چطور با استفاده از اینیاگرام، خودانضباطی در محیط کار را بهبود بخشید

1403/07/10 10:20 PM - 20 روز قبل


با آنکه اینیاگرام بیشتر از همه به واسطه اینکه ابزاری برای رشد و درک فردی است شناخته می شود، اطلاعات زیادی در اختیار ما درباره عادات کاری ما و نحوه بهبود بخشیدن آن ها قرار می دهد. یکی از این عادت ها خودانضباطی است.

این مهارت نرم به معنایی توانایی حفظ تمرکز و انگیزه داشتن برای حرکت در مسیر رسیدن به اهدافمان، حتی زمان مقابل با عوامل حواس پرتی و چالش ها، است. کارفرمایان فوق العاده برای کارمندانی ارزش قائل می شوند که خودانضباطی بالایی دارند، بنابراین منطقی است که بخواهید در این زمینه بهتر شوید. در این مقاله نحوه آن به کمک اینیاگرام را توضیح خواهیم داد، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام

افراد با تیپ یک اینیاگرام به واسطه داشتن اصول اخلاقی بسیار بالا و هدفمند بودن، شناخته می شوند. آن ها استانداردهای بالایی برای خود و اطرافیانشان وضع می کنند، بنابراین برایشان حفظ انضباط و نظم در محیط کار ساده است.

اگر نیاز باشد، این افراد فوق العاده زیاد می توانند نظم داشته باشند، تا حدی که کمال گرایی سمی وجود آن ها را می گیرد و کار به زندگی آن ها تبدیل می شود و استراحت و تفریح تعطیل خواهد بود.

به عنوان فردی با تیپ یک برای بهبود خودانضباطی باید:

  • اهداف واقع گرایانه تعیین کنید: با آنکه داشتن استانداردهای بالا قابل تحسین است، مهم است تیپ یکی ها اهدافی مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و در چارچوب زمانی تعیین کنند. 5 روز را به کار و بازنگری مجدد یک پروژه برای کامل بودن اختصاص ندهید، زمانی که در عرض دو روز نیز می توانید آن را به همان خوبی انجام دهید.
  • استراحت کنید: ممکن است مخالف عقل سلیم به نظر برسد. چون هرچه بیشتر کار کنید، کارهای بیشتری انجام خواهید داد، درست است؟ اما اشتباه است. تیپ یکی ها تا حدی به خود فشار وارد می کنند که دیگر متوجه اهمیت کلیت ماجرا نمی شوند و خود را درگیر جزئیات بسیار کوچک می کنند. استراحت کردن باعث خواهد شد دیدگاه تازه ای بدست آورید و کمک می کند تمرکز خود را بر چیزهای مهم بگذارید، نه جزئیات کوچکی که کسی دیگر متوجه آن ها نخواهد شد.

تیپ دو اینیاگرام

افراد با تیپ دو اینیاگرام به عنوان شخصیت های پرورش دهنده و همدل، خودانضباطی را در تلاش برای در اولویت گذاشتن نیازهای دیگران نسبت به اولویت های خود، کنار می گذارند. به عنوان چنین شخصیتی ممکن است حفظ تمرکز و انگیزه در محیط کار سخت باشد، زمانی که سایرین به شما زیاد نیاز دارند یا بهتر بگوییم، شما اینطور فکر می کنید.

به عنوان فردی با تیپ دو برای بهبود خودانضباطی باید:

  • مرز تعیین کنید: شما به قدری به بله گفتن به هر درخواست و تلاش بیش از حد برای سایرین عادت کرده اید که فراموش می کنید نیازهای خود را در اولویت قرار دهید. نه گفتن باعث نمی شود خودخواه باشید، بلکه اجازه می دهد از خودتان مراقبت کنید تا بتوانید در درازمدت به سایرین بهتر کمک کنید.
  • طبق یک برنامه و جدول زمانی پیش بروید: تیپ دویی ها اغلب همزمان چندین وظیفه را انجام می دهند و ممکن است از در پیش گرفتن یک رویکرد خطی تر، نفع ببرند. با ایجاد یک برنامه و جدول زمانی و پایبندی به آن می توانید مطمئن شوید که برای کار و همچنین مراقبت از خود وقت دارید و از تغییر دائم اولویت ها احساس آشفتگی نمی کنید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:

تیپ سه اینیاگرام

خودانضباطی در راس فهرست اهداف پیشرفت فردی شخصیت های با تیپ سه اینیاگرام نیست، چون جزو نقاط قوت ذاتی آن ها محسوب می شود. با این حال، تمرکز همیشگی این افراد بر موفقیت ممکن است باعث اعتیاد به کار و فرسودگی شود. از طرفی میل آن ها به موفقیت اغلب باعث خواهد شد در تلاش برای کارآمدی، وظایف زیادی را قبول کنند یا در انجام آن ها دقت نداشته باشند.

به عنوان فردی با تیپ سه برای بهبود خودانضباطی باید:

  • پیشرفت را جشن بگیرید، نه فقط موفقیت ها: با آنکه شخصیت های با تیپ سه عملکرد عالی در تعیین و رسیدن به اهداف دارند، اغلب موفقیت های کوچک را طی مسیر نادیده می گیرند. شما عملکردی عالی داشته اید، بنابراین اندکی قبل از آنکه به سمت پروژه بعدی بروید، از پیشرفت خود لذت ببرید.
  • مرزهای سالم تعیین کنید: ببینید چه می خواهید و به چه چیزی نیاز دارید و با مرزکشی از آن ها محافظت کنید، خواه زمانی باشد که برای خودتان صرف می کنید یا انتظارهای شغلی. انجام آن کمک خواهد کرد از تلاش و تعهد بیش از حد نشان دادن برای خوب به نظر رسیدن، به جای انجام کار خوب، خودداری کنید.

تیپ چهار اینیاگرام

افراد با تیپ چهار اینیاگرام در خودانضباطی مشکل دارند، چون اغلب از اشتیاق ها، سرگرمی های خلاقانه و احساسات خود پیروی می کنند به جای یک برنامه سختگیرانه. نتیجه آن ممکن است اهمال کاری و تمرکز دشوار بر کارهای با هیجان کمتر باشد.

به عنوان فردی با تیپ چهار برای بهبود خودانضباطی باید:

  • وظایف را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید: از نظر شما ممکن است نصیحتی کلیشه ای باشد، اما زمانی که روی یک پروژه یا وظیفه بزرگ کار می کنید که برایتان هیجان انگیز نیست، تقسیم آن به مراحل کوچتر و قابل مدیریت تر به حفظ انگیزه تان کمک می کند. شما فقط باید 60 یا 90 دقیقه صرف یک وظیفه خسته کننده کنید و سپس می توانید به کارهایتان برسید.
  • در وظایفی که به شما محول می شود، خلاقیت و اشتیاق را پیدا کنید: آیا وظیفه ای که به شما محول شده واقعا خسته کننده است یا جنبه خلاقانه اش را نمی بینید؟ سعی کنید روشی بیابید تا توسطش آن وظیفه را جالب تر و چالش برانگیزتر کنید. خواه از طریق رقابت با خودتان باشد یا پیدا کردن روشی جدید برای شروع آن.

توصیه می کنیم مقاله زیر را نیز مطالعه کنید:

تیپ پنج اینیاگرام

افراد با تیپ پنج اینیاگرام به واسطه ذهن تحلیلگر و دانشجوی خود شناخته می شوند. در نتیجه زمان انجام تحقیقات یا کارهای ذهنی و هوشی، نظم فوق العاده بالایی دارند، اما این نظم زمان انجام وظایف عملی یا تحویل سریع پروژه، دیده نمی شود. نظم درون ذهن شما است، اما همیشه در برخورد با دنیای بیرون اعمال نمی شود.

به عنوان فردی با تیپ پنج برای بهبود خودانضباطی باید:

  • موعد زمانی واقع گرایانه ای تعیین کنید: تیپ پنچی ها در تعقیب دانش گم می شوند و ممکن است مقدار زمانی که یک وظیفه نیاز دارد، به اشتباه تخمین بزنند. موعد زمانی واقع گرایانه ای برای تحویل پروژه ها در نظر بگیرید و بیش از حد درگیر تحقیق نشوید.
  • یک پروژه را انتخاب کنید و در پیش بگیرید: شما می توانید برای حفظ علاقه چندین پروژه را شروع کنید، اما گاهی باید به یک پروژه متعهد باشید و به سرانجام برسانید. با خودتان عهد کنید که تا زمان اتمام پروژه فعلی خود، پروژه جدیدی را شروع نکنید.

تیپ شش اینیاگرام

از نظر شخصیت های با تیپ 6 اینیاگرام، خودانضباطی ممکن است یک چالش باشد، چون ذهن آن ها دائما درگیر سناریوهای «احتمالی و اتفاق هایی که ممکن است رخ دهند» و پیشبینی مشکلات بالقوه است. نتیجه آن اهمال کاری است یا در اتمام وظایف با مشکل روبرو می شوند، به خصوص اگر این بین فشار یا فوریتی برای تحویل آن ها نیز وجود داشته باشد.

به عنوان فردی با تیپ شش برای بهبود خودانضباطی باید:

  • تا جای ممکن پروژه ها را امن سازید: منظورمان از این جمله این است که به اندازه کافی وقت برای تکمیل وظایف و همچنین برنامه ریزی برای هرگونه مانع یا دردسر بالقوه ای که ممکن است رخ دهد، در نظر بگیرید. انجام آن به از بین بردن اضطراب شما کمک می کند و اجازه می دهد تمرکز خود را روی وظیفه در دست بگذارید، بدون اینکه نگران باشید چه اتفاقی ممکن است بیافتد.
  • از یک چارچوب تصمیم گیری استفاده کنید: از تمایل خود برای بیش اندیشی با ایجاد یک چارچوب تصمیم گیری ساختارمند جلوگیری کنید. چارچوبی که شامل شاخص هایی برای ارزیابی گزینه ها و عواقب بالقوه باشد. مثلا فهرستی از معایب و مزایای یک تصمیم تهیه کنید و هر عامل را بر اساس اهمیت آن بسنجید. انجام آن کمک خواهد کرد با اطمینان بیشتری دست به عمل بزنید.

تیپ هفت اینیاگرام

افراد با تیپ هفت اینیاگرام انرژی زیادی دارند و همیشه دنبال تجربه هیجان انگیز بعدی می گردند. بنابراین برایش حفظ نظم و تمرکز بر اهداف بلندمدت سخت است، چون فرصت های جدید ممکن است حواس آن ها را پرت کنند یا خسته شوند.

افراد با تیپ هفت برای بهبود خودانضباطی باید:

  • از ابزارها استفاده کنید و همکاران مسئولیت پذیر داشته باشید: اپلیکیشن ها، برنامه ریزها و همکاران مسئولیت پذیر به تیپ هفتی ها کمک می کنند در مسیر بمانند و تمرکز خود را حفظ کنند. اهداف تعیین کرده و سیستمی برای پیگیری پیشرفت خود درست کنید و زمانی که به موفقیت های مشخصی می رسید، به خودتان پاداش دهید.
  • محیط خود را تغییر دهید: اگر متوجه شدید حواستان خیلی راحت پرت می شود، به یک کافی شاپ یا کتابخانه بروید. این تغییر کوچک نیاز شما برای تازگی را به اندازه کافی ارضا می کند تا تمرکز خود را بر وظیفه تان حفظ کنید.

اگر رئیس شما چنین شخصیتی دارد، مقاله زیر را بخوانید:

تیپ هشت اینیاگرام

افراد با تیپ هشت اینیاگرام، یک رابطه عشق و تنفر با نظم دارند. قاطعیت و میل آن ها به کنترل کردن باعث می شود یکی از تیپ هایی باشند که بیشتر از همه به صورت ذاتی منظمند. در همین حین، آن ها ممکن است نسبت به پیروی از قوانین و برنامه ریزی ها مقاومت کنند و در نتیجه برنامه های خود را نسبت به برآورده سازی انتظارها در اولویت بگذارند.

افراد با تیپ هشت برای بهبود خودانضباطی باید:

  • اهداف شخصی و فردی را در یک راستا قرار دهید: اگر بتوانید منافع شخصی انجام یک وظیفه یا پروژه را متوجه شوید، انگیزه بیشتری برای تکمیل آن خواهید داشت.
  • تفویض وظایف کنید: تیپ هشتی ها میل دارند مسئولیت های زیادی قبول کنند که نتیجه آن فرسودگی و بی توجهی به تعهدها است. یاد بگیرید زمانی که امکان آن وجود دارد، برای جلوگیری از آشفتگی خود وظایف را به سایرین محول کنید.

تیپ نه اینیاگرام

افراد با تیپ 9 اینیاگرام زمانی که دنیای اطرافشان آرام و در صلح است، خودانضباطی بالایی دارند. اما به محض اینکه همه چیز پرتنش و آشوب می شود، تحت تاثیر قرار می گیرند و سعی می کنند در مشکلات و دعواهای سایرین میانجی گری کنند.

افراد با تیپ 9 برای بهبود خودانضباطی باید:

  • دور شوید: با آنکه میل باطنی شما تلاش فعالانه برای حفظ آرامش است، گاهی بهترین تصمیمی که می توانید بگیرید فاصله گرفتن از یک موقعیت یا گفتگویی است که ممکن است تمرکز و بهره وری شما را از بین ببرد.
  • مرز تعیین کنید. شخصیت های با تیپ نه اینیاگرام معمولا مهرطلب هستند که نتیجه آن ممکن است تعهد بیش از حد و احساس آشفتگی باشد. یاد بگیرید در صورت لزوم نه بگویید و برای زمان و انرژی شخصی خود مرز تعیین کنید.

سخن نهایی

خودانضباطی راه حلی نیست که نحوه رسیدن به آن به یک شکل مناسب تمام تیپ های شخصیتی باشد. ممکن است برای پیدا کردن راهکارهایی که بیشتر از همه برای شما جواب می دهند، کمی به آزمون و خطا نیاز داشته باشید و مجبور شوید وقت بگذارید.

آگاهی از تیپ اینیاگرام خود، نقطه شروع خوبی است. چون کمک می کند موانع بالقوه را شناسایی کرده و راه هایی برای حفظ انگیزه و تمرکز خود بر اهدافتان، پیدا کنید. حتی برای خودانضباط ترین افراد همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد و در پایان نتایج ارزش زحمت و تلاش شما را دارند.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.