هوش هیجانی: فراموش شده ترین مهارت کاندیداهای استخدام

1398/03/11 12:29 PM - 4 سال قبل


محیط کار یک محیط جالب است. مجموعه ‎ای از افراد مختلف که برای کار در کنار یکدیگر جمع می‎شوند و یک هدف مشترک دارند. برای دستیابی به موفقیت، هر کسی باید همسو با سایرین باشد و از یکدیگر پشتیبانی کنند.

اما زندگی یک ترن هوایی است و انسان‎ها موجوداتی عاطفی هستند. طبیعی است روزانه احساس شادی، غم، هیجان، خشم یا هر احساس دیگری داشته باشیم. نکته کلیدی این است که عواطف خود را درک کنیم و آن‎ها را در نگاه سایرین به شکل سالمی بیان کنیم.

افرادی که می‎توانند رفتار و عواطف خود را در محیط کار کنترل کنند روبات نیستند. آن‎ها قابلیتی به اسم هوش هیجانی دارند. آن‎ها احساسات خود را تحت کنترل می‎گیرند تا اجازه ندهند فضای محیط کار آن‎ها را تحت تاثیر قرار دهد.

شرکت‎ها می‎خواهند جلوی اختلافات بین کارمندان را بگیرند و استخدام افراد دارای قابلیت هوش هیجانی یکی از بهترین راه‎ ها برای جلوگیری از این اتفاق است. اما برخلاف مهارت‎ها و تجربه شغلی، توانایی یک فرد در مدیریت احساساتش به سختی قابل بررسی است.

در این مطلب یاد خواهید گرفت در زمان استخدام چطور هوش هیجانی کارمند بالقوه خود را محک بزنید و این که به دنبال چه ویژگی ‎های شخصیتی بگردید.

چطور هوش هیجانی را بررسی کنید

استخدام افراد دارای هوش هیجانی یک چالش است. هر فردی در طول مصاحبه شغلی و چند ماه اول حیات شغلی خود منش و رفتاری مثبت دارد. ولی زمانی که آن‎ها با محیط شرکت خو می‎گیرند و مرحله ماه عسل طی می‎شود، همه چیز می‎تواند فرق کند.

مهم است به دنبال کارمندانی بگردید که ویژگی‎های شخصیتی همسو با ارزش‎های شرکت شما داشته باشند. گفتن آن از انجامش ساده‎تر است ولی نکات زیر می‎توانند به شما برای شروع استخدام کارمندان دارای هوش هیجانی کمک کنند:

آن را به بخشی از فرآیند استخدام خود تبدیل کنید. بعضی از شرکت‎ها یک سیاست «عوضی ‎ها اجازه ورود به این شرکت ندارند» را در پیش می‎گیرند یا از اعضای تیم استخدام می‎خواهند بررسی کنند آیا آن‎ها با کاندیدای مورد نظر بیرون از شرکت رفت و آمد خواهند داشت یا نه. انجام چنین کارهایی این اطمینان را به وجود می ‎آورد که افراد استخدامی جدید با تیم خود وفق پیدا ‎کنند.

آن را در توصیف شغلی خود لحاظ کنید. ویژگی ‎های شخصیتی که کارمند بعدی شما باید داشته باشد را مشخص کنید. اما فراتر از اصطلاحات کلیشه‎ ای و کوتاه مانند «عضو خوب تیم» و «عملکرد خوب تحت فشار» عمل کنید. یک پروفایل شخصیتی کامل درست کنید و بگویید دنبال چنین فردی هستید. ما در تست و تایپ این امکان را در پنل ارزیابی گروهی و سازمانی به شما می دهیم که پروفایل شغلی شخصیتی تشکیل دهید و افراد را بر اساس آن بسنجید. در این پنل 21 آزمون قرار دارد که شما می توانید غربالگری های خود را برای انتخاب بهترین کارمندان در آن انجام دهید. 

مصاحبه ‎های شغلی گروهی انجام دهید. مشاهده نحوه تعامل یک فرد در یک مجموعه گروهی یک راه عالی برای درک مهارت‎های اجتماعی آن‎ها و نحوه سازگاری‎شان با تیم شما است. آیا آن‎ها با سایر افراد تماس چشمی برقرار می‎کنند؟ آیا آن‎ها در زمان صحبت به اعضای داخل اتاق اشاره می‎کنند؟ آیا آن‎ها با هر مصاحبه‎کننده به یک شکل رفتار می‎کنند؟

اجازه دهید هر فردی بازخورد خود را ارائه دهد. هر فردی از اشخاص مختلف نشانه‎ های بی تعصبانه متفاوتی را دریافت می‎کند. هر مصاحبه‎ کننده را تشویق کنید مشاهدات خود را به میان بگذارد و سعی کنید در مورد نکات مهم گروه به یک توافق عمومی برسید.

طی مصاحبه شغلی سوالات هدفمند بپرسید. پرسیدن سوالاتی مانند «در مورد شغلی قبلی خود چه چیزی را دوست نداشتید؟» یا «به من در مورد مشکلی بگو که با آن روبرو شدی و این که چطور با آن برخورد کردی» می‎تواند به شما کمک کند توانایی کاندیدا را در یادگیری از تجربیات منفی و ادامه دادن مسیر متوجه شوید.

به رفتار کاندیدا بیرون از اتاق مصاحبه دقت کنید. آیا آن‎ها با فردی که پشت میز پذیرش قرار دارد رفتار دوستانه‎ ای دارند؟ آیا آن‎ها با افراد مختلفی که می‎بینند احوال پرسی و از آن‎ها تشکر می‎کنند؟ یا اگر برای ناهار یا قهوه قرار دارید، نحوه برخورد آن‎ها با گارسون‎ها را دقت کنید.

سابقه کاری را بررسی کنید. صحبت با افرادی که در گذشته با یک کاندیدا کار کردند می‎تواند بهترین اطلاعات را در اختیار شما در مورد نحوه برخورد آن‎ها با موقعیت ‎های دشوار در محیط کار بگذارد.

در پایان باید گفت که افراد خوب سایر افراد خوب را استخدام می‎کنند. زمان استخدام هوش هیجانی را در اولویت قرار دهید تا از مزایای آن در رشد شرکت خود بهره ببرید.  

مثال‎ هایی از هوش هیجانی

بنابراین یک فرد دارای هوش هیجانی چه ظاهری دارد؟ به افرادی فکر کنید که از همکاری با آن‎ها در گذشته لذت بردید و علت آن را در نظر بگیرید. بدون شک کارشان را بسیار عالی انجام دادند و گذراندن وقت با آن‎ها بسیار لذت‎بخش بوده است. افراد با هوش هیجانی بالا ویژگی‎های خاصی دارند که از جمله آن‎ها می‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

     بازیگر تیم – آن‎ها به صلاح تیم و شرکت فعالیت می‎کنند. آن‎ها بودن در تیم را تحسین می‎کنند ولی نیازی به آن ندارند. آن‎ها مطمئن هستند سخت‎کوشی آن‎ها شناخته می‎شود.

رفتار مثبت و واقع ‎گرایانه دارند– آن‎ها به جای این که استرس داشته باشند به راحتی با مسائل متداول محیط کار برخورد می‎کنند. ولی آن‎ها بیش از حد خوش ‎بین نیستند و یک مشکل یا تاثیر آن را نادیده نمی‎ گیرند.

تمرکز دارند – مهم نیست زندگی روزانه آن‎ها در چه حالتی قرار دارد، چون می‎توانند زمانی که به محیط کار می‎ آیند آن را فراموش و روی کار خود تمرکز کنند.

قابل اعتماد – آن‎ها زمانی که اشتباهی رخ می‎دهد بهانه نمی ‎آورد و آن را به گردن کسی نمی‎ اندازند. آن‎ها اشتباه خود را می‎پذیرند و از تجربه درس می‎گیرند. 

مطمئن هستند– آن‎ها از اشتباه یا شرمساری نمی ‎ترسند وا اجازه نمی‎دهند ترس جلوی آن‎ها را از تست ایده ‎های جدید و پرسیدن سوال بگیرد.

    غرور ندارند – اعتماد به نفس خوب است ولی مقدار بیش از حد آن باعث خواهد شد افراد مسیر اشتباهی را در پیش گیرند. اعتماد به نفس یک ریسمان ظریف است ولی افراد دارای هوش هیجانی می‎دانند چطور روی آن راه بروند.

یک فرد دارای سطح بالایی از هوش هیجانی بیشتر از یک کارمند خوب است. آن‎ها به طور کلی فرد خوبی هستند، به جای دامن زدن به شعله ‎ها، آتش را خاموش می‎کنند و در شرایط وخیم آرامش و منطق خود را حفظ می‎کنند.

واقعا چه شرکتی وجود دارد که نخواهد چنین شخصیتی را استخدام نکند؟

‎جمع‎ بندی

شناسایی هوش هیجانی در سایرین مهارتی است که افراد زیادی باید آن را یاد بگیرند. هر چه تجربه شما در استخدام و هدایت تیم‎ ها بیشتر می‎شود، بهتر متوجه خصوصیات ریزی خواهید شد که باعث می‎شود یک فرد از نظر همکاری یا برای استخدام گزینه بسیار خوبی باشد. 


هوش هیجانی مصاحبه و استخدام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.