چطور بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود به رعایت نظم و آراستگی در محیط کار نه بگویید

1403/06/18 11:49 PM - یک ماه قبل


اداره محیط کار به تلاش زیادی نیاز دارد، اما وظایفی که کسی بابت آن ها از شما تشکر نمی کند مانند مرتب کردن وسایل آشپزخانه، مرتب کردن صندلی همه یا تمیز کردن اتاق استراحت، نباید به دوش یک نفر باشد. زمانی که تمام این وظایف به دوش شما می افتد، ممکن است احساس فرسودگی و بی ارزشی کنید، به خصوص از آنجایی که برای آن ها حقوق بیشتری به شما نمی دهند یا از شما تشکر نمی کنند!

به یاد داشته باشید که اشکالی ندارد مرزهای خود را مشخص کنید، به خصوص اگر احساس می کنید از شما سوءاستفاده شده است. زنان بیشتر از مردان چنین کارهای اداری را انجام می دهند و ممکن است دلیل دیگری برای این باشد که از وظایف خسته کننده خانه داری فاصله می گیرند. در این مقاله می گوییم که چطور بر اساس تیپ اینیاگرام خود بدون احساس شرم یا به خطر انداختن شهرت حرفه ای خود به درخواست انجام این وظایف نه بگویید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام: متوجه باشید وظیفه شما نیست

اگر فردی با تیپ یک اینیاگرام هستید، ذات سخت کوش و وظیفه شناس شما به این معناست که دوست دارید کارها فقط انجام شوند. هر زمان که فردی صندلی های اتاق جلسه را بدون نظم رها می کند یا فنجان های قهوه را سر جای خودش قرار نمی دهد، ممکن است بدون اینکه متوجه باشید آن ها را مرتب کنید. چون نمی توانید جلوی خودتان را در کنترل کردن اثر چنین بی نظمی هایی بگیرید.

برای فاصله گرفتن از انجام وظایف اداری که ارزشی به حرفه شما اضافه نمی کنند، ابتدا باید متوجه باشید آن ها وظیفه شما نیستند، مگر اینکه در شرح مسئولیت های شما نوشته شده باشند. زمانی که می خواهید به انجام آن ها نه بگویید جملاتی مانند «من فکر می کنم همه چون من اغلب این کارها را انجام می دهم به آن عادت کرده اند، اما به نظرم می توانیم این وظایف را بهتر به دیگران محول کنیم تا من همیشه کار اضافه انجام ندهم.»

تیپ دو اینیاگرام: مرز مشخص کنید و دنبال تعادل باشید

به عنوان فردی با تیپ دو اینیاگرام، چون همیشه می خواهید مفید باشید، ممکن است اسیر تله قبول بیش از حد وظایف مربوط به تمیزکردن محیط کار شوید تا رئیس و همکاران خود را راضی نگه دارید. شما می خواهید سایرین دوستتان داشته باشند و احساس مورد قدردانی واقع شدن کنید، اما بیش از حد کمک کردن در محیط کار باعث می شود احساس کنید از شما سوءاستفاده شده است.

شما می توانید با مشخص کردن مرزها در محیط کار، به این وظایف نه بگویید. تعادل ایجاد کنید، یعنی ممکن است همچنان بخواهید هر زمان که میلتان کشید کمک کنید، اما نباید همیشه بله بگویید. زمانی که فردی از شما می خواهد کاری انجام دهید، مانند یادداشت برداری در جلسات، یک لحظه مکث کنید که آیا وقت و توانایی لازم برای آن را دارید یا به شما استرس خواهد داد. اگر پاسخ دومی است، صادقانه به این درخواست جواب منفی دهید. مثلا بگویید «همین الان کارهای زیادی باید انجام دهم و کار اضافه من را آشفته خواهد کرد.»

تیپ سه اینیاگرام: صادقانه اولویت ها و برنامه زمانی خود را اعلام کنید

به عنوان فردی با تیپ سه اینیاگرام، ذات معتاد به کار شما ممکن است باعث شود کارهای اداری مانند نظافت را قبول کنید، اما همه چیز به این بستگی دارد که آیا از نظرتان این وظایف راهی برای پیشبرد روابط باشند یا خیر. اگر فکر کنید که این وظایف ممکن است رییس شما را تحت تاثیر قرار دهند و به ایجاد یک رابطه نزدیک و متقابل کمک کنند، شاید برای انجام آن ها داوطلب شوید.

همچنین ممکن است برای شلوغ نگه داشتن برنامه زمانی خود به آن ها بله بگویید که نتیجه آن اگر مراقب نباشید، فرسودگی است. نه گفتن به نظافت محیط کار ممکن است باعث شود که احساس کنید افراد مهم را ناامید می کنید. اما به یاد داشته باشید که بیشتر از هر چیزی موفقیت برای شما اهمیت دارد.

اغلب این وظایف کوچک احتمال ترفیع رتبه یا پیشرفت شغلی شما را افزایش نخواهند داد. برنامه خود را بررسی کنید تا بفهمید اگر بله بگویید، وقتتان را خواهد گرفت یا ممکن است باعث شود احساس استرس کنید. بگویید «من وقت برای این کارها ندارم، چون ممکن است بر عملکردم اثر بگذارند و باعث شوند به کارهایم نرسم. شاید دفعه بعد.»

تیپ چهار اینیاگرام: از وظایفی که روحیه شما را کسل می کنند، خودداری کنید

اگر فردی با تیپ چهار اینیاگرام هستید، ممکن است با رضایت وظایفی را که اجازه دهند خودتان را ابراز کنید و خلاقیتتان را نشان دهید، قبول کنید. شما اولین فردی هستید که برای طراحی برنامه بازیافت اداره خود به او مراجعه می کنند. گرچه زمانی که از شما خواسته می شود یخچال اتاق استراحت را تمیز کنید یا داخل کابینت ها را مرتب کنید، احساس می کنید روحیه تان کسل شده و انگیزه تان کاهش یافته است.

وظایف روتین و کسل کننده شما را آشفته خواهد کرد، چون احساس می کنید با خود اصلیتان فاصله دارید. زمانی که در محیط کار هستید، می خواهید با تمام وجود خودتان باشید و مهارت های خلاقانه خود را افزایش دهید.

زمانی که وظیفه ای ممکن است روحیه شما را بهتر کند به آن بله بگویید، مانند تزئین محیط کار برای عید نوروز. در غیر این صورت با احترام با گفتن جمله ای مانند «من می خواهم انرژی ام را برای پیشبرد پروژه هایم به بهترین شکل حفظ کنم. انجام آن ها وقت ارزشمندی که می توانم صرف پروژه ام کنم می گیرد و ممکن است حواس من در ادامه روز را پرت کند.»، به درخواست انجام این وظایف نه بگویید.

تیپ پنج اینیاگرام: با احترام درخواست را رد کنید

به عنوان فردی با تیپ پنج اینیاگرام، ترجیح می دهید مشغول وظایف خود باشید و انرژی خود را صرف فعالیت های ذهنی کنید. یعنی خیلی برای نظافت محیط کار داوطلب نمی شوید، اگر اصلا شوید. با این حال، ممکن است اگر متوجه کمبود شدید کارآیی شوید که بر شما اثر می گذارد، در انجام آن ها شرکت کنید.

ممکن است بخواهید زمانی که کسی از شما می خواهد محیط کار را تمیز کنید رک با او حرف بزنید، اما بهترین رویکرد برایتان این است که یاد بگیرید چطور مودبانه این درخواست را رد کنید. سعی کنید برای جلوگیری از دلخوری بین همکارانی که به صورت منظم برای انجام این وظایف داوطلب می شوند، همدلی را تمرین کنید.

بگویید «من می دونم که زیاد در انجام این کارها کمک نمی کنم، ولی واقعا قدردان همه هستم. اما اولویت من این است که کار خود را به بهترین شکل انجام دهم و تمرکزم را روی وظایفم نگه دارم.»

تیپ شش اینیاگرام: درخواست را رد کنید و همکاری بیشتری را پیشنهاد دهید

به عنوان فردی با تیپ شش اینیاگرام، تا زمانی که در محیط کار احساس حمایت و امنیت کنید، بارها و بارها برای نظافت محیط کار داوطلب می شوید. اما با آنکه دوست دارید قابل اعتماد باشید و عملکرد خوبی در یک تیم داشته باشید، ممکن است خیلی زود از آنکه فردی هستید که بدون پاداش بیشتر کارهای اضافه را انجام می دهید، خسته شوید.

زمانی که از شما خواسته می شود محیط کار را تمیز کنید، باید حرف بزنید و نگرانی های خود را ابراز کنید. اجازه دهید سایرین بدانند که احساس می کنید تنها فردی هستید که به این کارها بله می گویید و منصفانه نیست که فقط شما آن ها را انجام دهید. سعی کنید بگویید که «من می دانم که برای انجام این وظایف زیاد داوطلب می شوم، اما احساس می کنم تنها فردی هستم که این کار را انجام می دهم. من پیشنهاد بررسی مجدد این وظایف را می دهم و اینکه افراد بیشتری در انجام آن ها شرکت کنند.»

تیپ هفت اینیاگرام: وظایف اجتماعی را قبول کنید، نه وظایف کسل کننده

افراد با تیپ هفت اینیاگرام زیاد نظافت محیط کار را دوست ندارند و جزو تیپ هایی نیستند که برای آن ها داوطلب شوند، مگر آنکه به صورت گروهی باشد. شخصیت لذت جو و سرگرمی جوی شما زیاد با کارهای کسل کننده و روتین سر و کار ندارد و انجام کارهای تکراری را دوست ندارید.

اما ممکن است گاهی در انجام این کارها شرکت کنید، اگر فکر کنید باعث بهبود کیفیت روابط شما در محیط کار و افزایش مثبت نگری در بین همکارانتان شود. اگر رابطه خوبی با همکارانتان داشته باشید، ممکن است برایتان نه گفتن سخت باشد.

اما از آنجایی که شما تمیزکردن محیط کار را با داشتن این احساس که مورد مدیریت خرد قرار گرفته اید ربط می دهید، نه گفتن ممکن است انتخاب سالم تری باشد. پیشنهاد داوطلب شدن در انجام سایر وظایف را بدهید، مانند برنامه ریزی برای یک دورهمی. چون این کار بیشتر با ذاتتان همخوانی دارد و به جای اینکه انرژیتان را تخلیه کند، شما را به هیجان وا خواهد داشت.

مثلا بگویید «من فکر می کنم که وقت من بهتر است صرف پروژه های فعلی ام شود، اما دوست دارم به طریق دیگری مفید باشم. مانند برنامه ریزی برای جشن بعدی یا تمرین تیم سازی.»

تیپ هشت اینیاگرام: مودب باشید و کمک در نقش های رهبری را پیشنهاد دهید

افراد با تیپ هشت اینیاگرام از انجام وظایف اداری لذت کمی می برند و معمولا آن ها را نادیده می گیرند. شما ترجیح می دهید تمرکز خود را روی حجم کار و رهبری سایرین بگذارید. همچنین دوست ندارید سایرین شما را تحت فشار قرار دهند یا مورد مدیریت خرد واقع شوید و مجبورکردن شما به تمیزکردن محیط کار این حس را می دهد که تحت کنترل قرار دارید.

ممکن است بخواهید شدیدا به چنین درخواستی نه بگویید، اما واکنش شدید بهترین تدبیر نیست. بلکه باید به سایرین یادآوری کنید که همین الان مسئولیت های زیادی بر دوشتان است. مثلا بگویید «من می دونم باید این کارها انجام شوند، اما کارهای زیادی در دست دارم. دوست دارم به طریق دیگری کمک کنم، مثلا اگر وقت داشتم هر زمان که نیاز به کمک در مسئولیت های رهبری بود، داوطلب می شوم.»

تیپ 9 اینیاگرام: بخشی از وظایف اداری را قبول کنید، اما اجازه ندهید همه چیز به دوش شما باشد

شخصیت های صلح جو، یعنی افراد با تیپ 9 اینیاگرام، همیشه به سختی می توانند نه بگویند، چون دوست دارند در محیط کار آرامش و هماهنگی در جریان باشد. شما تیپی هستید که بیشتر از همه احتمال دارد تمیزکردن محیط کار را قبول کنید، حتی با آنکه برنامه تان با وظایف دیگر کاملا شلوغ است. همچنین اگر باعث شوید کار کسی دیگر را راحت کنید، برای مرتب کردن محیط کار داوطلب می شوید.

اما باید به یاد داشته باشید که شما هم اهمیت دارید و همیشه بله گفتن به چنین درخواست هایی باعث خواهد شد افراد دیگری را که در انجام آن ها شرکت ندارند، ناراحت کنید. از طرفی فرض نکنید که دفاع از خودتان باعث ایجاد اختلاف خواهد شد، چون احتمالا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

اگر احساس می کنید با مخالفت مستقیم راحت نیستید، سهم منصفانه ای از وظایف را فقط قبول کنید. می توانید بگویید «در اکثر موارد کارهای اضافه ای که من در اداره می کنم مورد قدردانی واقع نمی شوند و احساس می کنم باید کمی از «بله گفتن» به همه چیز فاصله بگیرم تا احساس کنم بخشی از یک تیم هستم. این وظایف اضافه حداقل باید به صورت مساوی پخش شوند.»


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.