جلوگیری از استخدام دروغگویان، دزدان و فریبکاران

1397/09/18 6:22 PM - 5 سال قبل


همه با مفهوم دزدی کارمندان آشنا هستیم. به عنوان مثال فرض کنید به عنوان یک باجه دار در یک موسسه مالی کار می کنید. یکی دیگر از باجه دارها به این دلیل اخراج می شود که به دنبال باز کردن یک حساب جعلی پول هایی از حساب دیگران مشتریان به آن انتقال می داده است. شاید شما از انجام کار او و شنیدن این خبر شوکه شوید. ولی باید بگوییم که دزدی کارمندان قضیه ای شایع در دنیای کار است. بعضی از آمار در مورد دزدی کارمندان به این صورت است:

  • بسیاری از کارشناسان امنیت شرکتی تخمین می زنند که 25 تا 40 درصد کارمندان از کارفرمایان خود دزدی می کنند.
  • وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا (DOC) تخمین می زند که دزدی کارمندان از پول نقد، املاک و اجناس می تواند سالیانه چیزی حدود 50 میلیون دلار برای کسب و کارهای آمریکایی ضرر به همراه آورد.

در نتیجه باید گفت شرکت ها اگر بتوانند این کارمندان ناشایست و نا صادق را پیشاپیش شناسایی کنند، نفع زیادی می برند. روانشناسان افرادی که احتمال بروز رفتار غیر سالم (که هم چنین رفتار ضد اجتماعی نامیده می شوند) مانند دروغ گفتن، فریب کاری و تقلب و دزدی در آن ها زیادتر است را مورد مطالعه قرار داده اند. در بین آن ها چندین ویژگی شخصیتی مشترک وجود دارد. بعضی از ویژگی هایی که شما می توانید در کارمند بالقوه خود به دنبال آن باشید تا جلوی یک استخدام بد را بگیرید به صورت زیر است:

سابقه رفتار غیر صادقانه

افرادی که رفتار غیر صادقانه از خود نشان می دهند، این کار را قبلا نیز انجام داده اند. معمولا پیشینه شروع انجام چنین رفتاری به دوران کودکی بر می گردد که به دوران بزرگسالی نیز کشیده شده است. اطلاعاتی در مورد کارهای فرد در گذشته مانند دلایل ترک وظایف شغلی قبلی را جمع آوری کنید. بررسی سابقه جنایی و بررسی افرادی که این گروه از کاندیداها را معرفی کرده اند نیز می تواند در شناسایی بعضی از این فعالیت ها مفید باشند.

خود شیفتگی

کارمندانی که رفتار غیر صادقانه را از خود نشان می دهند اغلب اوقات علت رفتارشان این است که اعتقاد دارند شایسته "چیزی" اند که به دنبال آن هستند. این دست از کارمندان اغلب اوقات حس می کنند به نسبت دیگران برتر، باهوش تر، سریع تر و بهتر هستند. آن ها به خود توجه دارند و بدون توجه به تاثیری که بر روی شرکت یا همکارانشان می گذارد به دنبال این هستند که بهترین باشند.

افراد تنها

بسیاری از کارمندانی که غیر سالم ترین رفتار متضاد بهره وری کاری را نشان می دهند به خوبی با دیگران کنار نمی آیند. با نشان دادن رفتار خود شیفتگی که در بالا ذکر کردیم، دیگر کارمندان به دنبال دوستی با آن ها نیستند. علاوه بر این، آن ها رفتار منفی از خود نشان می دهند. این قضیه البته همیشه در مورد کارمندان خلافکار صدق پیدا نمی کند ولی تحقیقات نشان می دهد که احتمال این که چنین افرادی در مقایسه با دیگر کارمندان زمان زیادی را به تنهایی بگذرانند بیشتر است.

انداختن تقصیر به گردن دیگران

زمانی که از کارمندان مقصر خواسته می شود علت رفتار خاص خود را توضیح دهند، آن ها اغلب اوقات تقصیر را به گردن دیگران می اندازند. هیچوقت اشتباهی از سوی آن ها سر نزده است. اگر آن ها از یک کارفرما دزدی کنند، حتی ممکن است بگویند که کارفرما به علت این که شرایط دزدی آسان را فراهم کرده، حقش بوده از او دزدی شود. این باور که آن ها هرگز مقصر نیستند به آن ها اجازه می دهد رفتار خود را منطقی نشان دهند. به همین علت، آن ها معمولا اظهار پشیمانی نمی کنند.

شما می توانید با استفاده از ابزار آنلاین ارزشیابی کارمندان و یا مصاحبه های ساختار مند و مدون در طول فرآیند استخدام اطلاعاتی در خصوص این ویژگی های شخصیتی به دست آورید. فقط برخورداری از یکی از این ویژگی های شخصیتی به معنای این نیست که فرد قصد دارد رفتار غیر اخلاقی از خود نشان دهد. اگر شما فردی را شناسایی کردید که بیشتر از یکی از این ویژگی ها را دارد، بهتر است نگاه دقیق تری به پس زمینه او بیاندازید یا یک مرحله آزمون بیشتر برگزار کنید تا مطمئن شوید آن ها در آینده از شما سوء استفاده نمی کنند.


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.