با تیپ C

افراد با تیپ C مهارت خوبی در ایجاد فرآیندهای کارآمد و قدرتمند دارند تا همه چیز روان تر و بدون مشکل پیش برود. آن ها ممکن است نسبت به تغییر واکنش خوبی نشان ندهند، چون کار در یک محیط ثابت و پیوسته را ترجیح می دهند.

آن ها با کار به صورت مستقل و داشتن وقت و فرصت برای گرفتن بهترین تصمیم های ممکن، انگیزه پیدا می کنند.

از تیپ های منطقی و تودار C باید سوال هایی را بپرسید که به آن ها اجازه دهد در مورد توجه طبیعی خود به نظم و جزئیات صحبت کنند، آن ها را به چالش بکشد که واکنش خود را به تغییر توضیح دهند و تشویق شوند که بیشتر در مورد انگیزه های خود در محیط کار حرف بزنند. نمونه هایی از این سوال ها عبارت هستند از:

از زمانی بگویید که به ایجاد یک فرآیند الزامی که سایرین از آن پیروی کنند، کمک کردید. فکر می کنید این موضوع روی گردش کار تیم چه تاثیری گذاشت؟

  • پاسخ خوب به این سوال نشان خواهد داد که آن ها می توانند روتین هایی را تعیین و از آن پیروی کرده و سایرین را هدایت کنند.
  • اگر نامزد شغلی نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است نشان دهد که او تجربه ایجاد چنین دستورالعمل هایی را ندارد و اگر در مقام قدرت یا مدیریت قرار گیرد، شاید با مشکل روبرو شود.

برای من زمانی را مثال بزنید که در محیط کار تغییر زیادی را تجربه کردید. این موضوع چطور روی شما تاثیر گذاشت و چطور با آن سازگار شدید؟

  • پاسخ خوب به این سوال انعطاف پذیری کاندیدا و توانایی او برای سازگاری در محیط کار را نشان خواهد داد.
  • اگر کاندیدا نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است نشان دهد که زمان مواجه شدن با یک تغییر در آینده، به دردسر خواهد افتاد.

برای من از زمانی بگویید که توانستید روی پروژه برای تضمین موفقیت آن وقت بگذارید. با گذشت زمان موفق شدید به چه چیزی برسید؟

  • پاسخ خوب به این سوال صبر کاندیدا، توجه او به جزئیات و توانایی ادامه دادن یک کار تا پایان را نشان خواهد داد.
  • اگر کاندیدا نتواند به این سوال پاسخ دهد، ممکن است نشان دهد که تمایل دارد پروژه ها را با عجله به پایان برساند یا به جزئیات ریزتر توجه نمی کند.

ارزیابی پاسخ های افراد به سوال های بالا

با آن که استفاده از سوال های رایج مصاحبه های شغلی ممکن است اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد اما معمولا بهتر است سوال هایی را انتخاب کنید که برای برجسته کردن ویژگی های شخصیتی خاصی که برای یک نقش شغلی لازم است، طراحی شده اند یا سوال هایی که رفتار کاندیدا را در گذشته نشان دهند.

هرچه مدیران استخدام اطلاعات بیشتری را در مورد کاندیداها به دست آورند، ارزیابی آن ها دقیق تر خواهد بود و از ریسک یک استخدام بد می کاهند. مهم است در طول یک مصاحبه از سوال های شخصیت شناسی به عنوان منابع مکمل ارزیابی های دیگر مانند ارزیابی مهارت های سخت، مهارت های ارتباطی و زبان بدن استفاده کنید.

یک تحقیق انجام شده استفاده از تست های شخصیت شناسی را برای ارزیابی شخصیت کاندیداها و سپس استفاده از یک مصاحبه هدفمند برای تایید آن شخصیت ها و کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کند.

نکاتی در مورد نحوه پاسخ به سوال های شخصیت شناسی در مصاحبه ها

به عنوان یک کارجو که می خواهید به سوال های شخصیت شناسی در مصاحبه ها پاسخ دهید، با پیروی از نکات زیر به خود کمک می کنید که با مدیران و مسئولان استخدام ارتباط بهتری برقرار کنید.

صادق باشید

با آن که جواب اشتباهی وجود ندارد اما مهم است که پاسخ هایتان تنها صادقانه باشد. بدون شک دوست ندارید حرفه جدید کارمندی خود را براساس دروغ شروع کنید. زمانی که کارفرما سوالی در مورد چیزی ناخوشایند یا ناراحت کننده می پرسد، خودآگاهی تان را با پاسخ دادن صادقانه نشان داده و به او پاسخ هایی دهید که رفتارهای مثبت و رشد شما را برجسته کنند.

رشد را نشان دهید

زمانی که کارفرمایان از شما می خواهند مثال بزنید چه زمانی شکست خوردید یا بر یک مانع غلبه کرده اید، آن ها می خواهند ببینند می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و راحت مایوس نشوید یا نه.

اگر می خواهید در مورد مشکلی در گذشته صحبت کنید، مطمئن باشد تاکیدتان روی چیزی باشد که برای غلبه به آن انجام داده اید و درسی که از آن تجربه گرفته اید. کارفرمایان می خواهند بدانند که شما می توانید با اطمینان از پس هر مشکلی بر آیید و در موفقیت و فرهنگ شرکت آن ها سهیم باشید.

آماده باشید

از تجربه هایی حرف بزنید که شخصی و حرفه ای هستند. مصاحبه کنندگان می خواهند از توانایی شما برای حل مشکل بدانند و این که چطور از مهارت های خود استفاده می کنید.

معمولا فکر خوبی است که به ویژگی های بی همتای خود بیاندیشید، به موفقیت هایی که در گذشته داشته اید و چالش هایی که قبل از مصاحبه برای شغل جدید به آن ها غلبه کرده اید.

سخن نهایی

با پرسیدن سوال های رفتاری مناسب در طول مصاحبه، می توانید مطمئن شوید که پاسخ ها اطلاعاتی را در مورد نقاط قوت، نقاط کور و عوامل انگیزه بخش طبیعی کاندیدا در اختیارتان قرار می دهند. یعنی تمام اطلاعاتی که زمان انتخاب مناسب ترین فرد برای یک فرصت شغلی، مهم هستند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.