اشتباهات استخدام که در سال 2019 باید از آن‎ها دوری کنید

1398/04/09 4:40 PM - 4 سال قبل


هر مسئول استخدام با سال‎ها تجربه می‎تواند قربانی اشتباهات استخدام شود. استخدام استعدادهای با کیفیت بالا نیاز به برنامه ‎ریزی، فرآیندهای منظم و یک کار کامل و جامع دارد.

زمانی که از سوی مدیران روی شما فشار است تا زودتر یک موقعیت شغلی خالی را پر کنید، فرآیند استخدام می‎تواند به جاده خاکی بیفتد. بنابراین، در این مطلب قصد داریم به مهم‎ترین اشتباهاتی اشاره کنیم که امسال برای حذف و حفظ بهترین استعداد برای شرکت خود باید از آن‎ها دوری کنید.

اشتباه اول: عجله کردن

در حالی که کش دادن بیش از حد یک فرآیند استخدام می‎تواند باعث شود بهترین استعداد را از دست دهید، عجله کردن نیز می‎تواند همین بلا را سر شما بیاورد. انجام خیلی سریع این کار به این معنا است که باید ریسک استخدام اولین شخصی که تجربه مرتبط با کار را دارد به جان بخرید، به جای این که بهترین استعداد را به دست آورید. باید به یک تعادل برسید و طبق برنامه خود پیش بروید.

اگر عجله کنید از تمامی مسائل مهم چشم  پوشی خواهید کرد. ممکن است با پیروی نکردن از یک فرآیند استخدام منظم کاملا مراحل مهم و ضروری را بی خیال شوید.

تصمیم ‎گیری سریع و پیش بردن این فرآیند به این معنا است که حتی یک توصیف واضح از شغل مورد نظر ندارید. اگر هنوز متوجه نشدید نقش شغلی مورد نظر شما مستلزم چه چیزی خواهد بود، چطور انتظار دارید بهترین کاندیدا را پیدا کنید؟

اگر عجله کنید، احتمال این که هشدارهای مربوط به یک کاندیدا را بی خیال شوید بیشتر می‎شود. همچنین احتمال این که سطح تجربه کاندیدا را نادیده بگیرید و بررسی آن را به تاریخ دیگری موکول کنید بالا می‎رود.

عجله کردن در فرایند استخدام یک عمل کاملا اشتباه است ولی با داشتن یک برنامه صحیح قابل اجتناب است.

چطور جلوی این اشتباه را بگیرید:

ابتدا باید نیازهای آن موقعیت شغلی را تعریف کنید، برنامه‎ ریزی داشته باشید و یک توصیف شغلی عالی بنویسید و سپس گام به گام مراحل فرآیند استخدام خود را دنبال کنید. شایستگی های رفتاری مورد نیاز آن شغل را تعیین کنید و از ارزیابی های سازمانی سایت تست و تایپ استفاده کنید تا تناسب شغل و شاغل را بتوانید بسنجید.(لینک مربوطه)

مطمئن شوید برای استخدام بیش از حد عجله نمی‎کنید، یعنی هر کدام از مراحل استخدام را از یاد نمی‎برید. هر مرحله به دلیلی وجود دارد و در چرخ کلی فرآیند استخدام شما هر کدام یک چرخ‎ دنده مهم هستند، بنابراین همیشه این اهمیت را فراموش نکنید.

توجه کنید! مهم نیست چقدر برای استخدام یک کارمند جدید تحت فشار باشید، هرگز بی خیال هر کدام از مراحل فرآیند استخدام نشوید. گاهی سوالات روانشناسی جهت تطبیق شغل با شاغل جهت بررسی شایستگی های رفتاری طولانی هستند و ممکن است شما را به این فکر بیندازد که ان ها را حذف کنید. این ریسک بزرگی است. حتما با کارشناسان ما در تست و تایپ در تماس باشید تا بهترین راه ها را به شما نشان دهند.

اشتباه دوم: به بلند مدت فکر نکنید

حفظ کارمندان در شرکت بسیار مهم است. اعضای قدیمی تیم شما به دلایل زیادی با ارزش هستند. عجله در استخدام نه تنها به این معنا است که با خطر استخدام فرد اشتباه روبرو می‎شوید، بلکه این افراد بعید است در شرکت شما مدت زمان زیادی بمانند.

نرخ بالای خروج کارمندان از شرکت وجهه بدی برای شرکت‎تان به وجود می‎ آورد و همچنین از نظر مالی ضررهایی به همراه دارد.، چون هزینه جایگزینی کارمندان‎تان می‎تواند به شکل نگران‎ کننده‎ ای بالا باشد.

تمامی کسب و کارها باید به دنبال ایجاد یک محیط و فرهنگ شرکتی بهره‎ ور و هماهنگ باشند. بنابراین به صلاح شرکت شما است از همان ابتدای فرآیند استخدام به فکر ایجاد یک نیروی کاری ثابت و راضی باشید.

چطور جلوی این اشتباه را بگیرید:

به آینده فکر کنید و هدف‎تان از استخدام حفظ کارمند باشد. بهره‎ مندی از پایگاه کارمندانی که طولانی مدت در شرکت بمانند به این معنا است که تیمی از افراد قابل اعتماد و کاردان نماینده آن هستند و برای مجموعه شما کار می‎کنند.

یک برنامه جامع داشته باشید تا از همان ابتدای فرآیند استخدام هر کارمند را حفظ کنید. در مرحله مصاحبه شغلی به هر کاندیدا واضح بگویید به همان مقداری که آن‎ها شما را انتخاب می‎کنند، شما نیز آن‎ها را انتخاب کردید. یک تصویر جامع در اختیار کاندیداها قرار بدهید تا اطلاعاتی در مورد همکاری با شما داشته باشند و به اجازه دهید سوالات خود را بپرسند.

با آن‎‌ها صادق باشید و برای کاندیداها یک تجربه مثبت به وجود آورید. اگر کاندیداها کار با شما را در مقایسه با شرکت‎های دیگری که با آن‎ها مصاحبه کردند ترجیح دهند، یقینا برای مدت طولانی در شرکت شما باقی خواهند ماند. دنبال کردن این مراحل به این معنا است که شما و کارمند جدیدتان در آینده شرکت سرمایه‎ گذاری می‎کنید تا یک رابطه کاری شگفت ‎انگیز و طولانی مدت شکل گیرد.

اشتباه سوم: غفلت برای در نظر نگرفتن نحوه قرارگیری آن‎ها در تیم

تجربه مسئولین استخدام در این بخش به این صورت است که استخدام تنها براساس تجربیاتی از کاندیدا انجام شود که «روی کاغذ» قرار دارند. دانش و مهارت‎های کاندیدا یقینا با ارزش هستند ولی باید شخصیت او تکمیل ‎کننده‎ آن‎ها باشد. در حقیقت، شخصیت یک نکته کلیدی است. برای کاندیدایی که کاملا در یک تیم جا می‎گیرد و مناسب آن است هیچ جایگزینی وجود ندارد.

هماهنگی در تیم‎ ها یک عامل مهم است و تضادهای شخصیتی در بین افراد، عملکرد تیم و همکاری صحیح را از بین می‎برند.

چطور جلوی این اشتباه را بگیرید:

شما می‎توانید مهارت‎ها را آموزش دهید، بنابراین در طول مصاحبه شغلی از پرسیدن سوالاتی مطمئن شوید که شخصیت کاندیدا را ارزیابی می‎کنند. ارتباط با آن‎ها از طریق تلفن علاوه بر مصاحبه حضوری و همچنین از طریق ایمیل به شما اجازه می‎دهد مشخص کنید آیا انتخاب کاملی برای شغل مورد نظر شما هستند یا نه.

شیوه تعامل اعضای تیم و سازگاری با سایرین و به صورت گسترده ‎تر شرکت بسیار مهم است. افراد با استعدادی را جذب کنید که با فرهنگ شرکت همخوانی داشته باشند.

اشتباه چهارم: برای تحلیل شغل مورد نظر وقت نگذارید

به هر شکل ممکن از این اشتباه خودداری کنید! همانطور که قبلا اشاره کردیم، چطور ممکن است با یک توصیف شغلی مبهم و ساختار ضعیف بهترین استعداد را جذب کنید؟ بهترین استعداد شغلی به سادگی اگر توصیف شغلی بد باشد حتی درخواست استخدام نمی‎کند.

تحت این شرایط، وقت زیادی را باید بابت بررسی درخواست ‎نامه ‎های شغلی کاندیداهای بی صلاحیت هدر دهید. حتی این احتمال وجود دارد اگر فرد درستی را برای شغل مورد نظرتان انتخاب نکنید، مجبور به شروع مجدد شوید. از همان ابتدا درست رفتار کنید.

چطور جلوی این اشتباه را بگیرید:

مطمئن شوید کاملا نیازهای آن نقش را متوجه می‎شوید، درک کنید مستلزم چه چیزهایی خواهد بود و سپس تلاش کنید بهترین توصیف شغلی که می‎توانید را بنویسید.

از کلی ‎گویی تا جای ممکن خودداری کنید و کاملا سعی در مطرح کردن اطلاعات مهمی داشته باشید تا کارمند مورد نیاز شما را جذب کند. صرف وقت در این مرحله در امتداد راه از زحمت و وقت شما بسیار کم خواهد کرد.

سایر اشتباهاتی که باید از آن‎ها خودداری کنید!

اعتماد نکردن به حس و غریزه خودتان – گاهی اوقات باید این کار را انجام دهید! یک کاندیدا می‎تواند روی کاغذ عالی باشد ولی در واقعیت کاملا خلاف آن است. از اعتماد به حس خود نترسید و تصمیمی که فکر می‎کنید درست است را بگیرید.

از اشتباهات قبلی خود درس نگیرید – واقعا نیازی به فکر کردن ندارد ولی شگفت ‎زده خواهید شد! بعد از هر فرآیند استخدام آن را بازنگری کنید و متوجه خواهید شد از اشتباهاتی که قبلا مرتکب شدید درس می‎گیرید.

پیگیری نکردن – نه تنها چنین کاری بی ادبانه است بلکه همچنین به این معنا است که یک بخش مهم از فرآیند را نادیده می‎گیرید. تماس مجدد با تمامی کاندیداهای مصاحبه شده و پیگیری تصمیم او به این معنا است که بازخوردهای مناسب را دریافت می‎کنید و عدم قطعیت را از بین می‎برید.

اگر کاندیدایی برای شغل مورد نظر شما انتخاب خوبی نبوده است ولی با وجود این تحت تاثیر شایستگی ‎های او قرار گرفتید، می توانید یک فرآیند پیگیری داشته باشید که در را برای فرصت‎ های آینده باز نگه می‎دارید.

انجام مراحل فرآیند استخدام به بهترین شکل نباید دست کم گرفته شود چون به این معنا است که جلوی اشتباهات متداول استخدام را که بسیاری مرتکب می‎شوند می‎گیرید.

مهم‎ ترین اشتباهات این مقاله را از یاد نبرید تا بهترین کاندیدای ممکن را برای شرکت خود استخدام کنید و به اهداف بلند مدت خود برسید.


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی مدیریت مسیر شغلی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.